Viser resultatene 1 til 48 av 48

Tråd: Muskelstimuli eller ekstra restitusjonstid?

Banned
    Ble medlem
    10-2006

Muskelstimuli eller ekstra restitusjonstid?

Jeg skal kjøre en 4-splitt basert på høyt volum. Hver muskelgruppe blir kjørt en gang i uken, hver med to superset, alt kjøres 5x5, første øvelse i supersettet er f.eks benkpress som kjøres med normalt tempo, mens den andre øvelsen i supersettet er noe sånt som flies, tempoet er derimot 602, utrolig treigt.

Standard oppsettet ser slik ut:

Dag 1: Bryst og rygg
    Dag 2:Ben og mage.
    Dag 3: Hvile
    Dag 4: Biceps og triceps
    Dag 5: hvile
    Dag 6: Skuldre
    Dag 7: hvile

Jeg har derimot tro på å gjøre det slik som dette:

Dag 1: Bryst og triceps
    Dag 2:Ben og mage
    Dag 3:Hvile
    Dag 4: Rygg og biceps
    Dag 5: Hvile
    Dag 6: Skuldre
    Dag 7:hvile.

Armene mine henger etter, men mener at ettersom at biceps er en så liten muskel, er det kanskje best å la den hvile ut en uke etter så mye volum. Noe som ikke er standard i programmet.

På en annen side kan jeg risikere å ikke få nok muskelstimuli.

Judge, Jury & Executioner Cristal sin avatar
    Ble medlem
    04-2006
    Hver muskelgruppe 1x/uke = fail
    Jeg hadde en gjeng med venner når jeg var 20 år, som jeg pleide å henge med. De forhindret veksten min.

sup brah Lean&Fin sin avatar
    Ble medlem
    10-2002
    Alder
    26
    Du legger så jævlig mye i det. Kan du ikke bare nøye deg med en fornuftig 3/4-split?
    ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ஜ۩۞۩ஜ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
    .......................................R.I.P..........................................
    ..................Aziz "Zyzz" Sergeyevich Shavershian..................
    .....................₪₪₪₪₪₪1989-2011₪₪₪₪₪₪...................
    ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ஜ۩۞۩ஜ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬

Ble medlem
    04-2006
    http://www.tmuscle.com/free_online_a...ever_dave_tate

Hvis du først skal kjøre et T-nation-opplegg
    Jeg hadde en gjeng med venner når jeg var 20 år, som jeg pleide å henge med. De forhindret veksten min.

Egendefinert brukertittel Godfather sin avatar
    Ble medlem
    04-2004
    Jeg klarer liksom ikke helt å ta dette så veldig seriøst. Sammenligne det med en klovn som har vert videnkjent i flere tiår, som plutselig skulle blitt advokat. Eller når Richard Dean Anderson skal spille en annen rolle enn MacGyver. Det blir bare feil.
    Everyone is a genius, but if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will spend its whole life believing it is stupid.

MHG
    MHG er aktiv nå
    Chubby chic MHG sin avatar
    Ble medlem
    09-2007
    Alder
    26
    Hvorfor ikke kjøre programmet som det er satt opp? Du mister langt mer fremgang med all den der vinglingen frem og tilbake mellom programmer oppsett osv enn å prøve ut noe nytt en periode. Dette her minner jo om besluttsomhet på Ståpåjentanivå.
    Heldigvis er julaften på spisedagen min!

vio
    vio er aktiv nå
    Supermod vio sin avatar
    Ble medlem
    08-2004
    Alder
    30
    602 er okklusjonstrening DJ, og da er hensikten å hemme surstofftilgangen til muskelen, ikke å løfte en stor vekt per definisjon. Om du løfter 30% av max er det rikelig til å få syrepump i den takten, og det hemmer ikke restitusjonen din siden intensiteten er så lav. Det der gjør jeg ofte selv. Smooth sailing.
    Min blogg om det utrolige kuule livet jeg har foran dataskjermen OG mote+hår!!!
    http://kissabibben.blogg.no/

Banned
    Ble medlem
    10-2006
    Er jeg godt klar over, Vio.. Men det jeg virkelig lurer på... Totalt 20x5 på biceps alene inklusive 20x5 indirekte på rygg, på en dag, en gang i uken, eller dele opp over to i uken?

Jeg vingler alt for mye, er jeg godt klar over. Vant rett og slett ikke over Smolov, så gikk tilbake til det gode gamle. Tidligere med bryst og rygg og triceps og biceps vokste så å si alt utenom biceps. Da var det noe feil ved bicepstreningen min. Derfor jeg vurderer denne modifikasjonen.. Men der tråkker jeg i dritten, rundt stimuli..

fjeldmann fjeldmann sin avatar
    Ble medlem
    12-2007
    Alder
    26
    Bli sterkere i benkpress, chins, knebøy og markløft. Så funker programmet ditt. Er ikke så mye værre enn det.

Banned
    Ble medlem
    10-2006
    Sitat Opprinnelig skrevet av fjeldmann Vis post
    Bli sterkere i benkpress, chins, knebøy og markløft. Så funker programmet ditt. Er ikke så mye værre enn det.
    Spørs veldig hva du sikter i mot.

Silver Member
    Ble medlem
    09-2004
    Alder
    24
    Hva sikter du mot da?
    When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion.

Banned
    Ble medlem
    10-2006
    Sitat Opprinnelig skrevet av ZtateX Vis post
    Hva sikter du mot da?
    Heftig med muskelmasse, men den skal være funksjonell. Altså volum og styrke.
    Spørsmålet i denne tråden er derimot dette: Rygg og biceps og bryst og triceps, eller bryst og rygg, triceps og biceps. Sistnevnte(standard) prøvde jeg. Da vokste alt utenom biceps. Derfor jeg vil modifisere, men kan jo ha vært 1000 forskjellige ting jeg gjorde galt.

MHG
    MHG er aktiv nå
    Ble medlem
    09-2007
    Alder
    26
    Sitat Opprinnelig skrevet av Dick Justice Vis post
    Jepp, du er nok det ene unntaket der isolasjonsøvelser er viktigere enn baseøvelser for fremgangen i .. et eller annet som du vil gå fremover med.

Banned
    Ble medlem
    10-2006
    Sitat Opprinnelig skrevet av moreheavygravy Vis post
    Jepp, du er nok det ene unntaket der isolasjonsøvelser er viktigere enn baseøvelser for fremgangen i .. et eller annet som du vil gå fremover med.
    Hvor har du det fra?
    Poenget er at det var et helt irrelevant svar i en tråd hvor man spør hvordan man skal dele opp en 4-splitt.

Silver Member
    Ble medlem
    09-2004
    Alder
    24
    5 Practical Suggestions For Effective Programming

By Charles Staley, B.Sc, MSS
    Director, Staley Training Systems
    http://www.staleytraining.com

1 - Don`t Use "Bodypart Splits"

Here are two big problems with bodypart splits:

1) You limit yourself to relatively ineffective exercises. For example, if you have a "hamstring day," you can`t really do squats of any kind, or deadlifts of any kind (The most effective hamstring exercises), because both involve not only hams, but also quads, low back, and core stability, among other things. On a "chest day" you can`t do any form of bench (The most effective "chest" exercise), because it involves delts and triceps as well as pecs.

So if you go on the assumption that each "bodypart" needs to be trained at least twice a week (an assumption I happen to ascribe to), you`d need a schedule like this:

Monday: Chest & Back
    Tuesday: Hams & Shoulders
    Wednesday: Biceps & Triceps
    Thursday: Abs & Calves
    Friday: Chest & Back
    Saturday: Hams & Shoulders
    Sunday: Biceps & Triceps, Abs & Calves

2) Which leads to the fact that: of course you can arrange things differently, but anyway you slice it, you`re training 6-7 days a week, using inefficient exercises.

A somewhat better "compromise" might be to have 2 "upper body" days and two "lower body" days. Now your weekly split looks something like this:

Monday: Lower body
    Tuesday: OFF
    Wednesday: Upper body
    Thursday: Lower body
    Friday: Off
    Saturday: Upper body
    Sunday: OFF

A schedule I prefer even more is to involve as much of your body as possible on every workout. This requires a bit more creativity in order to avoid redundancy (see point # 3 below), so here`s an example to get your started:

Monday: Back Squat, Bench Press, Low Cable Row
    Wednesday: Step-Ups, Dumbbell Overhead Press, Chins
    Thursday: Front Squat, Dumbbell Bench Press, Suitcase Row
    Friday: OFF
    Saturday: Lunges, Barbell Military Press, Pullups

With these last two examples, you have 3 days off, plus you can do the best exercises: squats, pulls, Olympic lifts, rows, lunges, presses, etc.

2- Use A Weekly Cycle

By a "cycle" I simply mean a recurring or repeating unit of time into which you place every exercise you think you must or should do. Using my last example, you obviously wouldn`t (or actually couldn`t) try to back squat, front squat, lunge, step-up, chin, row, bench press, etc., etc., all in one day. You`ve gotta spread them out into a cycle.

If your cycle is too small (compressed) you won`t be able to recover from all the work you`ve placed into it. On the other hand, if the cycle is too large (expanded), you`ll get too much recovery, meaning, you`ll be starting from scratch on each new cycle. The trick is to make your cycles just long enough to be able to achieve a full recovery, but not so long that your fitness levels recede back to the starting point with each new repeat.

The smalles possible cycle (in my opinion) is about 4 days. This would assume that you accomplish all desired work in two training sessions. The upper body-lower body split described earlier is one example. Using this, here`s what your 4 day split would look like:

Monday: Upper Body
    Wednesday: Lower Body
    Thursday: OFF

Or, the 2 sessions could be distributed toward the front of the cycle, and the rest days placed at the rear:

Tuesday: Lower Body
    Wednesday: OFF
    Thursday: OFF

Either of these two cycles could be repeated over and over with a good degree of success, for an indeterminate length of time. The problem I have with this split however, is that modern Western civilization is based on a 7-day week. It only makes sense therefore, to align your training cycle with your work/life schedule, which happens to be a 7-day cycle. For this reason, I think you`re best off using a weekly split. Using the last example, it might look something like this:

Tuesday: Lower Body
    Wednesday: OFF
    Thursday: Upper Body
    Friday: Lower Body
    Saturday: OFF

3 - Seek Maximum Diversity And Minimum Redundancy

If you look back at the earlier example of a "whole body" split, you`ll notice that although there is a repetition of fundamental movement patterns, there is minimal redundancy of specific movements. Here`s that split again so you don`t have to scroll back up to find it:

Monday: Back Squat, Bench Press, Low Cable Row
    Wednesday: Step-Ups, Dumbbell Overhead Press, Chins
    Thursday: Front Squat, Dumbbell Bench Press, Suitcase Row
    Friday: OFF
    Saturday: Lunges, Barbell Military Press, Pullups

So again, you`ll notice that we`ve covered pretty much every major movement pattern: vertical and horizontal pressing, vertical and horizontal pulling, squatting, lunging, etc.

4 - If A Movement Pattern Hurts, DO SOMETHING About It

Typically, if a lifter has a particular movement scheduled for a workout, and then the initial warm-up sets for that movement cause pain, the typical response is to simply skip the movement and hope it feels better the next time around. Bad idea. The solution is beyond the scope of this article, but let me suggest getting some medical advice for anything that hurts more than a week or so (as opposed to a year or so). Until you get a diagnosis, you don`t know what you`re dealing with. And you can`t fix a problem if you can`t define the problem.

5- Stay Flexible With Loading Patterns

Anyone who`s followed by work for any length of time knows that I`m not a periodization fan. It`s just simply impossible to predict how you`re going to respond to a specific stimulus weeks in advance. So on each workout, go in with a plan, but also don`t be afraid to modify the plan if things aren`t panning out the way you hoped. If you were planning on 3 sets of 8, and on the first set it becomes obvious that you could probably hit a new PR for a single, I`d take that PR. Conversely, if you`re planning on maxing out and it quickly becomes apparent that a new PR isn`t in the cards, take the opportunity to get some volume in instead.

If you don`t plan on being flexible, you`re likely to fall apart and lose motivation when your workout fails to go your way. So prepare for the unexpected, and have a back-up plan in place before you go in. This way, you`ll almost always have great training sessions, your motivation will stay high, and that leads to intense and consistent training. And that leads to great results.
    When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion.

тянуть Animal sin avatar
    Ble medlem
    05-2006
    Alder
    23
    Faen for en ubrukelig tråd.
    NORKOST

Hann var sær á leikvøllum
    Imillum manna herjar
    Rívur upp eikikelvi stór
    Hann lemjir summar til heljar

Banned
    Ble medlem
    10-2006
    Sitat Opprinnelig skrevet av Animal Vis post
    Faen for en ubrukelig tråd.
    Faen for en ubruklig kommentar.

тянуть Animal sin avatar
    Ble medlem
    05-2006
    Alder
    23
    Faen for en ubruklig kommentar.
    Faen for en ubrukelig kommentar av en ubrukelig trådstarter
    NORKOST

Hann var sær á leikvøllum
    Imillum manna herjar
    Rívur upp eikikelvi stór
    Hann lemjir summar til heljar

Banned
    Ble medlem
    10-2006
    Sitat Opprinnelig skrevet av Animal Vis post
    Faen for en ubrukelig kommentar av en ubrukelig trådstarter
    Faen for en ubruklig kar.

ZtateX: Flott artikkel leste gjennom hele, men jeg har hatt min beste fremgang med OVT, som sagt hang kun armene etter. Jeg prøver å finne kjernen til det problemet, og jeg tenkte med en gang på at rygg og biceps ikke ble kjørt på samme trening. Må da være flere her inne som kun tar en muskelgruppe en gang i uken? Det er bevist meget effektivt, og er flere enn meg som har hatt suksess ved å anvende den metoden.

Egendefinert brukertittel Godfather sin avatar
    Ble medlem
    04-2004
    Faen for en ubruklig kar.
    Det er isåfall kun deg selv det er snakk om
    Everyone is a genius, but if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will spend its whole life believing it is stupid.

Administrator MrMuscle sin avatar
    Ble medlem
    03-2002
    Alder
    33
    Dere er begge ubrukelige!

Kroppen restituerer seg mye raskere en du tror. Å kjøre igjennom kroppen en gang i uken er barnemat. På orginaloppsettet har du 48 timer mellom hver gang du trener armene, og det meste er indirekte. Det vil ikke ødelegge resitusjonen det spøtt.

Når det er sagt så med din alder og din hormonproduksjon så ville jeg trent kroppen hyppigere en en gang i uken. Når du er så ung så vil du hente deg inn raskt og kan derfor trene oftere. En 2 splitt to ganger i uken ville vært gull imo.

Banned
    Ble medlem
    10-2006
    Sitat Opprinnelig skrevet av MrMuscle Vis post
    Dere er begge ubrukelige!

Kroppen restituerer seg mye raskere en du tror. Å kjøre igjennom kroppen en gang i uken er barnemat. På orginaloppsettet har du 48 timer mellom hver gang du trener armene, og det meste er indirekte. Det vil ikke ødelegge resitusjonen det spøtt.

Når det er sagt så med din alder og din hormonproduksjon så ville jeg trent kroppen hyppigere en en gang i uken. Når du er så ung så vil du hente deg inn raskt og kan derfor trene oftere. En 2 splitt to ganger i uken ville vært gull imo.
    Har du et forslag/eksempel på en slik to-splitt? Et bra program, to splitt.

vio
    vio er aktiv nå
    Supermod vio sin avatar
    Ble medlem
    08-2004
    Alder
    30
    wsb.

Raygunz Baronen sin avatar
    Ble medlem
    09-2005
    Alder
    26
    dc ?

Registered User
    Ble medlem
    02-2007
    kiss?

MHG
    MHG er aktiv nå
    Ble medlem
    09-2007
    Alder
    26
    Jft?

Ble medlem
    04-2006
    UPz0r/l0wz0r?

MHG
    MHG er aktiv nå
    Ble medlem
    09-2007
    Alder
    26
    push/pull?

Silver Member
    Ble medlem
    09-2004
    Alder
    24
    Har du et forslag/eksempel på en slik to-splitt? Et bra program, to splitt.
    Det står noen eksempler midt i det tidligere innlegget mitt.
    Monday: Lower body
    Wednesday: Upper body
    Thursday: Lower body
    Friday: Off
    Saturday: Upper body

F.eks, Mandag:
    Tung markløft, "lett" utfall, nordic hamstring og "lett" step-up + mageøvelse, f.eks ab roll-out

Onsdag:
    Tung benkpress, lett nedtrekk/roing, tung skulderpress, lett bakside skulder-øvelse, legg evt til en tricepsøvelse

Torsdag:
    Tung knebøy, lett strak mark, tung utfall/step-up, lett kettlebell/hantelswing + mageøvelse, f.eks knees to elbows

Lørdag:
    Tunge chins, lett hantelpress, tung roing, lett skulderpress, og evt en bicepsøvelse

Øvelsene her er egentlig ikke tenkt så nøye igjennom, bare et eksempel. Men tanken bak er tung bakside/lett forside på henholdsvis over- og underkropp.

fjeldmann fjeldmann sin avatar
    Ble medlem
    12-2007
    Alder
    26
    Joda, men ikke dersom du ønsker og bli større.

I en fullt aktivert muskel, er muskeltversnittet (altså størrelsen) den mest bestemmende faktoren for kraften (styrken). Så bli du ikke sterkere, blir du mest sannsynlig ikke så mye større heller.

Bra opsett ZtateX

Banned
    Ble medlem
    10-2006
    Ok, så da er det slik som dette, oppfatter jeg. Kjør OVT standard oppsettet, ikke fikle med plasseringene av muskelgruppene.

Registered User
    Ble medlem
    02-2007
    Sitat Opprinnelig skrevet av fjeldmann Vis post
    Joda, men ikke dersom du ønsker og bli større.

I en fullt aktivert muskel, er muskeltversnittet (altså størrelsen) den mest bestemmende faktoren for kraften (styrken). Så bli du ikke sterkere, blir du mest sannsynlig ikke så mye større heller.

Bra opsett ZtateX
    Nøyaktig hva skjer når man blir sterkere uten å bli større?
    Nervomuskulær tilpasning synes jeg å huske det het.
    Det var noe med tilpasning/optimalisering av CNS, samt noe med myolinkapper etc.

Har du info?

vio
    vio er aktiv nå
    Supermod vio sin avatar
    Ble medlem
    08-2004
    Alder
    30
    Nifty, jeg kan gi deg to elementer som spiller inn:
    1) Inhibering av golgis seneorgan; et organ som normalt kobler ut muskelaktivitet dersom muskelen bruker noe sånt som 80% av maksimal kontraktil kraft. Dette er et forsvar mot ruptur. Grensen kan forskyves over tid.
    2) Synkronisering av synapser på myofibrillene. Hvert nervefiber i muskelen er inervert av 1 nervecelle, men 1 nervecelle inerverer flere muskelfibre. Det er mange nerveceller for å aktivere 1 hel muskel. For en som er dårlig tilpasset til øvelsen vil det ta gjerne så mye som et sekund før alle muskelcellene kontraherer maksimalt. Dette kan trenes opp slik at startkraften blir høyere. (også kalt trening av startstyrke - dvs bunnstart, boksbøy, rack lockout, halvmark..)

Registered User
    Ble medlem
    02-2007
    Vio: Interessant.

Kan du fortelle mer om hvordan dette vil utvikle seg over tid?
    Si at man spiser som Ola Nordman og trener hardt og ofte.
    Hvordan vil da kroppen utvikle seg?

Hvis du spiser for lite, og trener hardt. Vil kroppen da prioritere å beholde muskler og brenne mer fett, eller brenner den like mye muskelmasse?

Kom hjerne med en slags folkelig forklaring uten alle fremmedordene

vio
    vio er aktiv nå
    Supermod vio sin avatar
    Ble medlem
    08-2004
    Alder
    30
    Jeg ser ikke hvordan spørsmålet ditt er relevant for optimalisering av CNS.
    Hvis du trener hardt og ofte blir du overtrent.
    Hvis du spiser for lite og trener hardt blir du svak fordi du mister masse, dette har ingenting med CNS-tilpasning å gjøre (?).
    Sistnevnte tilfelle vil hvertfall gjøre at du begynner å produsere kortisol og derfor spiser opp dine egne muskler. Det begynner nok med å ta en del fett og eksaserberer utover i forløpet.
    Kroppen har uansett aldri lyst til å beholde muskler i en underskuddstilstand i og med at det koster energi å ha dem, og ved å bryte dem ned senker man energibehovet samtidig som man får forbrenningsemner. Noe annet er tilfellet for bodybuildere selvsagt, som er heldige med genene sine og har høyt testosteron selv om de kun spiser 4 eggehviter om dagen.

Registered User
    Ble medlem
    02-2007
    Det var egentlig dette jeg lurte på.

Treningen min er til å le av for tiden ettersom jeg jobber 12-15 timer om dagen og spiser litt nå og da. En pizza til overtid, litt skifer på dagen og en frukt eller to

vio
    vio er aktiv nå
    Supermod vio sin avatar
    Ble medlem
    08-2004
    Alder
    30
    Vet hvordan det er fra paller-med-brus-jobben jeg hadde.
    Eneste man kan gjøre er alltid ha med seg 2 proteinshakere med 1dl Vita-hjertego'-olje i hver og en pose med 100g proteinpulver.

Registered User
    Ble medlem
    02-2007
    spørs hvordan det blir når jeg bare rekker å trene et par ganger i måneden

vio
    vio er aktiv nå
    Supermod vio sin avatar
    Ble medlem
    08-2004
    Alder
    30
    Du får fylle en tursekk med stein og ta pushups med beina på sengekanten og ettbeinsbøy da.

Silver Member
    Ble medlem
    09-2004
    Alder
    24
    Sitat Opprinnelig skrevet av Nifty Vis post
    Det var egentlig dette jeg lurte på.

Treningen min er til å le av for tiden ettersom jeg jobber 12-15 timer om dagen og spiser litt nå og da. En pizza til overtid, litt skifer på dagen og en frukt eller to
    Hvis du spiser lite (f.eks på diett) og trener tungt vil kroppen bli "tvunget" til å beholde muskelmassen, og heller prioritere fettbrenning. Dette forutsetter at den lille maten du får i deg er av en viss kvalitet (nok protein og fettsyrer). Pizza på overtid ain't gona cut it

Registered User
    Ble medlem
    02-2007
    Sitat Opprinnelig skrevet av ZtateX Vis post
    Hvis du spiser lite (f.eks på diett) og trener tungt vil kroppen bli "tvunget" til å beholde muskelmassen, og heller prioritere fettbrenning. Dette forutsetter at den lille maten du får i deg er av en viss kvalitet (nok protein og fettsyrer). Pizza på overtid ain't gona cut it
    Det var noe slikt jeg håpet på faktisk. Har du noen studier på dette?

Uansett, jeg skal prøve å få i meg litt mer kjøtt

vio
    vio er aktiv nå
    Supermod vio sin avatar
    Ble medlem
    08-2004
    Alder
    30
    Da jeg stablet paller med brus på 12 timer om dagen i 3 uker i fjor mistet jeg 50kg av benken, 70kg av marken og enda mer av bøyen min på den korte tiden. Gikk også ned 11kg kroppsvekt. Trente 3 ganger i uken, kun tunge baseøvelser, og spiste IF rundt 3000kCal om dagen.

Silver Member
    Ble medlem
    09-2004
    Alder
    24
    Sitat Opprinnelig skrevet av Nifty Vis post
    Det var noe slikt jeg håpet på faktisk. Har du noen studier på dette?

Uansett, jeg skal prøve å få i meg litt mer kjøtt
    Denne studien er egentlig lagt fram som et argument for styrketrening for personer som skal ned i vekt, men det står at de som drev styrketrening ikke mistet muskelmasse i dette forsøket, til tross for kun 800 kalorier om dagen. Har en annen studie på dette også, men var nødt til å sperre visa-kortet mitt, spørs om jeg får tilgang på den igjen før jeg har fått nytt kort.. Kan prøve senere i dag.

STUDY #3: Bryner RW, Ullrich IH, Sauers J, Donley D, Hornsby G, Kolar M, Yeater R. Effects of resistance vs. aerobic training combined with an 800 calorie liquid diet on lean body mass and resting metabolic rate. J Am Coll Nutr. 1999 Apr;18(2):115-21.

The aerobic group performed four hours of aerobics per week. The resistance training group performed two to four sets of eight to 15 reps, 10 exercises, three times per week. V02 max increased equally in both groups. Both groups lost weight. The resistance training group lost significantly more fat and didn't lose any LBM, even at only 800 calories per day. (The reason the calories were so low was to take any dietary variables completely out of the equation and compare the effects of the exercise regime on LBM and metabolism.)

The resistance training group actually increased metabolism compared to the aerobic group, which decreased metabolism. It seems that resistance training is a more significant stress to the body than a starvation diet. In my experience, full body training in a superset, tri-set or circuit format (with non-competing exercises) in a rep range that generates lactic acid (and pushes the lactic acid threshold or LAT) seems to create the biggest metabolic demand. It makes sense: training legs, back and chest will burn more calories and elevate metabolism more than an isolated approach training one of them.

The rep range that seems to work best is the eight to 12 hypertrophy range, although going higher will work just as well with a less trained population. For a powerlifter or an advanced bodybuilder, doing one max effort exercise or heavy, low rep lift is more than enough to maintain your current strength levels. Examples:

* Powerlifter Exercise Sequence:
    o Exercise One: Max Effort Squat, work up to a 3RM
    o Transitioning into metabolic work
    * Bodybuilder Exercise Sequence:
    o 1A: Bench press, 2-3 sets of 4-6 reps
    o 1B: Row, 2-3 sets of 4-6 reps
    o Transitioning into metabolic work

vio
    vio er aktiv nå
    Supermod vio sin avatar
    Ble medlem
    08-2004
    Alder
    30
    hehe, det der er jo så bs at de skulle hatt en premie for å våge å publisere det. Min egen erfaring hvertfall.
    800kCal er én ting, men jeg hadde likt å vite hva slags populasjon de trakk kandidater fra - snakker vi menn på 120kg med 3% fett her, eller utrente kvinner på 45kg?

Silver Member
    Ble medlem
    09-2004
    Alder
    24
    Det er i utgangspunktet overvektige det er snakk om og de hadde neppe som jobb å stable bruskasser 12 timer i strekk... Så du og personene i forsøket blir vel stående på hver sin side av skalaen.

Hvis man spiser mindre i en periode må man trene steinhardt for å beholde muskelmassen, dette betyr ikke nødvendigvis masse sett og reps, noe man antageligvis ikke har energi til uansett, men tung belastning og få reps. Dette for å motvirke det du skrev tidligere:
    Kroppen har uansett aldri lyst til å beholde muskler i en underskuddstilstand i og med at det koster energi å ha dem, og ved å bryte dem ned senker man energibehovet samtidig som man får forbrenningsemner
    Tung styrketrening skal i teorien "tvinge" kroppen til å opprettholde muskelmasse, men dette forutsetter at det man spiser er av en viss kvalitet.

vio
    vio er aktiv nå
    Supermod vio sin avatar
    Ble medlem
    08-2004
    Alder
    30
    Nå trener jeg forsåvidt alltid tungt, men svakere ble jeg uansett. Skjønt - jeg avskriver ikke muligheten for at jeg forbrant så mye som 5-7000kCal om dagen på den jobben, noe som setter meg i et solid minus selv med 3000kCal om dagen inn.
    Jeg levde på renskåret kjøtt (seranoskinke o.l.), olje og nøtter. Bøttet innpå appelsinjuice i tillegg. Ingenting galt med det.

Man skal ikke google mye for å bekrefte den positive korrelasjonen mellom økt fysisk stress i form av økt treningsvolum, tung hverdag eller tunge vekter og høynet kortisol + redusert testosteron = tapt fettmasse og deretter muskelmasse:

http://www.informaworld.com/smpp/con...ent=a759361674

Første treff feks.

Mao begynner man med å miste fettmasse, og gradvis vil nedbrytning av muskelmasse overta, som forsåvidt var det jeg skrev i første innlegget her, ikke at man kun bryter ned muskelmasse. Men at man kan stresse kroppen til å beholde noe den er mest tjent med å bli kvitt er en absurditet (gitt at det du mener er at uansett hvor lite du spiser så kan hard trening motvirke styrketap) .
    Sist endret av vio; 18-06-09 kl 12:44

Årets FPmedlem 2011 TheRat sin avatar
    Ble medlem
    05-2004
    Alder
    26
    Sitat Opprinnelig skrevet av vio Vis post
    (også kalt trening av startstyrke - dvs bunnstart, boksbøy, rack lockout, halvmark..)
    Gir halvmark økt startstyrke?
    Of all the things I've lost I miss my mind the most.

Silver Member
    Ble medlem
    09-2004
    Alder
    24
    Sitat Opprinnelig skrevet av vio Vis post
    Nå trener jeg forsåvidt alltid tungt, men svakere ble jeg uansett. Skjønt - jeg avskriver ikke muligheten for at jeg forbrant så mye som 5-7000kCal om dagen på den jobben, noe som setter meg i et solid minus selv med 3000kCal om dagen inn.
    Jeg levde på renskåret kjøtt (seranoskinke o.l.), olje og nøtter. Bøttet innpå appelsinjuice i tillegg. Ingenting galt med det.

Man skal ikke google mye for å bekrefte den positive korrelasjonen mellom økt fysisk stress i form av økt treningsvolum, tung hverdag eller tunge vekter og høynet kortisol + redusert testosteron = tapt fettmasse og deretter muskelmasse:

http://www.informaworld.com/smpp/con...ent=a759361674

Første treff feks.

Mao begynner man med å miste fettmasse, og gradvis vil nedbrytning av muskelmasse overta, som forsåvidt var det jeg skrev i første innlegget her, ikke at man kun bryter ned muskelmasse. Men at man kan stresse kroppen til å beholde noe den er mest tjent med å bli kvitt er en absurditet (gitt at det du mener er at uansett hvor lite du spiser så kan hard trening motvirke styrketap) .
    Jeg sier naturligvis ikke at man kan beholde muskelmasse uansett hvor lite. Det jeg sier er at under kontrollerte forhold, som f.eks en diett, kan man vedlikeholde muskelmasse med styrketrening selv om man er på kaloriunderskudd. Hadde individene i det forsøket jeg refererte til levd på 800 kalorier resten av livet hadde summen av plager og skader blitt ganske stor etterhvert.

Du legger også til tung hverdag (regner med du mener fysisk jobbing eller stress). Det jeg sier er i en ren treningssammenheng. Er man aksjespekulant midt under finanskrisa passer det dårlig å begynne med hardtrening og diett. MEN hvis du har overskudd, vil ned litt i fettprosent kan du gå på et kaloriunderskudd og samtidig beholde muskelmasse ved å redusere volum, og øke intensiteten. Understreker igjen at nei, jeg tror ikke dette er noe man skal gjøre resten av livet, men i perioder er det mulig å gjøre dette.

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •  

SEO by vBSEO ©2011, Crawlability, Inc.