Jeg trodde jeg var ganske rutinert på trening, men den gang ei.
Dette er ment som et tips til folk som gjør samme feil som jeg gjorde, nemlig bruke litt for tunge vekter til at jeg klarte å kjøre helt strict og har for lange pauser.
Jeg har alltid tenkt at jeg stadig skal knuse gamle rekorder og legge på mer vekt osv. Vektøkningen går selvfølgelig raskere enn jeg klarer å øke, noe som resulterer i at etter en viss tid blir vektene så tunge at de løftes i rykk og napp og slenges rundt (selvfølgelig ikke som sprettballer men dere skjønner hintet). Samtidig tok jeg gjerne lange pauser mellom settene, fordi jeg alltid "måtte" slå forrige treningsøkt som også hadde lange pauser, og da blir dette umulig om man har korte. Men, man blir jo sliten av dette også.
Så kjøpte jeg meg boken Encyclopdia of Modern BB av Arnold, og leste endel om hans prinsipper der etc.
Stort sett 1 min pause mellom sett, alle sett til failure (ikke nødvendigvis "megafailure") og minst 4 sett pr muskel. Viktigste er kvaliteten på kontraksjonen, ikke at vekten er svinetung (selvfølgelig tungt, men ikke så mye at man jukser). Så strict som mulig.
Jeg har aldri hatt en så bra treningsøkt som da jeg prøvde dette. Helt syk syyyk pump, og jeg har fortsatt kjempetrøkk i musklene selv om jeg trente torsdag ettermiddag (natt til søndag nå). Blodårene står ut som aldri før.
Prøv dette om du gjør samme feilen som jeg gjorde, ved å bruke litt for tunge vekter istedenfor å fokusere på å være strict strict strict.

LinkBack URL
About LinkBacks
Svar med sitat