Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultatene 1 til 50 av 78

Tråd: Knebøy - Nødvendig?

homogravid slogum sin avatar
    Ble medlem
    05-2004

Knebøy - Nødvendig?

Knebøy - Er det nødvendig?
    Det er mange som reklamerer for hvor bra knebøy er og jeg har selv gjort det i lang tid, men jeg har det siste året både erfart og ikke minst fått meningene til en lang rekke dyktige coacher på hvorvidt man bør kjøre knebøy eller ikke.

La det være helt klart - knebøy er en veldig bra øvelse OM man har strukturen til å kjøre den korrekt.

De aller færreste har desverre det og knebøy er den øvelsen man hele tiden kan gjøre småfeil ved, som kanskje ikke vil plage vedkommende med det første, men som før eller senere kan føre til karriereslutt eller vedvarende ryggplager. Vi som har hatt ryggplager vet hvor mye vi ønsker å holde oss unna dette og til dere som ennå ikke har hatt det: Det er ikke verdt å rikikere noe. Tro meg!!!

Om man kan kjøre bøy eller ikke kommer stort sett an på biomekanikk. Har du lange bein og ikke fullt så lang overkropp vil du rett og slett ha problemer med å utøre øvelsen uten å måtte lene deg veldig langt frem, noe som bidrar til økte glidekrefter i ryggraden (shear forces) og dette sammen med kompresjon fra vektstanga er defintivt ikke noe du bør ønske deg til jul eller til hverdags.

En annen ting er at de fleste liker å trimme egoet sitt når de kjører knebøy, noe som ført fører til mer vekt på stanga enn man klarer, som igjen fører til halve knebøy eller en utførelse av "good mornings" istedet.

Har du korrekt biomekanikk til å kjøre knebøy (stort sett lang overkropp med relativt korte bein) og har god teknikk, så er det bare å kjøre på.

Har du ikke dette og alltid sliter med å komme dypt nok, får problemer med ryggen og rett og slett ikke føler deg komfortabel med øvelsen: GJØR NOE ANNET!

Med mindre du er en styrkeløfter som trener for å bli sterkere i baseløftene som det jo konkurreres i, så er du faktisk ikke på liv og død nødt til å trene disse øvelsene. Når det gjelder knebøy har man en fin erstatning i frontbøy (eller ettbeinsøvelser).

Har man problemer under utførelsen av knebøy, så er det lite du kan gjøre for at det ikke skal ende med en katastrofe. Har du problemer med frontbøy derimot, er det bare å slippe stanga uten at det skjer noe som helst (bortsett fra mulig støy når vektene treffer bakken).

Frontbøy tillater også en mer vertikal rygg og dette eliminerer mye av glidekreftene man ofte oppnår ved vanlig knebøy.

Man kan argumentere for at knebøy er en mer hoftedominant øvelse og at frontbøy på sin side er mer knedominant, men det er ikke verre enn å supplere med for eksempel "nordic hamstrings", eller lignende for å "utjevne" dette.

Det bør nevnes at Mike Boyle, kanskje verdens fremste styrkecoach, har brukt frontbøy istedet for knebøy de siste drøye 10 åra og likevel har en lang rekke ekstremt suksessrike utøvere på sin laaaaaange liste! Så, alt avhenger av hva du trener for. Er du en utøver som ikke trener for styrkeløft så har du ikke noe å tape ved å ikke kjøre knebøy om den kun lager problemer for deg!

http://eiriksandvik.blogspot.com/200...-ndvendig.html

Helt enig med han. Knebøy er for mange den mest oppskrytte øvelsen ever!
    For a list of all the ways technology has failed to improve the quality of life, please press here.

Administrator MrMuscle sin avatar
    Ble medlem
    03-2002
    Alder
    33
    Sitat Opprinnelig skrevet av slogum Vis post
    Har du lange bein og ikke fullt så lang overkropp vil du rett og slett ha problemer med å utøre øvelsen uten å måtte lene deg veldig langt frem, noe som bidrar til økte glidekrefter i ryggraden (shear forces) og dette sammen med kompresjon fra vektstanga er defintivt ikke noe du bør ønske deg til jul eller til hverdags.
    Jepp, dette har alltid vært mitt problem. Labanbein og kort overkropp.

BOB
    BOB er aktiv nå
    Silver Member
    Ble medlem
    06-2003
    Meget interessant.

Har alltid hørt om at jeg MÅ ta knebøy, men har alltid hatt problem med denne øvelsen. Tilfeldigvis har jeg også lange bein og kort overkropp.

Etter lang tid for å prøve å få den til med relativt lette vekter og mye slit la jeg den til slutt på hylla. Markløft derimot har jeg aldri hatt problem med.

Btw sjekk kommentarene under artikkelen. Likte denne:

Knebøy er jævlig viktig.

Femi-dott.

Reflektert?

har 20kg biceps Tuba sin avatar
    Ble medlem
    06-2003
    Alder
    28
    Eg har korte bein og lang overkropp. 1-0 i meg
    'Feo, Fuerte y Formal'

Judge, Jury & Executioner Big Boy sin avatar
    Ble medlem
    12-2002
    Alder
    24
    Sitat Opprinnelig skrevet av Tuba Vis post
    Eg har korte bein og lang overkropp. 1-0 i meg
    Ditto

TEAM BODYTECH

It's T-Shirt Time!!!! Hollywood sin avatar
    Ble medlem
    05-2004
    Jeg klønet ryggen til for en stund siden og da måtte jeg kutte ut knebøy en periode - kjørte da beinpress varianter isteden. Men har nå igjen begynt å kjøre knebøy (lette vel og merke - ikke mer enn 120kg, men kjører 10-12reps) og den kontakten jeg får med lår og rumpe er helt sinnsyk. Beinpress var ingen erstatnings øvelse fant jeg ut - fint som supplering, men ikke hovedøvelse på bein.

Men som artikkelen sier - knebøy er farlig (hvis man ikke gjør det helt riktig) og jeg merker det på meg selv at jeg blir litt "redd" for å ødelegge ryggen når jeg prøver meg på litt tyngre vekter (ikke det at jeg er no sterk i bøy eller no, men for meg er det tungt)

Tror jeg har en normalt proposjonert kropp - ikke noe lengere bein eller overkropp her såvidt jeg vet

Så for meg (har jeg funnet ut) er knebøy veldig nødvendig
    Sitat Opprinnelig skrevet av Anders92 Vis post
    Sorry,mye testo i kroppen etter en skikkelig jern økt,blir fort aggressiv etter trening!

AKA Gullfisken Sørlendingen sin avatar
    Ble medlem
    10-2003
    Alder
    29
    Ikke glem at knebøy er tungt! Herregud, orker da ikke slite meg gjennom treningene heller..

Men fra spøk til revolver så kjører jeg ikke knebøy. Holder meg til diverse leg press maskiner (alt etter hvilket treningssenter jeg er p&#229, leg extension og leg curl. Holder i massevis for min del.

Bronse Member Royb sin avatar
    Ble medlem
    07-2004
    Alder
    26
    interesangt innlegg. Jeg har også lange bein og kort overkropp og merker at jeg må bøye meg noe jevlig fremover for å komme dypt.

Kanskje jeg burde fokusere mer på frontbøy eller beinpress etter hvert, eller bare passe på at jeg hvertfall ikke bøyer meg mer fremover enn absolutt nødvendig.

Medlem
    Ble medlem
    05-2003
    Bøy kan dra til helvete, der den tydeligvis har medbrakt mitt venstre kne. Mer er det ikke å si om den saken.

Latsabb tombody sin avatar
    Ble medlem
    08-2005
    Alder
    37
    Hva med vektløfter bøykontra styrkeløfterbøy?
    Vektløfterne kjører vel med en mer oppreist rygg, da de har stangen høyere på ryggen?
    You ran a marathon? That's cute …

Ble medlem
    05-2004
    Sitat Opprinnelig skrevet av tombody Vis post
    Hva med vektløfter bøykontra styrkeløfterbøy?
    Vektløfterne kjører vel med en mer oppreist rygg, da de har stangen høyere på ryggen?
    Vektløftere kjører ikke bøy. I hvert fall ikke i konkurransesammenheng
    For a list of all the ways technology has failed to improve the quality of life, please press here.

Ble medlem
    08-2005
    Alder
    37
    Men på trening, derimot …

Jeg tenkte på en artikkel i t-nation for en tid tilbake:

«The Olympic Squat

The Olympic squat (or back squat as it's known in Olympic lifting circles), is categorized as a high bar squat. The bar is placed on top of the traps, on the shelf created by retracting the shoulder blades between the upper trapezius and the middle trapezius. The torso is relatively upright during both the descent and the ascent of the lift.

The feet are positioned somewhere between straight ahead and externally rotated 15 degrees and set approximately shoulder-width apart. The hands are placed in the same position as in the clean; in the case of the heavyweights and superheavies, sometimes slightly wider.

Unlike the powerlifting squat, Olympic lifters stay relatively relaxed under the bar, preferring a "long spine" position where they lengthen from the crown of the head to the coccyx. They use high-tension techniques sparingly. These squats are performed relatively fast with a quick, yet controlled eccentric and an explosive concentric action.

This matches the sporting need of the lifter to pull himself under the bar and recover the lift quickly. Too much tension will slow him down and cause him to miss the lift.»
    Les resten:

Gold Member Andreas sin avatar
    Ble medlem
    02-2007
    Alder
    20
    Ekte menn og jenter tar knebøy.
    Falske pingler tar beinpress istedenfor.
    Sitat Opprinnelig skrevet av wankstarr Vis post
    Jeg har gått på turn, og blitt kjent med en del yngre jenter..hehe. Hun er voksen for aldern også:) haha

Judge, Jury & Executioner Cristal sin avatar
    Ble medlem
    04-2006
    Sitat Opprinnelig skrevet av AndreasIr Vis post
    YEAHhhhHHH!!!111
    Jeg hadde en gjeng med venner når jeg var 20 år, som jeg pleide å henge med. De forhindret veksten min.

Ble medlem
    02-2007
    Alder
    20
    Sitat Opprinnelig skrevet av Cristal Vis post
    YEAHhhhHHH!!!111
    FUCK YEAH!!!! WHOOOOO CHECK OUT MY TRAPZ<!!!
    Jeg har gått på turn, og blitt kjent med en del yngre jenter..hehe. Hun er voksen for aldern også:) haha

Ble medlem
    05-2004
    Ekte menn og jenter tar kneb&#248;y.
    &#197;&#197;&#197;&#197;&#197;&#197;&#229;&#229;&# 229;&#229;&#229;&#229;h s&#229;&#229; t&#248;ff!

Tre-stjerners bruker
    Ble medlem
    01-2004
    Alder
    28
    Frontb&#248;y er jo en fin erstatning. Kj&#248;rer seg den istedet for vanlig b&#248;y

Platinum Member Polarman sin avatar
    Ble medlem
    10-2002
    Alder
    25
    b&#248;y er g&#248;y<3

тянуть Animal sin avatar
    Ble medlem
    05-2006
    Alder
    23
    Olympisk b&#248;y er som regel med sko med h&#248;y h&#230;l og kn&#230;rne kj&#248;rt fittelangt frem. Ikke noe du vil gj&#248;re om du ahr planer om &#229; ha kn&#230;rne dine i god behold.
    NORKOST

Hann var sær á leikvøllum
    Imillum manna herjar
    Rívur upp eikikelvi stór
    Hann lemjir summar til heljar

тянуть Animal sin avatar
    Ble medlem
    05-2006
    Alder
    23
    Jeg har lange ben, korte legger og kort overkropp. Alts&#229;, not build to squat. Det er 100&#37; ingen unnskyldning. Alle kan f&#229; til kneb&#248;y med rett teknikktrening og t&#248;yning. &#197; si at jeg kj&#248;rer ikke ditt og datt fordi jeg ikke er laget for det er en idiot/kjerring erkl&#230;ring i mine &#248;yne
    NORKOST

Imillum manna herjar
    Rívur upp eikikelvi stór

Telepathic Overlord of 8. Arralou sin avatar
    Ble medlem
    11-2003
    Alder
    26
    Jeg kj&#248;rer ikke kneb&#248;y for tiden. Klarer meg med markl&#248;ft. F&#229;r ikke den samme pumpen i l&#229;ra, men er ikke s&#229; veldig opptatt av &#229; ha store l&#229;r og rumpe lengre.

Ble medlem
    05-2004
    Sitat Opprinnelig skrevet av Animal Vis post
    Jeg har lange ben, korte legger og kort overkropp. Alts&#229;, not build to squat. Det er 100&#37; ingen unnskyldning. Alle kan f&#229; til kneb&#248;y med rett teknikktrening og t&#248;yning. &#197; si at jeg kj&#248;rer ikke ditt og datt fordi jeg ikke er laget for det er en idiot/kjerring erkl&#230;ring i mine &#248;yne

Men s&#229; driver jo du aktivt med styrkel&#248;fting da, og da er du jo strengt tatt n&#248;dt til &#229; kj&#248;re kneb&#248;y. Denne artikkelen var vel mer myntet p&#229; normale folk p&#229; gymmet, som i sv&#230;rt sjelden grad driver med 'rett teknikktrening' og t&#248;yning.

Personlig trente jeg en del kneb&#248;y f&#248;r. Sluttet fordi det gir meg alt for stor r&#230;v og midje, til tider plagsomme kn&#230;r og jeg tror det kun var et sp&#248;rsm&#229;l om tid f&#248;r ryggen ogs&#229; ble plagsom. Trener litt frontb&#248;y og hacksquat for tiden. F&#248;ler jeg f&#229;r mye bedre kontakt med quads enn med kneb&#248;y. St&#248;rrelsesmessig er det liten forskjell, men s&#229; trener ikke jeg for &#229; f&#229; st&#248;rst mulig l&#229;r heller.

тянуть Animal sin avatar
    Ble medlem
    05-2006
    Alder
    23
    Kneb&#248;y vil f&#248;re til mer r&#230;v og midje ofc. Men n&#229; var den kommentaren myntet p&#229; folk som sier; Nei jeg ekke bygd for ditt og datt og s&#229; bare driter i det. Om man velger en &#248;velse fordi man synes resultatet er mer gunstig iforhold til hva man vil oppn&#229; er det noe helt annet.
    Men det forandrer ikke det faktum at kneb&#248;y rekrutterer mest muskler i kroppen og stimulerer til &#248;kt muskelvekst in tha whole body.
    NORKOST

Imillum manna herjar
    Rívur upp eikikelvi stór

Ble medlem
    05-2004
    Sitat Opprinnelig skrevet av Animal Vis post
    Knebøy vil føre til mer ræv og midje ofc. Men nå var den kommentaren myntet på folk som sier; Nei jeg ekke bygd for ditt og datt og så bare driter i det. Om man velger en øvelse fordi man synes resultatet er mer gunstig iforhold til hva man vil oppnå er det noe helt annet.
    Men det forandrer ikke det faktum at knebøy rekrutterer mest muskler i kroppen og stimulerer til økt muskelvekst in tha whole body.

Enig. Men du er vel enig i at enkelte kroppstyper helst bør unngå knebøy så langt det er mulig, i hvert fall så lenge man ikke får profesjonell opplæring da

Om man kan kjøre bøy eller ikke kommer stort sett an på biomekanikk. Har du lange bein og ikke fullt så lang overkropp vil du rett og slett ha problemer med å utøre øvelsen uten å måtte lene deg veldig langt frem, noe som bidrar til økte glidekrefter i ryggraden (shear forces) og dette sammen med kompresjon fra vektstanga er defintivt ikke noe du bør ønske deg til jul eller til hverdags.

тянуть Animal sin avatar
    Ble medlem
    05-2006
    Alder
    23
    Nei, jeg mener at alle kroppstyper har godt av kneb&#248;y, med korrekt teknikkoppl&#230;ring og har godt av det. Jeg har akruatt den kroppsfasongen der og lener meg et stykke frem n&#229;r jeg b&#248;yer og jeg har null plager.

Merk; KORREKT teknikkoppl&#230;ring. Dvs at vi effektivt stryker alle sats,spenst og elixia instrukt&#248;rer fra den listen. Unntatt Baliba da( s&#229; slipper han &#229; klikke)
    NORKOST

Imillum manna herjar
    Rívur upp eikikelvi stór

prz
    prz er aktiv nå
    Gold Member prz sin avatar
    Ble medlem
    05-2004
    Har vel litt med ambisjonsniv&#229; &#229; gj&#248;re ogs&#229;, men synes det blir litt billig &#229; komme og si at man ikke er bygd for det. Selv har jeg latt markl&#248;ft ligge p&#229; hylla da jeg ikke orker "slitet" med den lenger. Kneb&#248;y derimot synes jeg er definitivt den beste &#248;velsen for bein/ass, og jeg f&#229;r bedre samvittighet av tre tunge sett b&#248;y enn 15 sett p&#229; div. maskiner.

AKA Gullfisken Sørlendingen sin avatar
    Ble medlem
    10-2003
    Alder
    29
    Knebøy, markløft.. aalt for tungt. Bare såvidt jeg gidder å kjøre benkpress, skamtungt det også. Nei, jeg kommer langt med leg press, sittende roing og skråbenk hantler, gitt!

Ble medlem
    11-2003
    Alder
    26
    Gj&#248;r det du vil er hele loven.

Bronse Member
    Ble medlem
    04-2007
    Alder
    21
    Enig med Arralou. Har heller ikke perfekt fysikk for b&#248;y (1,80 middels overkropp, middels underkropp), men liker &#248;velsen og selv om jeg ikke blir s&#229; j&#230;vlig fort sterkere i den, s&#229; gj&#248;r jeg det beste ut av det. Hvis jeg f&#229;r tr&#248;bbel roer jeg bare litt ned p&#229; volumet en periode, t&#248;yer litt(ehm..) og varierer med andre bein&#248;velser. Med andre ord, jeg gj&#248;r som jeg selv vil.
    Om andre folk er redde for skader eller ikke liker kneb&#248;y, f&#229;r det v&#230;re deres valg om de vil utf&#248;re &#248;velsen eller ikke..

Judge, Jury & Executioner Cristal sin avatar
    Ble medlem
    04-2006
    P&#229; hvilken m&#229;te gir kneb&#248;y st&#248;rre midje?
    Jeg hadde en gjeng med venner når jeg var 20 år, som jeg pleide å henge med. De forhindret veksten min.

Psychosocial Baliba sin avatar
    Ble medlem
    12-2003
    Alder
    26
    Man kan argumentere for og imot det meste, men jeg syntes det blir for dumt n&#229;r man hele tiden skal lage unnskyldninger for &#229; komme seg unna latskap.

Det er HELT OK at man ikke &#248;nsker &#229; kj&#248;re kneb&#248;y, men argumentet syntes jeg &#230;rlig talt ikke skal lyde "fordi jeg ikke kan" for det er i de aller fleste tilfeller bare tull og fanteri.
    At man derimot ikke &#248;nsker og kj&#248;re den &#248;velsen fordi man syntes den er for krevende og ikke gir den effekten i forhold til hva man &#248;nsker &#229; oppn&#229; i forhold til diverse for s&#229; v&#230;re.
    Jeg er sponset av Norkost

Hakuna Matata

Just look me in the eyes and say I'm wrong!

Ble medlem
    05-2004
    Sitat Opprinnelig skrevet av Baliba Vis post
    Man kan argumentere for og imot det meste, men jeg syntes det blir for dumt når man hele tiden skal lage unnskyldninger for å komme seg unna latskap.
    Hva mener du med å lage unnskyldninger? Kan du ikke argumentere litt saklig mot artikkelen i stedet, hvis du har lest den. Er du uenig i at enkelte kroppssammensetninger har et langt større skadepotensiale ved tung knebøy enn andre?

Ble medlem
    12-2003
    Alder
    26
    Ja jeg kan si meg fullt enig at enkelte kroppssammensetninger vil f&#229; en st&#248;rre utfordring ved utf&#248;relse av kneb&#248;y, men er det en fullverdig unnskyldning ?
    Kneb&#248;y er en vanskelig &#248;velse ja, s&#229; uansett kroppssammensetning vil man m&#229;tte legge inn en god innsats for &#229; f&#229; gjennomf&#248;rt den ute &#229; p&#229;dra seg all verdens av problemer.
    Kneb&#248;y g&#229;r mye p&#229; bevegelighet og problemer kan v&#230;re store uansett kroppssammensetning, men det betyr ikke at det ikke kan forbedres.
    Men jeg er enig med overskriften, " er det n&#248;dvendig ?" Nei ikke n&#248;dvendigvis for en som ikke er styrkel&#248;fter, det finnes jo haugevis av alternativer, som feks frontb&#248;y etc. Men at det finnes mange alternativer og at det ikke er n&#248;dvendig betyr jo ikke at man ikke kan.

Hakuna Matata

Silver Member
    Ble medlem
    04-2002
    Sitat Opprinnelig skrevet av Baliba Vis post
    Ja jeg kan si meg fullt enig at enkelte kroppssammensetninger vil få en større utfordring ved utførelse av knebøy, men er det en fullverdig unnskyldning ?
    Knebøy er en vanskelig øvelse ja, så uansett kroppssammensetning vil man måtte legge inn en god innsats for å få gjennomført den ute å pådra seg all verdens av problemer.
    Knebøy går mye på bevegelighet og problemer kan være store uansett kroppssammensetning, men det betyr ikke at det ikke kan forbedres.
    Men jeg er enig med overskriften, " er det nødvendig ?" Nei ikke nødvendigvis for en som ikke er styrkeløfter, det finnes jo haugevis av alternativer, som feks frontbøy etc. Men at det finnes mange alternativer og at det ikke er nødvendig betyr jo ikke at man ikke kan.
    Fysisk er knebøy en kjempelett øvelse, inni skallen derimot
    Lureper:Med tanke på at hun sikkert har forsynt seg av franske cocktailpølser disse månedene, er kanskje et JÆVLA HELIKOPTER NOE OVER THE TOP!

Ble medlem
    12-2003
    Alder
    26
    Sitat Opprinnelig skrevet av Julenissen Vis post
    Fysisk er knebøy en kjempelett øvelse, inni skallen derimot
    Alt er relativt, men du skjønner hva jeg mener, hehe.

Hakuna Matata

Underdog
    Ble medlem
    09-2006
    Alder
    23
    Er det ikke sånn at hvis du lener deg for mye forover med ryggen, så er det bevegeligheten i anklene/leggene problemet ligger?
    nicolas is my name, and weightlifting is my game

тянуть Animal sin avatar
    Ble medlem
    05-2006
    Alder
    23
    Sitat Opprinnelig skrevet av Nicolas Vis post
    Er det ikke sånn at hvis du lener deg for mye forover med ryggen, så er det bevegeligheten i anklene/leggene problemet ligger?
    Det kan være et av problemene ja, men er slett ikke noe fasitsvar.
    NORKOST

Imillum manna herjar
    Rívur upp eikikelvi stór

Ble medlem
    02-2007
    Alder
    20
    Sitat Opprinnelig skrevet av slogum Vis post
    ÅÅÅÅÅÅååååååh såå tøff!
    Jeg vet.
    Du burde kjøre bøy du og, da komme du inn i den tøffe klubben

Medlem
    Ble medlem
    09-2004

Knebøy.

Knebøy kan potentielt være en skadelig øvelse.

Teknikk i knebøy er meget viktig.

De som er seriøse på teknikk i knebøy bør se på Squat RX-videoene.

F.eks. kan det med runding av korsrygg i nedre del av løftet gi problemer, og dette er noe man må jobbe med å bli kvitt.

Knebøy er en fantastisk øvelse, som det til og med skrives dikt om. Jeg synes oppriktig synd på dem som ikke noensinne er istand til å oppleve gleden ved tøffe knebøy. Knebøy er livet!

At noen derimot ikke ønsker å lære seg knebøy, fordi de synes det er vanskelig å få til, og får vondt av øvelsen, kan jeg skjønne. Jeg vil likevel påstå at for de fleste vil det lønne seg å bruke tiden på å lære seg øvelsen ordentlig, men dersom man ikke har så stor interesse av treningen, og bare trener fordi kompisene gjør det, eller man egentlig ikke har noen genuin dyp interesse for trening, så er det egentlig ikke noe poeng i å prøve å prakke knebøy på denne gruppen. Det at man velger å sitte på et forum som dette å diskutere knebøy burde være en indikasjon på at man er utenom snittet interessert i trening, og da skulle man jammen tro at man også var interessert i å oppleve og bruke det beste innen trening.

Knebøy er en fantastisk øvelse, det samme er markløft. Gode erstatninger for knebøy kan være frontknebøy og bulgarsk knebøy. Men får man til knebøy bør man absolutt gjøre den. Dersom man får problemer med knær og rygg av knebøyen, så bør man bruke tid på teknikk-trening, tøying og bruke mindre vekter inntil teknikken sitter. Dette kan ta lang tid å få til ordentlig, og det er forståelig at mange går opp og heller velger å gå bort i beinpressen, hvor de bare kan sitte i ro og presse uten å tenke på teknikk. Dette er symptomatisk for mennesket, da mennesket er lat og helst vil ha ting med en gang, istedetfor å jobbe med det. I tillegg er det mange som mangler ryggrad og ønsker å gå letteste motstands vei.

Har man derimot en ryggskade som gjør det smertefult/umulig å kjøre knebøy, da er man unnskyldt, men bør da søke å finne erstatninger man kan gjøre.

Flotte og dype bøy er noe av det vakreste som finnes, ja det er kunst i bevegelse. Beinpress og leg-extension og leg-curl derimot kan sammenlignes med den simpleste kiosk-litteratur. Lettere tilgjengelig ja, mindre krevende ja..

Til syvende og sist er det ens egne valg, og dersom man er fornøyd med beinpress, leg-extension og leg-curl, så er det bare til å fortsette å gjøre det.

Personlig gjør jeg aldri noen av de tre øvelsene, jeg gjør kun frivektsøvelser som knebøy, frontbøy, bulgarsk bøy o.l. og oppfordrer alle andre til å gjøre det samme.

Men jeg innser likevel at de fleste kommer ikke til å kjøre slike øvelser, men kommer til å velge maskinene på gymmet, all den tid maskiner er "lettere" å bruke. Så kan man da prøve å koke ihop så mange unnskyldninger for seg selv som man bare ønsker fordi at man ikke gjør knebøy, men medmindre du er skadet, så kan du gjøre knebøy om du setter inn nok krefter på det, og ihvertfall frontbøy, som er en lettere øvelse å holde ryggen rett i.

Velger man bort knebøy fordi det er vanskelig, fordi man får vondt i rygg eller knær, da har man kanskje ikke tålmodighet nok til å lære seg øvelsen ordentlig, og sannsynligheten er også stor for at man legger på for mye vekt. Jeg har sett mange som ikke får til vanlig knebøy, men så går de og gjør øvelsen i en Smith-maskin og bruker en teknikk som ikke ligner noenting.

Nei, folk som sier de trener seriøst med vekter og som hverken gjør seriøs bøy, frontbøy eller i det minste markløft, de kan man rett og slett ikke ta seriøst. Man velger da bevisst bort de beste øvelsene som finnes for å bygge styrke og muskulatur.

Istedetfor å kjøre endeløse sett på biceps og underarmer og bryst, så kan man heller kjøre en hard rutine på benk, stående fremoverbøyd roing, strakmark og bøy. Den dagen du ser lyset, vil du skjønne hva jeg snakker om...
    Min treningslogg

Hundre eiti kilås!

Ble medlem
    08-2005
    Alder
    37

Tre-stjerners bruker
    Ble medlem
    01-2004
    Alder
    28
    Kneb&#248;y er kun n&#248;dvendig om man bruker &#248;velsen i konkurranse. S&#229; enkelt er det

Tre-stjerners bruker
    Ble medlem
    01-2004
    Alder
    28
    Sitat Opprinnelig skrevet av tombody Vis post
    En av de bedre artiklene der på lenge!

Medlem
    Ble medlem
    11-2004
    Jeg er enig i ganske mye av det som er skrevet her fra begge sider. Mest av alt er jeg enig i at teknikken er viktigst av alt. Altfor mange har en tendens til å overbelaste med vekter uten å ha nok kontroll når de gjør enkelte øvelser. Knebøy og markløft er nok av de øvelsene som straffer deg mest hvis du gjør dette uten nok kontroll.

Så på den videoen som var linket til t-nation, og jeg må si meg enig i at den utøveren ikke er klar for dype knebøy, 'enda'. Det jeg ser på video nummer 2 er at han langt ifra har utviklet nok kontroll av muskulaturen i korsryggen til å klare å utføre dype knebøy med vekter på noen forsvarlig måte. Dette er rett og slett fordi de musklene hans enten er for svake, eller fordi han ikke er i stand til å rekruttere disse musklene til å aktivt forhindre at korsryggen gir etter. Dette er rett og slett en trenings sak.

Det er over 40 år siden det ble gjort undersøkelser på hvor mye belastning ryggen (ryggvirvel og leddbånd) tåler. Resultatet var at den ga etter for 9kgs trykk. Så da er det naturlige spørsmålet, hvorfor er folk istand til å løfte flere hundre kg uten å oppnå ryggskader? Rett og slett fordi det er muskulaturen som tar mesteparten av trykket. Og for å ivareta ryggen under et løft så er det faktisk de mindre stabiliserende musklene som må unngå denne bøyen (eller fleksjonen om du vil) på bunnen. Den personen som brukes som eksempel i videoen bør tydeligvis ikke begynne med dype knebøy før han har klart å aktivisere og styrket de mindre stabiliserende musklene for ryggen. Men jeg mener at han absolutt kunne ha trent med dype knebøy hvis han hadde klart å trent seg opp til det nivået.

Jeg er dels enig med begge parter i dette, for de som ikke er i stand til å oppretteholde god nok kontroll over ryggen sin under knebøy bør egentlig ikke gjøre dype knebøy. For de som har god utholdenhet, styrke og kontroll kan godt gjøre dype knebøy uten å stå i noen umiddelbar fare for nedre ryggproblematikk.

Det jeg synes er merkverdig med t-nation sin artikkel er at de setter fokus på at trening bør tilpasses den individuelles behov for deres sport. Og i akkurat den sporten han trener for så ville det (i mitt syn ihvertfall) vært mer funksjonelt med styrke igjennom hele bevegelsen fremfor bare i en 90-grader vinkel (ut i fra at de må sprinte med kroppen i en lav vinkel før de hopper oppi bob'en). Synes heller de burde trent ham opp til å ha bedre kontroll slik at han siden kan trene mer eksplosivt med dype bøy. Men men, dette er vel egentlig slik jeg tolker det ihvertfall

Elite Broscientist McBain sin avatar
    Ble medlem
    06-2008
    Alder
    28
    mitt problem med knebøy er at jeg sliter med å komme dypt nok uten å lene meg mye frem. Dette bedres drastisk hvis jeg tillater meg å gå opp på tå (f.eks. uten belastning hvor dette er mulig).

Hva kan jeg gjøre for å bedre dette? hvor er problemet her?

Ble medlem
    11-2003
    Alder
    26
    Sitat Opprinnelig skrevet av McBain Vis post
    mitt problem med knebøy er at jeg sliter med å komme dypt nok uten å lene meg mye frem. Dette bedres drastisk hvis jeg tillater meg å gå opp på tå (f.eks. uten belastning hvor dette er mulig).

Hva kan jeg gjøre for å bedre dette? hvor er problemet her?
    Et alternativ kan være å kappe av føttene ved anklene, og deretter kjøpe et par juletreføtter for maksimal balanse!

Banned
    Ble medlem
    10-2006
    Folk som dyret blir nok litt notorious n&#229;, men FUCK KNEB&#216;Y!
    Jeg trener ikke kneb&#248;y, men tung benpress.

V&#230;rtfall om volum er m&#229;let ditt, s&#229; trenger du faen ikke kneb&#248;y eller mark.
    Men om du absolutt vil f&#248;cke deg opp, gj&#248;r det.

Aldri vokst s&#229; bra f&#248;r, kj&#248;rer ikke de legendariske &#248;velsene. Rekrutterer med benpress og andre ben&#248;velser med ryggst&#248;tte istedet.
    Jeg sa nemlig aldri at du skulle slutte &#229; trene de 75&#37; av muskler du har, nemlig under beltet.

(dere har lov til &#229; hate meg for denne radikale kommentaren)

Og ellers prioriter hva som er viktig for deg i livet ditt.
    Utenom risikoen er b&#229;de mark og b&#248;y b&#229;de knall &#248;velser og j&#230;vlig artig, spesielt kneb&#248;y. Er sexy &#229; kj&#248;re tung b&#248;y.(herlig feeling)

Banned
    Ble medlem
    10-2006
    Sitat Opprinnelig skrevet av Arralou Vis post
    Et alternativ kan være å kappe av føttene ved anklene, og deretter kjøpe et par juletreføtter for maksimal balanse!
    Hvis du først skal kjøre bøy og mark, hvorfor ikke. Man må jo ofre uansett.

Kliss nytt medlem
    Ble medlem
    06-2008
    Alder
    33
    EG er veldig enig med Hollywood og Cristal. Men eg vil legge til en ting til. Det er farlig å kjøre knebøy UTEN GOD OPPVARMING. Og for å reduserre faren for skader i knær og lår, bør en starte med styrke leddene og sene. Med f.eks aerobick-timer eller jogging på Tre-de-mølle og gode skjerne-muskler. Knebøy er jo, som alle vet, en øvelse for hele kroppen. Men hoved-mølet er lår og rompe. En annen ting eg vil legge til i samme slengen er at smith-maskinen er ett veldig bra hjelpe-middel i den forstand. Den skåner ryggen/magen og gjør at en utfører øvelsen riktigere. etter som skjene korrigerer banen til stanga. Noe av det verste eg ser på senteret er "barn" med 120 kg som står å "neier" (halve knebøy) foran speilet og tror de er veldig tøffe med så tunge vekter

Ble medlem
    12-2003
    Alder
    26
    Sitat Opprinnelig skrevet av Trondh Vis post
    EG er veldig enig med Hollywood og Cristal. Men eg vil legge til en ting til. Det er farlig å kjøre knebøy UTEN GOD OPPVARMING. Og for å reduserre faren for skader i knær og lår, bør en starte med styrke leddene og sene. Med f.eks aerobick-timer eller jogging på Tre-de-mølle og gode skjerne-muskler. Knebøy er jo, som alle vet, en øvelse for hele kroppen. Men hoved-mølet er lår og rompe. En annen ting eg vil legge til i samme slengen er at smith-maskinen er ett veldig bra hjelpe-middel i den forstand. Den skåner ryggen/magen og gjør at en utfører øvelsen riktigere. etter som skjene korrigerer banen til stanga. Noe av det verste eg ser på senteret er "barn" med 120 kg som står å "neier" (halve knebøy) foran speilet og tror de er veldig tøffe med så tunge vekter
    *Gleder seg til stallion ser denne og eventuelt gidder å svare*

Hakuna Matata

Ble medlem
    05-2004
    Sitat Opprinnelig skrevet av stallion Vis post
    Nei, folk som sier de trener seriøst med vekter og som hverken gjør seriøs bøy, frontbøy eller i det minste markløft, de kan man rett og slett ikke ta seriøst. Man velger da bevisst bort de beste øvelsene som finnes for å bygge styrke og muskulatur.
    For noe fjas. Det finnes mange som ikke prioriterer å bygge store upraktiske lår, men likevel trener seriøst med vekter.

Side 1 av 2 12 SisteSiste

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •  

SEO by vBSEO ©2011, Crawlability, Inc.