Viser resultatene 1 til 11 av 11

Tråd: Maxløft benk

Judge, Jury & Executioner darp sin avatar
    Ble medlem
    11-2002
    Alder
    31

Maxløft benk

Jeg ser når mangen tester maxløft i benk ( til og med instruktørene på stuidoet jeg trener på ) er det mangen som buer ryggen slik at det bare er skuldrene og rumpa som er på benken (noen ganger ikke rumpa heller). Har hørt en del si at det ikke er bra og trene slik, at det er bedre å løfte med ryggen på benken. Jeg syntes det fungerer bra og har gjordt det lenge, med grei fremgang

Er dette godkjent løftemetode i konkuranser og slikt?

Når jeg trener løfter jeg med ryggen nedpåbenken helt til jeg ikke klarer mer, så prøver jeg å bue ryggen for å presse inn ett par løft til. Det fungerer bra for meg.

Tøffing Unit sin avatar
    Ble medlem
    03-2002
    Ja, så lenge skuldrene og rompa er i kontakt med benken så er det godkjent i konkurranse løft ja.

Treningsmessig og fra et kroppsbygger-ståsted så er det etter min erfaring mye mer gunstigt å legge ryggen ned og helst beina opp på benken.

Administrator MrMuscle sin avatar
    Ble medlem
    03-2002
    Alder
    33
    Visst målet er å bygge muskler så er en flat stilling bedre, da du rekrutterr mer av brystmuskelen da. Og ikke allslags andre muskler. Men visst du er styrkeløfter, så er jo målet mest mulig vekt, så da er det å gå i bro det beste.

Bronse Member Tessa sin avatar
    Ble medlem
    09-2002
    Alder
    35
    Blog Entries
    1
    Ja- enig med MrMuscle!
    STyrkeløftmetoden, med buet rygg, gjør at du kan utnytte et spenn du opparbeider fra bena (mot gulvet) og skyver gjennom ryggen! Da blir du sterkere! Ikke minst fordi du med buet rygg kommer høyere opp med brystet, slik at løftevegen med stanga blir kortere!
    Godkjent løft i benkpress;
    Minimum rumpe og skuldre/hode nede i benken (du kan mao ligge flat, men du vil som regel være svakere da); videre skal føttene stå i ro på bakken. Stanga skal ha et markert stopp på brystet (mao ikke "sprette", og heller ikke synke videre ned i brystet etter stoppet- noe som anses som "dobbeltstart").

Gold Member tricepsman sin avatar
    Ble medlem
    05-2002
    Alder
    44
    For mer helhetlig brysttrening er det best med beina i været. Ønsker du å legge større vekt på den nedre delen av brystet så buer du ryggen eller løfter litt på rumpa. Begge deler er helt greit og RIKTIG såfremt du har et mål med det.
    Skal du teste 1RM er det jo greit å ha som minimum at baken er i kontakt med benken (skuldrene bør du nok greie å holde nede.....) under hele løftet, så kan du sammenligne med andre som har gjort det tilsvarende. uansett er det viktigste under 1RM testing at DU gjør det på samme måte som forrige gang (standardisert testmetode)

mvh
    tric
    NORKOST - yammi!!!!

Bronse Member
    Ble medlem
    03-2002
    Hva er grunnen til at det er bedre med bena i lufta?
    Jeg ser alltid for meg at jeg kanter av benken hvis jeg prøver det :P
    No brain, no gain.

Gold Member tricepsman sin avatar
    Ble medlem
    05-2002
    Alder
    44
    Ikke annet enn at du da er garanter å ligge dønn flatt. Balansen er kun en vanesak, og etter å ha kjørt slik en stund kjører du med tunge vekter uten problemer.

mvh
    tric
    NORKOST - yammi!!!!

Administrator MrMuscle sin avatar
    Ble medlem
    03-2002
    Alder
    33
    Grunnen er enkel, du får ikke bygd noe spenn i det hele tatt. Så løftet er enda mer fokusert på rekruttering av musklene i brystetm skuldrene og triceps.

Ble medlem
    11-2002
    Alder
    31

takk or alle svar!

DA må det jo være bra slik jeg gjør, jeg ligger flatt og når jeg ikke klarer mer buer jeg ryggen for å klare litt til. takk for svar!

ts
    ts er ikke aktiv
    Bronse Member
    Ble medlem
    10-2002
    Alder
    36

Hantler

Jeg vil også anbefale deg å trene benkpress/skråbenk med hantler, da bygger du opp støttemuskulatur + at du har muligheten til å gå dypere ned enn med vanlig benk stang. Kjør periodvis hantler og benk.

Ble medlem
    11-2002
    Alder
    31
    Jeg tar som regel hantler i skråbenk rett etter jeg har tatt vanlig benkpress, variere i perioder med skråbenk stang\hantler. Har ikke testet hantler liggende flat på benk enda.
    It`s not the size of the car you drive that matters, it`s the size of the arm that steers the car that matters!

Lignende tråder

1. smal benk eller bred benk
    By papern in forum Strongman og styrke
    Svar: 4
    Nyeste innlegg: 25-03-05, 11:53
  2. Benk eller???
    By dante in forum Trening
    Svar: 15
    Nyeste innlegg: 15-02-04, 19:25
  3. benk
    By Pjasken in forum Trening
    Svar: 32