Viser resultatene 1 til 39 av 39

Tråd: Knebøy vs beinpressmaskin

Banned Twinflower sin avatar
    Ble medlem
    02-2006
    Alder
    28

Knebøy vs beinpressmaskin

Har jeg mye å tape på å trene beinmusklene i en beinpressmaskin kontra knebøy? Jeg får meg rett og slett ikke til å ta knebøy fordi stangen gjør for vondt på nakken og skuldrene.

Jeg skjønner at jeg går glipp av en del støttemuskulatur siden jeg slipper å tenke balanse, men jeg føler jeg får isolert lårene mye bedre.

Har dere noen forslag eller inputs?
    (Ikke kom med noe no pain, no gain-greie nå da)

Bronse Member - III Artifex sin avatar
    Ble medlem
    07-2005
    Om du får vondt i nakken og skuldrene når du løfter så legger du sannsynligvis stanga på feil sted.

klarer ikke forklare helt detaljert hvor den skal ligge, men det er sikkert noen av de andre her som kan
    GUN SHOW

I am the stiff nipple scissor man
    Tonight you can kiss your nipples goodbye

Ungdommelig
    Gjest
    Neida, hvis det gjør vondt, så bare ta med deg den rosa skinnputa di og legg oppå nakken.hysterisk (humor)

Ble medlem
    02-2006
    Alder
    28
    Sitat Opprinnelig skrevet av Ungdommelig
    Neida, hvis det gjør vondt, så bare ta med deg den rosa skinnputa di og legg oppå nakken.hysterisk (humor)
    Jeg fant faktisk noen rosa puter der inne, men bortsett fra å få meg til å se ut som en dårlig kopi av Miami Vice, så gjorde det heller ikke saken noe særlig bedre.

Jeg måtte forresten stå med helene på en liten plankebit også, for å holde balansen. Er dette normalt?

Ryu
    Ryu er ikke aktiv
    Kliss nytt medlem Ryu sin avatar
    Ble medlem
    01-2006
    Alder
    27

SV: knebøy

Det gjør litt vondt i starten med den stangen som gnager på nakken/skuldrene, men det går over etter hvert! Knebøy er jo en baseøvelse som tar på mye mer enn bare låra. Så du får bedre utbytta av å gjøre knebøy enn bare beinpress.

Medlem Avsluttet konto sin avatar
    Ble medlem
    11-2005
    Alder
    25
    Alt dette er en treningssak..

Att du har vondt i skuldrene etter knebøyen er fordi du ikke er vant med øvelsen..
    Fortsett med knebøyen, og jeg kan garantere deg at etter 3-4 ganger så vil smerten gå vekk å du kan løfte så mye du bare måtte makte Du kan på en måte si at huden "herder" seg slik at du ikke lenger får vondt.. Tar overraskende lite tid før smerten er vekke faktisk! Du må bare være en mann imens å bite i deg smerten

Grunnen til at du måtte stå på skrå med hælene kan være forksjellig! Prøv å vri føttene litt utover, da vil det bli mindre stress på hælene dine.. Det kan også være fordi du sikkert er nokså stiv i beina, men dette problemet vil forsvinne etter du er komt skikkelig igang med knebøy-øktene dine vil jeg tro.. Strekk godt ut alle musklene på bena, så vil du tilslutt slippe problemene i treningen din
    Jay Cutler as president

Ble medlem
    02-2006
    Alder
    28
    Sitat Opprinnelig skrevet av jhustv
    Alt dette er en treningssak..

Att du har vondt i skuldrene etter knebøyen er fordi du ikke er vant med øvelsen..
    Fortsett med knebøyen, og jeg kan garantere deg at etter 3-4 ganger så vil smerten gå vekk å du kan løfte så mye du bare måtte makte Du kan på en måte si at huden "herder" seg slik at du ikke lenger får vondt.. Tar overraskende lite tid før smerten er vekke faktisk! Du må bare være en mann imens å bite i deg smerten

Grunnen til at du måtte stå på skrå med hælene kan være forksjellig! Prøv å vri føttene litt utover, da vil det bli mindre stress på hælene dine.. Det kan også være fordi du sikkert er nokså stiv i beina, men dette problemet vil forsvinne etter du er komt skikkelig igang med knebøy-øktene dine vil jeg tro.. Strekk godt ut alle musklene på bena, så vil du tilslutt slippe problemene i treningen din
    Tusen takk for et godt svar.

Jeg skal prøve det du sier

Spiser mye egg og lever fowler sin avatar
    Ble medlem
    09-2003
    Alder
    11
    Det er som regel større mulighet for å skade seg på beinpress enn på knebøy. Dette ettersom trykket i thorax blir sinnsykt stort, samtidig som ryggraden ofte settes i en uheldig posisjon (ofte fordi man går for dypt) når man utfører beinpress.

Platinum Member Freshh sin avatar
    Ble medlem
    07-2005
    Sitat Opprinnelig skrevet av Twinflower
    Har jeg mye å tape på å trene beinmusklene i en beinpressmaskin kontra knebøy? Jeg får meg rett og slett ikke til å ta knebøy fordi stangen gjør for vondt på nakken og skuldrene.

Jeg skjønner at jeg går glipp av en del støttemuskulatur siden jeg slipper å tenke balanse, men jeg føler jeg får isolert lårene mye bedre.

Jeg er vel litt hard nå , men det får stå sin prøve. Er ikke du mann da? Unnskyld meg altså ,men du kan ikke klage på at du får litt vondt i nakken av olympia stangen!!! Knebøy og benpress kan ikke sammenliknes. Du jkan vel få mamma til å sy en silkepute du kan ha hengende rundt halsen når du trener ? roflm
    -Faliure is the opportunity to begin again, more intelligently-

Consigliere - X diste sin avatar
    Ble medlem
    12-2002
    Jeg ville valg knebøy forran beinpress anyday.
    Styrken kommer fint med beinpress, men skader, som nevnt tidligere her har for meg vært en faktor. Jeg orker ikke gå i detalj, men vil bare si at jeg ligger langt unna beinpressmaskina.
    En annen grunn til at jeg velger bøy er at jeg synes den gir en mer fullkommen trening av beina, og her kommer også balansen m.m. inn. Hvis du trener markløft eller har tenkt å gjøre det ville i allefall jeg kjørt knebøy også.
    Jeg kuttet ut knebøy en periode fordi jeg ikke hadde noen til å spotte meg der, og syntes det hele ble litt trasig. Da stagnerte markløften mer ellen mindre ettersom jeg begynte å slite i den nedre delen av løftet der.
    may the wind always be at your back,
    and the sun always upon your face,
    and may the wings of destiny carry you aloft to dance with the stars.

Ble medlem
    07-2005
    Sitat Opprinnelig skrevet av diste
    Styrken kommer fint med beinpress, men skader, som nevnt tidligere her har for meg vært en faktor. Jeg orker ikke gå i detalj, men vil bare si at jeg ligger langt unna beinpressmaskina.
    En annen grunn til at jeg velger bøy er at jeg synes den gir en mer fullkommen trening av beina, og her kommer også balansen m.m. inn. Hvis du trener markløft eller har tenkt å gjøre det ville i allefall jeg kjørt knebøy også.
    Jeg kuttet ut knebøy en periode fordi jeg ikke hadde noen til å spotte meg der, og syntes det hele ble litt trasig. Da stagnerte markløften mer ellen mindre ettersom jeg begynte å slite i den nedre delen av løftet der.
    Det er vell en annen opplagt grunn til du kuttet beinpressen også om jeg husker rett...
    GUN SHOW

Judge, Jury & Executioner wannabeROCKY sin avatar
    Ble medlem
    05-2002
    Alder
    29
    Jeg kjører Beinpress i 45graders Sled-maskin og synes det er greit, har litt dårlig teknikk i knebøy som gjør at jeg står ganske bredt med bena for å holde ballansen. Det tar derfor ganske mye på innsiden av lårene og det vil jeg ikke, for det gnisser nok når jeg går fra før. Når jeg tar beinpress så kan jeg ta smalere bredde mellom beina og dermed isolere mer quadriceps. Kan være enig med fowler om at det blir et bra trykk når man går langt ned i beinpress, men jeg kjører rundt 10reps, så jeg tror ikke belastningen er "skadelig", skadelig er det kanskje dersom man har så tunge vekter på at man må ta i så man driter på seg for å klare 1-4reps.
    Let me tell you something you already know. The world aint all sunshine and rainbows. Its a very mean and nasty place and I dont care how tough you are it will beat you to your knees and keep you there permanently if you let it. You, me, or nobody is gonna hit as hard as life.

Medlem FiXXXer sin avatar
    Ble medlem
    03-2002
    Problemer med den skrå beinpressen er den svært begrensede ROMen en får - lårene går i brystet før bevegelsen er ferdig..
    wbR: Prøvd knebøy i den nye smith-maskinen? I og med at den er skrå, er det lettere å kjøre hack-lift-style. Da får du ass to the grass samtidig som verken balanse eller bred beinstilling bør være noe problem.

Superior newbie -Makaveli- sin avatar
    Ble medlem
    09-2005
    Alder
    27
    Knebøy er så absolutt mye bedre enn Beinpress, har aldri hatt så god fremgang på bein som jeg fikk av å gå over fra beinpress til Knebøy. Skuldre/Nakke smerten vil gi seg etter en 4-5ganger, bare kjør med lettere vekter og flere reps i starten og sleng på mere vekt og mindre reps etterhvert som du herdes.
    Norkost iz da shiznit foe shizzle mah nizzle!

Administrator MrMuscle sin avatar
    Ble medlem
    03-2002
    Alder
    33
    Jeg er veldig fan av beinpress. Utføres denne riktig så kan du få en veldig stor belastning på beina, uten at svakere områder som f.eks rygg og nakke setter begrensinger.

Nå skal det være sagt at jeg aldri har likt vanlig knebøy pga forholdet i lengde mellom lemmer og kropp på meg. Derfor kjører jeg bøy i smith, og heler frontbøy med stang, da det av en eller annen grunn passer meg bedre.

Medlem Karon sin avatar
    Ble medlem
    11-2005
    Jeg fant faktisk noen rosa puter der inne, men bortsett fra å få meg til å se ut som en dårlig kopi av Miami Vice, så gjorde det heller ikke saken noe særlig bedre.

Jeg måtte forresten stå med helene på en liten plankebit også, for å holde balansen. Er dette normalt?
    ja

Ble medlem
    02-2006
    Alder
    28
    Takk for alle tilbakemeldinger, forslag etc
    Jeg skal sette tenna i det sure eplet og presse meg litt ekstra, så får vi se om det dukker opp noe panserhud på skuldre og nakke.

Holy blood - III Christ sin avatar
    Ble medlem
    10-2004
    Sitat Opprinnelig skrevet av diste
    Ellers er det vel bare at beinpressmaskina knekker sammen når du bruker den
    Oh, the boy's a slag... The best you ever had.

Ble medlem
    02-2006
    Alder
    28
    Vel, tenkte jeg skulle rapportere fra fronten og melde at knebøyøvelsene går strålende. Ikke at nakken og skuldrene nyter det enda, men det funker iallefall.

Perset med "ekstreme" 8x85kg i dag
    (det går iallefall fremover)

Gudfaren QuizMaster sin avatar
    Ble medlem
    06-2003
    Alder
    74
    Sakte, men sikkert riktig vei.

Teknikken p&#229; kneb&#248;y m&#229; &#248;ves inn p&#229; lav vekt, s&#229; ikke tenk s&#229; mye p&#229; det. Husk &#229; f&#229; med deg riktig pusteteknikk ogs&#229;, er litt viktig under base&#248;velser.

Kn&#230;r over t&#230;r!
    Syng, RakeMagic, Syng!

Hvorfor prøve å være noe man ikke er? Hvorfor late som man er når man ikke finnes? Hvem er hva om noe er noen?

Spiller du POKER - Bruk RakeMagic for de $ BESTE $ BONUS og RAKEBACK avtalene!

Spill og Vinn over PROs som Gus Hansen m.fl (INKL. MAX RAKEBACK)

Den anale hevneren Stålballa sin avatar
    Ble medlem
    05-2003
    Jeg synes at kneb&#248;y med fristang er noe skikkelig dritt, mens jeg er veldig glad i smithb&#248;y

Ble medlem
    02-2006
    Alder
    28
    Sitat Opprinnelig skrevet av Stålballa
    Jeg synes at kneb&#248;y med fristang er noe skikkelig dritt, mens jeg er veldig glad i smithb&#248;y
    Jeg slet skikkelig med kneb&#248;y i g&#229;r, rett og slett fordi jeg f&#229;r balanseproblemer n&#229;r jeg kommer ned. Vurderer veldig sterkt &#229; ta neste kneb&#248;y i smithmaskin slik at jeg slipper &#229; feige ut fordi jeg er redd for &#229; falle.

Noen inputs p&#229; dette med fristang vs smith? F&#229;r vel ikke trent like mye av st&#248;ttemuskulaturen, men tror jeg f&#229;r trent l&#229;rene mer n&#229;r jeg slipper &#229; feige ut pga balanseproblemer.

Ble medlem
    07-2005
    kj&#248;r stang, balansen kommer
    start heller med mindre vekter og jobb deg oppover
    GUN SHOW

Ble medlem
    02-2006
    Alder
    28
    Sitat Opprinnelig skrevet av Artifex
    kj&#248;r stang, balansen kommer
    start heller med mindre vekter og jobb deg oppover
    om jeg skal ha bra balanse m&#229; jeg ned p&#229; 60-70kilo, og da f&#229;r jeg ikke trent l&#229;rene skikkelig.

er det ikke bedre &#229; trene opp l&#229;rene i smith til jeg klarer &#229; st&#229; stabilt med fristang?

Silver Member Lean01 sin avatar
    Ble medlem
    09-2004
    der hvor jeg trener har de en pute som man kan legge rundt stangen slik at man ikke merker en dritt, jævlig behagelig egentlig. trener også i smith, mye bedre synes jeg.

Platinum Member Freshh sin avatar
    Ble medlem
    07-2005
    Vel, tenkte jeg skulle rapportere fra fronten og melde at knebøyøvelsene går strålende. Ikke at nakken og skuldrene nyter det enda, men det funker iallefall.

Perset med "ekstreme" 8x85kg i dag
    (det går iallefall fremover)
    Så bra
    -Faliure is the opportunity to begin again, more intelligently-

Consigliere - X diste sin avatar
    Ble medlem
    12-2002
    Jeg ville brukt fristang om det så betyr at jeg må begyne på 40kg. Har aldri følt smithbøy kan slå fristang. Just my 2c
    may the wind always be at your back,
    and the sun always upon your face,
    and may the wings of destiny carry you aloft to dance with the stars.

Ble medlem
    02-2006
    Alder
    28
    Vel, jeg f&#229;r pr&#248;ve og se hvordan det f&#248;les neste uke.

Medlem Skinny Pete sin avatar
    Ble medlem
    03-2004
    Alder
    30
    forhold mellom lemmer og kropp ja, tror jeg sliter noe med det samme, dette resulterer i at for å gå helt ned må overkroppen veldig langt "frempå", hvilket medfører en stor risiko for å bikke frem og krumme ryggen på tyngre løft, samt må ha veldig bred benstilling for i det hele å komme ned.

Lange lårbein i forhold til legger kanskje?

Sitat Opprinnelig skrevet av MrMuscle
    Jeg er veldig fan av beinpress. Utføres denne riktig så kan du få en veldig stor belastning på beina, uten at svakere områder som f.eks rygg og nakke setter begrensinger.

Nå skal det være sagt at jeg aldri har likt vanlig knebøy pga forholdet i lengde mellom lemmer og kropp på meg. Derfor kjører jeg bøy i smith, og heler frontbøy med stang, da det av en eller annen grunn passer meg bedre.

Administrator MrMuscle sin avatar
    Ble medlem
    03-2002
    Alder
    33
    Sitat Opprinnelig skrevet av Skinny Pete
    forhold mellom lemmer og kropp ja, tror jeg sliter noe med det samme, dette resulterer i at for å gå helt ned må overkroppen veldig langt "frempå", hvilket medfører en stor risiko for å bikke frem og krumme ryggen på tyngre løft, samt må ha veldig bred benstilling for i det hele å komme ned.

Lange lårbein i forhold til legger kanskje?
    Jeg har lange lårbein ja, men hvordan de er i forhold til leggene vet jeg faktisk ikke. et ser langt ut alt sammen spør du meg hehe.

Bronse Member
    Ble medlem
    03-2002
    Alder
    27

Hvis man sliter med å gjøre en øvelse og synes den er ubehagelig ser jeg ingen grunn til å fortsette med øvelsen.

Ble medlem
    07-2005
    om jeg skal ha bra balanse må jeg ned på 60-70kilo, og da får jeg ikke trent lårene skikkelig.

er det ikke bedre å trene opp lårene i smith til jeg klarer å stå stabilt med fristang?
    En plass må man jo begynne, tar ikke lang tid å venne seg til det om man har lyst.
    Om du kjører i smith så får ikke du trent balansen og teknikken. Så da blir det til at du aldri kommer til å trene med frivekter. kansje litt på spissen, men du forstår...

Sitat Opprinnelig skrevet av Lean01
    der hvor jeg trener har de en pute som man kan legge rundt stangen slik at man ikke merker en dritt, jævlig behagelig egentlig. trener også i smith, mye bedre synes jeg.
    Pute er for :

Sitat Opprinnelig skrevet av Diste
    Jeg ville brukt fristang om det så betyr at jeg må begyne på 40kg. Har aldri følt smithbøy kan slå fristang. Just my 2c
    Enig med den

Og en ting til: smith racken på fitness suger
    GUN SHOW

Telepathic Overlord of 8. Arralou sin avatar
    Ble medlem
    11-2003
    Alder
    26
    Jeg ville brukt fristanga uansett, gjerne en kombinasjon av begge deler. L&#248;ftet lenge kun stanga mens jeg l&#230;rte teknikken.

Ble medlem
    02-2006
    Alder
    28
    Vel, det er tross alt l&#229;rene jeg skal trene, ikke balansen.
    Dessuten har jeg unormalt lange ben (Olivia fra Skippern er en god sammenlikning), s&#229; det er et problem for meg &#229; komme ned uten &#229; skape stor fare for meg selv og andre.

Jeg tror jeg g&#229;r for noen &#248;kter i smithmaskin for &#229; se om jeg f&#229;r bedre kontakt med l&#229;rmusklene.

Kliss nytt medlem
    Ble medlem
    04-2006
    Alder
    26
    Man skal jo ikke plante stangen i nakke regionen da.
    Stangen skal ligge rett over skulderbladene.
    Stangen skal såvidt vere synelig over skuldrene når du står oppreist, med stangen..
    Så er no det sagt.
    Får jo fortsatt litt vondt da.

No pain no gain.
    Ta det som en mann

Bronse Member Fiat sin avatar
    Ble medlem
    09-2004
    Alder
    29
    Stod selv som en idiot å balanserte på tærne med 20 kg og polstring på stanga når jeg begynte å trene. Men jeg var innstilt på at knebøy SKULLE jeg trene, som en mann, så jeg bet tenna sammen og gikk hardt inn for å lære meg teknikken og nå er det en av mine absolutte favorittøvelser.

Kliss nytt medlem
    Ble medlem
    02-2012
    .

Kliss nytt medlem
    Ble medlem
    02-2012
    Sitat Opprinnelig skrevet av Lean01 Vis post
    Dette er jo særdeles pinglete! Dessuten er det veldig lett at stanga legger seg feil på puta, dermed kan du ha stanga for langt ned eller for langt oppe, dette forårsaker skader. Smith er også det DÅRLIGSTE valget når det gjelder knebøy. Du får ikke med noen støttemusklatur og balanse. Hvis du tenker på å ta smith, så kan du ta selvkritikk og ta bøy, evt ta beinpress da det er samme effekt som smith...

Silver Member miau sin avatar
    Ble medlem
    09-2006
    Alder
    22
    Sitat Opprinnelig skrevet av Kresh Vis post
    Dette er jo særdeles pinglete! Dessuten er det veldig lett at stanga legger seg feil på puta, dermed kan du ha stanga for langt ned eller for langt oppe, dette forårsaker skader. Smith er også det DÅRLIGSTE valget når det gjelder knebøy. Du får ikke med noen støttemusklatur og balanse. Hvis du tenker på å ta smith, så kan du ta selvkritikk og ta bøy, evt ta beinpress da det er samme effekt som smith...

velkommen til forume
    But if you can't handle me when I'm all bloated on my cheat meal, then you sure as hell don't deserve me when I'm shredded -Marilyn Monbro

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •  

SEO by vBSEO ©2011, Crawlability, Inc.