Viser resultatene 1 til 13 av 13

Tråd: Knebøy

Medlem mette sin avatar
    Ble medlem
    08-2004

Knebøy

Hei – jeg regner med at det er mange av dere som bruker knebøy i programmene deres? Jeg er ute etter noen synspunkter.

Dette er den eneste øvelsen jeg synes blir litt skummel etter hvert som jeg øker vekten jeg løfter. Jeg driver og føler at jeg tipper bakover, og blir dermed litt pysete med å legge på vekt.
    Starter opp med nytt program neste uke, og instruktøren som hjalp meg å sette det opp, foreslo jeg kunne bruke Smith-maskinen i stedet, og se hva jeg syntes om det.

Har noen av dere synspunkter på hva fordeler og ulemper er med fri vektstang versus Smith-maskin?

Og jeg ser at mange bruker belte når de tar knebøy. Når blir det egentlig nødvendig? Er det noe man bare kjenner man trenger når vektene er tunge nok?

Administrator MrMuscle sin avatar
    Ble medlem
    03-2002
    Alder
    33
    Mange velger å kjøre knebøy i smith fordi de kan løfte tyngre da. Men da vil mange av de gode egenskapene til øvelsen forsvinne.

Når det gjelder frykten din for å tippe, så burde instruktøren se på deg når du utfører øvelsen, og på den måten vite hvorfor du føler at du tipper bakover. visst det bare er en psykis ting, så kan du jo prøve å få en annen til å spotte deg når du utfører settene dine.

En ting du kan gjøre, er å kjøre en øvelse før knebøy. På den måten trenger du ikke gå like tungt, men du får brukt frivekt øvelsen. Øvelser du kan bruke er f.eks Beinspark (leg extension) utfatt, beinpress osv.

Belte brukes til å øke det indre trykket under løftet, og man får da stabilisert mage/rygg området. Og kan løfte tyngre. Jo lengre du føler det går fint å trene uten belte jo bedre er det. For stort bruk av belte kan bidra til at du svekker styrken i buk musklene.

www.kalibergym.no Hightower sin avatar
    Ble medlem
    03-2002
    Viktig at du presser med hælene og ikke tærne....
    "Eat more women!! They are high in protein :) "

Silver Member
    Ble medlem
    04-2002
    Bruk sko som ikke er myke i sålen(joggesko).

Platinum Member
    Ble medlem
    03-2003
    Sitat Opprinnelig skrevet av Hightower
    Viktig at du presser med hælene og ikke tærne....
    hva skjer egentlig om du presser med tærne da rumpen er under 90grader, dette skjer av og til med meg... belaster jeg leddene i større grad?

jeg ville aldri brukt joggesko til å løfte markløft,knebøy, bruker kraftige sko ala det ronnie coleman bruker

Silver Member
    Ble medlem
    04-2002
    Sitat Opprinnelig skrevet av forecloseradream
    hva skjer egentlig om du presser med tærne da rumpen er under 90grader, dette skjer av og til med meg... belaster jeg leddene i større grad?

jeg ville aldri brukt joggesko til å løfte markløft,knebøy, bruker kraftige sko ala det ronnie coleman bruker
    mente at joggesko var et dårlig valg.Litt dårlig forklart

Medlem mette sin avatar
    Ble medlem
    08-2004
    Hei folkens: tusen takk for gode råd –

MrMuscle – spesielt det med å få instruktøren til å se på meg mens jeg gjør øvelsen, og sjekke at jeg gjør det rett. Det må jeg klare å få til.
    Er det ingen andre som har dette problemet? Er det bare jeg som er ”baktung”? (Det sier kanskje mer om meg dette – enn om øvelsen?? ;-)

Og utfall - jeg har nettopp innført utfall som øvelse også (wow! kjempetungt!), men gjør de på en annen dag enn knebøyene.

Sitat Opprinnelig skrevet av forecloseradream
    Hm – så hvis du f eks skal løpe på tredemølle etterpå så har du med flere par sko til gymmen?

Jeg måtte google for å finne ut hvilke sko Ronnie Coleman bruker og kom over dette bildet.
    Heh. Det er jo skikkelige boots jo!
    Vedlagte bilder Vedlagte bilder traincoleman80cf5343.jpg  

Platinum Member
    Ble medlem
    03-2003
    Sitat Opprinnelig skrevet av Julenissen
    mente at joggesko var et dårlig valg.Litt dårlig forklart
    hvilken planet var jeg på den dagen

Silver Member
    Ble medlem
    04-2002
    Jeg brukte å legge en tynn vektskive på ca en cm under hælene når jeg skulle lære teknikken.
    Beste rådet er som Mr muscle, sier få en instruktør(eller en av de store gutta) til å se på teknikken

Medlem mette sin avatar
    Ble medlem
    08-2004
    Hei Julenissen - takk for tipset, det høres omtrent ut som det er noe slikt jeg trenger...
    Skal lete meg opp en instruktør først og se hvordan det går!

Bronse Member BigDaddy sin avatar
    Ble medlem
    11-2004
    Alder
    29
    Bare meg, eller så trapezius litt uvjevt fordelt ut på Ronnie? Så jo teit ut..

Medlem
    Ble medlem
    10-2004

Silver Member - III
    Ble medlem
    03-2004
    Det at du føler at du tipper bakover kan være psyken, men også det at du faktsik heller bakover. det går ann som nevnt og bruke en skive/liten vekt under hælene for og komme fremover men jeg forsøker etter beste evne og ikke bruke noen form for hjelpemiddler liker ikke og være avhengig av slikt, pudder for greper går greit
    DROPP beltet, tviler på du sliter med ryggen og du kjører vel heller ikke 300 kg i knebøy så dropp det. du sørger bare for at enkelte deler av kroppen ikke følger resten og så er du bundet til og bruke beltet resten av livet.

det som er litt av cluet med knebøy er att skuldrer og ankler er i samme vertikale linje så godt som mulig, ha en god og korrekt svai på ryggen kassen frem og god benplasering så tror jeg at du fint fikser knebøyen uten noen form for hjelpemidler.
    men få noen til og rette på småfeilene som gjør at du ikke er helt trygg på øvelsen( bakover svaien) noen som kan det, (en av de store gutta

IKKE gå over til noe maskin på en slik øvelse! so what om du klarer litt mer på den!? husker jeg kunne kjøre lett over 200 kg på en slik knebøymaskin når jeg var en 16 17 år men og gjøre det i skikkelig gode dype knebøy er en helt annen sak, og kjøre skikkelig knebøy gir deg såååå mye mer enn en maskin vil gjøre i ett slikt tilfelle. du vil miste muligheten til og forbedre og styrke stabilisastormusklatur og balanseevnen vis du går over til maskin, nei frivekter å langt det er mulig sier nå jeg.
    kjør hardt kjør stil.
    I`m Fitnessfrosk, get used to it!

Lignende tråder

1. Knebøy - Beskyttelse?
    By Omen in forum Trening
    Svar: 7
    Nyeste innlegg: 16-03-03, 01:09
  2. Smerte i albueleddene / Knebøy osv
    By Omen in forum Trening
    Svar: 5
    Nyeste innlegg: 14-03-03, 10:25
  3. Benk, mark og knebøy samme uke