Side 1 av 3 123 SisteSiste
Viser resultatene 1 til 50 av 130

Tråd: Knebøy og mark - nødvendighet?

rompis illmatic sin avatar
    Ble medlem
    01-2006
    Alder
    25

Knebøy og mark - nødvendighet?

Ser og hører ofte folk komme med uttalelser som at et treningsprogram uten mark og knebøy er for pingler, at de øvelsene bygger hele kroppen og de er massebyggere. Hvor mye av dette er egentlig fakta? Er disse to øvelsene så jævlig viktig i et program der det er snakk om å bli størst mulig og ikke sterkest mulig? F.eks å bytte ut knebøy med benpress, hack squat, en-fots-knebøy +++. Markløft kanskje litt vanskeligere å bytte ut med kun en øvelse, men strake mark, lårcurls, t-bar, foroverbøyd roing osv osv..

Noen med peil?

...... og nå er det selvsagt ikke snakk om grener der det konkurreres i disse øvelsene..

New and improved Rock sin avatar
    Ble medlem
    10-2002
    Jeg mener mark og knebøy er øvelser som skal kombineres med det du spiser, høyere kcal inntak destod flere reps og sett på disse øvelsene. Og ja de er svært nødvendige for overall mass with class for de med normale gener mener jeg. Supergener gjør vel at en kan skippe dem titt og ofte.
    Sist endret av Rock; 09-03-09 kl 15:25
    RockyRock

Bronse Member Grappler sin avatar
    Ble medlem
    10-2005
    Alder
    35
    Base øvelser er mest gøy!
    No creative person ever felt their day job.

Gold Member Deviant sin avatar
    Ble medlem
    03-2003
    Alder
    26
    Hvorfor vil du ikke både være stor _og_ sterk?

Mark og bøy er øvelser som ikke nødvendigvis gir ekstrem pump i bare en muskelgruppe, men som bygger jævlig bra masse all over.

Ble medlem
    01-2006
    Alder
    25
    Jo det kommer jo ikke noe nytt her akkurat, men er det noen som ser merkbart stor forskjell på kroppen over tid ved kun å legge til markløft f.eks?
    Markløft trener jeg 4x5 185kg og bøy 4x5 160kg, men jeg har mine tvil til at disse øvelsene gjør at jeg blir så jævlig svær, annet enn en feit ræv som både er stygt og upraktisk..

Spiser mye egg og lever fowler sin avatar
    Ble medlem
    09-2003
    Alder
    11
    Ingen overraskelse at man får svær ræv av å utføre rep etter rep med hofteekstensjon med hundrevis av kg på stanga. "Rævva" er en hofte-ekstensor (svært enkelt sagt).
    Properly, we should read for power. Man reading should be man intensely alive. The book should be a ball of light in one's hand.—Ezra Pound

-This is my purple wand and hairy sack of magic!

BOB
    BOB er aktiv nå
    Silver Member
    Ble medlem
    06-2003
    Det kommer jeg selvsagt an på hva du er ute etter.

Du kan jo prøve uten en periode?

Selv mener jeg at det er et must å ha med ihvertfall en av de to du nevnte. Føler meg mandig og sterk etter en god markøkt. Blir nesten litt Axe-effekt

En av de positive effektene som vil ha påvirke resten av kroppen er jo at man produserer mer testosteron når man trener mark og bøy.

Du er forresten utrolig sterk i forhold til fysikken i profilbildet ditt. Ser ikke ut som noen knebøyræv det der

Ble medlem
    01-2006
    Alder
    25
    Tror jeg skal prøve å droppe en av de etterhvert, men var forsåvidt ikke det at jeg hadde så mye imot de øvelsene at jeg lurte. Har bare en følelse av at de øvelsene er litt oppskrytt hvis målet er masse. Er målet styrke kommer man vel ikke utenom, selv om man jo blir sterk av andre øvelser og så er det jo ingen andre øvelser du får løfta så mye kilo i.
    Er jo en del så vidt jeg vet som aldri trener disse, men det er kanskje noe i det Rock sier, de med gode gener kan være litt sløv på disse uten å tape så mye.. who knows..

Bob, er det faktisk sant at mark og bøy vil trigge kroppen til å produsere mer testosteron, og i så tilfelle, mye mer enn andre øvelser? Folk har jo sagt det i mange år, men har aldri sett noen studier på det. Ikke har jeg lett heller

New and improved Rock sin avatar
    Ble medlem
    10-2002
    Men hva i?

Er dere klar over at det er få ting som gjør jenter så spinngale som en veltrent mannebøy rompe? Du store, dette får jentene til å miste kontroll og hemninger.
    RockyRock

Judge, Jury & Executioner Cristal sin avatar
    Ble medlem
    04-2006
    Den testosteronteorien har jeg ikke mye tro på, gitt ..
    Jeg hadde en gjeng med venner når jeg var 20 år, som jeg pleide å henge med. De forhindret veksten min.

Telepathic Overlord of 8. Arralou sin avatar
    Ble medlem
    11-2003
    Alder
    26
    Sitat Opprinnelig skrevet av fowler Vis post
    Ingen overraskelse at man får svær ræv av å utføre rep etter rep med hofteekstensjon med hundrevis av kg på stanga. "Rævva" er en hofte-ekstensor (svært enkelt sagt).
    Men det må jo være mer bak, som gjør at ræva blir stor?

тянуть Animal sin avatar
    Ble medlem
    05-2006
    Alder
    23
    Sitat Opprinnelig skrevet av Rock Vis post
    Men hva i?

Er dere klar over at det er få ting som gjør jenter så spinngale som en veltrent mannebøy rompe? Du store, dette får jentene til å miste kontroll og hemninger.
    Som jeg sier for å forsvare den gigantiske ræven min, det nytter ikke å ha stor kuk om man ikke har stor nok ræv til utvikle nok kraft med
    NORKOST

Hann var sær á leikvøllum
    Imillum manna herjar
    Rívur upp eikikelvi stór
    Hann lemjir summar til heljar

Ble medlem
    09-2003
    Alder
    11
    Sitat Opprinnelig skrevet av Animal Vis post
    Som jeg sier for å forsvare den gigantiske ræven min, det nytter ikke å ha stor kuk om man ikke har stor nok ræv til utvikle nok kraft med
    Du mener: "You need a big hammer to drive a big nail".
    Properly, we should read for power. Man reading should be man intensely alive. The book should be a ball of light in one's hand.—Ezra Pound

тянуть Animal sin avatar
    Ble medlem
    05-2006
    Alder
    23
    Du mener: "You need a big hammer to drive a big nail".
    Noe sånt
    NORKOST

Imillum manna herjar
    Rívur upp eikikelvi stór

Supsup jnaz sin avatar
    Ble medlem
    03-2007
    Alder
    22
    Jeg merka god forskjell på lår og overkropp etter jeg begynte med frontbøy. Kan være for at jeg eter mye mer når jeg gjør den øvelsen + mark

Ble medlem
    09-2003
    Alder
    11
    Men hva i?

Det samme gjelder for gluteus som for alt annet. De fleste jenter liker velutviklet muskulatur, ikke et freakshow
    Sprettrumpe - ja.
    Styrkeløfterrumpe - vanligvis nei. Det faktum at eieren av ræven mest sannsynlig er minst 10kg overvektig har glattbarbert hode og goatee trekker også litt ned for de fleste females. Dersom styrkeløfteren har fettprosent på 10 eller under, er man mest sannsynlig tilbake på "ja"

тянуть Animal sin avatar
    Ble medlem
    05-2006
    Alder
    23
    Det samme gjelder for gluteus som for alt annet. De fleste jenter liker velutviklet muskulatur, ikke et freakshow
    Sprettrumpe - ja.
    Styrkeløfterrumpe - vanligvis nei. Det faktum at eieren av ræven mest sannsynlig er minst 10kg overvektig har glattbarbert hode og goatee trekker også litt ned for de fleste females.
    Ey, ikke vær frekk mot looken min din same
    NORKOST

Imillum manna herjar
    Rívur upp eikikelvi stór

har 20kg biceps Tuba sin avatar
    Ble medlem
    06-2003
    Alder
    28
    Er enig med Einar her. Det venter buksevann når eg ser deg igjen Magnus.
    'Feo, Fuerte y Formal'

Ble medlem
    01-2006
    Alder
    25
    For de som trener hovedsakelig for "utseendet" er vel ikke knebøyrompe det man trakter etter, ihvertfall ikke en EKTE knebøyrompe

Ble medlem
    09-2003
    Alder
    11
    Sitat Opprinnelig skrevet av Tuba Vis post
    Er enig med Einar her. Det venter buksevann når eg ser deg igjen Magnus.
    Hate the game, not the player
    Faen...det verste er at jeg ikke har mulighet til å gjøre motstand heller. Med mine lusne 86kg er jeg lett match for en hissig styrkeløfter

Ble medlem
    09-2003
    Alder
    11
    Sitat Opprinnelig skrevet av Animal Vis post
    Ey, ikke vær frekk mot looken min din same
    Guess I hit the nail on the head
    Det var dagens metaforer, tenker jeg.

Psychosocial Baliba sin avatar
    Ble medlem
    12-2003
    Alder
    26
    Må vel gi æren for min rumpe til Markløft og Knebøy og har ikke fått annet enn positive tilbakemeldinger fra jenter på den
    Jeg er sponset av Norkost

Hakuna Matata

Just look me in the eyes and say I'm wrong!

тянуть Animal sin avatar
    Ble medlem
    05-2006
    Alder
    23
    Sitat Opprinnelig skrevet av Baliba Vis post
    Må vel gi æren for min rumpe til Markløft og Knebøy og har ikke fått annet enn positive tilbakemeldinger fra jenter på den
    Men så har du en ræv tilogmed jeg synes er søt og nett da
    NORKOST

Imillum manna herjar
    Rívur upp eikikelvi stór

Psychosocial Baliba sin avatar
    Ble medlem
    12-2003
    Alder
    26
    Søt og nett nok til at jentene vil se og ta på og stor nok til at gutta ler
    Jeg er sponset av Norkost

Hakuna Matata

Just look me in the eyes and say I'm wrong!

тянуть Animal sin avatar
    Ble medlem
    05-2006
    Alder
    23
    Rompa mi er så svær at det er umulig å ikke se og ta på den
    NORKOST

Imillum manna herjar
    Rívur upp eikikelvi stór

Ble medlem
    09-2003
    Alder
    11
    Mulig jeg bare er misunnelig. Sliter litt med piriformis syndrom (tight-ass syndrome), så bøy og mark er ikke så veldig aktuelt for tiden. Med mindre jeg vil dope meg på Ibux mens jeg ligger i sengen og gråter.

BOB
    BOB er aktiv nå
    Silver Member
    Ble medlem
    06-2003
    Illmatic,

Jeg tenkte faktisk på det når jeg skrev det at jeg vet jo ikke om dette med økt testosteron stemmer eller ikke. Det er jo noe som har blitt sagt i alle de år og jeg har alltid synst det hørest fornuftig ut.

Godt mulig det er oppskrytt

Men personlig synst jeg det virker rimelig at en øvelse som knebøy som aktiverer så mye av kroppen gjør at man produserer mer testosteron i en periode.

Ble medlem
    11-2003
    Alder
    26
    Sikkert blitt slik fordi man har fått større muskler av knebøy og markløft, og når man har større muskler regner folk med at man har mer testo i kroppen også.

Medlem
    Ble medlem
    11-2006
    "Published study Int J Sports Med. 1991 Apr;12(2):228-35 done on both men and women during resistance excercise. Squats and deadlifts increase GH (growth hormone) and Testosterone, more than other compound excercises during excercise."

Ble medlem
    11-2003
    Alder
    26
    Sitat Opprinnelig skrevet av bmwm3 Vis post
    "Published study Int J Sports Med. 1991 Apr;12(2):228-35 done on both men and women during resistance excercise. Squats and deadlifts increase GH (growth hormone) and Testosterone, more than other compound excercises during excercise."
    Det kan jo høres bra ut. Lurer på hvor mye og hvor lenge.

Rå som få! adda sin avatar
    Ble medlem
    06-2005
    hei hei hei, ikke kom med seriøs forskning a.. her driver vi med synsing på høyt nivå..!
    "Do steroids, lift weights, get contacts, go tanning. And stop playing all those gay fucking video games. You can’t get pussy in front of a TV playing with your geeky friends. Go out to night clubs and bars, hit the beach. If you got money, floss. Whatever you do, don’t be yourself."

-Phil Baroni

Ble medlem
    09-2003
    Alder
    11
    Den anabole effekten av endogent GH er da også forsvinnende liten, om den i det hele tatt er målbar. Den lipolytiske efekten, derimot, er fin.

homogravid slogum sin avatar
    Ble medlem
    05-2004
    Eneste knebøy gir meg er større ræv og problematiske knær. Synes det er mye bedre å kjøre feks benpress, hacksquat eller frontbøy med full fokus på kontakt med lårene i stedet for å prøve å presse opp mest mulig vekt med ræva.

Markløft synes jeg er konge. Føler bra funk i lårene og ryggen generelt også tror jeg man blir sinnsykt eksplosiv av det. Også er det den eneste øvelsen jeg er sånn noenlunde sterk i. Men absolutt ingen nødvendighet. Har kjørt lange perioder uten markløft uten å merke den heelt store forskjellen egentlig.
    For a list of all the ways technology has failed to improve the quality of life, please press here.

Administrator MrMuscle sin avatar
    Ble medlem
    03-2002
    Alder
    33
    Jeg tror at man absolutt kan bygge mer masse en de fleste av oss bærer på uten å noensinne ha tatt så mye som et knebøy eller markløft.

Ble medlem
    11-2003
    Alder
    26
    Jeg trener heller ikke knebøy, kun mark. Syns knebøy er for slitsomt for knær til å ha verdi for min del.

Judge, Jury & Executioner Cristal sin avatar
    Ble medlem
    04-2006
    Sitat Opprinnelig skrevet av Arralou Vis post
    Jeg trener heller ikke knebøy, kun mark. Syns knebøy er for slitsomt for knær til å ha verdi for min del.
    Word.
    Jeg hadde en gjeng med venner når jeg var 20 år, som jeg pleide å henge med. De forhindret veksten min.

BOB
    BOB er aktiv nå
    Silver Member
    Ble medlem
    06-2003
    Sitat Opprinnelig skrevet av Cristal Vis post
    Word.
    Dobbelword.

Mark er konge!

Judge, Jury & Executioner darp sin avatar
    Ble medlem
    11-2002
    Alder
    31
    markløft og knebøy er for meg ett must når jeg vil vokse, har jeg ikke det i opplegget mitt så er ikke fremgangen den samme.

Finnes sikkert øvelser som kan erstatte disse og gi samme effekten.. men de funker for meg hvertfall.
    It`s not the size of the car you drive that matters, it`s the size of the arm that steers the car that matters!

MHG
    MHG er aktiv nå
    Chubby chic MHG sin avatar
    Ble medlem
    09-2007
    Alder
    26
    Kanskje den generaliseringen du har truffet best på - noensinne
    Heldigvis er julaften på spisedagen min!

vio
    vio er aktiv nå
    Supermod vio sin avatar
    Ble medlem
    08-2004
    Alder
    30
    Markløft treffer 77 forskjellige muskler i kroppen. Bicepscurl tar i beste fall 3.
    Min blogg om det utrolige kuule livet jeg har foran dataskjermen OG mote+hår!!!
    http://kissabibben.blogg.no/

Ble medlem
    09-2003
    Alder
    11
    Sitat Opprinnelig skrevet av vio Vis post
    Markløft treffer 77 forskjellige muskler i kroppen. Bicepscurl tar i beste fall 3.
    Puff...du må jo holde stanga også. All fleksjonmuskulatur i underarmen får jo kjørt seg. Iallefall 10 muskler totalt. Oh...dersom man står bruker man jo beina ganske greit....og muskler som flekterer og ekstenderer columna. Stående bicepscurl er en fullkroppsøvelse

Ble medlem
    03-2003
    Alder
    26
    Mulig jeg bare er misunnelig. Sliter litt med piriformis syndrom (tight-ass syndrome), så bøy og mark er ikke så veldig aktuelt for tiden. Med mindre jeg vil dope meg på Ibux mens jeg ligger i sengen og gråter.
    Er det dette folk refererer til når de prater om "sovende glutes"? Hva kan utfallet bli under f.eks bøy og mark?

fjeldmann fjeldmann sin avatar
    Ble medlem
    12-2007
    Alder
    26
    Er du redd for rumpa kan du jo kjøre frontbøy, da blir ikke hofte ekstensjonen like stor og quadsen gjør mer av jobben. Jeg tror du går glipp av mye viktig core trening , som kan gjøre deg svakere i andre øvelser, ved å kjøre kun maskinøvelser for quad og glut. men musklene i beina vil vell sikkert bli like store.

Gode erstattere kan jo være fortbøy og ikke minst trapbar deadlift, hvis du er så heldig og ha en sånn stang på senteret ditt.

Rumensk og strakmark er jo gode erstattere for mark somsikkert vill gjøre susen

Testosteron konsentrasjonene vil øke under og etter styrketrening ved trening av store muskelgrupper over flere ledd og være forhøyet opptil en time etter treningen. Om dette har noen effekt på muskleneøkning er usikkert. Man ser den samme økningen i testo etter utholdehets økter også.

Veksthormom blir også forhøyet og vil vare opptil 30 min etter treningen. Jeg tror de har funnet ut at man kan utelukke at denne forhøyningen har noen effekt på muskeløkningen ved styrketrening.

Søk på kraemer på pub med eller lignende for å se nærmere på studiene hans.

Ble medlem
    01-2006
    Alder
    25
    Har nettopp hatt en rolig treningsuke uten mark og bøy, kjørte mark igjen igår og 185kg 4x5 var griselett i motsetning til forrige gang da 180kg var veldig tungt. Har bøy imorra og skal prøve på 165kg 4x5 kg, får håpe det blir like greit som markløften etter en god pause. Skal jo sies at markløft er en goøvelse jeg liker godt, men når det begynner å bli tungt blir jeg fort umotivert. Knebøy er noe dritt hele tiden =) Men artig når man begynner å få litt vekt på stanga. Likevel tror jeg at jeg kommer til å droppe knebøy til fordel for ettbens knebøy, og beholde markløft.
    Dette fordi jeg gidder ikke ta med en øvelse som gjør at jeg "gruer" meg til trening hver gang jeg skal trene bøy, det er ikke verdt det i mine øyne.

Fjeldman, trap bar deadlift har jeg tilgjengelig, men å ta mark + trap bar deadlift tror jeg kan bli litt overkill.. Hvis du tenkte på å erstatte bøy med trap bar =)

homogravid slogum sin avatar
    Ble medlem
    05-2004
    Noe jeg synes tar bra på lårene er å kjøre knebøy med skikkelig smal benstilling og full fokus på kontakt med lårene. Må en god del ned i vekt da.

Se etter ca 1:45 her

Får skikkelig fin burn i lårene da. Kan sikkert kjøre litt dypere enn det der også
    For a list of all the ways technology has failed to improve the quality of life, please press here.

fjeldmann fjeldmann sin avatar
    Ble medlem
    12-2007
    Alder
    26
    Sitat Opprinnelig skrevet av illmatic Vis post
    Har nettopp hatt en rolig treningsuke uten mark og bøy, kjørte mark igjen igår og 185kg 4x5 var griselett i motsetning til forrige gang da 180kg var veldig tungt. Har bøy imorra og skal prøve på 165kg 4x5 kg, får håpe det blir like greit som markløften etter en god pause. Skal jo sies at markløft er en goøvelse jeg liker godt, men når det begynner å bli tungt blir jeg fort umotivert. Knebøy er noe dritt hele tiden =) Men artig når man begynner å få litt vekt på stanga. Likevel tror jeg at jeg kommer til å droppe knebøy til fordel for ettbens knebøy, og beholde markløft.
    Dette fordi jeg gidder ikke ta med en øvelse som gjør at jeg "gruer" meg til trening hver gang jeg skal trene bøy, det er ikke verdt det i mine øyne.

Fjeldman, trap bar deadlift har jeg tilgjengelig, men å ta mark + trap bar deadlift tror jeg kan bli litt overkill.. Hvis du tenkte på å erstatte bøy med trap bar =)
    Du har det. Heldiggris! Ja det kan bli litt overkill ja Det syns jeg knebøy og vanlig mark i samme økt også er. Tenkte den som en hovedøvelse og bare kjøre støtteøvelser på resten, med den får du jo en veldig fin mellomting av mark og knebøy.

Ble medlem
    03-2003
    Alder
    26
    Ettbeins knebøy synes jeg nesten er mer slitsomt enn vanlig knebøy. Blir helt dau i kroppen etterpå, og jævlig andpusten.

Medlem endre- sin avatar
    Ble medlem
    10-2006
    Sitat Opprinnelig skrevet av Deviant Vis post
    Ettbeins knebøy synes jeg nesten er mer slitsomt enn vanlig knebøy. Blir helt dau i kroppen etterpå, og jævlig andpusten.
    Enig. Det og Bulgarian split squats ødelegger meg helt.

Ble medlem
    01-2006
    Alder
    25
    Fjeldman: Har mark på tirsdag og bøy på fredag, de på samme dag har jeg prøvd før, gikk ikke mange ukene før jeg var drittlei =)
    Deviant: Enig, men det blir mindre belastning på korsrygg, noe jeg tror er grunnen til at jeg traff "veggen".. Nå har jeg forsåvidt begynt å strekke hamstring, legger ++ de dagene jeg ikke trener lår, så det kan hende det hjelper såpass at jeg bare fortsetter som før, men med litt mer hvile.

Ble medlem
    09-2003
    Alder
    11
    Økninger i GH & testo utsondring p.g.a. div. øvelser ville jeg ikke brydd meg stort om. Testosteronet synker med en gang man spiser, men man må da spise for det. Jeg er helt for hormonal fitness, men evt hypertrofi etter knebøy antar jeg skyldes den mekaniske belastning og muskeltretthet, ikke endokrine endringer.

Spiser dere carbs sent på kvelden? Ja, da inhiberer dere GH-utsondringen om natten.

Side 1 av 3 123 SisteSiste

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •  

SEO by vBSEO ©2011, Crawlability, Inc.