Rett før sommerferien skal vi ha en løpetest på skolen. Da er det om å gjøre å løpe 2,5 km fortsest mulig. Noen som kan fortelle meg noe om hvordan jeg bør trene til dette og hvor ofte og hardt jeg bør løpe?
Rett før sommerferien skal vi ha en løpetest på skolen. Da er det om å gjøre å løpe 2,5 km fortsest mulig. Noen som kan fortelle meg noe om hvordan jeg bør trene til dette og hvor ofte og hardt jeg bør løpe?

-
Er du dårlig trent fra før, så er ikke dette veien til lyset og livet. Da ender du bare opp med overbelastninger og skader.
75-80% av all kondisjonstrening bør/må være lavintensitet. dvs rolig jogging eller rask gange. Når du har litt treningsgrunnlag kan du dra til med intervaller 1 gang i uken.
Takker for svar!Jeg er ikke sånn super godt trent når det gjelder løping. Jeg ser på meg selv som ganske rask, men har ikke trent kondisjon på en god stund nå. Var en av de raskeste på laget da jeg gikk på fotball men begynner å bli over et år siden nå. Men det jeg lurer mest på er hvor hardt jeg kan presse meg og sånn uten å overbelaste kroppen osv. Bør jeg kjøre meg helt ut nå i starten når jeg er så dårlig trent som jeg er?
Du bør helt klart satse på en del intervaller og testløp siste 2-3 ukene før , for å få speed/hurtighet i kroppen.
i starten ville jeg lagt meg på 2-3 rolige langkjøringsøkter i uken. og en langintervall økt (4-6 drag a 80% på 4-5 minutt, pluss oppvarming og nedløping)
så litt mere speedig trening med kortintervaller og slikt når det nærmer seg
Intensitetsnivå på 80% av HFmaks i de nevnte intervallene er nok i roligeste laget, om man ønsker å bli hurtigere. Her kan man godt bevege seg inn på 90-tallet, med pauser på omtrent 3 minutter med de draglengdene som nevnes i posten over. Det første draget anbefales ofte å ta i et litt roligere tempo enn de neste. Det siste draget skal kunne kjøres i samme tempo som de foregående. Klarer man ikke det, har man nok åpnet for hardt.
Ellers støtter jeg forslaget om en base bestående av rolig jogging, og intervallene de siste ukene før løpet. Korte stigningsløp kan man gjerne introdusere tidligere.
Etter løpet kan du kutte ut intervallene og kjøre rolige turer frem til påske neste år. Da kan du introdusere mer intervalltrening og forberede deg på neste års skoleløp.
Min kilde for intensitetsnivå.
You ran a marathon? That's cute …
Dersom du vil øke kondisjonen eller ha best mulig utbytte av treningen på kortest mulig tid, er intervalltrening løsningen.
http://www.pasienthandboka.no/defaul...cumentid=18479
![]()
som mange har sagt tidligere, intervall trening. Bytt på mellom rolig langkjøring og intervaller så kommer du langt.
Assumptions, my dear Mitzi, is the mother of all fuck-ups
- Pricilla Queen of the Dessert -
Vær også obs på at mye løping på asfalt og andre harde flater raskt kan føre til slitasjeskader på knær etc. Gode løpesko er en fin ting. Dessuten er det mye koseligere å løpe i skog og mark![]()
Ok. Fikk ikke med meg at han ikke hadde trent kondisjon før. Da er det jo greit å begynne med rolig jogging, og så gå over til intervalltrening når du begynner å bli vant til løpingen.
Et eksempel på et godt program å følge de første ukene er dette:
Start med å gå i fem minutter, løp så i to minutter, gå i tre minutter, løp i to minutter og avslutt med å gå i tre minutter.
Deretter øker du gradvis antall minutter du løper og reduserer minutter med gange.
Etter noen uker med dette programmet, øker du også den totale lengden på programmet. Et langsiktig mål bør være å komme opp i 30-45 minutter per treningsøkt.
Ikke øk lengden på turen din mer enn 1 minutt per 2. til 3. økt. Noen ganger føler du kanskje at du klarer mye mer, men det er bedre å bygge seg opp sakte, enn å springe seg på en skikkelig smell.
Avslutt joggeturen med å gå i fem minutter for å kjøle deg ned.