Det virker som om det er forskjellige oppfatninger om dette.
Spørsmålet besvares ut fra egen erfaring, og relatert til følgende formål: Maksimal muskelvekst. (MAo: Økt muskelSTYRKE er underordnet.)
Presiser evt hvor lang tid det er tale om.
Det virker som om det er forskjellige oppfatninger om dette.
Spørsmålet besvares ut fra egen erfaring, og relatert til følgende formål: Maksimal muskelvekst. (MAo: Økt muskelSTYRKE er underordnet.)
Presiser evt hvor lang tid det er tale om.
jeg veksler som regel mellom
0sek, ved dropset/supersett
10-20sek, ved restpause sett
30-60sek normalt ved tung failure og flere sett
(vil legge inn en liten OBS, er du litt fersk og prøver å presse ned sekundene mellom settene dine, ha en kar til å se på deg, og stå bak, det er når du er 'i farta" at skader og ulykker skjer, når du "må forte deg" )
:)
regulerer pauser utifra reps
5-8reps=3min
8-12reps=1-3min
12-20= 1min
Let me tell you something you already know. The world aint all sunshine and rainbows. Its a very mean and nasty place and I dont care how tough you are it will beat you to your knees and keep you there permanently if you let it. You, me, or nobody is gonna hit as hard as life.
Venter til jeg har fått igjen pusten og føler meg klar..
Kanskje ikke det beste, men funker for meg.
Det er i motbakke det går oppover.

Venter så lenge at jeg føler jeg er klar til å løfte det jeg har planlagt
Jeg venter som regel til jeg har pulsen i normalen igjen. Høy puls gir meg dårlig pusteevner og settene går til helvete. Det er liten/ingen fasit på hvor lang tid dette tar, alt ettersom hvor tunge øvelser jeg gjør. Men pri1 for meg er kontrollen på pulsen.
Opprinnelig skrevet av Miss-Tricky
Det er jo ingen myte at for økt styrke så egner lange pauser seg best ?
Liker å trene intensivt. Føler jeg har mer igjen for det - ikke bare styrke/muskler, men også det å få tatt seg ut på en kondisjonsrelatert måte. Deilig å få følt at man virkelig har jobbet for det, med høy puls, svette osv
synes 3min er maks pause, og da skal man virkelig være kjørt
over 10reps synes jeg 1min pauser burde holde. ellers er man i dårlig form![]()
Sist endret av Hardway; 24-05-04 kl 13:08
Http://Fitnessbloggen.no - Trening, kosthold og helse.
Så lite pause som mulig, men aldri så lite at det er pusten/kondisjonen som begrenser arbeidet i en øvelse...Opprinnelig skrevet av Big Boy
Kjører jeg supersett så er det ingen hvile mellom øvelsene, hvis ikke ville det ikke vært et bra supersett!
It is only within the context of having properly developed your mind, that you will be able to truly enjoy the achievement of your material values, including that of a more muscular body.
- Mike Mentzer
http://www.mikementzer.com
http://www.i-a-r-t.com
Tar det på feelingen, men baseøvelser føler jeg at trenger lengre pauser, spesielt mark og bøy... Ellers nå som jeg går på stack 2 så har jeg generelt kortere pauser
Opprinnelig skrevet av wannabeROCKY
Høres i utg pkt fornuftig ut, dette. Men hvilken vekt skal man tillegge det at du er "hobbymosjonist"? :-)
Ja, jeg antar at for økt styrke er det riktig med lengre pauser, jf vektløftere. Men spørsmålet gjaldt altså muskelVEKST. Mener du evt at styrke og vekst går 100% hånd i hånd?Opprinnelig skrevet av Hardway
Antar at du føler du har ok fremgang med ditt opplegg?
Vokser dere på å vente 3min???? Det blir for mye asså.. sitter jo og slapper av da.. venter du et par minutter til så husker ikke musklen at den har trent engang... huff og huff, (nesten så jeg ble litt trist på deres vegne her)
xr
Opprinnelig skrevet av x-ray
...noe schvær du da?
...begrunner du at korte pauser er bedre i forhold til muskelvekst?Opprinnelig skrevet av Kylling
Kommer an på.Kabeløvelser:korte pauser,mens det kan bli opptil 5-6 min på tunge øvelser(1-3 reps)
Clausthaler....
Klart du må ha lange pauser om du vil makse flere ganger, men man trener jo ikke fast med 3-reps heller vel. Tenkte litt mer på de som gjør 8 reps og roter seg bort i garderoben i 3min.
xr
Åffer det?Opprinnelig skrevet av G.Ravn
ok, men HVORFOR tar du korte pauser ved ca 8 reps (dvs hvorfor du antar at dette er best i forhold til å vokse)??? Jeg antar at du har tenkt gjennom dette.Opprinnelig skrevet av x-ray
TUT (Tid under belastning) viktig hvor mye vekt du har trent med på hvor lang tid.
Bygger lite om man baserer treninga si på å makse i benk, tar 5min pauser mellom hvert sett - kjører få reps og koper innpå studioet i 2timer. Da er det nok raskere nerveimpulers det beste man kan håpe på - ha ha
Http://Fitnessbloggen.no - Trening, kosthold og helse.
Jeg kjører veldig korte pauser mellom settene. Gidder ikke telle sekunder/minutter, men tar den tiden jeg trenger for å få igjen pusten og ta en slurk vann.
Liker å holde høy intensitet i treninga, etter en trenings økt skal jeg være våt og føle at jeg har fått en skikkelig økt!
Åffer hva?Opprinnelig skrevet av Kylling
Tunge sett-trenger lang tid på å hente meg inn igjen.
Kabeløvelser blir ikke tung på samme måten,for meg, som manualer og stenger.Derfor trenger jeg ikke så lang pause der.
Clausthaler....
Jeg ligger på 10-12 reps på alle øvelser nå. 2 min pause mellom hver øvelse, 1 min pause mellom hvert sett. Det funker bra.![]()

Ett sted mellom 1 og 5 min leste jeg av enn eller annen "stor" fyr. ikke mindre og ikke mer. det er jo ingen vits å pinnholde på at du ikke skal ha lengre pause enn 1 min 30 sek fks. hvorfor peise på me en ny failure vis du skjenner at pusten ennå er litt tung og du skjenner at musklaturen ikke vil dekke enda ett godt sett??? man bør vel ta den tiden man føler er nødvendig for å kunne kjøre skikkelig hardt igjen på et nytt sett, uten at pausene blir for lange og at ting blir slappt selvfølgelig.
I`m Fitnessfrosk, get used to it!
For optimal muskelvekst, kjører jeg ofte supersett med minimal pause mellom settene. Hvis jeg skal løfte 1 rp. max tar jeg lang pause 3 - 4 min.
Gro i fred.
Her tror jeg nok du vil få like mange meninger som det finnes folk til å legge inn innlegg. Jeg tror det er så store ind. forskjeller at man må finne litt ut av det selv, kan vel også variere litt fra dag til dag for den enkelte, Tror nok det beste rådet kom i et av de første innleggene; ta den tiden du trenger for å få igjen litt pust og roe ned pulsen. Så lenge dette ikke tar deg mer enn 5 min så skulle det være i orden....bruker du 10 min. og mer og føler et stoooort behov for å snakke leeeenge mellom settene (kan ofte observeres hos enkelte), bør du revurdere treningsformen eller oppsøke lege... :-)
Hvile mellom sett er å komme seg etter forige sett, bli klar igjen. Så det kommer ann på hvor hardt du trener. De som trener veldig hardt(mange eller få rep, men med få sett) trenger mer hvile 3 min+, og vil derfor ha mer fremgang (fordi de trener hardere). Hvilen i seg selv har ikkeno med fremgamg å gjøre, det er evnen til å trene hardt å ta seg ut som teller.
Sist endret av Geir; 29-05-04 kl 11:54
Mindre er mer!! "got it"
jeg vil påstå at det ikke er noe bra svar på når man burde begynne neste sett\øvelse, folk er jo forskjellige. tror det beste er å eksperimentere litt å drite i sekunder\minutter.. selv kjenner jeg på kroppen når jeg er klar for neste sett, tror dette fungerer best for de fleste![]()
Its not about the car you drive, its about the size of the arm that hangs out of it :cool:
elo helgekjører eit program no: http://www.bodybuilding.com/fun/jeff1.htm , der pausene går ned mens repsa går opp. Føler det funker bra og får en bra pump på slutten.
Ellers pleier eg å vente til eg veit eg klarer neste sett. Tror folk kjenner kroppen sin så pass bra at de ikke venter 60 sek når dem akkurat har tatt det forrige settet til failure. (Så lenge du ikke minsker drastisk på vektene)
Pleier å ta 1min pause mellom settene; verken mer eller mindre. Viktig å få pusten tilbake...
"Milk is not a man's drink; Beer is a man's drink!"
- Arnold Swartzenegger !pokal:
Spis bananer!