Viser resultatene 1 til 25 av 25

Tråd: Markløft; full stopp eller touch and go?

homogravid slogum sin avatar
    Ble medlem
    05-2004

Markløft; full stopp eller touch and go?

Når dere trener markløft, kjører dere da med full stopp for hver rep eller bare "spretter" dere stanga i gulvet mellom hver rep? Hva er fordeler/ulemper? Blir vel en del sterkere i avløftet om man kjører full stopp mellom hver rep. Samtidig får man vel kjørt ryggmuskulaturen bedre hvis man kjører mange reps med touch and go siden man bruker beina mest i første fase av løftet?

Trener forøvrig ikke styrkeløft.

Medlem Skinny Pete sin avatar
    Ble medlem
    03-2004
    Alder
    30
    Ikke deis og sprett opp iallefall slik at du får et rykk i ryggen.

Jeg setter ned og spenner ryggmusklene for hver repp

Sitat Opprinnelig skrevet av slogum
    Når dere trener markløft, kjører dere da med full stopp for hver rep eller bare "spretter" dere stanga i gulvet mellom hver rep? Hva er fordeler/ulemper? Blir vel en del sterkere i avløftet om man kjører full stopp mellom hver rep. Samtidig får man vel kjørt ryggmuskulaturen bedre hvis man kjører mange reps med touch and go siden man bruker beina mest i første fase av løftet?

Trener forøvrig ikke styrkeløft.

Administrator MrMuscle sin avatar
    Ble medlem
    03-2002
    Alder
    33
    Full stopp (gjerne med avspenning) er det tyngste, ingen tvil. Jeg løfter IKKE slik, jeg går ned, toucher bakken, og så opp igjen. Men jeg spretter den ikke, de som gjør slikt bør kanskje gå litt ned på vektene.

En annen stil er "romanian deadlift" da er man ikke nedi bakken i det hele tatt. Har ikke prøvd dette selv, men det må være knallhardt.

Ble medlem
    05-2004
    Nei, spretter den jo selvsagt ikke i ordets rette forstand. Men er jo mye tyngre om man setter stanga ned i to sekunder kontra 0.1 sekund

Ble medlem
    03-2002
    Alder
    33
    Visst du virkelig vil slite, så legg stangen ned, strekk ut knærne helt (slik du står når man kjører strake markløft), så bøy deg ned igjen og løft neste repp (du holder rundt stangen hele tiden).

Consigliere - X diste sin avatar
    Ble medlem
    12-2002
    Jeg løfter en del romanian deadlift. Liker det godt igrunn. Stopper når stanga er ~5 cm fra bakken og drar den opp igjen.
    may the wind always be at your back,
    and the sun always upon your face,
    and may the wings of destiny carry you aloft to dance with the stars.

Ble medlem
    05-2004
    Sitat Opprinnelig skrevet av diste
    Jeg løfter en del romanian deadlift. Liker det godt igrunn. Stopper når stanga er ~5 cm fra bakken og drar den opp igjen.
    Går du mye ned på vektene når du kjører romanian kontra vanlig? Høres litt ut som en korsrygg-killer

Ble medlem
    12-2002
    Nei og nei. Løfter omtrent det samme og korsryggen min har det superdupert. Her er det selvsagt et kriterie at man kan å løfte markløft. Varierer mellom romanian, vanlig med full stopp, touch og halve markløft.

Ble medlem
    03-2002
    Alder
    33
    Skal lempe inn halve markløft i min rullering snart.
    Heftig øvelse for øvre del av ryggen.

Ble medlem
    12-2002
    Føler den tar godt over hele jeg. Liker godt halve markløft. Har slitt litt med styrken i beina etter ei skade nå. Så jeg har brukt kun halve mark for å tyne ryggen og prøvd å trene opp igjen beina for seg. Er i allefall superfornøyd med gainsa når det kommer til rygg.

Silver Member - III
    Ble medlem
    03-2004
    mange styrkeløftere som sier at mange reps på markløft verken er noe bra sånn fremskrittsmessig eller godt for kroppen...jeg har ikke lest teorien anngående dette men...

jeg har stopp på første arbeidssett... dette er det letteste og bruker dette egentlig uten noe særlig grunnlag til og bli sterkere på bunn...har ikke noe styrkeløfter interesser..
    vet ikke med andre men jeg klarer ikke og kjøre raske reps med tunge vekter...siste arbeidssett kjøres veldig sakte og kontrollert...
    I`m Fitnessfrosk, get used to it!

Ble medlem
    12-2002
    Jeg har mer en rep-range. Kjører feks et sett med 4-6reps og et med 3-4. Jeg klarer ikke å sette opp at jeg skal ta feks 5x5 i mark og følge dette. Det blir ikke akkuratt optimalt føler jeg. Er også en grei måte å drite seg ut med formen spør du meg.

Ble medlem
    03-2002
    Alder
    33
    Sitat Opprinnelig skrevet av Fitnessfrosk
    vet ikke med andre men jeg klarer ikke og kjøre raske reps med tunge vekter...siste arbeidssett kjøres veldig sakte og kontrollert...
    Jeg merker det samme, på det tunge settet så blir negativene mine veldig rolige. er dette gunstig? jeg mener å ha lest at rolige negativer på markløft er ugunstig for korsryggen og slikt. hva tenker folk om det?

Superior newbie Sorin sin avatar
    Ble medlem
    05-2005
    Sitat Opprinnelig skrevet av diste
    Ja, samme her. Om man lar vektene ta i bakken så mister man en del av "spennet" i kroppen.

mange styrkeløftere som sier at mange reps på markløft verken er noe bra sånn fremskrittsmessig eller godt for kroppen...jeg har ikke lest teorien anngående dette men...
    Tja, det er i alle fall den øvelsen som er mest slitsom kondisjonsmessig sett. Om jeg prøver meg på 15-20 reps med rolige, kontrollerte markløft med en del belastning, så er jeg nær døden av åndenød når jeg endelig setter vekta i golvet

Medlem
    Ble medlem
    05-2006
    Alder
    27
    Har lest en del steder at den korrekte måten å utføre markløft på er å ta ett og ett rep av gangen. Dvs å legge stanga dø i gulvet før man løfter på nytt. Har også lagt merke til at ingen (av de personenes artikler jeg har lest) anbefaler noe mer enn 4-8 reps i mark. Noen som har noen andre meninger å komme med der? Få kontra mange reps?

Har forøvrig pratet med noen folk som mener øvelsen er dårlig for ryggen uansett hvor korrekt man gjør den.

Silver Member - III
    Ble medlem
    03-2004
    mer enn 8 repetisjoner skal ikke foretas med mindre det er vekter man kan kontrollerer til hver en tid. på det første settet lar jeg stanga ligge helt død mellom hver reps..bruker 1-2 sekund mellom hver reps..

det som sikkert er farlig med trege negativer er det at om løftet er veldig tungt kan formen bli mindre god og dette kanv el være skadelig.

når begynner folk og bruke reimer? jeg må innrømme at når settene kommer over 200 i arbeidssett begynner grepet og bli slitsomt og huden og hender herpa!
    hvor langt går folk før de tyr til reimer her? 207,5 x4 er vel det beste jeg har prestert kun med ett Schiek belte og kritt...er redd damehendene mine ikke holder så mye lenger for øyeblikket med mindre dette skal gå ut over kvaliteten i løftene..

Edit: hvem er det som sier at markløft er skadelig uansett?
    I`m Fitnessfrosk, get used to it!

Silver Member - III Mitlømp sin avatar
    Ble medlem
    02-2005
    Alder
    28
    Tror stort volum av markløft med høy intensitet er en heftig CNS killer. Kjørte i perioder 5 serier med 10-12 reps (bortimot failure og 99,9% til failure på siste 1-2 serier). Etter de øktene pleide jeg å bare MÅTTE legge meg ned å sove et par timer

Nå er ikke jeg spesielt dreven i markløft, men synes jeg nesten bare kan ta litt på stanga og øke allikevel. Når jeg trente det jevnt (skal begynne igjen med det nå ) så økte jeg nesten 10 kg i uka på arbeidssettene. Da med 3-5 serier.
    In this life we get only those things for which we hunt, for which we strive, and for which we are willing to sacrifice.

vio
    vio er aktiv nå
    Supermod vio sin avatar
    Ble medlem
    08-2004
    Alder
    30
    Jeg må ha full stopp, simpelthen fordi markløftet mitt er begrenset av grepsstyrken.
    Min blogg om det utrolige kuule livet jeg har foran dataskjermen OG mote+hår!!!
    http://kissabibben.blogg.no/

Ble medlem
    12-2002
    Bruker dere overhåndsgrep (?), eller 'styrkeløftgrep'?

Ble medlem
    05-2004
    Styrkeløftgrep uten reimer ihvertfall. Overhåndsgrep med reimer, uten noen spesiell grunn egentlig.

prz
    prz er aktiv nå
    Gold Member prz sin avatar
    Ble medlem
    05-2004
    1) småleking med stanga (omvendt grep)
    2) 12x60 (omvendt grep)
    3) 11x110 (magnesium og omvendt grep)
    4) 8x170 (magnesium og reimer)

økt grossalt mye siden i høst på det her... liker ikke mange reps på arbeidssettet.. kjører med en simpel touch i bakken..

Ble medlem
    12-2002
    Er det noen som får tak i slik tøyball med magnesium? Jeg finner bare svære klosser eller løst her. Det blir så jævla mye griseri, skulle hatt ball.

prz
    prz er aktiv nå
    Gold Member prz sin avatar
    Ble medlem
    05-2004
    putt de i ei bøtte :P

Medlem
    Ble medlem
    05-2006
    Alder
    27
    Edit: hvem er det som sier at markløft er skadelig uansett?
    Ingen her inne. Kun folk jeg har prata med i forskjellige sammenheng om trening.

Personlig tar jeg det med en klype salt. Tenkte jeg bare skulle nevne det for å se om andre hadde samme oppfatning.

Medlem Skinny Pete sin avatar
    Ble medlem
    03-2004
    Alder
    30
    Av ordet "deadlift" ligger vel at vektene skal ligge "døde" på bakken før nytt løft tiltar:-)

Ellers kjører jeg med overhåndsgrep for å unngå "skjev" muskulatur. Kjører kun styrkeløftgrep hvis jeg skal prøve meg på noe jeg ikke tror jeg makter å holde med overhåndsgrep.. Tror jeg skal anskaffe meg reimer igjen..

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •  

SEO by vBSEO ©2011, Crawlability, Inc.