Viser resultatene 1 til 15 av 15

Tråd: Motivert nybegynner

Kliss nytt medlem
    Ble medlem
    11-2006
    Alder
    26

Motivert nybegynner

Hei,

Er en av de mange som ønsker å bygge både størrelse og styrke. Har trent jevnt i over ett år nå, med hyppig bytte av treningsprogram og oppsett. Sliter veldig med å finne den "rette" treningen, som gir meg bra med fremgang.

Har over det siste året blitt både sterkere og større, men føler allikevel at resultatene ikke svarer til innsatsen.

Lurer på om noen her på forumet kunne gitt meg noen pekepinner på hva jeg eventuelt gjør feil, hva jeg kunne gjort mer av og hva jeg eventuelt ikke trenger bruke tid og krefter på.

Her følger den 2-splitten jeg nå trener etter, kjører denne i løpet av to dager før jeg tar en dags hvile osv.

Dag 1

Øvelse Sett Rep

Benkpress 3 6-8
    Skråbenk 3 6-8
    Flyes 3 8-10
    Scottcurl 3 8-10
    Hammercurls 3 8-10
    Knebøy 3 10-12
    Lårcurls 3 10-12

Dag 2

Øvelse Sett Rep

Markløft 3 10-12
    Chins 3 8-10
    Militærpress 3 8-10
    Sidehev 3 8-10
    Shrugs 3 8-10
    Franskpress 3 8-10
    Nedpress 3 8-10

Ser dette ut som et treningsprogram som burde fungert? Innspill ønskes!

Judge, Jury & Executioner wannabeROCKY sin avatar
    Ble medlem
    05-2002
    Alder
    29
    Et sett her, en øvelse der og noen ekstra reps forandringer i et treningsprogram er etter min mening nærmest uvesentlig, det som er viktig er kostholdet ditt. Hvordan spiser du på en vanlig dag, skriv det ut her, så taes forbedringene der først.

Let me tell you something you already know. The world aint all sunshine and rainbows. Its a very mean and nasty place and I dont care how tough you are it will beat you to your knees and keep you there permanently if you let it. You, me, or nobody is gonna hit as hard as life.

Banned
    Ble medlem
    10-2006
    velkommen
    håper du liker deg her på fitnessprat.

Bronse Member Grappler sin avatar
    Ble medlem
    10-2005
    Alder
    35
    Kanskje slik? (litt mindre):

Dag 1:
    Benkpress 3 6-8
    Skråbenk 3 6-8
    Nedpress 3 8-10
    Knebøy 3 10-12
    Lårcurls 3 10-12
    Sit up`s

Dag 2:
    Markløft 3 10-12
    Chins 3 8-10
    Nedtrekk 3 8-10
    Scottcurl 3 8-10
    Sidehev 3 8-10
    Shrugs 3 8-10

Uke 1: mandag(dag1)- tirsdag(fri)- onsdag(dag2) - torsdag(fri)- fredag(dag1)- lørdag(fri)- søndag(fri)

Uke 2: mandag(dag2)- tirsdag(fri)- onsdag(dag1)- torsdag(fri)- fredag(dag2)- lørdag(fri)- søndag(fri)

Uke 3 = uke 1, osv
    No creative person ever felt their day job.

Bronse Member
    Ble medlem
    10-2002
    begynn å skriv en trenningslogg med belastning og repetisjoner med en gang.
    Prøv å slå trenningsloggen hver trening, dette sparer deg for mye hodetbry, og utebliende resultater.

ja, og hvordan er kostholdet ditt?

Kliss nytt medlem
    Ble medlem
    11-2006
    Alder
    26
    Takk for alle innspill så langt.

Kosthold er vell kanskje der jeg har mest og hente. Har ikke noe fast opplegg jeg følger, noe jeg kanskje burde hatt. Synes det er vanskelig å regne kalorier for hvert måltid, da ingen vell spiser akkurat det samme til hvert måltid hver dag?

Visst jeg allikevel skal prøve å sette opp noe som kan minne om mitt daglige kosthold, vil dette se noe slikt ut;

Frokost:

En porsjon med "Axa Mandel og Honning" - tilsatt skummet melk.
    Ett glass appelsinjuice
    En ss tran.
    En banan
    En 20 g proteinshake - ProTech fra Tech Nutrition.

Mellommåltid:

To skiver med pålegg - alt fra skinke til ost

Lunsj:

En 20 g proteinshake.
    Tre grove knekkebrød med cottage cheese og druer.

Etter trening:

En 40 g proteinshake.
    En banan
    En eplemost

Middag:

Bor foreløpig hjemme - mors mat - typisk norsk husmannskost (komler, kjøttkaker, lapskaus, kylling, taco, you name it)

Mellommåltid:

En porsjonspose Meal Tech - Tech Nutrition

Kvelds:

Knekkebrød - eventuelt grovbrød med pålegg
    En 20 g proteinshake
    2 ss olivenolje

Spiser ellers i løpet av dagen mye frukt, og drikker mye vann.

Som sagt, denne kosten varierer mye fra dag til dag, men gir vell en god pekepinne på hvor flink/dårlig jeg er med kostholdet pr. dags dato.

Udefinert Goliat sin avatar
    Ble medlem
    11-2005
    Ville snudd litt om på splitten.

Bryst - skuldre - triceps bør vere i samme økt, etter min mening.
    Bryst, skuldre, triceps, rygg

Biceps, underarmer, legger, lår?
    I tillegg reagerer jeg litt på at du blant annet har 9 sett på bryst, og bare tre på framside lår.

Trener du til failure? Hvor lange økter? Pauser mellom settene?
    Høyde, vekt, fettprosent?

Og husk - kostholdet er det aller viktigeste i den store sammenhengen.
    Hva med å få i seg litt proteiner fra kjøtt?

EDIT:
    * Øk karbohydratinntaket etter trening. En banan er ca 25 g karbohydrater - og er i tillegg litt omdiskutert i forhold til raskt opptak i kroppen. Sikt på 0,8 - 1 g karbohydrat per kg kroppsvekt. Karbohydrater er det aller viktigeste etter trening.

* Shrugs? Tung markløft hjelper nakken din mye mer - og tre sett med shrugs etter du har kjørt markløft fører ikke til noe annet en en deilig pump.
    184 cm
    91 kg
    20 år

Ble medlem
    05-2002
    Alder
    29
    First things first, med mindre du er loaded med cash, skift ut tech nutrition produktene(pro serien). Skulle tro det var proteinpulver laget av spesielt utvalgte enøyde sigøynere med klompfot og trekkspill fra afganistan, pga de blodprisene de kjører...
    Finnes mye mer og bedre proteinpulver for pengene.

Anyways, kosten såg da ikke så gale ut den, savner dog et multivitamin produkt.
    Du kan øke proteinpulver dosene fra 20 til 30g for å øke dagstotalen litt. Ha nok proteinrikt pålegg i mellommåltid1. Bananen kan du forsåvidt droppe til frokost,er nok karbs der fra før. Er det noe sukker i den axa mandel og honning blandingen din? Skift den ut med havregryn eller vanlig "axa 4korn".
    Let me tell you something you already know. The world aint all sunshine and rainbows. Its a very mean and nasty place and I dont care how tough you are it will beat you to your knees and keep you there permanently if you let it. You, me, or nobody is gonna hit as hard as life.

Kliss nytt medlem
    Ble medlem
    11-2006
    Alder
    26
    Sitat Opprinnelig skrevet av Goliat Vis post
    Ville snudd litt om på splitten.

Bryst - skuldre - triceps bør vere i samme økt, etter min mening.
    Bryst, skuldre, triceps, rygg

Biceps, underarmer, legger, lår?
    I tillegg reagerer jeg litt på at du blant annet har 9 sett på bryst, og bare tre på framside lår.

Trener du til failure? Hvor lange økter? Pauser mellom settene?
    Høyde, vekt, fettprosent?

Og husk - kostholdet er det aller viktigeste i den store sammenhengen.
    Hva med å få i seg litt proteiner fra kjøtt?

EDIT:
    * Øk karbohydratinntaket etter trening. En banan er ca 25 g karbohydrater - og er i tillegg litt omdiskutert i forhold til raskt opptak i kroppen. Sikt på 0,8 - 1 g karbohydrat per kg kroppsvekt. Karbohydrater er det aller viktigeste etter trening.

* Shrugs? Tung markløft hjelper nakken din mye mer - og tre sett med shrugs etter du har kjørt markløft fører ikke til noe annet en en deilig pump.

Shrugs er herved strøket av programmet.

Trodde eplemost innholdt en del karbohydrater, men har jeg missforstått her? Hvilke andre alternativer finnes for å få i seg nok karbohydrater etter trening? Har planer om å begynne å lage meg en smoothie som jeg kan ta etter trening, vil dette hjelpe på problemet?

Grunnen til at jeg har splittet bryst, skuldre og triceps er at jeg ikke føler jeg greier å ta ut fullt potensiale i den av disse øvelsene jeg kjører sist i økten. Hjelpemuskulaturen er da så sliten at jeg f.eks ikke får tatt i skikkelig i skulderøvelsene.

Trener slik at jeg skal greie å ligge mellom 8-10 rep, men greier jeg bare 6-7 på siste settet så aksepterer jeg dette (tar heller litt for få en litt for mange reps).

Udefinert Goliat sin avatar
    Ble medlem
    11-2005
    Sitat Opprinnelig skrevet av Birk Vis post
    Trodde eplemost innholdt en del karbohydrater, men har jeg missforstått her? Hvilke andre alternativer finnes for å få i seg nok karbohydrater etter trening? Har planer om å begynne å lage meg en smoothie som jeg kan ta etter trening, vil dette hjelpe på problemet?
    Beklager. Må vere halvveis blind i dag - så ikke at du hadde skrevet eplemost. Men, uansett - ville byttet ut både eplemosten og bananen med en type raske karbohydrater - feks Fast Carb fra Norkost. 159 kr for 4 kg. Det vil si ca 3 kr i karboutgifter etter trening, om du heller i deg 70-80 gram. En del billigere enn eplemost?
    Grunnen til at jeg har splittet bryst, skuldre og triceps er at jeg ikke føler jeg greier å ta ut fullt potensiale i den av disse øvelsene jeg kjører sist i økten. Hjelpemuskulaturen er da så sliten at jeg f.eks ikke får tatt i skikkelig i skulderøvelsene.
    Hmm. Så da bruker du feks skuldrene i alle tre øktene i løpet av uken? Enten to ganger direkte og en indirekte eller en gang direkte og to ganger. Og alle gangene har du en del sett, og kjører til ca failure i alle sett?
    184 cm
    91 kg
    20 år

Kliss nytt medlem
    Ble medlem
    11-2006
    Alder
    26
    Sitat Opprinnelig skrevet av wannabeROCKY Vis post
    First things first, med mindre du er loaded med cash, skift ut tech nutrition produktene(pro serien). Skulle tro det var proteinpulver laget av spesielt utvalgte enøyde sigøynere med klompfot og trekkspill fra afganistan, pga de blodprisene de kjører...
    Finnes mye mer og bedre proteinpulver for pengene.

Anyways, kosten såg da ikke så gale ut den, savner dog et multivitamin produkt.
    Du kan øke proteinpulver dosene fra 20 til 30g for å øke dagstotalen litt. Ha nok proteinrikt pålegg i mellommåltid1. Bananen kan du forsåvidt droppe til frokost,er nok karbs der fra før. Er det noe sukker i den axa mandel og honning blandingen din? Skift den ut med havregryn eller vanlig "axa 4korn".
    Eneste grunnen for at jeg bruker proteintilskudd fra TN, er at denne faktisk har en god smak. Hadde en periode der jeg brukte produkter fra Proteinfabrikken, men dette var så vondt på smak at jeg ikke fikk i meg den mengden jeg burde.

Har du noen forslag på billige og gode proteiner, så tar jeg gjerne i mot!

Når det gjelder frokostbladingen, så inneholder den 9 gram sukker pr. 100 gram. Vet ikke hvordan dette står i forhold til f.eks Axa 4korn?

Har du forresten et multivitamin du kan anbefale?

Bronse Member Lanoen sin avatar
    Ble medlem
    02-2006
    Alder
    25
    Eneste grunnen for at jeg bruker proteintilskudd fra TN, er at denne faktisk har en god smak. Hadde en periode der jeg brukte produkter fra Proteinfabrikken, men dette var så vondt på smak at jeg ikke fikk i meg den mengden jeg burde.

Har du noen forslag på billige og gode proteiner, så tar jeg gjerne i mot!

Når det gjelder frokostbladingen, så inneholder den 9 gram sukker pr. 100 gram. Vet ikke hvordan dette står i forhold til f.eks Axa 4korn?

Har du forresten et multivitamin du kan anbefale?
    Proteinfabrikken=crap

Billig protein: http://www.norkost.no/product_info.p...eac5fb34be83d2

Bedre og billig: http://www.norkost.no/product_info.p...eac5fb34be83d2

Ang frokostblanding. Havre og 4 korn har ikke tilsatt sukker, altså 9g per hundre i forskjell i forhold til din.

Multivitamin kjøper du på vanlig helsekost. De funker. Ikke kjøp dem på butikk.
    Pissa og legga seg

Ble medlem
    05-2002
    Alder
    29
    Sitat Opprinnelig skrevet av Lanoen Vis post
    Proteinfabrikken=crap

Billig protein: http://www.norkost.no/product_info.p...eac5fb34be83d2

Bedre og billig: http://www.norkost.no/product_info.p...eac5fb34be83d2

Ang frokostblanding. Havre og 4 korn har ikke tilsatt sukker, altså 9g per hundre i forskjell i forhold til din.

Multivitamin kjøper du på vanlig helsekost. De funker. Ikke kjøp dem på butikk.
    Nja, mener å huske at 4kornen har 2g sukker per 100g, men dette ligger langt bak i hjernebarken og jeg skal ikke si det for sikkert.

En multivitamin fra Solaray (Spectro) eller Sunkost sin egen multi er gode produkter. Kjøp en multi som ikke inneholder Jern, og som Lanoen sier, Rimi vitaminprodukter utgår med skyhøye kneløft og trompetsang.

Bronse Member
    Ble medlem
    10-2002
    tviler ikke på at dere har rett med multivitamin, selv har jeg ikke vært så voldsom på det, men finnes det noen vitenskaplig artikkel som forklarer hvorfor vitamin fra dagligbutikk er så fælt?

Ble medlem
    05-2002
    Alder
    29
    Sitat Opprinnelig skrevet av SkRomt Vis post
    tviler ikke på at dere har rett med multivitamin, selv har jeg ikke vært så voldsom på det, men finnes det noen vitenskaplig artikkel som forklarer hvorfor vitamin fra dagligbutikk er så fælt?
    Jeg har snoket litt rundt og sett på hvilke råvarer de bruker til f.eks mineralene, .
    Et eksempel er sink, om ikke alle, så hvertfall mesteparten har sink utvinnet fra Sink-Oksid. Dette er en kilde som kroppen ikke klarer å gjøre seg så mye nytte av. De fleste Helsekostprodukter har en annen og bedre kilde, f.eks sink-sitrat.
    Dette gjelder for bl.a. Magnesiumkilden i de fleste rimiprodukter også, som faktisk ikke taes opp i kroppen i det hele tatt.

Derfor er det bedre å handle litt dyrere multi på en helsekost enn en til 50 spenn på rimi.

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •  

SEO by vBSEO ©2011, Crawlability, Inc.