Viser resultatene 1 til 8 av 8

Tråd: lettere på sett 2 og 3? Eller samme vekt og ferre reps?

PG*
    PG* er ikke aktiv
    Carnivore PG* sin avatar
    Ble medlem
    03-2005
    Alder
    36

lettere på sett 2 og 3? Eller samme vekt og ferre reps?

Trening->Bryst, Skuldre & Mage
    Benkpress: 77,5x8 72,5x8 60x10
    Sitat Opprinnelig skrevet av guggen
    vet ikke hvor bra det er at du kjører lettere på 2. og 3. settet enn på det 1.

Sitat Opprinnelig skrevet av PG*
    gjelder det uansett ,eller er det noe DC greier?
    Sitat Opprinnelig skrevet av guggen
    når du har stimulert vektene med en tyngre vekt allerede, er det ikke noe poeng å trene med lettere vekter. Hvis og bare hvis du mener at mekanisk stress er viktigst for muskelmasse.

Tror du mer på metabolsk stress, så får du jo kjørt flere repper, og får kanskje bedre pump og mer melkesyre. Kan jo tenkes at det bidrar til litt mer muskler det også.

Noen som har flere synspunkter på dette?
    Er det bortkastet å gå ned i vekt på sett 2-3-X , Må man kjøre samme vekten og heller ferre reps eventuelt lengre pauser mellom settene?

PG*
    PG* er ikke aktiv
    Carnivore PG* sin avatar
    Ble medlem
    03-2005
    Alder
    36
    Hvis det Guggen sier gjelder, er det da for å bygge størrelse på musklene , eller gjelder det for styrke også? Eventuelt muskelutholdenhet?

Amor fati Avsluttet brukerkonto sin avatar
    Ble medlem
    10-2004
    Jeg lurer også på dette. Har lest noe for lenge siden her på forumet om dette ,men jeg sier som en gammel senil tante "det ene øret går ut og inn".

Silver Member HITman. sin avatar
    Ble medlem
    06-2005
    Er enig med guggen her, og å kjøre med samme vekt på de 2-3 settene er jo også i tråd med prinsippene bak HST - Hypertrophy Specific Training, samt også DC (samme vekt i RP-settene som i arbeidssettet). Men HST og DC har to grunnleggende forskjeller her:

*I HST kjører du samme antall reps i alle settene, og går dermed ikke til failure på noen av dem. Typisk: 3*10*80kg (= 30 total reps)

*I DC går du til failure på alle settene, men da greier du nødvendigvis mange færre reps på sett 2 og 3 (RP-settene) enn på det første arbeidssettet. Typisk: 10+3+2*80kg (= 15 total reps)

Jeg kan se hensikten med å øke vekten fra sett til sett, f. eks. 10*70, 10*75, 10*80kg, men ikke med å gå den motsatte veien 10*80, 10*75, 10*70. Ikke minst er dette et poeng for å forebygge skader, da de første settene blir en slags tunge oppvarmingssett også. I tillegg mener jeg det gir et mer effektivt signal til muskelen om å vokse. Altså: Jeg ville holdt meg til samme vekt på alle settene, evt. øke vekten fra sett til sett (f. eks. Dorian-style), selv om jeg ikke påtar meg å ha noen fasit for alle her - vi er alle forskjellige og må prøve oss frem til hva som passer best for oss.

H
    Erfaring er den talentløses trøst.

PG*
    PG* er ikke aktiv
    Carnivore PG* sin avatar
    Ble medlem
    03-2005
    Alder
    36
    Gjelder dette for alle typer muskelfibre?
    Hva med utholdene musklestyrke eller ren 1rm styrke?

PG*
    PG* er ikke aktiv
    Carnivore PG* sin avatar
    Ble medlem
    03-2005
    Alder
    36
    Såkalte pyramider, hvor en går opp og så ned igjen er da de settene på vei ned bortkastet?

Ble medlem
    06-2005
    Gjelder dette for alle typer muskelfibre?
    Hva med utholdene musklestyrke eller ren 1rm styrke?
    Poengene mine gjelder for ren maksimal hypertrofi, og dermed hovedsakelig for vekst av type 2-fibrene.

Når det gjelder 1RM-styrke, er det et viktig tilleggspoeng å utfordre sentralnervesystemet mest mulig, slik styrkeløftere gjør før stevner. For å øke 1RM mest mulig, er det viktig med en oppkjørings-/grunnlagsperiode med mer "volumtrening" i noen uker, og deretter stadig øke vektene, redusere antall reps og øke antall sett, samt øke vekten fra sett til sett, slik at du på slutten f. eks. ligger på (oppvarming) + 5*90, 3*95, 3*100, 2*105, 2*107,5, 3*2*110, 2*112,5 - hvis målet er å maxe på 115-120kg (eksempel).

Vet ikke helt hvordan prinsippene blir med utholdende muskelstyrke (hovedsakelig type 1-fibre) i denne sammenhengen, men vil tro det samme gjelder her, bare med et høyere antall total reps.

H

Ble medlem
    06-2005
    Såkalte pyramider, hvor en går opp og så ned igjen er da de settene på vei ned bortkastet?
    Etter min mening: ja, og særlig dersom du ikke har presset deg nok på "toppen" av pyramiden - da er det ikke bare bortkastet, men verre enn det. Du finner nok delte meninger her også, men jeg mener at pyramidetrening ikke er spesielt effektivt.

H

Lignende tråder

1. DoggCrapp-trening (hovedposten)
    By ambiguous in forum Trening
    Svar: 44
    Nyeste innlegg: 14-03-07, 12:54
  2. Kampsportjungelen - en oversikt...
    By Choppe in forum Kampsport og annen sport
    Svar: 55
    Nyeste innlegg: 11-08-06, 10:45
  3. hva er mest viktig?