Viser resultatene 1 til 2 av 2

Tråd: Kroppsbygging, trenger bedre kondisjon

Kliss nytt medlem dimdal sin avatar
    Ble medlem
    05-2004
    Alder
    23

Kroppsbygging, trenger bedre kondisjon

Hei,

Jeg trener for tiden et program delt opp på 4 dager, skal snart bytte, men programmet er ikke det vesentlige i mitt spørsmål.
    Når jeg trener øvelser som f.eks bicepscurl med stang, og særlig denne, blir jeg totalt utslitt og puster og peser som en hvalross. Jeg føler at jeg har alt for dårlig kondisjon til noen av øvelsene. Hvordan kan jeg øke kondisjonen uten å påvirke muskelveksten, og hvor mye kondisjonstrening trenger jeg?

Poo
    Poo er ikke aktiv
    Superior newbie Poo sin avatar
    Ble medlem
    09-2004
    Sitat Opprinnelig skrevet av dimdal
    Hei,

Jeg trener for tiden et program delt opp på 4 dager, skal snart bytte, men programmet er ikke det vesentlige i mitt spørsmål.
    Når jeg trener øvelser som f.eks bicepscurl med stang, og særlig denne, blir jeg totalt utslitt og puster og peser som en hvalross. Jeg føler at jeg har alt for dårlig kondisjon til noen av øvelsene. Hvordan kan jeg øke kondisjonen uten å påvirke muskelveksten, og hvor mye kondisjonstrening trenger jeg?

Jeg synes at mange som driver med bygging er i overkant redd for å miste muskler ved å trene kondisjon. Min erfaring er at i de periodene jeg får tid til å legge inn litt kondisjonstrening, så får jeg også større fremgang på styrketreningen.

Årsakene til dette er mange, men en påpekerer du selv; når du får bedre kondisjon, kan du yte mer på styrketreningen. Hvis du aldri får kjørt deg maks ut fordi du går tom for pust, er manglende kondisjon med på å hindre din muskelutvikling. En annen faktor er at kroppen får bedre blodgjennomstrømming, noe som bidrar til bedre restitusjon. Man opplever også at en får mer utvikling av blodårer.

Det beste er å prøve seg frem med hensyn til kondisjonstreningen. Det er viktig at en ikke sliter seg helt ut, men hele tiden har overskudd. (Selv om de første ukene kan være en tilvendingsperiode). Selv kjører jeg en kombinasjon av gerilja kardio (http://www.iform.no/trening/geriljakardio.shtml) og lav intensiv kardio.

Jeg kjører gerilja kardio tre ganger i uken, og lav intensitet 3-5 ganger i uken (45 minutter rask gange eller lignende). Merker ingenting negativt med dette i forhold til styrketreningen.
    Jørgen

Lignende tråder

1. Fotball. Bedre kondisjon?
    By mandal22 in forum Kampsport og annen sport
    Svar: 13
    Nyeste innlegg: 09-12-09, 09:39
  2. Slankemetoden PLUSS
    By Wannabe in forum Kosthold
    Svar: 27
    Nyeste innlegg: 29-08-05, 19:29
  3. Svar: 0
    Nyeste innlegg: 11-03-04, 06:44