Viser resultatene 1 til 31 av 31

Tråd: Knebøy og knær: 90 grader vs. dypere.

Bronse Member Fiat sin avatar
    Ble medlem
    09-2004
    Alder
    29

Knebøy og knær: 90 grader vs. dypere.

Jeg mener å ha hørt at 90 graders bøy ikke er særlig bra for knærne, mens noen påstår at om man har dårlige knær så bør man unngå å kjøre dypere enn 90 grader.
    Hva er egentlig korrekt?

Jeg har tildels dårlige knær, men siden jeg begynte med knebøy har jeg vært mye mindre plaget med smerter i knærne, og jeg kjører alltid dypt.

Administrator MrMuscle sin avatar
    Ble medlem
    03-2002
    Alder
    33
    Det kommer vel helt an på hva som feiler knærne vil jeg tro.

Men å kjøre knebøy dypere en 90 grader vil overføre en del av belastningen fra knærne til hofteleddet. Så at det er VÆRRE for friske knær og gå dypere en 90 grader er bare tull. Men kneskader kan være så mangt, så det blir litt tricky å komme med et svar som passer alle.

Mentalt utfordret wankstarr sin avatar
    Ble medlem
    05-2004
    Alder
    25
    jeg føler jeg har bedre kontroll på løftet når jeg har rumpa nesten i bakken, men hvordan det ligger an med belasting, vet jeg ikke.
    btw, stjeler litt av topicen nå men; rumpa mi har blitt drit stor etter at jeg begynte med tung bøy, lilla strekkmerker og hele pakka=/ kan man gjøre noe for å forhindre at bøyen tar så mye på rumpa?
    <3Fitnessfrøken<3

Spiser mye egg og lever fowler sin avatar
    Ble medlem
    09-2003
    Alder
    11
    Sitat Opprinnelig skrevet av wankstarr Vis post
    jeg f&#248;ler jeg har bedre kontroll p&#229; l&#248;ftet n&#229;r jeg har rumpa nesten i bakken, men hvordan det ligger an med belasting, vet jeg ikke.
    btw, stjeler litt av topicen n&#229; men; rumpa mi har blitt drit stor etter at jeg begynte med tung b&#248;y, lilla strekkmerker og hele pakka=/ kan man gj&#248;re noe for &#229; forhindre at b&#248;yen tar s&#229; mye p&#229; rumpa?
    F.eks. kan du legge en 5-kg skive under hv&#230;r h&#230;l. Da tar det hovedsakelig p&#229; fresmside l&#229;r.

Beinspark(Leg extensions) er en eneste stor tragedie uansett om en har friske kn&#230;r eller ikke. Kneb&#248;y, derimot, er mye mer sk&#229;nsomt.
    Properly, we should read for power. Man reading should be man intensely alive. The book should be a ball of light in one's hand.—Ezra Pound

-This is my purple wand and hairy sack of magic!

Medlem
    Ble medlem
    05-2003
    Hvis knærne føles bedre har du trolig svaret der. Det å kjøre dyp bøy betyr ofte litt mindre vekter, som sikkert er bra.

Silver Member
    Ble medlem
    09-2004
    Alder
    24
    ..samt at du ved dype knebøy kobler inn muskler som vil være med på å stabilisere kneet.
    When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion.

Silver Member
    Ble medlem
    04-2002
    Sitat Opprinnelig skrevet av bjarnebanan Vis post
    Hvis knærne føles bedre har du trolig svaret der. Det å kjøre dyp bøy betyr ofte litt mindre vekter, som sikkert er bra.
    Min erfaring er at det er tyngre å stoppe på 90 grader kontra å gå helt ned.Kan kjøre vesentlig tyngre om jeg går helt ned.

Klok men svak Qompis sin avatar
    Ble medlem
    05-2004
    Alder
    28
    Jeg er overbevist om at en knebøy i nesten alle tilfeller skal gjøres dyp. Med det mener jeg at hoften skal droppe lavere enn topp av patella. De fysioterapauter jeg kjenner og jobber med gjør også dype knebøy i rahab trening, aldri sett de gjøre noe annet, men dette er ikke mitt området så her kan det nok som Mr.Muscle skriver finnes unntak.

En knebøy som ikke er dyp gir et stort stress på knær og quads, men lite på glutes, adduktorene og hamstrings. Når det store flertallet sliter med bakside, ja kjør dypt!
    "In the days when science was weak and religion was strong, man mistook magic for medicine. Now that science is strong and religion weak, man mistakes medicine for magic."

Smisch!! Cordura sin avatar
    Ble medlem
    04-2004
    Alder
    29
    Jeg har feil p&#229; kn&#230;rne og rygg og fikk beskjed om ikke &#229; g&#229; dypt...
    Kul igjen..

Ble medlem
    09-2003
    Alder
    11
    Dypt eller ikke betyr ikke så mye for hvilke muskelgrupper man rekrutterer.
    Man må se på beinstilling (bred beinstilling rekrutterer adduktorene i større grad), samt hvor vektens tyngdelinje faller i forhold til de involverte leddene.
    Stikker du baken ut, vil avstanden fra vektens tyngdelinje til hofteleddet bli lang. Ergo får vekten en lang momentarm i forhold til hofteledd, noe som gjør at musklene som ekstenderer i dette leddet må utvikle stor kraft.
    Enkelt sagt: Styrkekløfterbøy gir mye junk i the trunk. Vektløfterbøy gir freaky quads.
    Properly, we should read for power. Man reading should be man intensely alive. The book should be a ball of light in one's hand.—Ezra Pound

Silver Member
    Ble medlem
    04-2002
    jeg tror noe av det viktigste er å holde trykket i musklaturen i gjennom hele øvelsen.Det mange gjør feil er å "slippe" seg ned det siste stykket før de presser opp.Jeg kjører nå til litt under 90 grader, tidliger gikk jeg helt ned.

Ble medlem
    05-2004
    Alder
    28
    Sitat Opprinnelig skrevet av fowler Vis post
    Dypt eller ikke betyr ikke så mye for hvilke muskelgrupper man rekrutterer.
    Man må se på beinstilling (bred beinstilling rekrutterer adduktorene i større grad), samt hvor vektens tyngdelinje faller i forhold til de involverte leddene.
    Stikker du baken ut, vil avstanden fra vektens tyngdelinje til hofteleddet bli lang. Ergo får vekten en lang momentarm i forhold til hofteledd, noe som gjør at musklene som ekstenderer i dette leddet må utvikle stor kraft.
    Enkelt sagt: Styrkekløfterbøy gir mye junk i the trunk. Vektløfterbøy gir freaky quads.
    Veldig uenig med det første utsagnet ditt der. Hvor dypt man går vil absolutt reflektere hvor mye de forskjellige muskler vil jobbe.
    "In the days when science was weak and religion was strong, man mistook magic for medicine. Now that science is strong and religion weak, man mistakes medicine for magic."

Psychosocial Baliba sin avatar
    Ble medlem
    12-2003
    Alder
    26
    Sitat Opprinnelig skrevet av Julenissen Vis post
    jeg tror noe av det viktigste er å holde trykket i musklaturen i gjennom hele øvelsen.Det mange gjør feil er å "slippe" seg ned det siste stykket før de presser opp.Jeg kjører nå til litt under 90 grader, tidliger gikk jeg helt ned.
    Definer feil
    Noe jeg har lært meg er at det er farlig å si at noe er feil.
    Hva er det feil i forhold til ?
    Er det den plyometriske effekten du mener er feil ?

Når jeg kjører tungt kjører jeg med full plyometrisk effekt for å løfte mest mulig, men da må jeg samtidig trene 1-2 ganger i uka uten plyoeffekten med litt lettere vekter for ikke å få vondt.
    Jeg er sponset av Norkost

Hakuna Matata

Just look me in the eyes and say I'm wrong!

Psychosocial Baliba sin avatar
    Ble medlem
    12-2003
    Alder
    26
    Sitat Opprinnelig skrevet av Qompis Vis post
    Veldig uenig med det første utsagnet ditt der. Hvor dypt man går vil absolutt reflektere hvor mye de forskjellige muskler vil jobbe.
    Jeg er liksom delvis enig med dere begge.
    Det er helt klart at dybe vil påvirke, men også benstilling og hvordan man beveger overkroppen har mye og si.
    Jeg er sponset av Norkost

Hakuna Matata

Just look me in the eyes and say I'm wrong!

Silver Member
    Ble medlem
    04-2002
    Sitat Opprinnelig skrevet av Baliba Vis post
    Definer feil
    Noe jeg har lært meg er at det er farlig å si at noe er feil.
    Hva er det feil i forhold til ?
    Er det den plyometriske effekten du mener er feil ?

Når jeg kjører tungt kjører jeg med full plyometrisk effekt for å løfte mest mulig, men da må jeg samtidig trene 1-2 ganger i uka uten plyoeffekten med litt lettere vekter for ikke å få vondt.
    jeg forstår ikke alle disse fremmedordene dere bruker!

Tre-stjerners bruker
    Ble medlem
    01-2004
    Alder
    28
    jeg forstår ikke alle disse fremmedordene dere bruker!
    Plyometrisk arbeid starter med en eksentrisk fase av løftet, umiddelbart etterfulgt av en konsentrisk fase.

F.eks spensthopp når man først slipper seg litt ned og så satser uten stopp på bunn.

It's T-Shirt Time!!!! Hollywood sin avatar
    Ble medlem
    05-2004
    Kan du forklare hva du mener her? Hva er forskjellen??
    Sitat Opprinnelig skrevet av Anders92 Vis post
    Sorry,mye testo i kroppen etter en skikkelig jern økt,blir fort aggressiv etter trening!

Latsabb tombody sin avatar
    Ble medlem
    08-2005
    Alder
    37
    Edit med r&#248;d tekst!.

Jeg gj&#248;r et fors&#248;k …

Ved vektl&#248;fterb&#248;y har man stangen h&#248;yere opp p&#229; ryggen, dermed f&#229;r man en noe mer vertikal rygg, i motsetning til styrkel&#248;fterne som blir noe mer foroverlente, med en skarpere vinkel mellom l&#229;r og rygg. Vektl&#248;fterb&#248;yen blir vel nesten en mellomting mellom frontb&#248;y og styrkel&#248;fterb&#248;y? Styrkel&#248;fterne bruker vel da gluteus-ene til &#229; st&#248;tte ryggen, s&#229; overkroppen ikke tipper for langt forover. De mindre foroverlente b&#248;y variantene f&#229;r da mindre belastning i dette omr&#229;det p&#229; grunn av den noe mer vertikale stillingen til ryggen.
    You ran a marathon? That's cute …

Stengt konto Brukerkonto avsluttet sin avatar
    Ble medlem
    07-2006
    Alder
    26
    jeg liker å gå så lavt som mulig, forutsatt at jeg er myk nok til å holde korsryggen i spenn hele veien ned. Hvis man går for lavt, så har man en tendens til å få en liten knekk nederst i korsryggen, og det er ikke spesielt bra.

Ble medlem
    05-2004
    Alder
    28
    Sitat Opprinnelig skrevet av Baliba Vis post
    Jeg er liksom delvis enig med dere begge.
    Det er helt klart at dybe vil påvirke, men også benstilling og hvordan man beveger overkroppen har mye og si.
    Ja det er klart benstilling og plassering av stang vil påvirke muskelbruk, dette er jeg også enig i. Regner med at de fleste er enig i at svakhetene for de fleste ligger på bakside. Gjør man en kvart knebøy, eller en parallell aktiveres bakside mindre enn om man gjør en full, derfor bør man gjøre dype kenbøy med full "range of motion".

Silver Member
    Ble medlem
    09-2004
    Alder
    24
    Dypt eller ikke betyr ikke så mye for hvilke muskelgrupper man rekrutterer.Man må se på beinstilling (bred beinstilling rekrutterer adduktorene i større grad), samt hvor vektens tyngdelinje faller i forhold til de involverte leddene.
    Jeg tenkte i forhold til den innerste muskelen i quadriceps (VMO) og stabilisering av kneleddet, da denne delen blir aktivert ved full fleksjon.
    When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion.

Ble medlem
    09-2003
    Alder
    11
    Sitat Opprinnelig skrevet av ZtateX Vis post
    Jeg tenkte i forhold til den innerste muskelen i quadriceps (VMO) og stabilisering av kneleddet, da denne delen blir aktivert ved full fleksjon.
    Joda, jeg er med p&#229; den. Jeg sier bare at de andre aspektene jeg nevnte sannsynligvis har st&#248;rre betydning
    Man kan f.eks. gj&#248;re benkpress uten &#229; bruke triceps i det hele tatt (teoretisk sett), avhengig av hvor man plasserer vekten i forhold til leddene.
    I en lukket kjede, som kneb&#248;y, vil man minimere belastningen p&#229; f.eks VMO dersom man plasserer kneleddet direkte p&#229; vektens tyngdelinje. S&#229; dette har stor betydning.

Ble medlem
    05-2004
    Alder
    28
    Joda, jeg er med på den. Jeg sier bare at de andre aspektene jeg nevnte sannsynligvis har større betydning
    Man kan f.eks. gjøre benkpress uten å bruke triceps i det hele tatt (teoretisk sett), avhengig av hvor man plasserer vekten i forhold til leddene.
    I en lukket kjede, som knebøy, vil man minimere belastningen på f.eks VMO dersom man plasserer kneleddet direkte på vektens tyngdelinje. Så dette har stor betydning.
    Forklar meg hvordan jeg kan gjøre en BP uten å bruke triceps Teoretisk sett.

Silver Member
    Ble medlem
    09-2004
    Alder
    24
    Joda, jeg er med på den. Jeg sier bare at de andre aspektene jeg nevnte sannsynligvis har større betydning
    Man kan f.eks. gjøre benkpress uten å bruke triceps i det hele tatt (teoretisk sett), avhengig av hvor man plasserer vekten i forhold til leddene.
    I en lukket kjede, som knebøy, vil man minimere belastningen på f.eks VMO dersom man plasserer kneleddet direkte på vektens tyngdelinje. Så dette har stor betydning.
    Nå blir det, som vanlig, mye diskutering litt sånn offtopic, men plasseres VMO direkte på vektens tyngdelinje vil det jo uansett ikke være full fleksjon? (jada, kverulering) Men, også som vanlig, du har rett og jeg er enig

Ble medlem
    09-2003
    Alder
    11
    Forklar meg hvordan jeg kan gjøre en BP uten å bruke triceps Teoretisk sett.
    Benkpress er en lukket kjede. Dersom du, når stangen ligger på brystet, har albuene pekende lateralt, og ikke over 90grader fleksjon i albueleddet, vil du kunne bruke pectoralis major samt deltoideus til å addusere humerus. Albueleddet er et hengsleledd og har ikke noe annet "valg" enn å ekstendere. Det vil ikke fungere med manualer, ettersom de vil falle medialt når humerus adduseres.

Ble medlem
    09-2003
    Alder
    11
    Ja det er klart benstilling og plassering av stang vil p&#229;virke muskelbruk, dette er jeg ogs&#229; enig i. Regner med at de fleste er enig i at svakhetene for de fleste ligger p&#229; bakside. Gj&#248;r man en kvart kneb&#248;y, eller en parallell aktiveres bakside mindre enn om man gj&#248;r en full, derfor b&#248;r man gj&#248;re dype kenb&#248;y med full "range of motion".
    Dette er jo nettopp fordi de fleste m&#229; sette ut r&#230;vva (og dermed flytter vektens tyngdelinje lenger anteriort for hofteleddet) for &#229; komme seg dypt ned.
    Det er nettopp det jeg snakker om.
    Gj&#248;r man ikke dette, blir det en sissy-squat, noe som kanskje ikke er s&#229; lurt med stang p&#229; ryggen
    Kanskje pirkete (igjen), men jeg mener poenget er at rekruttering av hamstrings og gluteus kontra quadriceps, dikteres av hvilke ledd som belastes mest. Jeg er klar over at VMO rekrutteres mer med knefleksjon over 90grader, og jeg er enig med deg i at full ROM er &#229; foretrekke dersom personen kan gj&#248;re dette korrekt

Silver Member
    Ble medlem
    04-2002
    Benkpress er en lukket kjede. Dersom du, når stangen ligger på brystet, har albuene pekende lateralt, og ikke over 90grader fleksjon i albueleddet, vil du kunne bruke pectoralis major samt deltoideus til å addusere humerus. Albueleddet er et hengsleledd og har ikke noe annet "valg" enn å ekstendere. Det vil ikke fungere med manualer, ettersom de vil falle medialt når humerus adduseres.
    Skal du bli fysio når du blir stor?

Ble medlem
    09-2003
    Alder
    11
    Skal du bli fysio når du blir stor?
    Det ser ut som det er min skjebne ja

Ble medlem
    05-2004
    Alder
    28
    Dette er jo nettopp fordi de fleste må sette ut rævva (og dermed flytter vektens tyngdelinje lenger anteriort for hofteleddet) for å komme seg dypt ned.
    Det er nettopp det jeg snakker om.
    Gjør man ikke dette, blir det en sissy-squat, noe som kanskje ikke er så lurt med stang på ryggen
    Kanskje pirkete (igjen), men jeg mener poenget er at rekruttering av hamstrings og gluteus kontra quadriceps, dikteres av hvilke ledd som belastes mest. Jeg er klar over at VMO rekrutteres mer med knefleksjon over 90grader, og jeg er enig med deg i at full ROM er å foretrekke dersom personen kan gjøre dette korrekt
    Ja da er vi enig om den saken

Varg
    Gjest
    Sliter med kneskader selv, og har stilt dette sp&#248;rsm&#229;let til mage fagfolk p&#229; omr&#229;det. Har f&#229;tt ett dr&#248;ss med forskjellige svar. Men sitter igjen med inntrykket av at det er en gammel myte at man ikke skal kj&#248;re kneb&#248;y lengre ned enn 90 grader, har faktisk f&#229;tt beskjed om at det er motsatt. Alts&#229; "d&#229;rlig" for kneet og ikke kj&#248;re helt ned.

Sitat fra Espen Artzen:

Om man n&#229; trekker noen paralleller. Mennesker med knesmerter f&#229;r ofte beskjed om at kneb&#248;y er en farlig &#248;velse for kn&#230;rne, at man aldri skal g&#229; dypere enn 90 grader, at ikke kn&#230;rne skal passere t&#230;rne og at men ikke skal strekke helt ut p&#229; toppen. Dette er s&#229; feil som det kan bli. Vastus medialis og VMO er fullstendig avhengig av en maksimal b&#248;ying i kneet og en maksimal strekking i kneet for &#229; f&#229; full effekt. Uten disse to delene av bevagelsene, liten eller ingen effekt. Her kan man n&#229; se &#229;rsaken til at en del mennesker faktisk f&#229;r vondere i kn&#230;rne under eller etter styrketrening; treningen de utf&#248;rer styrker de allerede dominante musklene og underprioriterer de svake som faktisk trenger det.

Les hele artikkel:http://www.iform.no/pub/art.php?id=919

Har selv ikke trent bein p&#229; lang tid grunnet mye skader. Ska n&#229; begynne igjen og kommert definitivt til &#229; kj&#248;re dype kneb&#248;y(s&#229; langt jeg ikke f&#248;ler smerter). Men kommer til &#229; fokusere veldig p&#229; teknikk og ikke belaste for mye.

Mvh
    jacob

Silver Member
    Ble medlem
    09-2004
    Alder
    24
    Sitat Opprinnelig skrevet av Jacob Vis post
    Sliter med kneskader selv, og har stilt dette spørsmålet til mage fagfolk på området. Har fått ett drøss med forskjellige svar. Men sitter igjen med inntrykket av at det er en gammel myte at man ikke skal kjøre knebøy lengre ned enn 90 grader, har faktisk fått beskjed om at det er motsatt. Altså "dårlig" for kneet og ikke kjøre helt ned.

Sitat fra Espen Artzen:

Om man nå trekker noen paralleller. Mennesker med knesmerter får ofte beskjed om at knebøy er en farlig øvelse for knærne, at man aldri skal gå dypere enn 90 grader, at ikke knærne skal passere tærne og at men ikke skal strekke helt ut på toppen. Dette er så feil som det kan bli. Vastus medialis og VMO er fullstendig avhengig av en maksimal bøying i kneet og en maksimal strekking i kneet for å få full effekt. Uten disse to delene av bevagelsene, liten eller ingen effekt. Her kan man nå se årsaken til at en del mennesker faktisk får vondere i knærne under eller etter styrketrening; treningen de utfører styrker de allerede dominante musklene og underprioriterer de svake som faktisk trenger det.

Les hele artikkel:http://www.iform.no/pub/art.php?id=919

Har selv ikke trent bein på lang tid grunnet mye skader. Ska nå begynne igjen og kommert definitivt til å kjøre dype knebøy(så langt jeg ikke føler smerter). Men kommer til å fokusere veldig på teknikk og ikke belaste for mye.

Mvh
    jacob
    Du kan prøve å kjøre cycling squats, hvis det er VMO du vil treffe (går ut fra det siden det er akkurat det du siterer). Har en øvelsesbase for hele kroppen, satt sammen av nettopp Arntzen, der denne knebøyvarianten er med. Starter som en vanlig knebøy, gå helt ned, halvveis opp, helt ned og helt opp. Dette er 1 rep=)

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •  

SEO by vBSEO ©2011, Crawlability, Inc.