Viser resultatene 1 til 11 av 11

Tråd: Knebøy hjeelp!!!

Kliss nytt medlem Maggi^^ sin avatar
    Ble medlem
    02-2007
    Alder
    20

Knebøy hjeelp!!!

Nå starter vinteren, for oss sykkelister er det ikke så kjekt å være ute i det kalde været så vi rømmer inn og trener!

Jeg skal begynne og trene styrke og med det tenker jeg knebøy og utfall og kanskje diverse andre øvelser. Jeg trenger litt hjelp me hvor mange repitisjoner jeg skal ta og hvor mange prosent(av maks) jeg skal ha på stanga!

Det hadde vert fint om noen kom med kjekke tips!

Speedy Gonzalez BruceLee* sin avatar
    Ble medlem
    07-2007
    Alder
    22
    Anbefaler deg og kjøre 90graders..altså du går så langt ned rumpa du kan..skal du ha eksplosiv trening kjører du med få rep,. men hvis du vil bygge mer volum på lårene kjører du feks 3x10
    Er best å trene med en kompis som kan stå bak, slik at du kan få pusha mer. Ville jo vært synd om du ik får opp siste rep hhe..
    "With time and patience, the mulbarry leaf becomes silk"

Ble medlem
    02-2007
    Alder
    20
    Hørtes bra ut! jumping

Gold Member Deviant sin avatar
    Ble medlem
    03-2003
    Alder
    26
    Husk også å starte ganske lett, og legge på litt og litt på stanga for hver økt.

Supermod altitude sin avatar
    Ble medlem
    05-2002
    Alder
    42
    Jeg ville ha kjørt relativt mange reps om det er styrketrening rettet mot sykkel du fokuserer på. Når jeg en gang for veldig lenge siden drev med sykkel kjørte vi min 20 reps per set. Vi brukte også moderat tunge vekter og kjørte til failure/til vi stoppet pga syre i musklene. Poenget var, slik jeg husker det, å flytte terskelen for syre i musklene oppover på denne måten, i tillegg til å øke styrken selvsakt. Men dette er lenge siden og jeg er ikke noen ekspert her så det kan være at jeg tar feil her.

Edit: Vi gikk heller ikke veldig dypt i knebøyen med ref til at bevegelsesbanen på beinene ikke er så lang på sykkelen.

Klok men svak Qompis sin avatar
    Ble medlem
    05-2004
    Alder
    28
    Når jeg ser på din forholdsvis lave alder antar jeg att du ikke har løftet så mye knebøy før. Essensielt for deg vil da være og lære riktig teknikk. Kjør mye knebøy, og legg gjerne på litt frontbøy også (om du har noen som kan vise deg).
    Sett bort ifra at du må lære god teknikk kjører sykliser mye tung styrketrening, altså mye mellom 4-5 til 8- 10 reps.
    "In the days when science was weak and religion was strong, man mistook magic for medicine. Now that science is strong and religion weak, man mistakes medicine for magic."

Psychosocial Baliba sin avatar
    Ble medlem
    12-2003
    Alder
    26
    Sitat Opprinnelig skrevet av Qompis Vis post
    Når jeg ser på din forholdsvis lave alder antar jeg att du ikke har løftet så mye knebøy før. Essensielt for deg vil da være og lære riktig teknikk. Kjør mye knebøy, og legg gjerne på litt frontbøy også (om du har noen som kan vise deg).
    Sett bort ifra at du må lære god teknikk kjører sykliser mye tung styrketrening, altså mye mellom 4-5 til 8- 10 reps.
    Slenger meg på denne.
    altitude har jo absolut et poeng angående melkesyreterskel men det er viktig å tenke på styrken slik at hvert enkelt tråkk blir lettere.
    Jeg er sponset av Norkost

Hakuna Matata

Just look me in the eyes and say I'm wrong!

Ble medlem
    02-2007
    Alder
    20
    Sitat Opprinnelig skrevet av altitude Vis post
    Jeg ville ha kjørt relativt mange reps om det er styrketrening rettet mot sykkel du fokuserer på. Når jeg en gang for veldig lenge siden drev med sykkel kjørte vi min 20 reps per set. Vi brukte også moderat tunge vekter og kjørte til failure/til vi stoppet pga syre i musklene. Poenget var, slik jeg husker det, å flytte terskelen for syre i musklene oppover på denne måten, i tillegg til å øke styrken selvsakt. Men dette er lenge siden og jeg er ikke noen ekspert her så det kan være at jeg tar feil her.

Edit: Vi gikk heller ikke veldig dypt i knebøyen med ref til at bevegelsesbanen på beinene ikke er så lang på sykkelen.
    Hørtes bra ut dette setter nok i gang med noe sånn som dette på fredag!

Latsabb tombody sin avatar
    Ble medlem
    08-2005
    Alder
    37
    Ganske nylig opprettet en av forumets iherdige syklister en veldig lik tråd, som utviklet seg til å bli en riktig flott en.

Du finner den her.

Men, siden du er ganske ung tar jeg forbehold om at det kanskje ikke er det riktige for deg. Men etter hvert bør du uansett bevege eg i retning av å trene med få repetsjoner.

Blir ikke veiene saltet?
    You ran a marathon? That's cute …

Silver Member
    Ble medlem
    09-2004
    Alder
    24
    Er enig med Tombody. Grunnlaget for all styrke er 1RM. Dette forutsetter selvsagt at teknikken er på plass. Hvis du bruker klikkpedaler (noe jeg regner med hvis du sykler seriøst) burde du også vurdere å legge inn øvelser som innebærer at du bøyer kneet (på fint språk kalles det fleksjon i kneledd). Med dette mener jeg leg curl, stående/liggende/sittende blabla. Lykke til, og lær deg god teknikk på alle øvelser før du begynner med noe svintungt=)
    When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion.

Silver Member
    Ble medlem
    09-2004
    Alder
    24
    Sitat Opprinnelig skrevet av altitude Vis post
    ... Edit: Vi gikk heller ikke veldig dypt i knebøyen med ref til at bevegelsesbanen på beinene ikke er så lang på sykkelen.
    Forsåvidt greit nok med den tankegangen, men med tanke på knær, spes VMO (Vastus medialis oblique/på skrå, nederst på den "innerste" muskelen på quadriceps/lårstrekkeren) ville jeg kjørt så dypt som mulig. Både for stabilisering i kneleddet og fordi at det generelt er bra å trene muskelens fulle ROM (range of motion).
    When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion.

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •  

SEO by vBSEO ©2011, Crawlability, Inc.