Mine mål for mine trainees
--------------------------------------------------------------------------------
Når jeg trener noen er målet ganske enkelt å lage den sterkeste bodybuilderen for repetisjoner som genene hans på noen måte tillater. Om Bob's største quadriceps/lår-tykkelse ville kommet fra brutale 190kgs knebøy på 20 reps widowmaker, men Bobby aldri presser seg forbi 100kg for 20reps i bodubuilder-karrieren sin [Edit: "ol", oversettelse? Eneste gangene jeg har sett det brukt, har det vært av kule 14-åringer som skulle forkorte 'old', eller gammel, men jeg tviler på at det er det som skal være der :P) Bobby vil aldri få vite, og aldri se, hans beste quad/ben-utvikling. Så husk det, - om du kan gjøre deg selv til den absolutt sterkeste bodybuilderen for flere repetisjoner som du i det hele tatt har mulighet til, vil du ende opp med den størrelsen du har kjempet for å få (og hva fysikken din tillater). Vær snill og ikke kom med en 'men jeg vet om et par styrkeløftere som ikke er så store", for da er det snakk om absolutt sterkhet, mens jeg snakker om progressivt lagt på styrkeøkninger over tid. Hvilken diett er det som hindrer styrkeløfternes volum-utvikling? Prøver han kanskje å holde seg i en vekt-klasse? Har han dårlige gener? Kanskje han ikke har dårlige gener, men å spise som en 85kg tung person som prøver å holde seg i 85'vektklassen kommer ikke til å resultere i en 110 kilos svært muskuløst individ veldig raskt. jeg sier dette fordi jeg vil forklare dere hvordan jeg gjør ting med mine trainees.
Mitt mål er å gjøre de så sterke at jeg presser de til å en dag måtte gå over til 3'er splitten. Alle starter med 2-splitten, som for de aller fleste er den absolutt raskeste veien jeg vet om til å få folk muskuløst store på grunn av frekvensiviteten i den. Det lger et stort muskuløst grunnlag og kroppsdelene vokser som regel utrolig raskt av det. Noen folk må aldri forlate 2-splitten, -- de fortsetter å utvikle seg likt i alle kroppsdeler og det funker perfekt for dem. Noen ønsker å forlate 2-splitten før de burde. Men hva ejg prøver å gjøre med de trainees'a jeg har lenge, er å få dem så jævlig store at de på et tidspunkt er presset til å gå over til 3-spliten. Det som er negativt med dette, er at den har mindre frekvensitet og fra år til år vil den resultere i en litt lavere muskeløkning. Det som er positivt med det er kortere treninger og muligheten for meg til å gjøre de svakere kroppsdelene de har sterkere. Men når noen er presset til å gå over til 3-splitten (vanligvis fordi de gjør så mange oppvarmingssett for å komme til arbeidssettet eller av restitusjonsgrunner, eller fordi det tar så lang tid), - har de som regel bygd opp seg til en svær muskuløs person og utviklingen deres er ganske symmetrisk. Jeg skal gi dere et eksempel: Dave Henry er en jævlig sterk bodybuilder. Når jeg begynte med Dave på 2-splitten, som han var på leenge. På et tidspunkt følte jeg han burde gå over til 3-splitten og la merke til kroppsdelene jeg mente hang litt etter. Jeg flyttet han over til denne splitten:
biceps underarmer, rygg-tykkelse, og -bredde
Bryst, skuldre, triceps
legger, hamstrings og quadriceps
Dette ble gjort mandag, tirsdag, torsdag og fredag hvor fredag ble en repetisjon av mandagen's kroppsdeler.
Dave's biceps, underarmer og rygg var flotte, så jeg trengte ikke å endre noe på dag 1.
Skuldrene og triceps'a hans var jævlig store, men jeg følte han kunne ha bruk for litt mer tykkelse (alle bodybuildere kan) i overdelen av brystet, så vi gjorde de vanlige rest-pause-tingene først, for så å gjøre et slags unikt straight-sett som en ekstra bryst-øvelse som var litt likt widowmakeren. (Inhuman vet om alt dette også)
Dag tre: Vi gjorde den på vanlig måte først, men så la jeg til et par ekstra ting for Dave's hamstrings og quadriceps (uten å gå inn på detalj: Vi stretcha mye og rest-pause'a abductor-maskinen (nei/ja-maskinen hvor du presser føttene ut til siden) på alle ben-treninger. --Se på Dave's lår et par år bak i tid og så se på de nye bildene og du vil se en stor forskjell i festet øverst på innsiden av låret.
Det jeg beskriver ovenfor er hva jeg vil gjøre helt til slutt med folk som er helt på toppen, og med 'toppen' mener jeg ikke en som er i 70-100kgs-spekteret (om du ikke er under 160 og 100kg altså, haha), jeg skal repetere dette og skrive det med fete bokstaver: DU VIL ØKE ABSOLUTT RASKEST VED Å GJØRE TO-SPLITTEN og du burde bare hoppe over til 3-splitten i spesielle tilfeller. Når du er kommet over til 3-splitten er du sannsynligvis en jævlig svær kar allerede og InHumane eller jeg kan se over deg og se hvilke muskelgrupper vi synes du ligger litt bak i. Det er en annen ting med dette og hvorfor det ikke kan bli formet (Edit: aka cookie-cuttered, sånne 'ting' man f eks bruker til pepperkaker, når man bruker det mener man liksom at det er spesiallaget/spesialformet el), - til alle. Hva InHuman vil gjøre med en kar etter å ha sett bildene hans kan være forskjellig fra hva han vil gjøre med den neste, og det er det samme med meg. I den perfekte verden (Edit: utopia, whatever) om du kunne ha valget, er det beste å forbli på 2-splitten og jevnt bygges og til slutt bli kjempestor. Tro meg, jeg har 75kgs folk som føler de taper noe på å ikke være på 3-splitten sånn som InHuman-trainees'a og andre Dave Henry'er, men faktum er at du sannsynligvis vil øke saktere. Et annet stort problem er at det er alt for mange som ser på seg selv og tenker de har svake kroppsdeler selv om de egentlig ikke har det. Omtrent alle synes armene sine er svake, mens de egentlig er omtrent helt jevne sammenlignet med vekt og utvikling på det tidspunktet. Det som egenlig er problemet er at de tenker så sinnsykt mye på armene at han resonnerer seg fram til at de burde være 55cm når han er 85kg, noe som IKKE KOMMER TIL Å SKJE! Så jeg ville bare vise dere hvordan jeg ser på dette. For å få noen så sinnsykt sterke og store at dere en eller annen gang bare _må_ gå over til 3-splitten (og da vil jeg eller IH finne ut hvordan vi skal få opp de svake delene som 2-splitten ikke klarte å få til å følge resten.) Jeg flytter veldig skjeldent mindre bodybuildere over til 3-splitten på grunn, men det er som regel fordi intiusjonen(Edit: spelling? :>) forteller meg at han kanskje vil ha større progresjon om vi gjør det slik.

LinkBack URL
About LinkBacks
Svar med sitat