Viser resultatene 1 til 9 av 9

Tråd: Kontraksjonskvalitetens viktighet

Silver Member - III Mitlømp sin avatar
    Ble medlem
    02-2005
    Alder
    28

Kontraksjonskvalitetens viktighet

Jeg trodde jeg var ganske rutinert på trening, men den gang ei.

Dette er ment som et tips til folk som gjør samme feil som jeg gjorde, nemlig bruke litt for tunge vekter til at jeg klarte å kjøre helt strict og har for lange pauser.

Jeg har alltid tenkt at jeg stadig skal knuse gamle rekorder og legge på mer vekt osv. Vektøkningen går selvfølgelig raskere enn jeg klarer å øke, noe som resulterer i at etter en viss tid blir vektene så tunge at de løftes i rykk og napp og slenges rundt (selvfølgelig ikke som sprettballer men dere skjønner hintet). Samtidig tok jeg gjerne lange pauser mellom settene, fordi jeg alltid "måtte" slå forrige treningsøkt som også hadde lange pauser, og da blir dette umulig om man har korte. Men, man blir jo sliten av dette også.

Så kjøpte jeg meg boken Encyclopdia of Modern BB av Arnold, og leste endel om hans prinsipper der etc.

Stort sett 1 min pause mellom sett, alle sett til failure (ikke nødvendigvis "megafailure") og minst 4 sett pr muskel. Viktigste er kvaliteten på kontraksjonen, ikke at vekten er svinetung (selvfølgelig tungt, men ikke så mye at man jukser). Så strict som mulig.

Jeg har aldri hatt en så bra treningsøkt som da jeg prøvde dette. Helt syk syyyk pump, og jeg har fortsatt kjempetrøkk i musklene selv om jeg trente torsdag ettermiddag (natt til søndag nå). Blodårene står ut som aldri før.

Prøv dette om du gjør samme feilen som jeg gjorde, ved å bruke litt for tunge vekter istedenfor å fokusere på å være strict strict strict.
    In this life we get only those things for which we hunt, for which we strive, and for which we are willing to sacrifice.

Gudfaren QuizMaster sin avatar
    Ble medlem
    06-2003
    Alder
    74
    Dette er ett grunnprinsipp. Det sier seg selv. Ingen vits &#229; hive vektene opp og ned.
    Syng, RakeMagic, Syng!

Hvorfor prøve å være noe man ikke er? Hvorfor late som man er når man ikke finnes? Hvem er hva om noe er noen?

Spiller du POKER - Bruk RakeMagic for de $ BESTE $ BONUS og RAKEBACK avtalene!

Spill og Vinn over PROs som Gus Hansen m.fl (INKL. MAX RAKEBACK)

Ble medlem
    02-2005
    Alder
    28
    Er ikke snakk om å hive, men å løfte tyngre enn at man har stålkontroll. Samt at pausene ble for lange.
    In this life we get only those things for which we hunt, for which we strive, and for which we are willing to sacrifice.

Gudfaren QuizMaster sin avatar
    Ble medlem
    06-2003
    Alder
    74
    Pausene kan diskuteres.

Har man sett en muskel, s&#229; forst&#229;r man hvordan det fungerer.
    Syng, RakeMagic, Syng!

Hvorfor prøve å være noe man ikke er? Hvorfor late som man er når man ikke finnes? Hvem er hva om noe er noen?

Spiller du POKER - Bruk RakeMagic for de $ BESTE $ BONUS og RAKEBACK avtalene!

Spill og Vinn over PROs som Gus Hansen m.fl (INKL. MAX RAKEBACK)

Ble medlem
    02-2005
    Alder
    28
    De fleste musklene jeg har sett befinner seg på innsiden av et lag med hud og fett. Unntaket er biff, men blir ikke så mye klokere av å pirke i den.

Sid
    Sid er ikke aktiv
    Rødvinsflekken Sid sin avatar
    Ble medlem
    11-2003
    Alder
    26
    Du snakker nesten om Arnolds "Encyclopedia of modern bodybuilding" som en slags fasit. Prinsippene som fremheves i den boken er selvsagt bare en av utallige kombinasjoner av progresjon, intesitet, frekvens, sett og reps. Med de resultatene du kan vise til kan ingen p&#229;st&#229; at du har gjort noe fundamentalt galt med treningen din tidligere, du har bare utnyttet vektl&#248;fting fra litt andre prinsipper enn de ytret i Arnolds kroppsbyggingsleksikon

Ble medlem
    02-2005
    Alder
    28
    Selvfølgelig, men kvalitetsforskjellen på treningen opplever jeg som svært stor. Arnolds bok er ingen fasit, ingen har egentlig det. Men for meg så fungerer det svært bra i forhold til veldig mye annet.

Junior Broscientist AxMataz sin avatar
    Ble medlem
    07-2004
    Alder
    31
    God tr&#229;d. Majoriteten av folk som befinner seg i frivektrommet gj&#248;r dette helt feil.
    Trente feil i mange &#229;r selv p&#229; denne m&#229;ten. La p&#229; for mye vekter i forhold til hva jeg klarte &#229; kj&#248;re strict, resultatet blir juksing.

Fokusert mye p&#229; dette og ordentlige negativer det siste halve &#229;ret og det er helt klart mye mer riktig, pump deretter.
    Selv om det er en psykisk sett vanskelig.
    Remember that last guy who gave up? --- Neither does anybody else!

Telepathic Overlord of 8. Arralou sin avatar
    Ble medlem
    11-2003
    Alder
    26
    Jeg syns en mellomting er best.

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •