Hei, jeg har elendig kondis og lurer på hva jeg skal trene for og få bedre kondis? jeg har trening sykel hjemme som jeg sykle 2 mil på (38 min) jeg sykle ikke så ofte, men hjelper dette?
Hei, jeg har elendig kondis og lurer på hva jeg skal trene for og få bedre kondis? jeg har trening sykel hjemme som jeg sykle 2 mil på (38 min) jeg sykle ikke så ofte, men hjelper dette?
Kondisjonstrening pleier og hjelpe for å få bedre kondisjon.
Men seriøst. Alt hjelper jo, men skal du merke noe særlig bedring i kondisjonen må du antakelig sykle litt mer regelmessig enn "ikke så ofte". Er det kondisjon du er ute etter synes hvertfall jeg at du bør sette av 2 dager i uken som minimum, helst 3 dager. For å øke kondisjonen merkbart må du også presse deg litt og ikke bare bevege beina rundt på ergometersykkelen. Kombiner gjerne langkjøring med forholdsvis lav intensitet med intervalløkter (bare pass på at ikke pausene/lavintensitetsperiodene blir for lange sammenliknet med når det er litt mer fres).
120 i puls over 15 min + trener kondis, løp 45 min:P

Jeg bygde opp kondisjonene min før militæret... Bestod egentlig bare av jogging.. er venn den beste formen for trening når du vill ha økt kondisjon.. etterhvert merket jeg at utviklingen stangnerte og la inn intervall trening...
Hadde en lang runde.... også hadde jeg 3000m som jeg sprang en gang i uka med mye høyere fart,,.. i tilegg til intervall treninga...
Når jeg da kom inn i forsvaret så begynnte jeg på hundekurs.. hvor vi jogga hele dagen.. var forbudt å gå... trodde jeg bare skulle bryte kroppen enda lenger ned med dette.. så ble vi testa på slutten og folk hadde forbereda seg med 2minutter osv på 3000m... så det beste tipset er nok å bare jogge regelmessig...
Jeg har fått utrolig mye bedre konsisjon av å sykle mye! Har gått på spinning i 4 ganger i uka en stund og har nå ganske go kondisjon. Sykling er både gøy og effektivt![]()
Hva skal du bruke kondisjonen din til?
Dvs, skal du ha kodisjon som gjør at du kan arbeide lenge, feks jogge over lang tid, eller vil du ha mer spurtkondisjon som gjør at du henter deg inn igjen raskt etter korte intensive etapper.
Når det gjelder å trene kondisjon så har jeg erfart at intervalltrening er sinnsykt effektivt.
Dersom du skal trene utholdenhet over lengre tid så er vel det beste å bare jogge/sykle langt over lang tid![]()
Er egentlig ingen hokus pokus å få god kondisjon. Bare å trene mye jogging/sykling.
Det er i motbakke det går oppover.
Jeg sverger på fartslekmetoden etter du har blitt litt erfaren og klarer å presse deg selv (selv om jeg er sprinter nå, så snakker jeg om mellom og langdistanse her, siden jeg drev med det en god stund). Når du løper (f.eks. ute langs veier) finner du et punkt og løper alt du klarer mot det punktet for å så gå over til lettere løping (ikke ren jogging, det skal være tungt til en viss grad hele økten). Repeter etter hvor mye du føler du har å gi, det er som navnet antyder; å "leke" seg med farten, men intensitet er viktig å opprettholde. Etter hvert kan du merke at du kan spurte lengre på angitte plasser og du kan etter hvert høyne distansen på selve løpet også. Dette funker, stol på meg. Jeg tenkte å konkurrere i mellomdistanse i UM og kan med sikkerhet si at dette var det jeg fikk mest utbytte av kondisjonsmessig, hadde en hvilepuls på 35 på mitt beste (no shit) og det takket være å basere programmet på denne typen trening. Du må også kjøre intervalltrening og hurtig langkjøring, du kan godt begynne med å kjøre hver av disse øvelsene minst en gang i løpet av en uke i begynnelsen. Etter hvert som slagvolumet øker vil du få lavere hvilepuls og dermed kan du merke du har fått bedre kondisjon.
Lykke til!
Ingar: Hva skal pulsen ligge på under denne treningen? Opp mot max?
Det er i motbakke det går oppover.
Mhm, men husk at å trene med makspuls for ofte fører til overtrening. Jeg pleide stort sett å måle pulsen mot slutten av noen spurter, da lå jeg på enten max eller submax puls. Mellom spurtene bør man ligge litt under maxpuls. Uansett så synes jeg, ihvertfall etter en stund, at man oppnår best når man baserer intensiteten på en subjektiv følelse. Hvis man føler man kjører altfor hardt kjenner man det. Men man må alltid huske at det skal svi, det skal kjennes skikkelig at man tar i og musklene skal stivne. Det var faktisk ganske sjelden jeg trente med pulsklokke.
Hvis man tenker maraton-kondis så er ikke denne metoden så ypperlig siden den inneholder en god del anaerob belastning. Men jeg har aldri sett på de som løper i mange timer i strekk uten å løpe særlig fort noe imponerende uansett![]()