Er det overvurdert eller er det en av de absolutt beste treningsmetodene, med sine aktiveringssett og deretter maksstimulerende reps? Erfaringer?
Er det overvurdert eller er det en av de absolutt beste treningsmetodene, med sine aktiveringssett og deretter maksstimulerende reps? Erfaringer?

Om Myo-Reps er oppskrytt?
Det kan jeg ikke svare på da jeg ikke har hørt så veldig mye skryt om det her inne ihvertfall
Første gangen jeg prøvde det kjørte jeg et program som hadde altfor mange øvelser og jeg implementere ikke riktig dette med auto-regulering.
Har nå kjørt 7 nye uker med Myo-Reps og er veldig fornøyd. Dette har vært med kaloriunderskudd (H&F) og jeg har mistet minimalt med styrke. Faktisk økt i enkelte øvelser.
Kommer nok til å prøve en ny runde med kalorioverskudd i løpet av året.
Hva med å prøve det og se selv?
Hvordan var dette med auto-regulering igjen? Har lest noe om det, men har tydeligvis glemt det ..
Jeg hadde en gjeng med venner når jeg var 20 år, som jeg pleide å henge med. De forhindret veksten min.
Kan hende at jeg kjører myo-reps på alt utenom benk etterhvert, akkurat nå driver jeg på med et annet opplegg. Leste gjennom alt som hadde med Myo å gjøre, og det er ganske omfattende. Utrolig mye værre å forstå enn noe annet treningsprogram, men det ligger kanskje gevinst i å lære det.

La oss si at du i utganspunktet skal kjøre 15 repetisjoner på aktiveringssettet på benkpress. Den 15 repetisjonen skal være så tung at du hadde kunne tatt 1-2 reps til. Ok.
Så sier programmet at du skal ha +15 myo-reps. Dette fordeles på flere korte serier. 5+5+5 eller 4+4+4+3.
Idèen med auto-regulering er at noen ganger vil du være 100% restituert, mens andre ganger har du kanskje ikke hvilt nok fra forrige gang. Kanskje tok du deg også litt for hardt ut på aktiveringssettet.
Slik implementerer du da auto-regulering:
15 reps aktiveringsett --> 15-30 sek pause --> +4 reps (den fjerde repen var seig og hadde merkbart redusert fart, du har nådd UP1 (utmattelsespunkt 1) --> 15-30 sek pause --> +4 reps (den fjerde repen var igjen veldig tung og treig, du har nådd UP2 og tar ikke flere myo-reps).
Programmet sa +15 myo-reps, men pga auto-regulering endte du opp med kun +8 reps
I praksis finner jeg at det er litt vanskeligere å vite nøyaktig når man treffer UP1 og 2, men jeg har mange ganger brukt det til å stoppe etter +10 når jeg egentlig skal ta +15.

Vil anbefale deg å kjøre kun myo-reps hvis du skal prøve det og ikke kombinere det med noe annet.
De eneste øvelsene som ikke kjøres myo-reps på er markløft og knebøy, pga at det er stor fare for dårlig teknikk og det at de er så krevende i seg selv.
Myo-reps er egentlig ikke noe vanskelig å forstå i det hele tatt, men det kan hende Børge skriver litt vanskelig av og til.
Du velger bare et av standardoppsettene.
Et aktiveringssett etterfulgt av +10 eller +15 avhengig av om det er isolasjon eller baseøvelse.
Man skal vel starte med rundt 20-25 reps på aktiveringssettet første uka.
Så legger du på 2,5% i vekter fra uke til uke.
Verre er det ikke![]()

Joda.
Det er meningen at du skal begynne med rimelig lette vekter på aktiveringssettet; rundt 20-25 reps. Deretter legger du på i snitt 2,5% per uke.
Det er korrekt at UP1 er når rep-farten blir merkbart redusert.
Enkelte øvelser ser imidlertid ut til å passe bedre for myo-reps enn andre.
Skulderpress er en øvelse hvor jeg nesten alltid føler at myo-reppene blir veldig seige nesten fra start.

Da må jo smithskulderpress være ett godt alternativ for skuldre.
Ja, men om jeg ikke tar helt feil tror jeg Børge har beveget seg vekk fra egne pressøvelser for skuldrene .. Men myo-reps kan jo seff implementeres på mange måter.
Jeg hadde en gjeng med venner når jeg var 20 år, som jeg pleide å henge med. De forhindret veksten min.
jeg prøvde litt myo-reps på markløft 200x8reps. så fikk jeg klemt ut 4 til. og hadde jeg prøvd flere hadde jeg spydd over hele gymmet. du kan dra på deg feber av sånn. mulig jeg kjørte på litt mer enn bare til up1 da![]()
Den type markløft-trening er vell oppskrift på cns-katastrofe.
Of all the things I've lost I miss my mind the most.

Det understrekes tydelig at man ikke skal kjøre myo-reps med markløft og knebøy
5X5 med en konservativ progresjon er måten jeg legger det opp på.
Ser ut som jeg skal prøve et MYO oppsett nå.
Du sier 25reps ca, på aktiveringssettet første uke.
Økning på 2,5kg hver uke, snakker vi da med mindre og mindre reps?
Hvordan vil rep decreasen se ut isåfall?
Kunne tenke meg og kjøre muskelgruppene to ganger i uken, ettersom at dette skal være best, framfor å kunne kjøre de en gang i uken. Ettersom at dette ikke er høy nok intensitet i løper av en uke, er jeg på villspor?
F.eks:Vil det å kjøre biceps en gang i uken, i stedet for 2 ganger kanskje heller være det riktige alternativet? Grunnet lang restitusjonstid på en muskelgruppe?
Skjønner at dette går på hvor hardt du kjører muskelen, men har hørt at en gang i uken på en muskelgruppe er for lite..

Nei.
Du skal legge på 2,5 kg hver uke og holde konstant 25 repsDu forstår vel at at dette må være et magisk program hæ?
Fra spøk til alvor.
Alt dette står godt forklart i artiklene til Børge, og særlig artikkel 4 der han gir forslag til 2 konkrete splitter. Den ene fullkropps 3 dager i uken og den andre trener hele kroppen 2 dager i uken (over 4 dager).
2,5 kg per uke er bare en retningslinje og vil selvsagt variere fra om det er baseøvelse eller isolasjonsøvelse. Det står beskrevet en viss rep-range fra uke til uke som du skal følge noenlunde.
Derfor; Les artiklene, implementer det som står der og så får du heller justere etterhvert eller bytte til et annet program om du ikke liker det. De tingene du har hørt om at det og det er best er bare spekulasjoner. Hold deg til det Børge sier nå i denne omgang. Det er kun på den måten du virkelig kan teste programmet.
Det eneste tipset jeg kan gi deg er at det kanskje holder med å begynne rundt 20 reps. Kanskje til og med ned mot 15.
Lær deg også dette med auto-regulering. Det er viktig for å ikke bli overtrent.
Står forøvrig en fyldig tråd på myoforumet der alle disse tingene har blitt diskutert opp i mente!
Enig i at Børge forklarer myo-reps på en måte som kan være vanskelig å henge med på.
Les denne link først og så les Børge sine 4 punkter:
Myo-reps - en evolusjon og revolusjon!
Tusen takk til dere alle for gode forklaringer. Nå skjønte jeg også Myo-reps![]()
Jeg tror så mye, men vet egentlig veldig lite...