-
Kliss nytt medlem
Målebånd like bra som Kaliper?
Som overskriften sier, er målebånd like bra som fettkaliper til å se om fett % øker/synker?
Har nemlig en slik fett kaliper, men måler 3 ganger på samme sted, og hver gang får jeg forskjellige tall..
Med målebånd kan jeg bare ta det rundt magen og måle tag for dag, er ikke dette like greit?
-
Normal måte å bruke en kaliper på er å ta 3-punkt eller 7-punkt tester rundt om på kroppen og så regne ut fettprosenten ved hjelp av diverse formler. Da tar man som regel 2-4 målinger på hver punkt og bruker gjennomsnittsmålingen. Om du bare måler på et punkt så kan du ikke finne en nøyaktig fettprosent, men du kan jo sjekke om du mister fett på det spesifikke området. Klarer du å dra ut 12mm ene uken og neste uke 11mm så har jo noe skjedd. Samme med målebåndet, går du ned 1cm fra uke til uke så er noe skjedd.
Men alle slike målinger har jo en viss feilmargin, så jeg ville nok brukt en kombinasjon av speil, vekt og måling om man ønsker fullstendig kontroll på hva som skjer med kroppen.
-
Kliss nytt medlem
Ja, for jeg har målt på 3 punkter og delt sluttsummen på 3, da får jeg et tall som jeg skal følge på en slik tabell. Via den tabellen skal jeg ligge på 8-9% fett, noe jeg ikke tror jeg gjør, jeg vil tro jeg er på en 10-12 et sted.
Uansett ønsker jeg ikke gå noe spesielt med ned i fett, men ikke mere opp heller, så jeg får prøve meg mere frem med fett kaliperen, måle vekten hver morgen og ta mål rundt midjen, så får jeg vel en grei kontroll over hva som skjer.
-
Kliss nytt medlem
Kan jeg foresten ta målinger med fettkaliperen nederst på magen? Eller må det være rett over navelen?
-
-
Kliss nytt medlem
Ok. Men er det mulig å måle 7 punkter uten hjelp? Kom frem til leggen,låret, bryst, mage,hoft..?
-
Hei.
Jeg bruker både målbånd og caliper og syns det er en grei måte å følge med på hvordan ting går.
Måler du bryst,mage,lår,armer feks og skriver ned i en bok sammen med dagens morra vekt kan du følge med greit.
Selv bruker jeg 3 punkts formel når jeg måler med caliper, og får kjæresten min til å måle (da jeg syns det er greiere enn å måle selv). Så lenge du tar snitt av 2-3 målinger, måler samme sted så får du en ca utmåling. Jeg ville dog ikke tatt avlesningen som et svar på nøyaktig hva slags fett prosent du ligger på, men mer som et hjelpemiddel for å kartlegge hvorvidt du er i forhold til tidligere målinger.
-
7- punkt klarer du nok ikke å måle selv nei. Punktene er:
Abdominal
Triceps
Chest
Midaxillary
Subscapular
Suprailiac
Thigh
-
Kliss nytt medlem
Stemmer. Da må jeg holde meg til 5, men det er bedre enn 3 uansett..Syntes bare jeg havner på så lav fett % hver gang jeg måler. Er tynnere enn jeg tror tydligvis.
Regler for innlegg
- Du kan ikke starte nye tråder
- Du kan ikke svare på innlegg / tråder
- Du kan ikke laste opp vedlegg
- Du kan ikke redigere innleggene dine
-
Forumregler
SEO by vBSEO ©2011, Crawlability, Inc.