Viser resultatene 1 til 16 av 16

Tråd: Muskler bli til fett?

Kliss nytt medlem
    Ble medlem
    12-2003

Muskler bli til fett?

hei der. håper de av dere som vet det her kan svare.

når man har lagt på seg muskler i form av bodybuilding eller styketrening og slutter å trene, blir da musklene omdannet til fett?

jeg har hørt at musklene trekker seg sammen, blir mindre, og at man gjerne legger på seg fett pga stort matinntak (stor appetitt på grunn av trening),men samtidig brenner mindre kalorier fordi en har sluttet å trene.

noen bekjente som forøvrig ikke trener, mener at musklene blir omdannet til fett, og ser derfor ikke noe grunn til å trene med vekter, viss man en gang i fremtiden skulle slutte å trene.

hva stemmer ?

pingla

Silver Member Lillegutt* sin avatar
    Ble medlem
    02-2003
    Alder
    27
    Når du slutter å trene blir forbrenningen din lavere. Når forbrenningen blir lavere legger du på deg mer fett.

Men jeg vet ikke om musklene blir omdannet til fett. Tviler litt.
    Det er i motbakke det går oppover.

Kliss nytt medlem
    Ble medlem
    12-2003
    ja tviler litt jeg også. får se hva de andre gutta sier.

Administrator MrMuscle sin avatar
    Ble medlem
    03-2002
    Alder
    33
    det er ikke akkurat en bra måte å se på ting.

* Jeg gidder ikke kjøpe meg TV da jeg kanskje kan bli blind i fremtiden og da ikke kan se på det.
    * Jeg gidder ikke gjøre lekser da jeg i fremtiden kanskje ikke får bruk for det.

Det som du sier er en gammel myte som man får høre fra folk som ikke klarer å være like dedikert i treningen som degselv.

Amøbe: "MrMuscle hvorfor trener du så mye? Du vet jo at når du slutter å trene så blir alt til fett"
    MrMuscle: "Å virkelig? Kanskje du kan forklare den biologiske formelen som magisk forvandrer muskler til fett?"
    Amøbe: "øh...jammen se på ALLE som har trent når de var unge, de er jo tjukke nå"
    MrMuscle: "Se på ALLE de som ikke trener, de er jo tjukke nå"
    Amøbe: "Nei det er de ikke"
    MrMuscle: "Akkurat"

Muskler blir ikke magisk til fett. Men som Lillegutt sier, når du begynner å trene så øker appettitten. Det mange av de som slutter å trene ikke tenker på, er at de må spise mindre. Så de fortsetter å trøkke innpå, og ergo, du blir tjukkere. Muskler som ikke blir brukt, blir ikke opprettholdt, så derfor så forsvinner muskelmassen gradvis også.

Medlem FiXXXer sin avatar
    Ble medlem
    03-2002
    Muskler kan ikke bli til fett, og fett kan ikke bli til muskler.

Medlem Bbody7 sin avatar
    Ble medlem
    03-2002

Muskler til fett..

Noe vi heller ikke må glemme er kroppens hormoner.. særlig at de minsker kraftig med årene, -spesielt fra 40>
    Legg merke til at på et tidspunkt ligner kvinne og mannskroppen veldig mye hverandre. Dvs. kvinnens hormonbalanse endres ved at østrogen minsker, -Testosteron øker. Hos menn er det omvendt. Kvinner får grove trekk, skjegg m.m, menn får "pupper" fett på midje og lår (som kvinner). -Og ikke glem veksthormonutslippet som trigges av vekttrening.
    Ved å trene kan man opprettholde hormonnivåene mye lenger og derfor holde seg i bedre form, se sunnere og yngre ut.
    Det finnes mange "Yo-yo" byggere som går opp og ned i vekt pga. perioder uten trening med samme kalorinntak.

Det jeg ville fram til med dette innlegget er at alder og hormoner spiller også mye inn når man ser en gammel idrettsmann eller kroppsbygger som er feit.

Kliss nytt medlem
    Ble medlem
    12-2003
    takker for gode svar. skal printe ut det her og vise til de, så kanskje de holde munnen i gjenn

takker

rm
    rm er ikke aktiv
    Kliss nytt medlem
    Ble medlem
    05-2003
    Muskelceller blir ikke til fettceller, men jeg har en teori som jeg trenger å lufte.
    (korriger meg hvis ting ikke stemmer)

En kg muskler består etter det jeg har fått opplyst 200gr protein og 800gr vann.
    Hvis du har lagt på deg endel muskler og slutter å trene, vil kroppen gradvis kvitte seg med denne ekstra muskelmassen.
    Hvordan kvitter så kroppen seg med muskelmassen? Blir ikke dette lagrede proteinet spaltet til aminosyrer som igjen omdannes til glukose? Vil ikke denne ekstra energien da legges til det daglige kaloriinntak?

Hvis denne teorien stemmer, vil det være nødvendig å kutte på karbohydratene for å unngå at musklene indirekte omdannes til fett.

Medlem janne sin avatar
    Ble medlem
    01-2003
    Alder
    38

Re: Muskler bli til fett?

Sitat Opprinnelig skrevet av pingla
    jeg har hørt at musklene trekker seg sammen, blir mindre, og at man gjerne legger på seg fett pga stort matinntak (stor appetitt på grunn av trening),men samtidig brenner mindre kalorier fordi en har sluttet å trene.

pingla
    Heisann. Det sistnevnte alternativet ditt er riktig. Du legger på deg, fordi du fortseter å spise like mye, men forbrenner ikke samme mengde kcalorier.

Kluet er å "trene seg ned", slik som du ser mange av de gamle kjente kroppsbyggerne har gjort. Det er IKKE særlig lurt å slutte tvert å trene, men man kan jo roe ned tempoet litt. Ett eksempel du kan dra frem for vennene dine er jo Arnold. Han vet alle hvem er, og vet også hvor STOR han var en gang i tiden. Han er jo ikke akkurat feit vil jeg si.

Bronse Member D.O.G. sin avatar
    Ble medlem
    04-2003
    Eg ekje arabårr, eg e fra Haugesund.... så an sa sailer boy'en..
    Alder
    30
    Hehe, du leser tydeligvis ikke se&hør..?
    *dingle daske*
    men det var tydligvis 0-problemo for arnie å komme i hakket til t3 i løpet av 3mnd..

Medlem
    Ble medlem
    08-2003
    Må taes i betraktning at fyren har brukte anabole steroider i over 30år også da.
    www.EliteFTS.com

Medlem janne sin avatar
    Ble medlem
    01-2003
    Alder
    38
    Sitat Opprinnelig skrevet av Strongman JR.
    Må taes i betraktning at fyren har brukte anabole steroider i over 30år også da.
    Hvilken proffbygger har IKKE gjort det da?

Men kluet her er at muskler ikke omdannes til fett, det er faktisk ikke mulig. Det som ER mulig er at musklene blir borte og man legger på seg fett fordi man fortsetter å spise like mye og det kan jo gi INNTRYKK av at musklene blir til fett. Slik er det altså ikke.

www.kalibergym.no Hightower sin avatar
    Ble medlem
    03-2002
    Sitat Opprinnelig skrevet av Strongman JR.
    Brukt steroider iover 30 år???? Hvor i all verden har du det i fra? Latterligste utsagnet på lenge.
    "Eat more women!! They are high in protein :) "

Silver Member Pr0nDog sin avatar
    Ble medlem
    03-2003
    Er vel ingen hemlighet at Arnold spiste mer enn havregrøt...

Ville vel ikke overraske meg om han spiser litt av "supergrøten" når han plutselig ser konge ut til filmene sine hver eneste gang

Bedreviteren Hardway sin avatar
    Ble medlem
    07-2003
    Alder
    37
    han knaska nok noe dbol før i tida, men var vel mer primitvt på steroidfronten da, nå er det mye rart å få tak i.

visste ikke han hadde juica i 30 år. noen linker plz???????????
    Http://Fitnessbloggen.no - Trening, kosthold og helse.

www.kalibergym.no Hightower sin avatar
    Ble medlem
    03-2002
    Musclememory er det noe som heter....

Juica i 30 år,neppe!
    "Eat more women!! They are high in protein :) "

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •