noen som har erfaring med at bedre utholdenhet gir overskudd i hverdagen?
hvor mye trening skal til? elelr gjøres kardio bare på deff, og da er man så sliten uansett med kcalunderskudd
noen som har erfaring med at bedre utholdenhet gir overskudd i hverdagen?
hvor mye trening skal til? elelr gjøres kardio bare på deff, og da er man så sliten uansett med kcalunderskudd
signalstoffet dopamin og kosentrasjonen av endorfiner (er med å påvirker følelsen av vitalitet og velvære) økes ved aktivitet - spesielt da aerob. Hvor mye trening som skal til - og hvor lang treningen skal vare for at man merker noe til dette er noe individuellt (slo forskerne fast, i de artiklene/studiene jeg leste for ei stund tilbake). Personlig føler jeg stor forskjell på hvordan jeg føler meg de dagene jeg gjør morgenkardio og ikke. Følelsen etter en iskald dusj, og en proteinsjake og noe frukt er ubeskrivelig. Den følelsen får man ikke ved å labbe rundt i pysjen mens man trakter kaffen, det er i allefall sikkert !
Dette har også positive ringvirkninger på biomarkørene for aldring, og kan da bli sett på som et ledd i å forsinke aldringsprosessen.
Med andre ord er fordelne med utholdenhetstrening store. Så lenge man ikke har tenkt å vinne MR.Olympia ville jeg anbefalt alle denne typen trening. Det vil også gjøre det mulig å holde formen i sommer, med litt ekstra kalorier.
Go 4 it
Http://Fitnessbloggen.no - Trening, kosthold og helse.
Jeg foreslår en liten egenstudie for de av dere som føler at dere på en eller annen måte har en tøff periode i livet deres. Trenger ikke å være en kjempestor ting, men noe som plager dere mentalt/psykisk på en eller annen måte.
La oss si du sitter å tenker på denne tingen. Kanskje vurderer du å oppsøke lege, psykolog eller gnelle etter antidepressiver på internett. Det trenger ikke være så stort en gang, la oss si du er lei deg for en episode, tenker negative tanker rundt en situasjon eller lignende.
Før du bestemmer deg for hva du skal gjøre ber jeg deg ta en løpetur/rask gange på 1 time, og se om du ser annerledes på saken da. Det fungerer for meg, og det forundrer meg stadig hvor mye en slik tur kan gi meg. Slik som nå. Klokken var passert 22:00, og jeg tenker negativt rundt endel emner, jeg ikke vil gå inn på. Jeg bestemmer meg for å tenke mer på saken etter jeg har trimmet litt, og bestemmer meg for å kjøre litt kardio. Ble en blanding av roing, sykling og mølla ettersom leggene låste seg litt (selv med massivt magnesium, taurine og vann inntak!) . Etter treningen følte jeg meg som ny, så helt annerledes på ting og følte meg lett i hodet. Da er det deilig å sykle hjem, drikke vann og slappe av på forumet.
Ingen andre som føler det slik? Jeg har nok blitt mer bevisst på hvilke signaler kroppen sender, og lært meg å roe ned mer, men likevel - resultatet taler for seg selv. Det kan være tungt å komme i gang, men har man inspirerende musikk og noe spennende å lese så går det hele som en lek.
Jo.Opprinnelig skrevet av Hardway
Jeg vet ikke i detalj hva som skjer fysisk, men det funker utrolig bra som alternativ "antidepressiva light".
Morgentrening er en super start på dagen (bare man orker å karre seg opp ...).
Jeg føler treningen gir meg mye psykisk.. Blir mye lettere til sinns og i mye bedre humør de dagene jeg trener. Både av att jeg gleder meg til å dra på trening før , og jeg føler ett velvære etterpå..
Dagene blir mye enklere å komme gjennom med morgenkardio synes jeg, selv om jeg ofte får en liten knekk og blir litt trøtt sånn rett før lunsjtid..
På det generelle så merker jeg mye av treningen. Jeg blir en mye muntrere person, og tar meg selv i å le høyt både titt og ofte ( spesielt av en del innlegg her på FP ) noe som jeg ikke har hatt for vane å gjøre. Føler også jeg har blitt en mere omgjengelig og sosial person siste halvåret, selv om jeg har droppet mye festing og slikt..
En bakside er det jo også. Jeg blir i dårlig humør når ett eller annet kommer i veien og jeg ikke får trent. Jeg prioriterer antagelig treningen foran ting som burde gått før treningen. Jeg kan ligge i sengen før jeg sovner og tenke på sett nr 3 av på øvelse 2 jeg skal ta dagen etter, og planlegge i detalj akkuratt hvor mye jeg skal ta i for att det skal gå bra osv osv( noe som ikke er sundt, jeg burde tenke på sex, damer eller noe slikt)
Nå ble ikke dette bare om kardio, men synes det blir mye av det samme om det er kardio eller vekttrening
greit nok at kardio kan gi en effekt av endorfiner der og da.
Det jeg spurte om var om man orket mer i hverdagen og følte seg mindre slapp hvis man hadde bedre kondisjon (sterkere hjerte osv)
tror egentlig du vet svaret selv.
økt oksygenopptak
senket blodtrykk
bedre regulering av blodsukkeret
mindre kroppsfett
høyere bentetthet
bedre kolesterol og triglyseridnivåer i blodet
forbedret hormonbalanse (som nevnt ovenfor)
sterkere immunforsvar
høyere stoffskifte
bedre tempraturregulering
forbedret sannseinntrykk
reduserer stress
det styrker også hjertet som du sier ja
man kan vel egentlig ramse opp i all evighet, har sikkert glemt mye, men disse forbedringene vil gjøre at hverdagen blir enklere, både psykisk og fysisk - kroppen som motor vil jobbe både bedre og mer effektivt.
tror fortsatt du ikke har skjønt hva jeg prøver å spørre om.
prøver igjen: gir bedre kondisjon merkbart mer overskudd i hverdagen? Er det noen som har erfaringer på området? type: jeg trente null kardio. Begynte å jogge 3 dager i uka, nå blir jeg ikke så trøtt\slapp og orker mer osv blablabla
Hardway har jo gitt deg svar på det flere ganger i løpet av denne tråden.Opprinnelig skrevet av guggen
Betyr ordet "overskudd" noe annet for deg Guggen enn oss andre?
Den følesen du beskriver kommer etter treningen er et "endorfinkick", Hardway. Det var forsket på dette en stund tilbake, og det viste seg at endorfiner ble skilt ut hovedsaklig hos de som bedrev kardiovaskulær trening, eller rettere sagt: endorfinene ble skilt ut som følge av aerob belastning. Skal se om jeg finner en tilsvarende artikkel.
Det er også noe man referrerer til som "Runners high".
Man ser lysere på livet når man får sitt trengte "endorfinkick". Jeg ble derimot også avhengig av endorfiner og det endte opp i mye overtrening når jeg var lang- og mellomdistanseløper. Jeg har fortsatt den avhengigheten, jeg må trene før jeg begir meg ut på andre ting, hehe.
er du7 utdannet personlig trener ved NIH burde du seriøst vite dette, ellers syns jeg synd på kundene dine...hva slags svar har egentlig du om de spør hvorfor de bør fortsette å trene egentlig???bedre overskudd i hverdagen er jo ett supert argument for å få folk til å trene...tviler på det er som allerede er hekta på trening som trenger PT...![]()
det er ikke bare å svare på spørsmål man bør gjøre på forumet. Går ann å stille noen spørsmål også. For å få en diskusjon blant annet.
med overskudd så tenkte jeg på en subjektiv følelse av at man har mer å gi. Videre har jeg tenkt at folk her på forumet stort sett løfter vekter og driver med stryketrening. Derfor lurte jeg på om noen hadde prøvd å innføre endel kondisjonstrening. Og hvilke erfaringer de har rundt dette. Er man sliten i hverdagen, har mye å gjøre osv, og allerede trener endel med vekter. Burde man også trene litt kondisjon. Alle vet jo at det sies at man får mer overskudd. Hva er deres erfaringer? Er tross alt ikke så mye forskning rundt trening. Det er i stor grad erfaringsbasert.
Og til slutt: ingen er så dumme at de ikke noen ganger gjør seg litt dummere enn det de er
Hehe hva er nå dette for noe da? For det første så trodde jeg dette var noe alle visste fra før av (og ihvertfall de som trener). For det andre så svarer jo folk høyt og tydelig "ja" flere ganger.
Får vel hive meg på den jeg også: JA jeg får bedre overskudd av å trene kardio. Og det gjelder nok folk flest. Og det er ikke så mye som skal til heller. En rask gåtur eller rolig joggetur på mårran kan være nok. Funker også å ta det på kvelden for de som foretrekker det. Men tror nok morgenkardio har litt mer å gi når det kommer til overskudd som varer hele dagen, iforhold til kardio på kvelden. Men som sagt, begge deler funker.
- Muay Thai - Reality Based Self Defense - Free Fighting -
Det var vel det jeg sa i min første post. Aerob aktivitet øker konsentrasjonen av endorfiner mest, men det betyr ikke at de som trener styrke kan merke dette. Et enkelt søk på "endorfiner" på google, vil gi mange gode treff. Det er flere hormon- og enzymreaksjoner med i bildet. Synes det er et svært interessant tema.Opprinnelig skrevet av Ingar
Personlig vil jeg aldri legge bort den kardiovaskulære treningen nå. Forskjellen er nesten ubeskrivelig.
http://www.krop-fysik.dk/temablade_artikel.asp?id=203
http://snip.smartlog.dk/6699_Min_kro...ndorfiner.html
http://www.bedriftsidrett.no/t2.asp?a=118227&x=1
http://www.bellaonline.com/articles/art15224.asp
http://www.healingsprings.com/ENDORPHINS.htm
finnes sikkert endel spennende om dette på CEM hvis man er heldig
Sist endret av Hardway; 07-07-05 kl 19:32
Når jeg går uten trening i mer en 3-4 dager så forsvinner overskuddet, og jeg kommer da ned på "normalt" nivå rent energimessig (med fare for å høres ut som en skrytepave)
Og den følelsen hater jeg. Er som å gå rundt med feber i kroppen. Nei takk til det. Derfor trener jeg fast. Eneste grunn til å hvile er hviledager.![]()
- Muay Thai - Reality Based Self Defense - Free Fighting -
begynn med paintball, jævlig fin kondisjonstrening det![]()
You are hotter than 92% of men on this site!
Det er du ikke alene om! Om jeg er litt deppa eller grinete, tar jeg meg en joggetur - SVOSJ jeg er i godt humør igjen!Opprinnelig skrevet av Hardway
![]()
Jeg så du nevnte det etter jeg skrev posten. Jeg mente uansett ikke at du utelot det, bare fremla det spesielt.Opprinnelig skrevet av Hardway
Var det ikke det jeg sa da?Aerob aktivitet øker konsentrasjonen av endorfiner mest, men det betyr ikke at de som trener styrke kan merke dette.Endorfiner blir utskilt hovedsaklig gjennom aerob trening, slik flere studier viser. Det er derfor det blir kalt "runners high".
Man kan også få endorfiner utskilt av smerte (masochisme eller hva det heter, altså selvpining er et eksempel), for mye belysning (lyssensitive personer), stress, latter, seksuell aktivitet og selvsagt trening. Du får det tom av å spise veldig krydret mat
HeheOpprinnelig skrevet av chemsoc.org
EDIT: Må legge til at endorfiner er meget lik opiumsholdige midler (sovemidler), i og med at de binder seg med stort sett de samme reseptorene i hjernen.
Man kan derfor også bruke endorfiner som et middel for å oppnå bedre søvn.
Sist endret av Ingar; 07-07-05 kl 20:19