Heisann,
Er det noen som vet hva den høyeste registrerte hjertefrekvensen er?
Generelt innen treningslære sier de at for å finne maks hjertefrekvens så skal man ta 220 - alder.
Hvor kommer tallet 220 fra?
Noen opplyste her som vil kommentere ?
- Sep
Heisann,
Er det noen som vet hva den høyeste registrerte hjertefrekvensen er?
Generelt innen treningslære sier de at for å finne maks hjertefrekvens så skal man ta 220 - alder.
Hvor kommer tallet 220 fra?
Noen opplyste her som vil kommentere ?
- Sep
Ja, vil dette si at det ikke går an å ha en hjertefrekvens over 220? I alle kalkulatorer og slikt, så kommer alltid HRmax frem som < 220.
Når jeg tok HRmax på NIH for noen år siden hadde jeg 206 i HRmax. Var vel 20 eller 21 år...
Grunnen til at jeg lurer er at en bekjent av meg tok en test på sykehuset og fikk beskjed om at HRmax var på 221.. Han var da 30 år og ikke særlig aktiv. Jeg synes det virker ganske høyt ?
I "teorien" skulle han hatt en HRmax på 190.. (men teori og praksis går ikke alltid hånd i hånd)
- Sep
220 er ikke en fast regel, som ALLE har. Det er omtrentlig. En bekjent av meg har maxpuls på ca. 244, i en alder av 23 år.
Selv har jeg hatt ca. 205 i puls da jeg var 20, dette krevde MASSIV innsats..hehe![]()
In this life we get only those things for which we hunt, for which we strive, and for which we are willing to sacrifice.
Sep, 220 er gj.snittet målt ut av noen super Dr. mest sannsynlig.
Når du snakker om 220-alder= så stemmer ikke dette. Dette er en målt "gj.snitt.verdi", da den mer nøyaktige formelen ser litt annerledes ut.
Syng, RakeMagic, Syng!
Hvorfor prøve å være noe man ikke er? Hvorfor late som man er når man ikke finnes? Hvem er hva om noe er noen?
Spiller du POKER - Bruk RakeMagic for de $ BESTE $ BONUS og RAKEBACK avtalene!
Spill og Vinn over PROs som Gus Hansen m.fl (INKL. MAX RAKEBACK)
MHR=206.3 - (0.711 × Age)
eller
MHR=217 - (0.85 × Age)
Er to alternative formler. Men det er klart at beste måten er jo å ta en maks puls test.
Som tidligere nevnt her er formelen 220 minus aldet ett gjennomsnitt, på samme måte som man kan si at gjennomsnittelig skostørrelse for norske menn er 42.
Å bruke formelen 220-alder i treningssammenheng, blir like unøyaktig som å kjøpe sko til en person du ikke kjenner, og der all infoen du har er at personen du skal kjøpe til er en norsk mann....
Om makspulsen din er høy eller lav, er heller ingen indikasjon på om du er i god eller dårlig form....
Maxpuls sier ingenting om hvor veltrent man er....
Hvilepuls er en bedre indikator, men denne er heller ikke helt presis.
Hvor forten pulsen går tilbake til hvilepuls er en bedre indikator på form, om enn vanskeligere å substansiere.
In this life we get only those things for which we hunt, for which we strive, and for which we are willing to sacrifice.