I dag har jeg gjort en times morgenkardio.
Det var noe skikkelig dritt!
I dag har jeg gjort en times morgenkardio.
Det var noe skikkelig dritt!
ta det etter styrketreningen. mye mer behagelig.
Jeg syntes det er overraskende behagelig med morgenkardio hvis jeg er inne i en fast rytme med både søvn, trening og spising. Men ellers er det helt forferdelig.
Har ingen erfaring verken med å suge balle eller morgen kardio. Vurderer å ta opp det siste, det første er uaktuelt. Pleier å kjøre det jeg gjør av kardio etter trening som MrM eller på ettermiddagen de dagene jeg ikke trener vekter.
Det er jo bare herlig hvis du har tilgang til en skæv eller en turpark. Det er en vitamininnsprøytning for kropp og sjel! Men å stå inne på en mølle på et svett treningsenter 0600 om morran kunne jeg aldri tenke meg!
Morgenkardio er ok om man kan tilpasse dagene sine som man vil. Om man tvinger seg opp 1 time tidligere enn vanlig og det er kaldt og jævlig ute suger det som nevnt her, balle. Uansett er det fantastisk kjedelig.
hva mener dere med kardio?
Er det basis trening uten vekter?
"With time and patience, the mulbarry leaf becomes silk"
Kardio kan vere løpetrening osv. Der målet er å brenne mest mulig karbohydrater om eg har forstått det rett
Lavintensitet trening for å få opp pulsen til et nivå som mest effektivt forbruker av kroppens fettdepoter. Kan være rask gange, svømming, sykkel. Noen sverger til intervalltype trening i stedet for lav intensitet over lengre tid. Øktene bør vel vare +30 minutter for å få god effekt. Det er hvertfall min forståelse av kardio.
Kardio betyr hjerte. Kardiovaskulær trening er trening som gjør hjertet sterkere, altså kondisjonstrening; jogging, rask gange, sykling, svømming, ski og andre treningsformer som fremmer utholdenhet.

En god økt med morgenkardio er helt fantastisk. Men det krever at man er i en god rutine. Jeg prøver å komme i gang igjen selv, må bare finne ut ha jeg vil gjøre
Hadde meg ei økt med 50min cardio før frokost
her en dagen, hehe.. tar på sånt
Men syns det var litt digg jeg da, har hatt lite
cardio før frokost før, men tenkte jeg skulle prøve
litt på det fremover. Se hva jeg syns om det![]()
“Having a pump is like having sex. I train two, sometimes three times a day. Each time I get a pump. It’s great. I feel like I’m coming all day...”
- Arnold Schwarzenegger

Det har jeg gjort, men det fønker ikke. Jeg liker å jogge, men pga knær og beinhinne betennelse, så går det fort til helvete. Jeg liker å sykle i terrenget, men pga mørket og alt det der, så anser jeg dette som litt ugunstig.
Jeg kan alltids gå, og jeg har 2-4 års erfaring med dette, men det gir meg liten gevinst mtp økt kondisjon og alt det der.
Har vurdert svømming, og siden jeg bor 200m fra et lokalt utendørs anlegg, så hadde det sikkert vært glimrende. Men jeg svømmer som an halvlam kattunge, og derfor ikke mitt førstevalg.
Onani er ikke et realistisk alternativ, da jeg kommer alt for fort
Men jeg finner nok på noe, og det å gå er jo bedre enn ingenting

Morgenkardio er ok.
Det funker.
Musikk er et must.
Kjedelig å stå opp kl 05 når en skal på jobb 07.
Havregrøten smaker ekstra godt etter morgenkardioen.
For de som ikke vet det, så er det samme om man går tur om morgenen eller kvelden. Effektene er stort sett de samme. Dette har vel blitt bekreftet før?
Teori og praksis er ikke alltid det samme. For meg er det morgenkardio som gjelder med post-workout kardio som en god nummer 2. Finnes det glukose i blodet (og ergo insulin) er kroppen i lagringsmodus og tviholder på fettet - altså det motsatte av det som er ønskelig.
This is war, take no prisoners (D.Yates)
fra: http://www.treningsforum.no/forum/in...?topic=57286.0
1. "Ingestion of carbohydrate in the hours before or on commencement of exercise reduces the rate of fat oxidation significantly compared with fasted conditions, whereas fasting longer than 6 h optimizes fat oxidation."
Effect of protein intake and physical activity on 24-h pattern and rate of macronutrient utilization
Am J Physiol Endocrinol Metab 276: E964-E976, 1999
2. "The primary aim of the present study was to determine whether intramuscular triacylglycerol (IMTG) utilization contributed significantly to the increase in lipid oxidation during recovery from exercise, as determined from the muscle biopsy technique."
"Eight endurance-trained males completed an exhaustive bout of exercise (~90 min) on a cycle ergometer followed by ingestion of carbohydrate (CHO)-rich meals (64-70 % of energy from carbohydrate) at 1, 4 and 7 h of recovery."
"Despite the large intake of CHO during recovery (491 ± 28 g or 6.8 ± 0.3 g kg-1), respiratory exchange ratio values of 0.77 to 0.84 indicated a greater reliance on lipid as an oxidative fuel."
Skeletal muscle fat and carbohydrate metabolism during recovery from glycogen-depleting exercise in humans.
J Physiol. 2003 May 1;548(Pt 3):919-27. Epub 2003 Mar 21.
3. "The decreased rate of carbohydrate oxidation observed during the fasting period (from rising in the morning until the first meal at 1200 h), was compensated by an increased fat oxidation from 0900 to 1200 h to cover energy needs."
Influence of the feeding frequency on nutrient utilization in man: consequences for energy metabolism.
Eur J Clin Nutr. 1991 Mar;45(3):161-9.
4. "Similarly, the differences in high intensity and low intensity exercise, respiratory quotient are compensated postexercise leading to similar substrate oxidation patterns over 24 h independently of the level of exercise intensity."
Substrate oxidation differences between high- and low-intensity exercise are compensated over 24 hours in obese men
Eur J Clin Nutr. 1991 Mar;45(3):161-9.
5. "In conclusion, we have found that exercise intensity has no effect on 24-h energy expenditure measured by using whole room indirect calorimetry. Furthermore, low- and high-intensity aerobic exercise, matched for energy expended during exercise, have similar effects on 24-h nutrient oxidation. We therefore conclude that low-intensity exercise does not promote greater "fat burning," as has been popularized among the lay press."
Effect of exercise intensity on 24-h energy expenditure and nutrient oxidation
J Appl Physiol 92: 1045-1052, 2002.
6. "To reexamine the issue of truncal adipose tissue depots, we performed cross-sectional abdominal computed tomography, and we undertook the novel approach of partitioning SAT into the plane superficial to the fascia within subcutaneous adipose tissue (superficial SAT) and that below this fascia (deep SAT), as well as measurement of VAT."
"We conclude that there are two functionally distinct compartments of adipose tissue within abdominal subcutaneous fat"
Subdivisions of subcutaneous abdominal adipose tissue and insulin resistance
Am J Physiol Endocrinol Metab 278: E941-E948, 2000;
7. "Thus, it is concluded that the lipolytic rate of the superficial subcutaneous adipose tissue on the anterior abdominal wall is higher than that of the deep subcutaneous adipose tissue on the posterior abdominal wall and that of the preperitoneal adipose tissue in the round ligament."
In vivo human lipolytic activity in preperitoneal and subdivisions of subcutaneous abdominal adipose tissue
Am J Physiol Endocrinol Metab 281: E1110–E1114, 2001.
Dette sier hvertfall forskningen, men som du sier, det kan jo være det er annerledes i praksis. mange fitnessutøvere og byggere bruker det, så kanskje det er noe i det...
Jepp, det logiske er at det er kaloridifferansen som avgjør hvor mye man går ned i løpet av en tidsperiode. Kan jo finne forskning som bekrefter nærmest hva det skulle være - derfor det er best å finne ut hva som fungerer for hver enkelt. Morgenkardio er uansett noe så og si alle byggere bruker.
This is war, take no prisoners (D.Yates)
Min efaring er det samme som stålballa.
Dietten iår gikk kun på kardio etter trening, men effekten var ikkje så effektiv som dietten i 2006. Dietten 2006 ble basert på morgen og litt etter trening.
Største problemet er jo å komme seg opp tidlig nok......