Viser resultatene 1 til 6 av 6

Tråd: Muskel- og fettøkning.

dr. fatkins tjeh sin avatar
    Ble medlem
    07-2004
    Alder
    41

Muskel- og fettøkning.

Som dere kan se av profilen min, har jeg det siste halve året jobbet med å bli kvitt en god del fett, samtidig som styrke og muskler har økt. Nå på høsten er fokuset justert i retning av mer muskler og styrke, og ikke fettreduksjon. Etter jul blir det havregryn og juling for å bli kvitt spekket

Er 187 høy og veier 100kg. Kostholdet ligger rundt 3500kcal pr. dag og da med fordelingen P/K/F (kcal): 1164,8/1279,6/1021,5. Dvs i gram: 291,2/319,9/113,5. (Dette er et anslag). Etter trening på treningsdager spiser/drikker jeg en ladning ekstra karbs i tillegg.

Ca. 30% av fettet kommer fra olivenolje, linfrøolje og tran. Hovedsaklig i mellom-måltidene.

Siden jeg aldri før har trent med muskler som fokus, er jeg litt usikker på hvor viktig det er å guffe på med mat slik at (også) fettprosenten øker. Slik det er nå, øker det litt (såvidt merkbart på en mnd.). Planlegger å kjøpe fettklipe.

Trener styrke 2 ganger i uka, og da en todelt splitt med 2-3 set pr. muskelgruppe. Guffer på til failure i to av settene. Har en grei økning i vekt/rep for hver trening. Har hatt litt dårlig tid til kardioøkter, slik at det har ligget på 1-2 timesøkter pr. uke.

Bør jeg minke, beholde eller øke matinntaket i forhold til dette, hvis målet er å få mest mulig muskler uten å bli direkte smellfeit igjen? Bør jeg justere forholdet mellom P/K/F? Andre ting?

Alle råd mottas med takk!
    --tjeh
    Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter.

aro
    aro er ikke aktiv
    Superior newbie aro sin avatar
    Ble medlem
    05-2004
    For å gå opp raskt (aka "bulk", hvor noe fett følger med) bør du legge deg på ca. 42-45 kcal per kg kroppsvekt per dag. For deg skulle det da bli 4200-4500 kcal.

Synes ellers at du spiser litt i overkant på proteiner, du kan godt kutte ned dette til 250 gram per dag, og erstatte det "tapte" med karbohydrater.

Ellers; 2 styrkeøkter i uka blir egentlig litt for lite for ovennevte matinntak, hva med å øke til 3-4?

Ble medlem
    07-2004
    Alder
    41
    Er enig i at andelen proteiner er høy, tror jeg. Ting tok litt av når jeg begynte å kjøpe pulver, og samtidig gikk løs på tunfisken :-).

Antallet styrkeøkter er begrenset av hvor mange ganger jeg har fri fritid til å komme meg på gymmen. På grunn av bla.a. dette spurte jeg om

http://www.fitnessprat.no/forum/showthread.php?t=8476

Jeg er litt usikker på hvor mye jeg taper på en to-splitt vs. en tre-splitt hvis hver muskelgruppe likevel blir trent _en_ gang i uken. Meninger? Prøver å få noen kardioøkter for å unngå å øke fettprosenten for mye.

Prioriterer forresten overkroppen høyt forhold til bak/lår/legg, siden jeg er 'en smule' uproposjonert. (legg: 47 cm. Overarm: 40cm.) Lår/legg har vist seg å respondere litt for bra i forhold til resten av kroppen.

Noen meninger om 2 vs. 3 økter. Bør dette være høyt prioritert, eller vil man kunne oppnå (nesten) det samme ved å kjøre styrke 2 ganger, og så kardio i stedet for den tredje (for å motvirke økt fettprosent).
    --tjeh
    Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter.

Den anale hevneren Stålballa sin avatar
    Ble medlem
    05-2003
    Trener du etter ambiguos sitt opssett så holder det fint med 2 økter. Man kan faktisk gro på det også

Og nei jeg synes ikke du spiser for lite proteiner, bare trykk på du!
    Uteliv, inneliv eller underliv?

aro
    aro er ikke aktiv
    Superior newbie aro sin avatar
    Ble medlem
    05-2004
    Altså, kardio for å motvirke høy fettprosent er å fyre for kråka, da får du heller justere litt ned på maten.

En annen sak er at litt moderat kardio en gang i blant er godt for kondisjonen.

Når det gjelder spising; hva om du spiser ekstra de dagene du trener styrke + dagen derpå?

Ble medlem
    07-2004
    Alder
    41
    Sitat Opprinnelig skrevet av aro
    Altså, kardio for å motvirke høy fettprosent er å fyre for kråka, da får du heller justere litt ned på maten.

En annen sak er at litt moderat kardio en gang i blant er godt for kondisjonen.

Når det gjelder spising; hva om du spiser ekstra de dagene du trener styrke + dagen derpå?
    Tja. Tanken var å la kroppen gå litt i + kalorimessig, utenom akkurat under morgenøktene med kardio. Dette for å få muskelutviklingen litt bedre enn den blir når man går på tomgang (i null mtp kalorier). Og samtidig unngå å bygge mer spekk enn nødvendig.

Det er mulig jeg prøver å gjøre litt for mye samtidig her. Anyone?

(En annen grunn til mine kardioøkter er som du nevner kondisjon).
    --tjeh

Lignende tråder

1. Ørsting på vei...
    By Ørsting in forum Trenings / kostdagbok
    Svar: 2226
    Nyeste innlegg: 08-11-10, 21:36
  2. Doggcrapps treningsprinsipper oversatt til norsk
    By ambiguous in forum Trening
    Svar: 13
    Nyeste innlegg: 15-02-05, 09:49
  3. hva er mest viktig?
    By crypted in forum Kosthold
    Svar: 42