Hvordan trener folk disse?
Så vidt jeg har skjønt, så er det stående tåhev som funker, pga stretchen i bunn. Får jo ikke strekt like bra i sittende tåhev?
Hva med bakside lår, hva trenes?
Hvordan trener folk disse?
Så vidt jeg har skjønt, så er det stående tåhev som funker, pga stretchen i bunn. Får jo ikke strekt like bra i sittende tåhev?
Hva med bakside lår, hva trenes?
Legger: Stående tåhev, sittende tåhev og tåhev i beinpress
Hamstring: Sittende leg curls, SLDL, sumobeinpress
Har du føttene rett på gulvet når du tar sittende tåhev? Litt rart formulert kanskje :P
Du kan bruke noe under, feks en trebit/bjelke.
Nei, bare lurte på om folk varierte her, eller ikke. Har alle øvelsene som MrMuscle nevnte i legg.
"Sittende leg curls, SLDL, sumobeinpress"
Liggende leg curls mener du vel?
Hva er SLDL og sumobeinpress?
Kan bruke sittende, liggende, stående eller hva som helst curls egentlig.
SLDL = stivbents-markløft. Markløft uten å bøye knærne så mye.
sumobeinpress er at du i beinpressen har føttene så langt opp i hjørnene som overhodet mulig i en "sumo"-stilling ^^
Så klart, man skal jo stretche :P -- Og få mer ROM.Opprinnelig skrevet av diste
Å ikke ha noe under/ikke bruke maskin ville jo vært kjipt =P
SLDL tok jeg i dag... følte den tok mye mer i ryggtykkelse enn bakside lår..
Noen tips?
Hold ryggen helt strak, men ikke lag skikkelig super-arched rygg liksom.
Bøy knærne litt.
Varm opp korsryggen bittelitt på forhånd.
-- Er av og til jeg får skikkelig DOMS i ryggen dagen etterpå eller føler det i korsryggen rett etterpå, men som regel gjør jeg ikke det. Har ikke funnet ut hvorfor jeg får DOMS i ryggen av og til, men det med korsryggen skjer kun når det er lenge siden sist jeg kjørte SLDL.
DOMS?
Hmm.. okaj.. jeg archer ryggen skikkelig og er helt rett i beina. Er det ikke skummelt for ryggen hvis jeg ikke archer skikkelig?
Delayed onset muscular soreness.Opprinnelig skrevet av celius
Du må holde ryggen rett, men ikke presse den bakover med all kraft liksom. Om du gjør det bare nå mens du sitter ved PCn, vil du også kjenne det gjør litt vondt etter en liten stund..
Var sikkert dårlig forklart, men altså: Hold ryggen rett, ikke bøy den alt du kan bakover.
Okaj. Takk for tipsene.
Skal prøve å gjøre den med litt bøy i beina. Håpe den treffer bedre neste gang.
Om det var i dag du gjorde den, og det var første gang, tipper jeg du vil være skikkelig støl i morgen uansett
Ellers kan du jo prøve med lette vekter og finne ut hvordan du må løfte for å bruke mest mulig hams i en periode..
Ja, tiltak kreves i hvertfall.. :P Skal nok få greis på det fremover. Takk for tips.
Støl i dag?![]()
Hehe.. begynner å merke det sånn smått.. Det kommer snikende utover dagen, som det pleier tenker jeg. Kveld blir værst. :\
sittende tåhev - kjører dere denne med staktisk hold i bunn posisjon eller tungt lett sett?
Koster å vere på topp
tror jeg må gå for negativer på den sittende. Det er jævlig ja. Men sånn skal det være. Negativer på sittende. Og strekk på vanlig tåhev og i benpressen.
Koster å vere på topp
Hva mener du med faser av reppen?
Jeg skulle vel ha skrevet "faser".Opprinnelig skrevet av celius
![]()
Det jeg mener er at du deler reppen din i 4 deler, dette om du skal ha 20sek negativ på reppen. Det er veldig lett og stoppe helt opp i en så kort ROM som det er i sittende tåhev. Derfor vil en fasefordeling av reppen være ideelt. Du vil da ha øvrefasen som du teller 5sek på osv.....
En må nesten ha spesielle punkter på maskinen eller lignende om dette skal la seg gjøre da.
Okaj.. jeg har lest litt.. Dante er ikke fan av stående tåhev? Han liker i benpress maskina eller sittende? Vet ikke om dette er bullshit eller hva jeg... men fy faen jeg hater denne øvelsen.
Hehe, sant sant.Hvor mange kg ligger du på i stående tåhev med 12 reps?
Okaj. Leggene mine henger bra etter, så jeg får se om de kommer fremover.
Jeg har aldri trent noe spesielt bein før jeg begynte nå i sommer. Var hjemme til jul nå, og det første mutters la merke til var at jeg hadde fått kraftigere bein. :P Det er jo positivt.
Bigboy's tips om legcurl med manual har vært min redning for bakside lår! Takk til BB :=) Har ikke kjørt den så lenge, men merker allerede at den funker.
Ja må alltid bruke klokke slik at det blir riktig. I stående tåhev pleier han jeg trener med gi beskjed, slik at jeg kan holde fokus på å ikke dette sammen.Opprinnelig skrevet av Big Boy
Koster å vere på topp