Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultatene 1 til 50 av 66

Tråd: Myter om fettforbrenning

Amor fati Avsluttet brukerkonto sin avatar
    Ble medlem
    10-2004

Myter om fettforbrenning

http://www.klikk.no/Article.asp?ArticleID=3843

Leste denne i dag. Nå vet jeg ikke hva slags autoritet forfatteren av artikkelen er, men her blir det lagt frem som en myte at trening på tom mage om morgenen brenner mer fett. Det er andre momenter her som også blir anbefalt på forumet. Driver vi med vranglære eller er det mye uenighet om disse sakene ?

Chaticks-si-Chaticks HITFrank sin avatar
    Ble medlem
    03-2002
    Jeg synes det var på tide at noen fra SATS kom å "avlivet" disse mytene. SATS er vel en av de største mytelagerne/sprederne i bransjen.

Håper flere leser den artikkelen.. Good stuff!

Veldig mange her på forumet som er "myteslukere", jeg har vært en av dem selv..

Superior newbie TheGame sin avatar
    Ble medlem
    04-2004
    Alder
    30
    Har jo, som schakver sier, lest litt forskjellige både her på forumet og andre plasser, da særlig att trening på tom mage om morgonen er gunstig for fettforbrenningen. Blir jo litt usikker på kva som er rett og gale av det som står i artikkelen..

Tre-stjerners bruker
    Ble medlem
    01-2004
    Alder
    28
    Om morgenen er leveren nesten eller helt tom for karbohydrater, så det er ikke helt riktig det som står der.

Ble medlem
    03-2002
    Sitat Opprinnelig skrevet av Stripie
    Om morgenen er leveren nesten eller helt tom for karbohydrater, så det er ikke helt riktig det som står der.
    Bare leveren eller muskelglykogenet også?

dr. fatkins tjeh sin avatar
    Ble medlem
    07-2004
    Alder
    41
    Noen som har noe dokumentasjon (tester el.l) her? Litt synd at 'myten' ble avlivet uten noe mer enn en udokumentert motpåstand.

Følgende er basert på antagelser, men kan kansje være et innspill mens vi venter på mer dokumentasjon.

Når jeg går tur på dagtid, merker jeg en endring i kroppen etter ca. en halv time. Ting blir mer luggete og trått en stund, før det går over. Jeg har tolket dette som den endringen som skjer når kroppen går over fra å brenne lett tilgjengelig næring, til å heller gå over på fettreservene.

Om morgenen går det trått i begynnelsen (også muligens fordi jeg er trøtt ), men jeg har definitivt ikke denne kneika etter en halv time. Dette har jeg merket meg og fulgt med på mange turer, og det stemmer hver gang. Og det har jeg tolket inn i 'myten' om at kroppen har spist opp den lett-tilgjengelige næringen i løpet av natten, og derfor må brenne fett mye tidligere.
    --tjeh
    Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter.

Amor fati Avsluttet brukerkonto sin avatar
    Ble medlem
    10-2004
    Jeg har lest at sterke kryddere skal øke forbrenningen. Hvorfor ? Fordi kroppens tempratur øker. Er dette bare tull også ? Se nr. 18 i linken. Er det flere myter ute og går her? Ble det ikke nå sagt at det er bedre at temperaturen er lav ?
    http://www.slankenett.no/tips/forbrenning.php
    Sist endret av Avsluttet brukerkonto; 03-04-05 kl 21:38

Bedreviteren Hardway sin avatar
    Ble medlem
    07-2003
    Alder
    37
    Sitat Opprinnelig skrevet av HIT
    Bare leveren eller muskelglykogenet også?
    Hm hm..

Nå vet jeg ikke hvor den informasjonen hentes fra men at leveren er nesten eller helt tom for karbohydrater om morgenen stemmer ikke. Det kreves ca 24timer med reduserte karbohydratnivåer og aktivitet for at denne skal være nesten- eller helt tom.

Musklenes glykogenlager kan ikke tømmes uten trening - og da prater vi trening de fleste av oss aldri har bedrevet.

Men noe som er tilfelle er at forbrenningen vår som ofest består av en blanding av hva vi har til rådighet. Kroppen er en adaptiv mekanisme og spiser vi karbohydrater forbrenner den det. Spiser vi fett forbrenner den det. Om man spiser riktig kan man øke antall prosent fett som blir forbrent gjennom dagen (forandret kroppssamensetning/matpartisjonering).

Vil spekulere i at denne grøten av forbrenning er i sterkere favør av triglyserider enn ellers på dagen, spesielt når man tar hensyn til lave insulin nivåer, og et høyt nivå av HSL (økt fettmobilisering). La oss ikke gjøre kroppen til et for komplisert emne.
    Http://Fitnessbloggen.no - Trening, kosthold og helse.

Ble medlem
    03-2002
    Sitat Opprinnelig skrevet av Hardway
    Hm hm..

Nå vet jeg ikke hvor den informasjonen hentes fra men at leveren er nesten eller helt tom for karbohydrater om morgenen stemmer ikke. Det kreves ca 24timer med reduserte karbohydratnivåer og aktivitet for at denne skal være nesten- eller helt tom.

Musklenes glykogenlager kan ikke tømmes uten trening - og da prater vi trening de fleste av oss aldri har bedrevet.

Men noe som er tilfelle er at forbrenningen vår som ofest består av en blanding av hva vi har til rådighet. Kroppen er en adaptiv mekanisme og spiser vi karbohydrater forbrenner den det. Spiser vi fett forbrenner den det. Om man spiser riktig kan man øke antall prosent fett som blir forbrent gjennom dagen (forandret kroppssamensetning/matpartisjonering).

Vil spekulere i at denne grøten av forbrenning er i sterkere favør av triglyserider enn ellers på dagen, spesielt når man tar hensyn til lave insulin nivåer, og et høyt nivå av HSL (økt fettmobilisering). La oss ikke gjøre kroppen til et for komplisert emne.

Skulle egentlig lede Stripie ut på dypt vann

Det er rart at vi kan ha en aktivitetsfylt dag uten å brenne opp glykogenet vårt, men nå vi sover så forsvinner det bare...

Tror mange tror at glykogenlagrene blir tømt pga den "morgenkardio" myten!

Ble medlem
    07-2003
    Alder
    37
    Hehe, du er en slem gutt du HIT!

er nok mange morgenkardiomyter, men tror at om du sjekker opp hva jeg sier så vil du finne ut at det stemmer

Doggcrappoman
    Ble medlem
    03-2002
    Alder
    32
    Skip's roundtable (en samling av precontest (dvs deff-)eksperter) på intensemuscle debatterer dette "as we speak":

http://www.intensemuscle.com/showthread.php?t=8210
    Heroes come, heroes go, but demons are forever!

Ble medlem
    07-2004
    Alder
    41
    Det er diskutert før her på forumet også: trening før frokost Merket meg spesielt ts sitt innlegg.

Interessant at også de store diskuterer det
    Sist endret av tjeh; 04-04-05 kl 07:05
    --tjeh
    Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter.

Judge, Jury & Executioner darp sin avatar
    Ble medlem
    11-2002
    Alder
    31
    Jeg føler hvertfall jeg brenner best fett i de periodene jeg har morgenkardio og kardio rett etter en hard styrke økt.

Hva som står på nett dokumentert eller ikke bryr meg veldig lite i denne sammenhengen for dette funker helt klart bra for meg.

Merker mangen morninger når jeg går 1 timer ++ turer i ujevnt terreng, da blir jeg veldig slapp og sløv, dette tolker jeg som at kroppen bruker fettlagre som energi og slappheten er pga fettlagrene er en veldig treg energi kilde.
    Sist endret av darp; 04-04-05 kl 08:10

Silver Member - III Mitlømp sin avatar
    Ble medlem
    02-2005
    Alder
    28
    Min erfaring med å "gjøre ting" på tom mage, og etterhvert tomme energilagre (bortsett fra fett seff...) er følgende:

1 dag uten mat
    - Mye aktivitet som gåing, saging, mekke overnatting i skogen
    Resultat: Fantaserer etterhvert om alt mulig av mat
    Føler meg: Ikke slapp, men merker at jeg ikke har spist på en stund

2 dager uten mat
    - Begynner å bli litt slapp. Svetter lettere i forhold til innsatsen. Tyngre å gjøre ting, begynner å merke det litt på humøret

3 dager uten mat
    - Begynner å bli skikkelig slapp. Å gjøre selv enkle ting som å reise seg opp er like tungt som å stå opp om morgenen når man er trøtt. Forskjellen er at følelsen varer hele dagen. Marsjerer langt og vi lager provisorisk tak over hodet.

4 dager
    - ammoniakånde. Fysisk ytelse vesentlig redusert, et ork å gjøre ting, men man KAN om man vil. Fikk et rått egg. Ble helt rusa av å spise det ...hehe

5-7 dager
    Ting går litt bedre, virker som kroppen venner seg litt til det. Ånden er bedre igjen (tror jeg )

Vil anslå fysisk ytelse til ca. halvparten av normalt, ganske mye +- avhengig av hva det er.

Min konklusjon ut fra dette er at det tar lang tid å bruke opp energilagre i kroppen, og en natt er helt klart ikke nok. Jeg antar derfor at ved morgenkardio så forbrennes det mye annet enn fett.

Noen som har andre meninger om dette?
    In this life we get only those things for which we hunt, for which we strive, and for which we are willing to sacrifice.

Ble medlem
    03-2002
    Sitat Opprinnelig skrevet av darp
    Jeg føler hvertfall jeg brenner best fett i de periodene jeg har morgenkardio og kardio rett etter en hard styrke økt.

Hva som står på nett dokumentert eller ikke bryr meg veldig lite i denne sammenhengen for dette funker helt klart bra for meg.

Merker mangen morninger når jeg går 1 timer ++ turer i ujevnt terreng, da blir jeg veldig slapp og sløv, dette tolker jeg som at kroppen bruker fettlagre som energi og slappheten er pga fettlagrene er en veldig treg energi kilde.
    Er veldig nysgjerrig på hvordan du kan FØLE dette????

Så du kan feks føle at du forbrenner mer fett av å gjøre cardio før frokost enn etter frokost da eller?

Ble medlem
    03-2002

Har du hørt om noe som heter lavt blodsukker før?

Ble medlem
    07-2004
    Alder
    41
    Hva skjer med forbrenningen og bruk av reserver når man får lavt blodsukker da, HIT?
    --tjeh

Ble medlem
    11-2002
    Alder
    31
    Er veldig nysgjerrig på hvordan du kan FØLE dette????

Så du kan feks føle at du forbrenner mer fett av å gjøre cardio før frokost enn etter frokost da eller?
    Dette er noe jeg FØLER fordi jeg har best RESULTATER når jeg DEFFER på DENNE måten. Har testet mangen måter å deffe på og dette funker best for meg.

Tror du mistforstod den setningen litt mister. Det er er ikke snakk om at jeg føler fettforbrennina for hver økt, men resultater jeg har sett selv ved bruk av ulike metoder å deffe på.

Ble medlem
    11-2002
    Alder
    31
    Ja jeg har hørt om det, men desverre ikke satt meg inn i dette med GI og blodsukker helt. Kansje du kan lære meg noe nytt og nyttig der?

Ble medlem
    03-2002
    Sitat Opprinnelig skrevet av tjeh
    Hva skjer med forbrenningen og bruk av reserver når man får lavt blodsukker da, HIT?
    Det var uttrykket "føler" jeg syntes var litt artig i det innlegget og det var derfor jeg skrev det..

Er klar over at et høyt blodsukker ikke er det beste for fettforbrenningen (høye nivåer av insulin, for i et normalt fungerende menneske skal insulinen regulere blodsukkeret slik at det ikke bli for høyt).

Ble medlem
    03-2002
    Dette er noe jeg FØLER fordi jeg har best RESULTATER når jeg DEFFER på DENNE måten. Har testet mangen måter å deffe på og dette funker best for meg.

Tror du mistforstod den setningen litt mister. Det er er ikke snakk om at jeg føler fettforbrennina for hver økt, men resultater jeg har sett selv ved bruk av ulike metoder å deffe på.

Hvilke måter har du brukt å deffe på som du sammenligner med?

Ble medlem
    03-2002
    Ja jeg har hørt om det, men desverre ikke satt meg inn i dette med GI og blodsukker helt. Kansje du kan lære meg noe nytt og nyttig der?
    De reaksjonene du beskrev i innlegget ditt kan være et tegn på lvt blodsukker.. Skjelvinger, svette, tunnelsyn osv er andre..

Tre-stjerners bruker
    Ble medlem
    01-2004
    Alder
    28
    Hm hm..

Regner med at vi snakker om at man allerede er i et kaloriunderskudd her?
    Hvor har du 24 timer fra? Leveren vil tømme seg etter ca 12 timer uten karbohydrater.

At musklene ikke tømmer seg over natten er vi enige om selvsagt, da musklene ikke kan frigi glykogen til blodglukose. Eneste måten å tømme disse på er ved høyreptrening.
    Sist endret av Stripie; 04-04-05 kl 10:20

Ble medlem
    11-2002
    Alder
    31
    Hvilke måter har du brukt å deffe på som du sammenligner med?
    Har vel ingen navn på måtene men jeg har prøvd mye forskjellig som jeg ikke gidder å remse opp eller tenke tilbake i tid pga. Jeg har brukt alt for mye tid som jeg kunne brukt på å bygge muskler på å deffe. Men jeg har nå funnet ut hva som funker for meg så lenge jeg holder opplegget.

Ble medlem
    11-2002
    Alder
    31
    De reaksjonene du beskrev i innlegget ditt kan være et tegn på lvt blodsukker.. Skjelvinger, svette, tunnelsyn osv er andre..
    Hva er ulempene med lavt blodsukker da?

leveren har vel sukker lagre som varer 8-12 timer eller noe slikt. etter dette vil vel disse bieffektene vise seg? som at kroppen vil hente energi hos musklene og du kommer i en katabol fase

Ble medlem
    07-2004
    Alder
    41
    Jeg tror fortsatt morgenkardio er smart.

Her kommer antagelser (min forståelse av myten), som gjerne kan motsies.

Man starter med lavt blodsukker, har lite eller ingen hurtige karbs på veg inn i blodstrømmen, lite trege karbs i tarmsystemet, og med lagrene i lever/muskler LITT tappet (dvs. ikke fulle) på grunn av en natt (og kvelden før for dem av oss som unngår karbs på kveldstid) uten karbo-tilførsel. Disse tingene gjør at man ender opp med å starte transport av næring fra fettcellene mye tidligere enn man ville gjort med kardio rett etter lunch. Dette skjer, selv om verken levra eller musklene er TOMME for næring.

Ved frokost, er da kroppen i full vigør og forbrenningen er høyere enn den ville vært uten morgenkardio+frokost.

Kan noen forklare hvilke av disse antagelsene som ikke holder stikk, og hvorfor?
    --tjeh

Ble medlem
    07-2003
    Alder
    37
    Regner med at vi snakker om at man allerede er i et kaloriunderskudd her?
    Hvor har du 24 timer fra? Leveren vil tømme seg etter ca 12 timer uten karbohydrater.
    Jeg har mine 24timer i fra fysiologien. Slå opp i de fleste fysiologi bøker, og du vil finne ut det samme.

Må også påpeke at du endrer premissene for diskusjonen - bevisst eller ubevisst bryr jeg meg egentlig ikke om, men det blir urettferdig. Hverken du eller kanskje mer viktig - artikkelen, nevnte noen ting som helst om "uten karbohydrater" , derfor må vi gå ut i fra at det er et kaloriunderskudd som kommer fra reduksjon i antall kalorier, og ikke en total fjerning av karbohydrater.

Man må kutte karbohydratene ganske tidlig for at man skal oppleve en lever tom for glykogen.

Tror egentlig vi er enig, men du leste nok ikke godt nok over innlegget mitt, man må skille mellom karbohydratredusert - og tom for karbohydrater

Høyt savnet RIP fra oss alle Sindre sin avatar
    Ble medlem
    09-2003
    Alder
    28
    High intensity exercise promotes better fat loss

by Paul Cribb, B.H.Sci HMS
    AST Director of Research

Some people never learn when it comes to exercise and fat loss. Walk into any gym in the United States and you'll see folks pedaling leisurely on a bike while reading a magazine or staring at a plasma screen. Others clutch the handles on a treadmill as they stroll along. These poor misguided souls have been lead to believe that low-intensity exercise is good for fat burning. However, the research-based information on this topic clearly shows that fat loss only comes from expending more calories than you consume.

Exercise is just like everything else in life, you only reap what you sow. Body fat utilization only comes from elevating the metabolism and burning more calories than you put in on a daily basis. Low intensity aerobic exercise doesn't burn calories and stoke the metabolism the way intense exercise does. Vigorous cardio exercise is the most effective way for healthy people to shed body fat and keep it off as this form of exercise burns more calories during the workout and stokes the metabolism for hours after the workout.

Long-term Studies from Laval University have confirmed that people who train intensely have more muscle and less body fat, even though they exercise for less time. Research from Duke University has confirmed that people can lose weight without having to worry about counting calories if they exercise intensely every day.
    Better living through chemistry

Lever LIVE som bodybilder Iron-Kim sin avatar
    Ble medlem
    11-2004
    Alder
    27
    Sitat Opprinnelig skrevet av Sindre
    However, the research-based information on this topic clearly shows that fat loss only comes from expending more calories than you consume.
    .

Dette er jo så logisk som det går an å bli. Hvorfor er det så få som har skjønt det?
    -Kropps bygger på heltid, IKKE deltid.
    -Har KUN muskelbilder på facebook. har ikke stort annet å vise til.
    -Trener HARDT, annen hver dag.
    -Lar blodet BLØ på trening.
    -1 kg kylling, HVER dag.
    -Har janteloven i PWO-shaken.
    -37% ren.

The list!

Big Boy

Mitt bidrag.

Tre-stjerners bruker
    Ble medlem
    01-2004
    Alder
    28
    Jeg har mine 24timer i fra fysiologien. Slå opp i de fleste fysiologi bøker, og du vil finne ut det samme.

Må også påpeke at du endrer premissene for diskusjonen - bevisst eller ubevisst bryr jeg meg egentlig ikke om, men det blir urettferdig. Hverken du eller kanskje mer viktig - artikkelen, nevnte noen ting som helst om "uten karbohydrater" , derfor må vi gå ut i fra at det er et kaloriunderskudd som kommer fra reduksjon i antall kalorier, og ikke en total fjerning av karbohydrater.

Man må kutte karbohydratene ganske tidlig for at man skal oppleve en lever tom for glykogen.

Tror egentlig vi er enig, men du leste nok ikke godt nok over innlegget mitt, man må skille mellom karbohydratredusert - og tom for karbohydrater
    12-24 timer faktisk, og faktorer som kaloriunderskudd og mengden karbohydrater spiller en rolle her.
    På en diett er det vanlig at man kun inntar protein og fett til det siste måltidet, og da har det fort gått bortimot 12 timer uten karbohydrater. I tillegg har man gått i kaloriunderskudd og med lite karbohydrater hele dagen.

Men nå har vel diskusjonene uansett sklidd ut.

Medlem Embraced sin avatar
    Ble medlem
    12-2002
    Nine Research-proven Strategies for Rapid Fat-Loss

AST Director of Research

Have you reached a plateau in your fat loss efforts? Are you having trouble shifting that last 5 or 10 pounds that will make you look really good? Do you want to avoid plateaus as you attempt to reach your best ever condition for your next competition? The key to fat loss is an elevated metabolism. If you answered yes to any of the above questions, you are fighting a losing battle with your metabolism. Try the nine research-proven strategies listed below to spark your sluggish metabolism and smash through stagnation in your quest for a lean, mean physique.

1. Eat breakfast within 30 minutes of waking.

Many people that want to shed body fat will perform their exercise first thing in the morning without some form of breakfast. They do this with the misguided belief they are tapping into fat stores and forcing their body to burn fat for fuel. This information originated many years ago from outdated research performed on obese subjects. However, effective fat loss for people that are not fat is a much trickier objective. I won’t go into the numerous physiological aspects of why it is a terrible decision for healthy people to avoid nutritional support before exercise in the morning. I will tell you that you cannot dictate the type of fuel you want your body to utilize during exercise— human physiology is far too intricately balanced.

Exercising in the fasted state (in morning, on an empty stomach) induces a tremendous amount of muscle breakdown, (along with a small amount of fat loss). This is a one-way ticket to a slower metabolism and a body that quickly learns to hoard fat, not burn it. After 7 or 8 hours of your metabolism has slowed down. Breakfast kick-starts your metabolic rate and creates an instant anabolic environment within the body. To lose body fat from exercise, the correct nutritional support that preserves lean body mass must be present.

Before morning cardio training, I recommend The Bracketing Method; a small dose (30-40grams) of VP2 Whey Isolate mixed in water with a serving of Micronized Creatine HSC consumed 30 minutes before and immediately after exercise. Before resistance training, I recommend a serving of cooked oats with a handful of raisins mixed with milk and a scoop or two of whey isolate and eaten 30minutes before hitting the gym. This breakfast is nutritionally perfect for building muscle and takes less than 5 minutes to prepare.

2. Increase your meal frequency without increasing total calorie intake.

This simple but highly effective strategy is often overlooked by bodybuilders and body shapers during their contest count down. Dieting (calorie restriction) slows the metabolism, as soon as you feel your fat loss results stagnate simply increase your meal frequency without increasing total calorie intake. This is achieved by dividing your daily calorie intake into more meals than you currently consume. If you’re eating 5 meals a day, reduce the portions to create seven smaller meals. If you’re eating seven meals a day, turn them into nine. Remember, we’re not talking about increasing total calorie intake; we are merely subdividing the total daily intake into smaller meals.

3. Increase your vegetable intake.

Vegetables are the real secret to an ultra lean, healthy body. The reason is vegetable’s high bulk but low calorie content. These foods are the secret to effective fat loss; they are naturally high in fibre yet low in calorie content. In essence, a high intake of vegetables provide bulk to the diet that tricks the metabolism into staying elevated because of the large volume of food the body has to process. Note: All vegetables are nutrient dense, yet sparse in calorie content. Therefore, they increase satiety and make dieting easier. Not many people realize a large plate pilled high with any variety of vegetables contains less than 1250 calories (300 calories), and I guarantee most people couldn’t finish the plate! As you’re calorie restriction becomes tighter, increase your vegetable intake, this will definitely enhance your fat loss results.

4. Leave room in your program to increase your exercise frequency.

Exercise and eating are the only two weapons a person can utilize to stoke the metabolism. However, with regard to exercise for effective fat loss, it is important to leave room for progression in your program, particularly regarding frequency of aerobic exercise. Start your fat loss program with a minimal amount of cardio exercise, then add just one short but intense cardio workout to your weekly exercise regimen and assess your progress before additional workouts are scheduled. Too many overenthusiastic bodybuilders jump straight into grinding out 5 or 6 cardio sessions a week. This quickly leads to stagnation and leaves little room for progression. Obviously, the key is to start your preparation a long way out from your target date. Gradually increasing your exercise frequency is sure-fire way to keeping your metabolism elevated for effective fat loss.

5. Drink more water.

Drinking water to ensure fat loss may sound far fetched however, I assure you there is sound physiological rational behind this strategy. Muscle and other tissues are 80% water. When muscle cells are dehydrated by only 1 or 2%, a catabolic process is triggered. A catabolic environment makes it impossible to recover and gain from training. Increasing fluid intake, particularly when accompanied by cell-volumizing nutrients such as micronized glutamine and creatine, increases muscle cell volume. Increasing cell volume switches on anabolic process and the synthesis of new tissue within cells. The synthesis of new, lean tissue will cause an increase in metabolic rate, so drink up!

6. Up your intake of low-fat dairy foods.

A substantial amount of scientific research has accumulated over the last 4 years that supports what appears to be a very unlikely concept for effective weight loss. Dietary calcium is now thought to play a key role in the regulation of energy metabolism and whether an individual gains or loses body fat. Diets that are rich in calcium appear to prevent fat gain as well as increase fat metabolism, thereby markedly accelerating the process of shedding body fat.

While the beneficial impact of a high calcium intake on fat loss is clear, a review of the literature shows that dairy calcium appears to provide the greatest fat-loss effect of all calcium sources. Even without calorie-restriction, increasing the intake of dairy proteins is shown to reduce body fat and increase fat-free mass in a number of populations. Although the bioactive constituents responsible for dairy calcium’s beneficial effects on fat metabolism remain the subject of speculation, the researcher’s behind these studies suggest that whey proteins are a major contributor.

7. Consume a substantial portion of your daily calories after exercise.

Vigorous or intense exercise accelerates the body’s metabolism tremendously. However, it also creates a tremendous amount of tissue breakdown. Without the correct approach to nutrition after training, a loss of lean tissue can be the end result. Losing lean tissue (muscle) slows the metabolism and this is the surest way to stagnate any attempt at fat loss.

The post workout period is an ideal “window of opportunity” for boosting the metabolism and improving body composition. Research demonstrates that nutrients consumed in the hours following a workout are shuttled directly to muscles to boost the metabolism and repair damaged tissue. Nutrient consumption in the post-workout period does not interfere with the fat loss process. I recommend bodybuilders that want to gain lean mass should consume a significant portion (approx 20-30%) of their daily calorie intake during the 3-hours following resistance training. For an in-depth look at this procedure, read The Anabolic Timing Factor.

8. Don’t “live” on supplements.

Too many bodybuilders chose to live on supplements and don’t consume enough whole foods to provide optimal nutrition for building a premium body. I’ve always found that protein supplements such as VP2 Whey Isolate and Ny-Tro Pro-40 exert that greatest anabolic effect when they are consumed along side an extensive and varied whole food intake, rather than replace it.

Calorie restriction forces the body to utilize all nutrition sources for energy production. A high intake of lean, whole proteins such as egg whites, fish, meats and poultry and vegetables stabilize blood sugar and insulin levels. This ensures that your protein supplements are directed towards muscle growth and repair and not utilized simply to provide energy.

9. Train twice a day, but only 2 or 3 days a week.

Research has shown that two 15-minute workouts performed 6-hours apart will burn more than double the amount of calories compared to a single 30-minute exercise session of the same intensity. This makes twice-a-day exercising a phenomenal tool for fat loss. If you’ve hit a fat loss plateau, I recommend you perform your weight training early in the AM and perform a Max-OT cardio workout in the PM. Alternately; you may want to perform two short cardio workouts on your non-lifting days.

However, most bodybuilders are guilty of the mind set “more is better”. Be very aware that training twice a day takes a tremendous toll on the body. Unless you have a lifestyle that completely revolves around your bodybuilding goals (in other words, you’re a normal human that works 8-10 hours a day along with all of life’s other stresses), training twice a day means you run a high risk of over training. That’s why I recommend twice-a-day training on two or three days of the week for most people. Believe me, simply by introducing just one “twice-a-day” training day to your weekly schedule will your metabolism into overdrive.

So there you have it, nine research-proven ways to rev up your metabolism and ensure you smash through any stagnation in your fat loss attempts. How many of these strategies do you currently follow?
    Think Big!

Ble medlem
    09-2003
    Alder
    28
    "Exercising in the fasted state (in morning, on an empty stomach) induces a tremendous amount of muscle breakdown, (along with a small amount of fat loss). This is a one-way ticket to a slower metabolism and a body that quickly learns to hoard fat, not burn it. After 7 or 8 hours of your metabolism has slowed down. Breakfast kick-starts your metabolic rate and creates an instant anabolic environment within the body. To lose body fat from exercise, the correct nutritional support that preserves lean body mass must be present."

Veldig viktig punkt.

PG*
    PG* er ikke aktiv
    Carnivore PG* sin avatar
    Ble medlem
    03-2005
    Alder
    36
    Sitat Opprinnelig skrevet av schakver
    http://www.klikk.no/Article.asp?ArticleID=3843

Leste denne i dag. Nå vet jeg ikke hva slags autoritet forfatteren av artikkelen er, men her blir det lagt frem som en myte at trening på tom mage om morgenen brenner mer fett. Det er andre momenter her som også blir anbefalt på forumet. Driver vi med vranglære eller er det mye uenighet om disse sakene ?
    Her står det litt om hvem hun er. Hun er en av "ekspertene" i dagbladets vektklubb "litt lettere" (de som ikke viste eller fant ut hva stack var , for de som hsuker den tråden)
    http://www.dagbladet.no/littlettere/om/eksperter.php

Jill Jahrmann er utdannet fysioterapeut med mellomfag fra Norges Idrettshøgskole. Hun har jobbet i SATS-kjeden fra før oppstarten i 1995 og har vært involvert i både senterledelse, oppbygging av SATS Skolen – senere SAFE, og utvikling av SATS Treningskonsept fra den spede begynnelse til dagens situasjon (med 130 treningssentre i Norden og et mangfold av aktiviteter).

Jill er kjent som en kunnskapsrik motivator med treningsglede og livstilsforandring som viktigste hjertebarn. Det kan både smale og brede, unge og gamle som har vært med henne på trening skrive under på.

I dag er hun Produktdirektør i SATS-konsernet med ansvar for områdene Produktutvikling – og kvalitet. Hun har hatt flere oppdrag som fast spaltist og artikkelforfatter i ukemagasiner. Hun er ettertraktet foreleser med temaer som effektiv trening, aktiv livsstil, overskudd til hverdagen og yoga. I februar 2003 debuterte hun som forfatter på Gyldendal fakta med boken ”TREN – boken som hjelper deg å komme i form”, og i mars 2004 kom ”Fitnessyoga” på samme forlag.

Jill liker å holde seg i form i fritiden, men ennå viktigere enn de fysiske gevinstene treningen gir er opplevelsen og treningsgleden. Favorittaktiviteter er dykking, yoga, turer i skog og mark og en knallhard Høypuls time. Skillet mellom kroppen og sjelen er en vestlig, foreldet teori som ikke fungerer i virkeligheten, sier Jill. Det handler om å ha det bra som menneske og da bør både mat og aktiviteter kunne fungere som positivt påfyll til både kropp og hode

Ble medlem
    12-2002
    q: I know it's best to do cardio in the morning on an empty stomach, but is it still okay to do it right after my workout when my blood sugar levels are still low enough. I've read that it's okay and then I read stuff like it's the worse thing to do. Which is it?

A: Body fat is not actually "burned" at the time you are doing cardiovascular training. Getting your heart rate up and all the hard work your body does during cardiovascular training cranks up your metabolism and elevates your body temperature. A faster, more efficient running metabolism and a consistently elevated body temperature over the course of the entire day; over the course of the entire week; and over the course of the entire month is what ultimately gets the difficult job of burning body fat done.

So, to answer your question, it really doesn't matter if your stomach is empty or not in the long run if you want to burn body fat. Now, if you want to make sure you preserve as much muscle mass as possible, I suggest that you eat a small meal within an hour or so of doing your cardiovascular training.

Separate your weight training and cardiovascular training sessions with as much time and as many meals as your schedule allows. If this isn't possible, go ahead and do your cardiovascular training after training with weights and eat a nutritious immediately afterwards.

Hentet fra ast
    Think Big!

Ble medlem
    12-2002
    Er dritlei av denne myten forstår dere.. som med utallige andre.. forskning er en fin ting

Q: I've heard that to burn fat it's best to do cardio in the morning on an empty stomach. What's your opinion on this?

A:
    Morning Muscle Builder
    My opinion is that if you don't mind burning just as much muscle as fat then follow that approach.

This is another case of applying non-related research in an attempt justify a theory. There is no research on athletes comparing various cardio training times and its relation to fat loss when combined with weight training. There is some research on non athletic, non weight training, obese women and morning cardio, but this has no relation to a weight training athlete.

This certainly does not mean you shouldn't do cardio in the morning, but never do morning cardio on an empty stomach. This is a guaranteed way to lose lean muscle.

You see, when you wake up in the morning you are entering or you are already in a catabolic state. A serious catabolic state. You're losing muscle. Your priority at this time is to supply your muscles a fast acting nitrogen source to halt the catabolism and ignite anabolism - muscle growth. When you wake up you have just endured a 6, 8, or 10 hour fasting. Your muscle have had no nutrients, no protein over an extended amount of time. The last thing you want to do is enter an intense cardio session under this catabolic condition. Like I said, this is a guaranteed way to lose lean muscle.

As I have outlined in the past, the first thing you want to do when you wake up is get some protein to your muscles. You should literally be drinking a VP2 Whey Isolate shake even before you are fully awake. It's that important.

So if you want to schedule your cardio in the morning here's what you do. As soon as wake up, not after you take a shower or watch The Road Runner Show, but immediately after you wake up. This is imperative. You can then schedule your cardio 30 minutes after drinking down your VP2.

Another important thing about cardio. Do your cardio either on non weight training days or 8 to 12 hours away from your weight training. Most people do their cardio either right before or, even more so, right after their weight training. This is a big No-No! Look, you've just pounded your your muscles with high intensity overload. The last thing you want to do is slam the door on recuperation by jumping straight into 30 minutes of cardio training. Not only do you miss a critical (the most critical) time for nutrient uptake by your muscles, but there's mounting evidence that you blunt anabolic hormone release and increase catabolic hormonal output. You effectively sabotage your workout.

If your goal is to build lean muscle and decrease body fat you should never combine weight training and cardio in the same workout.
    Think Big!

Tre-stjerners bruker
    Ble medlem
    01-2004
    Alder
    28
    "2. Increase your meal frequency without increasing total calorie intake.

This simple but highly effective strategy is often overlooked by bodybuilders and body shapers during their contest count down. Dieting (calorie restriction) slows the metabolism, as soon as you feel your fat loss results stagnate simply increase your meal frequency without increasing total calorie intake. This is achieved by dividing your daily calorie intake into more meals than you currently consume. If you’re eating 5 meals a day, reduce the portions to create seven smaller meals. If you’re eating seven meals a day, turn them into nine. Remember, we’re not talking about increasing total calorie intake; we are merely subdividing the total daily intake into smaller meals."

Nyere studier viser at det ikke er noen forskjell i energiforbruk selvom man deler måltidene i mange små måltider.
    For mange kan det rent praktisk sett, være en fordel å spise kun 4-5 litt større og sammensatte måltider av prot,karb og fett for å få en bedre metthetsfølelse.

Ble medlem
    12-2002
    "Nyere studier viser at det ikke er noen forskjell i energiforbruk selvom man deler måltidene i mange små måltider."

link?
    Think Big!

Ble medlem
    11-2002
    Alder
    31
    High intensity exercise promotes better fat loss

AST Director of Research

Some people never learn when it comes to exercise and fat loss. Walk into any gym in the United States and you'll see folks pedaling leisurely on a bike while reading a magazine or staring at a plasma screen. Others clutch the handles on a treadmill as they stroll along. These poor misguided souls have been lead to believe that low-intensity exercise is good for fat burning. However, the research-based information on this topic clearly shows that fat loss only comes from expending more calories than you consume.

Exercise is just like everything else in life, you only reap what you sow. Body fat utilization only comes from elevating the metabolism and burning more calories than you put in on a daily basis. Low intensity aerobic exercise doesn't burn calories and stoke the metabolism the way intense exercise does. Vigorous cardio exercise is the most effective way for healthy people to shed body fat and keep it off as this form of exercise burns more calories during the workout and stokes the metabolism for hours after the workout.

Long-term Studies from Laval University have confirmed that people who train intensely have more muscle and less body fat, even though they exercise for less time. Research from Duke University has confirmed that people can lose weight without having to worry about counting calories if they exercise intensely every day.
    Det er da ikke sikkert at alle som går på mølla ikke er klar over at høy intensitet er best. Etter en hard treningsøkt på si 1 1\2 time som vil tappe deg rimelig bra for energi så kan det være veldig hardt å ha noe høy intensitet på kardioen, da kan det være greit å gå på mølla i raskt tempo\oppoverbakke i 30-60 min i stedet for å springe. Jeg pleier som regel gjøre dette, etter 1 1\2 time hard trening orker jeg ikke springe livet av meg på mølla eller noe.

Så det han sier her blir jo å dømme folk før han vet hva det er snakk om.

Ble medlem
    09-2003
    Alder
    28
    Most people do their cardio either right before or, even more so, right after their weight training. This is a big No-No! Look, you've just pounded your your muscles with high intensity overload. The last thing you want to do is slam the door on recuperation by jumping straight into 30 minutes of cardio training. Not only do you miss a critical (the most critical) time for nutrient uptake by your muscles, but there's mounting evidence that you blunt anabolic hormone release and increase catabolic hormonal output. You effectively sabotage your workout.

If your goal is to build lean muscle and decrease body fat you should never combine weight training and cardio in the same workout.

Gold Member CrazyMonkey sin avatar
    Ble medlem
    06-2002
    Alder
    30
    Most people do their cardio either right before or, even more so, right after their weight training. This is a big No-No! Look, you've just pounded your your muscles with high intensity overload. The last thing you want to do is slam the door on recuperation by jumping straight into 30 minutes of cardio training. Not only do you miss a critical (the most critical) time for nutrient uptake by your muscles, but there's mounting evidence that you blunt anabolic hormone release and increase catabolic hormonal output. You effectively sabotage your workout.

Merket det på kroppen ifjor veldig godt, tok meste av kardioen min rett etter trening og mistet syyykt mye muskler.
    Its amazing how 5% of the people can destroy the reputation of the remaining 95%.

Tre-stjerners bruker
    Ble medlem
    01-2004
    Alder
    28
    Sitat Opprinnelig skrevet av Embraced
    "Nyere studier viser at det ikke er noen forskjell i energiforbruk selvom man deler måltidene i mange små måltider."

link?
    Meal frequency and energy balance

Bellisle F, McDevitt R, Prentice AM.

INSERM U341, Hotel Dieu de Paris, France.

Several epidemiological studies have observed an inverse relationship between people's habitual frequency of eating and body weight, leading to the suggestion that a 'nibbling' meal pattern may help in the avoi of obesity. A review of all pertinent studies shows that, although many fail to find any significant relationship, the relationship is consistently inverse in those that do observe a relationship. However, this finding is highly vulnerable to the probable confounding effects of post hoc changes in dietary patterns as a consequence of weight gain and to dietary under-reporting which undoubtedly invalidates some of the studies. We conclude that the epidemiological evidence is at best very weak, and almost certainly represents an artefact. A detailed review of the possible mechanistic explanations for a metabolic advantage of nibbling meal patterns failed to reveal significant benefits in respect of energy expenditure. Although some short-term studies suggest that the thermic effect of feeding is higher when an isoenergetic test load is divided into multiple small meals, other studies refute this, and most are neutral. More importantly, studies using whole-body calorimetry and doubly-labelled water to assess total 24 h energy expenditure find no difference between nibbling and gorging. Finally, with the exception of a single study, there is no evidence that weight loss on hypoenergetic regimens is altered by meal frequency. We conclude that any effects of meal pattern on the regulation of body weight are likely to be mediated through effects on the food intake side of the energy balance equation.

Tre-stjerners bruker
    Ble medlem
    01-2004
    Alder
    28
    Sitat Opprinnelig skrevet av dragon06
    Merket det på kroppen ifjor veldig godt, tok meste av kardioen min rett etter trening og mistet syyykt mye muskler.
    Høres rart ut. Har du veldig lange styrkeøkter? Du kan jo få i deg 20-30 gram proteiner for å forhindre muskelnedbrytingen.

Å trene kardio etter en styrkeøkt er forresten et godt tidspunkt, da man allerede har mobilisert fettsyrer ut i blodomløpet, og det er klart til å forbrennes.

Med mindre man skal ned i veldig god form, er ikke tidspunktet for kardio så viktig, da det er det totale kcal underskudd i løpet av en dag som er det viktigste.

Ble medlem
    11-2002
    Alder
    31
    Kardio etter styrketrening er standard for meg.. Jeg går ned i vekt og opp i styrke så noe må jeg jo gjøre rett, men det tar tiiid da!

Gold Member Omen sin avatar
    Ble medlem
    10-2002
    Alder
    30
    Jeg sykler av og til 30-35 min etter styrketrening som varer bestandig over 1 time. Kanskje 1,5 time så med syklinga blir det 2 timer totalt ca. Driver og deffer , men er jo ikke sugen på og miste masse muskler. Så bør jeg kanskje droppe kardio etter trening og heller ta morgenturer?

Det er et skikkelig tiltak og tar tid og stå opp 1 time før frokost og gå turer da

Ble medlem
    09-2003
    Alder
    28
    Sitat Opprinnelig skrevet av Omen
    Jeg sykler av og til 30-35 min etter styrketrening som varer bestandig over 1 time. Kanskje 1,5 time så med syklinga blir det 2 timer totalt ca. Driver og deffer , men er jo ikke sugen på og miste masse muskler. Så bør jeg kanskje droppe kardio etter trening og heller ta morgenturer?

Det er et skikkelig tiltak og tar tid og stå opp 1 time før frokost og gå turer da
    Hvorfor ikke ta turen når det passer deg best på dagen?

Gold Member CrazyMonkey sin avatar
    Ble medlem
    06-2002
    Alder
    30
    Høres rart ut. Har du veldig lange styrkeøkter? Du kan jo få i deg 20-30 gram proteiner for å forhindre muskelnedbrytingen.

Å trene kardio etter en styrkeøkt er forresten et godt tidspunkt, da man allerede har mobilisert fettsyrer ut i blodomløpet, og det er klart til å forbrennes.

Med mindre man skal ned i veldig god form, er ikke tidspunktet for kardio så viktig, da det er det totale kcal underskudd i løpet av en dag som er det viktigste.

Man er vel i katabolsk tilstand rett etter treningen og jogge fører vel til at man holder seg i den tilstanden over lengre tid?
    Its amazing how 5% of the people can destroy the reputation of the remaining 95%.

Tre-stjerners bruker
    Ble medlem
    01-2004
    Alder
    28
    Sitat Opprinnelig skrevet av dragon06
    Man er vel i katabolsk tilstand rett etter treningen og jogge fører vel til at man holder seg i den tilstanden over lengre tid?
    Har du trent lenge har kroppen din utsondret kortison, som du sikkert vet er veldig glad i aminosyrer
    Spis litt proteinpulver for å unngå at dette går utover musklene, det holder med 20-30 gram.

Kroppen er katabol ja, og det vil du utnytte. Bare få i deg proteinene mellom vekttreninga og kardioen

Ble medlem
    12-2002
    Stripie: Flott! Men flere måltider vil uansett hjelpe til å holde en mer stabil strøm av næring til systemet. Og det vil utgjøre en dramatisk forskjell på hvor godt kroppen klarer å nyttegjøre seg av det du spiser. Mer frekvent matinntak = mer muskler = større basal metabolisme. Det har også en sultdempende effekt.

Hvorfor i all verden ta kardioen på morgenen eller etter styrketrening!? Det er jo garantert katabolisme! Insulin sensiviteten er på sitt høyeste på eksakt disse to tidspunktene. Kroppen suger opp næring som en svamp, og dere vil utføre kardio? Det som brenner fett er kaloriunderskudd. Kortisol er et av de mest katabole hormonene vi har. Hvorfor ikke ta godt vare på de stakkars opptjente musklene våre? Mitt tips er iallefall å holde mest mulig avstand mellom styrketrening og kardio. Og kardio på morgenen er helt greit det så lenge du har spist. Husk at den egentlige forbrenningen skjer ved å øke basalmetabolismen, som best stimuleres ved høy intensitet.
    Ikke ødelegg musklene dine på feilinformasjon.
    Den eneste fordelen jeg kan se er visst timeplanen ikke gir rom for alternativer.
    Sist endret av Embraced; 05-04-05 kl 18:19
    Think Big!

Tre-stjerners bruker
    Ble medlem
    01-2004
    Alder
    28
    Sitat Opprinnelig skrevet av Embraced
    Stripie: Flott! Men flere måltider vil uansett hjelpe til å holde en mer stabil strøm av næring til systemet. Og det vil utgjøre en dramatisk forskjell på hvor godt kroppen klarer å nyttegjøre seg av det du spiser. Mer frekvent matinntak = mer muskler = større basal metabolisme. Det har også en sultdempende effekt.
    Når det er snakk om å bygge opp musklene, du nevner jo mer muskler, så er jeg enig i at større måltidsfrekvens er optimalt.
    Men i et kaloriunderskudd kan det være en fordel med færre måltider, fordi man da går lengre perioder av dagen med lave insulinnivåer, som vil mobilisere mer av fettreservene.

Hvorfor i all verden ta kardioen på morgenen eller etter styrketrening!? Det er jo garantert katabolisme! Insulin sensiviteten er på sitt høyeste på eksakt disse to tidspunktene. Kroppen suger opp næring som en svamp, og dere vil utføre kardio? Det som brenner fett er kaloriunderskudd. Kortisol er et av de mest katabole hormonene vi har. Hvorfor ikke ta godt vare på de stakkars opptjente musklene våre? Mitt tips er iallefall å holde mest mulig avstand mellom styrketrening og kardio. Og kardio på morgenen er helt greit det så lenge du har spist. Husk at den egentlige forbrenningen skjer ved å øke basalmetabolismen, som best stimuleres ved høy intensitet.
    Ikke ødelegg musklene dine på feilinformasjon.
    Den eneste fordelen jeg kan se er visst timeplanen ikke gir rom for alternativer.
    Hvorfor forklarte jeg i et innlegg over her. Og du overdriver en god del her. Har man trent styrke i ca 45 min, og jogger i 20 min på tredemølla så er det veldig lite om null muskelmasse man taper. Fettforbrenninga derimot, er på sitt beste her, da man har frie fettsyrer i blodet som forbrennes direkte som energi. Er man redd for å miste muskelmasse, eller spesielt hvis man har trent en veldig lang treningsøkt ville jeg tatt proteiner mellom styrken og kardioen.

Ble medlem
    12-2002
    Når det er snakk om å bygge opp musklene, du nevner jo mer muskler, så er jeg enig i at større måltidsfrekvens er optimalt.
    Men i et kaloriunderskudd kan det være en fordel med færre måltider, fordi man da går lengre perioder av dagen med lave insulinnivåer, som vil mobilisere mer av fettreservene.
    Jeg vil påstå at de positive effektene jeg nevnte som næringsopptak, tarmfunksjon, sultdempende effekt og muskelbesparende effekt overgår dette med klar margin. Hvorfor tenke fett når du mister muskler? Det er jo snarvei til muskeltap.

Hvorfor forklarte jeg i et innlegg over her. Og du overdriver en god del her. Har man trent styrke i ca 45 min, og jogger i 20 min på tredemølla så er det veldig lite om null muskelmasse man taper. Fettforbrenninga derimot, er på sitt beste her, da man har frie fettsyrer i blodet som forbrennes direkte som energi. Er man redd for å miste muskelmasse, eller spesielt hvis man har trent en veldig lang treningsøkt ville jeg tatt proteiner mellom styrken og kardioen.
    Du er enig i at kroppen er mest katabol på morgenen og etter trening, sant? Å tilføre fysiske påkjenninger på disse to tidspunkta er katastrofalt. Jeg vil faktisk ikke si jeg overdriver her. Mindre muskler er himmelen for fettlagring. Er vi enige om at det er det totale kaloriunderskuddet som kvitter deg med uønsket lagret energi? HIT argumenterte tappert for dette i en post for et par uker siden..

Du begynner å snakke om frie fettsyrer i blodet. Det er korrekt det. Det skyldes anti insulin effekten til kortisol. Sammen med aminosyrer og glukose. Selve kjennetegnet for katabol tilstand.
    Derimot vil den naturlig økte insulin sensiviteten på disse tidspunkta gi deg en hyper-nærings transport som du bør dra nytte av.

Hadde vært artig og fått tessas synspunkt på dette...
    Sist endret av Embraced; 06-04-05 kl 09:52
    Think Big!

Side 1 av 2 12 SisteSiste

Lignende tråder

1. informasjon om vitaminer og mineraler
    By wannabeROCKY in forum Hall of Fame
    Svar: 44
    Nyeste innlegg: 06-08-10, 15:58
  2. To styrkeøkter om dagen
    By iphunk in forum Trening
    Svar: 18
    Nyeste innlegg: 12-06-03, 15:31