Knebøy - Er det nødvendig?
Det er mange som reklamerer for hvor bra knebøy er og jeg har selv gjort det i lang tid, men jeg har det siste året både erfart og ikke minst fått meningene til en lang rekke dyktige coacher på hvorvidt man bør kjøre knebøy eller ikke.
La det være helt klart - knebøy er en veldig bra øvelse OM man har strukturen til å kjøre den korrekt.
De aller færreste har desverre det og knebøy er den øvelsen man hele tiden kan gjøre småfeil ved, som kanskje ikke vil plage vedkommende med det første, men som før eller senere kan føre til karriereslutt eller vedvarende ryggplager. Vi som har hatt ryggplager vet hvor mye vi ønsker å holde oss unna dette og til dere som ennå ikke har hatt det: Det er ikke verdt å rikikere noe. Tro meg!!!
Om man kan kjøre bøy eller ikke kommer stort sett an på biomekanikk. Har du lange bein og ikke fullt så lang overkropp vil du rett og slett ha problemer med å utøre øvelsen uten å måtte lene deg veldig langt frem, noe som bidrar til økte glidekrefter i ryggraden (shear forces) og dette sammen med kompresjon fra vektstanga er defintivt ikke noe du bør ønske deg til jul eller til hverdags.
En annen ting er at de fleste liker å trimme egoet sitt når de kjører knebøy, noe som ført fører til mer vekt på stanga enn man klarer, som igjen fører til halve knebøy eller en utførelse av "good mornings" istedet.
Har du korrekt biomekanikk til å kjøre knebøy (stort sett lang overkropp med relativt korte bein) og har god teknikk, så er det bare å kjøre på.
Har du ikke dette og alltid sliter med å komme dypt nok, får problemer med ryggen og rett og slett ikke føler deg komfortabel med øvelsen: GJØR NOE ANNET!
Med mindre du er en styrkeløfter som trener for å bli sterkere i baseløftene som det jo konkurreres i, så er du faktisk ikke på liv og død nødt til å trene disse øvelsene. Når det gjelder knebøy har man en fin erstatning i frontbøy (eller ettbeinsøvelser).
Har man problemer under utførelsen av knebøy, så er det lite du kan gjøre for at det ikke skal ende med en katastrofe. Har du problemer med frontbøy derimot, er det bare å slippe stanga uten at det skjer noe som helst (bortsett fra mulig støy når vektene treffer bakken).
Frontbøy tillater også en mer vertikal rygg og dette eliminerer mye av glidekreftene man ofte oppnår ved vanlig knebøy.
Man kan argumentere for at knebøy er en mer hoftedominant øvelse og at frontbøy på sin side er mer knedominant, men det er ikke verre enn å supplere med for eksempel "nordic hamstrings", eller lignende for å "utjevne" dette.
Det bør nevnes at Mike Boyle, kanskje verdens fremste styrkecoach, har brukt frontbøy istedet for knebøy de siste drøye 10 åra og likevel har en lang rekke ekstremt suksessrike utøvere på sin laaaaaange liste! Så, alt avhenger av hva du trener for. Er du en utøver som ikke trener for styrkeløft så har du ikke noe å tape ved å ikke kjøre knebøy om den kun lager problemer for deg!
http://eiriksandvik.blogspot.com/200...-ndvendig.html
Helt enig med han. Knebøy er for mange den mest oppskrytte øvelsen ever!

LinkBack URL
About LinkBacks
Svar med sitat

, leg extension og leg curl. Holder i massevis for min del.