Viser resultatene 1 til 5 av 5

Tråd: Merkelig påstand....?

Kliss nytt medlem
    Ble medlem
    05-2002

Merkelig påstand....?

Jeg hadde en samtale med en instruktør på helsestudioet igår.
    Og hun sa en ting jeg synes høres merkelig ut...

Jeg er gravid i 5’te mnd.
    Trener som før, men velger bort noen øvelser.
    Feks. utfall, pga et litt løst bekken, også de rette magemusklene.
    Trener de skrå som før.

Jeg har ”alltid” hørt at det ikke har noe for seg å trene de rette magemusklene
    etter at magen begynner å vokse.
    Dette fordi disse deler seg, og drar seg ut på siden av magen,
    etterhvert som babyen blir større.
    Pluss at jeg har hørt at det er fare for at de ikke trekker seg skikkelig
    sammen igjen etter fødselen, hvis de trenes mye i ”delt tilstand”...
    Man kan få en ”stygg mage”...

Men denne instruktøren påstod at trening av de rette magemusklene
    ikke var noe problem i svangerskapet i det hele tatt,
    fordi ”de rette magemusklene legger seg bak barnet”.
    ???? Que?

Kan det stemme....?
    Jeg synes det høres helt usannsynlig ut, men jeg vet jo ikke...

Kanskje litt feil forum å stille spørsmålet,
    men noen av dere har kanskje litt peiling – Mr. Muscle eller Tessa,
    eller noen som har egne erfaringer med svangerskap & trening.
    Enten selv eller via sambo/kone...

Hilsen tiger

Gold Member CrazyMonkey sin avatar
    Ble medlem
    06-2002
    Alder
    30
    :-?

Hvis det er sånn at magemusklene legger seg bak barnet så gror barnet mellom musklene og huden. Ikke dårlig.

Administrator MrMuscle sin avatar
    Ble medlem
    03-2002
    Alder
    33
    Jeg har ikke spesialisert meg på svangerskap trening, men slik jeg forstår det så skjer svangerskapet faktisk i livmoren....ikke i underhudsfettet

ts
    ts er ikke aktiv
    Bronse Member
    Ble medlem
    10-2002
    Alder
    36

Skumle greier

Skumle greier, jeg ville ha sagt ifra til ledelsen på det gymet du var på og fortalt om instruktørens inkompetanse.
    Det er nødvendigvis ikke farlig å trene under svangerskap, men om man ikke blir riktig veiledet kan det få katastrofale følger.
    Det er altfor mange instruktører der ute som har et par ukers SATS instruktør kurs og som selv aldri har rørt ei knebøy stang eller lært anatomi/fysiologi på det nivået som trengs for å kunne tilby riktig trening og kostveiledning. Har selv opplevd at en instruktør på SATS i Arendal sa til en kunde som hadde store problemer med smerter i beina, at han skulle kjøre knebøy 3-4 ganger i uken - HELT SPRØTT !

Mitt råd er å ta kontakt med en fysioterapeut eller Tessa som er utdannet treningsterapeut fra NIH og be om et treningsopplegg som passer for deg mtp graviditeten din og tiden fremover mot fødselen.

Bronse Member Tessa sin avatar
    Ble medlem
    09-2002
    Alder
    35
    Blog Entries
    1
    Huff og huff! Skremmende å høre utsagnene fra instruktøren din..
    Du bør ikke trene magen når du har kommet så langt som over 1.trimester. Nettopp som du har skjønt selv. At instruktøren sier de rette magemusklene legger seg bak fosteret, forteller ikke bare LITT om hvor lite denne personen har innsikt i anatomi
    En annen grunn, utover dette du selv nevner om magemusklenes "utglidning", er at du ikke bør gjøre ryggliggende øvelser etter 1.trimester (- og akkurat dét tror jeg nok du raskt kjenner grunnen til selv!).

Treningen kan du med fordel opprettholde hele svangerskapet; hva man betrakter som "skummelt" (om i det hele tatt), er om en UTRENT plutselig begynner å trene ETTER at hun er blitt gravid.
    Treningen gjør deg dessuten bedre "rustet" til fødselen (- og du; ta med deg en sportsdrikk. Under fødselen altså. Det er ikke fleip; de har faktsik funnet ut at kvinner som drikker sportsdrikk "presterer" bedre /ikke blir så medtatte under fødselen. Det er jo faktisk en stor fysisk anstrengelse!)
    Spøk til alvor;
    Dersom du plages av bekkenløsning, bør du holde deg til beinøvelser der du jobber med bena parallellt. Utover i svangerskapet bør du dessuten unngå store belastninger som krever høyt buktrykk. Men akkurat dét er vel eg. unødvendig å si; det regulerer seg vel egentlig selv utfra hva som er behagelig.

Tommerfingerregelen for gravide og trening;
    Alt er individuelt. Lytt til kroppen. Føles det behagelig, er det ingen fare. Har man tidligere vært gjennom spontanabbort, eller vært/er plaget med bekkenløsning, bør man muligens kontakt en fysioterapaut for mer individuelle retningslinjer!

Stå på!

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •  

SEO by vBSEO ©2011, Crawlability, Inc.