Viser resultatene 1 til 17 av 17

Tråd: Knebøy

Medlem KillHim.no sin avatar
    Ble medlem
    11-2004

Knebøy

Jøss så lite aktivitet det er her i gården!

Jeg bør visst begynne å jobbe litt med symmetrien (symmetri = riktig forhold mellom de forskjellige muskelgruppene), og da er det først og fremst måten jeg løfter på i knebøy som er problemet. Håper noen som har fulgt litt bedre med i timen enn meg kan hjelpe!

Jeg trenger å utvikle midtre og nedre del av lårene bedre i forhold til øvre del og setemusklaturen! Jeg løfter knebøy som en styrkeløfter: stanga litt ned på ryggen, rumpa ut, ryggen lavt (nedre del av løftet), og lårene parallelt med gulvet (nederst i løftet). Dette har bl.a. medført noen (litt for) solide obliques (platene på siden av magen), som gjør at midjemålet mitt blir for stort.

Et godt kroppsbyggerkneløft innebærer (visstnok) at stanga er høyere på ryggen, ryggen mer vertikal, og litt smalere beinstilling. Ellers er det jo front knebøy, Hack Squats, og Sissy Squats å velge mellom for å treffe midtre/nedre del av lårene bedre, uten å involvere øvre del/setet for mye.

Ellers er jeg fristet til å hive på mer jern i knebøy, men ikke gå helt ned til lår || gulv.

Tanker og kommentarer tas imot med takk! diggern

Platinum Member
    Ble medlem
    03-2003
    kjør stangen lavt, ikke la den ligge på nakken. ryggen mer vertikalt, smalere benstilling, og rumpa pararellt, ikke kjør den fullt ut om du er redd for stor rumpe

NK
    NK er ikke aktiv
    Nautica gigantomania NK sin avatar
    Ble medlem
    03-2002
    Blog Entries
    18
    Smalere beinstilling
    Ikke under 90grader i kneleddet , kjør mer hacklift og der også uten "fødestilling" , sissysquats er en nydelig øvelse å bruke.

Platinum Member
    Ble medlem
    03-2002
    Alder
    27
    Smalere benstilling i forhold til hva? Personlig tørr jeg ikke å ha noe smalere enn like over skulderbrett. Er rett og slett redd for å tippe da

Er det mulig å bruke vekter på sissysquats?

Ble medlem
    11-2004
    Sitat Opprinnelig skrevet av Tjalala
    Smalere benstilling i forhold til hva? Personlig tørr jeg ikke å ha noe smalere enn like over skulderbrett. Er rett og slett redd for å tippe da

Er det mulig å bruke vekter på sissysquats?

Joda, du kan bruke vekter på sissysquats

Her, f.eks:

http://www.exrx.net/WeightExercises/...issySquat.html

Platinum Member
    Ble medlem
    03-2002
    Alder
    27
    Hehe, blir litt problemer om man skal ha på noen kg da... En annen ting er nå at det ikke er bruk for så mye vekt på sissysquat.

Ble medlem
    11-2004
    Takker for svar så langt!

Hva med beinpress? Har alltid føttene samlet og høyt på plata, og senker vogga til den ikke går lengre ned. Låser ikke knærne på toppen.

Med tanke på mine mål, som beskrevet over, bør jeg senke vogga ned til bare 90 grader, eller ikke det engang?

Fant en artikkel hvor "partial rep leg presses" virker mest på sete, hofter, og øvre del av lår, og hvor hack-squats skal kjøres helt ned for å virke best på nedre del av lårene. Får ikke dette til å stemme helt.

Bronse Member BigDaddy sin avatar
    Ble medlem
    11-2004
    Alder
    29
    Benpress bør du kjøre høyt på plata hvis du vil unngå større rompemusklatur.

Leg extension er jo ganske bra for å bygge midtre og nedre del av lårene. Sliter litt med samme problem, med at jeg er tynn på nedre del av lårene, men har hatt stor framgang med leg extension.
    Vekt:103,3 kg (10.04.08)
    Høyde: 1.90

Beste løft:
    Benkpress: 150kg, 5*125kg
    Markløft: 5x150kg

Gold Member worbid sin avatar
    Ble medlem
    05-2004
    Sitat Opprinnelig skrevet av KillHim.no
    symmetri = riktig forhold mellom de forskjellige muskelgruppene
    Du mener "proporsjoner"?
    wat

Ble medlem
    11-2004
    Sitat Opprinnelig skrevet av worbid
    Du mener "proporsjoner"?
    Neida

What is symmetry?
    Symmetry refers to the qualities of balance, proportion, shape and classical aesthetics. It was first described by the Greek philosopher Pythagoras, who explained it in terms of mathematical relationships (which were also used to construct Greek temples). Leonardo DaVinci later expanded on and explained these concepts by way of his "Canon of Proportions" (also known as the "Vitruvian Man"). This illustration depicted a man standing with his arms outstretched within a circle and a square.
    The perfectly symmetrical physique is often described as the "X" shape.

The top of the X represents broad shoulders, the "V" in the top half of the X represents a wide upper back, narrowing into a small waist with small hips; and the bottom half of the X represents long legs with a flowing outer quad sweep, full calves and upper thigh muscles that seem to connect directly into the waist.

When you think of those who have achieved such classical proportions, they are few in number and include such elite company as Steve Reeves, Frank Zane, Bob Paris, Francis Benfatto, and Lee Labrada.
    Sist endret av KillHim.no; 15-02-05 kl 20:32

Ble medlem
    05-2004
    "The perfectly symmetrical physique is often described as the "X" shape.

Symmetrisk fordi venstre og høyre kroppshalvdel er like, ikke fordi beina står i proporsjon til armene, osv.
    wat

Platinum Member
    Ble medlem
    03-2003
    Sitat Opprinnelig skrevet av KillHim.no
    Neida

What is symmetry?
    Symmetry refers to the qualities of balance, proportion, shape and classical aesthetics. It was first described by the Greek philosopher Pythagoras, who explained it in terms of mathematical relationships (which were also used to construct Greek temples). Leonardo DaVinci later expanded on and explained these concepts by way of his "Canon of Proportions" (also known as the "Vitruvian Man"). This illustration depicted a man standing with his arms outstretched within a circle and a square.
    The perfectly symmetrical physique is often described as the "X" shape.

The top of the X represents broad shoulders, the "V" in the top half of the X represents a wide upper back, narrowing into a small waist with small hips; and the bottom half of the X represents long legs with a flowing outer quad sweep, full calves and upper thigh muscles that seem to connect directly into the waist.

When you think of those who have achieved such classical proportions, they are few in number and include such elite company as Steve Reeves, Frank Zane, Bob Paris, Francis Benfatto, and Lee Labrada.
    Frank Zane har jalla armer, alt for dårlig peak. synes han ikke er særlig symmetrisk av seg.. små bein også

Bronse Member
    Ble medlem
    03-2002
    Alder
    27
    Sitat Opprinnelig skrevet av forecloseradream
    Frank Zane har jalla armer, alt for dårlig peak. synes han ikke er særlig symmetrisk av seg.. små bein også
    Enig, synes personlig at Frank Zane er tidenes mest oppskrytte bygger!

Ble medlem
    11-2004
    "The perfectly symmetrical physique is often described as the "X" shape.

Symmetrisk fordi venstre og høyre kroppshalvdel er like, ikke fordi beina står i proporsjon til armene, osv.

Neida, les det som det står i det midterste avsnittet

Ble medlem
    05-2004
    Det der er bodybuilding-definisjonen da, som jeg mener bryter med den egentlige definisjonen av "symmetri" (identisk likhet på begge sider).
    wat

Ble medlem
    11-2004
    Det der er bodybuilding-definisjonen da, som jeg mener bryter med den egentlige definisjonen av "symmetri" (identisk likhet på begge sider).
    Yes, vi har vel vært borti den diskusjonen tidligere

Siden vi er på Fitnessprat.no, så er det vel naturlig å holde seg til BB-definisjonen

Ble medlem
    05-2004
    Men jeg vil kverulere!

Men helt alvorlig, jeg irriterer meg mer og mer over denne omdefinisjonen. Huff. Kanskje jeg bør kutte ned på testo-produksjonen
    wat

Lignende tråder

1. Knebøy - Beskyttelse?
    By Omen in forum Trening
    Svar: 7
    Nyeste innlegg: 16-03-03, 01:09
  2. Smerte i albueleddene / Knebøy osv
    By Omen in forum Trening
    Svar: 5
    Nyeste innlegg: 14-03-03, 10:25
  3. Benk, mark og knebøy samme uke
    By Håkon in forum Trening