Viser resultatene 1 til 13 av 13

Tråd: Nå er d virkelig nok

Medlem
    Ble medlem
    12-2004

Nå er d virkelig nok

Har drivi m dette diettullet i 10 år nå...nå tar jeg meg en 4 ukers på nokadietten. Drier i om jeg mister litt vann og muskler...musklene kan jeg trene opp igjen når jeg er nede i en akseptabel fettprosent !

Les dette....virkelig interesant for de som er interresert i slanking.
    Dette er bare et utdrag...følg denne linken dersom noen har lyst til å lese hele stykket. Dette er skrevet av en prof. ved et universitet.

http://www.nokadietten.no/helsesidene/artikler/bmr.html

Man ser ofte reklame for produkter som lover langt mer enn de overhodet kan holde! Det kan være forskjellige urteblandinger, CLA-produkter, eplecidereddik, kaffe, såler, plaster etc., de lover slanke linjer og lavere vekt, uten med et ord å nevne at grunnalget for all vektnedgang er inntak og forbruk av energi (kalorier)!

Har du sett annonser for slankekurer som lover deg minus 4 kg pr. uke? Ganske sikkert, det er utrolig hva enkelte kan få seg til å skrive for å tjene penger på alle dem av oss som ikke kjenner forholdet mellom kaloriinntak og kaloriforbruk!

La oss se på realismen i det enkelte kurer lover deg!!

For å tape 4 kg kroppsfett à 7000 kcal. (1 kg kroppsfett tilsvarer en mengde på 7000 kcal. Siden kroppsfett inneholder en del vann, blir altså ikke energimengden 9000 kcal.),betyr det at man skal slanke bort 28000 kcal på 1 uke! Da må man spise 28000 kcal. mindre enn det man forbruker denne uken.

En kvinne på ca. 65 kg, med stillesittende arbeid, har bruk for ca. 2000 kcal. pr. dag, og tar man da 2000 kcal X 7 dager får man at hun forbruker 14000 kcal på denne tiden. Det vil igjen si at dersom hun overhodet ikke spiser noe mat, vil hun likevel ikke klare å redusere fettvevet med mer enn 2 kg. !!!!

Men - nå er det slik at enkelte opplever at de taper mer vekt enn som så likevel, hvordan kan da det skje?

Jo, glykogenlageret i muskler og lever er et energidepot som fort brukes opp under slanking. Vi lagrer ca. 500 g glykogen i muskler og lever, og hvert gram binder ca. 4 g vann.

Når glykogen forbrennes frigjøres vannet, noe som gir lavere kroppsvekt, men ikke fettvekt! Når man så går over til vanlig kost igjen, bygges glykogenlageret fort opp, binder vann, og vekten øker! Dette er noe som skjer ved alle harde kurer (som VLCD, Very low calory diets) og også ved mindre harde kurer som inneholder mye protein og lite karbohydrater (ketogene dietter).

Av forskjellige grunner kan enkelte ha svært mye væske i kroppen, og vil dermed også oppleve at vekten går mye og raskt ned, straks de begynner på en kur, - noe som også gjelder for brukere av NOKA-dietten. Selv om dette vekttapet altså stort sett er i form av væske, vil det likevel kunne gi god inspirasjon til å fortsette kuren, og dermed ta fatt på fettdepotene!!
    Sist endret av Homseri; 01-05-05 kl 13:22

Bronse Member
    Ble medlem
    01-2004
    Alder
    26
    Altså, når jeg leser om forskjellige slanke metoder får jeg veldig ambivalente følelser. Hver gang jeg leser noe 'nytt' om slanking får jeg lyst til å prøve det. Jeg har vel egentlig også prøvd det meste de siste årene.. Shake dietter, piller.. osv.
    Gikk alltid opp igjen når jeg begynte å spise mat igjen, etter shake kurer, eller når jeg fikk tilbake sult følelsen etter pillekurer. Det er jo det de fleste gjør.
    Alle vet at sundt kosthold, eller en god diett pluss trening kan gjøre underverk i forhold til shake dietter osv.
    Du sier du kan bygge muskler når du er ned i en fettprosent du er fornøyd med.. Skal du først miste muskler for så å bygge dem opp igjen? Da må du jo alikevell spise mye mer, og legger du jo på deg uansett!

Jeg angrer iallefall veldig på hva jeg har gjort med kroppen min.
    Jeg fant ut at det 'eneste' som hjalp var å stikke fingrene i halsen etter hver gang jeg spiste. Det funket jo som bare det! Helt til jeg begynte å overspise, syke mengder med mat. Til slutt kunne jeg ikke beholde noe mat i det hele tatt. Spiste, spydde, spiste spydde..
    Mistet alt av styrke og muskler.

Nå er jeg så innmari glad for at jeg har begynt å finne tilbake til et nogenlunde normalt kosthold. Det er på langt nær så bra som det skulle vært, men jeg er på god vei!
    Og jeg blir skikkelig overrasket over hvilke resultater jeg allerde har fått bare av å spise Tenker på hvor langt jeg kanskje kan nå med et veldig bra kosthold og riktig trening!

Så med alt dette oppfordrer jeg deg og alle andre som har lyst til å slanke seg på denne måten til å heller gå for trening og godt kosthold!!
    Klarer du ikke holde deg til dietten så ikke start så brutalt! Ta det litt etter litt, slik som meg, så lover jeg det kommer seg

Medlem
    Ble medlem
    12-2004
    Hmm...fin tekst d der Hmm...veit at sunt kosthold og trning er best, men går så treigt...skal snart på date...hhe

Bronse Member Royb sin avatar
    Ble medlem
    07-2004
    Alder
    26
    Sitat Opprinnelig skrevet av Homseri
    Hmm...fin tekst d der Hmm...veit at sunt kosthold og trning er best, men går så treigt...skal snart på date...hhe
    Slank er ikke noe man gjør, det er noe man er... å slanke seg til en date er helt feil måte å se på saken (mener jeg da). selvfølgelig kan du gå ned i vekt til det og daten blir knall, men hva gjør du etter daten da?

Det det handler om er som sagt å litt etter litt forandre kostholdet til det bedre og trene mere... hvis du tar helt av med kosthold og trening vil du jo få resultat der etter, men du kan jo risikere å gå lei. Jeg for min del slutta trening/kosthold greia 2 ganger fordi jeg ikke fikk nokk resultater. Tredje gangen derimot satsa jeg 110% noe som gav gode resultater noe som fikk meg til å fortsette...

Det handler rett og slett om å få en sunnere livsstil på heltid... ikke å slanke seg...

Edit: jeg bynte jo da med trening for å vokse, ikke for å slanke meg... men uansett, prinsippet blir det samme

Bedreviteren Hardway sin avatar
    Ble medlem
    07-2003
    Alder
    37
    Slanking i seg selv, er en prosess som de fleste klarer å håndtere til en viss grad. Problemet med den ordinære metoden å slanke seg på er hva man gjør etter man har kommet ned på ønsket vekt. Slanker man seg på feil måte vil man få problemer med å holde vekten nede om kalori inntaket skal øke. Slanking bør ikke være en kontinuerlig prosess, men som i ett ledd for å få den kroppen man ønsker seg. Å alltid være på "slankern" er utrolig slitsomt, både psykisk og fysisk - slik at det man burde streve for å oppnå var en varig vektnedgang.

Og skal man ha en varig vektnedgang er det viktig å slanke seg på riktig måte. Spesielt om ikke genmaterialet er det aller beste. Enkelte kan slanke seg på husmormåten, men de aller fleste vil ha store problemer med å leve normalt etter en slankekur. Dette har selvfølgelig en viss sammenheng med kunnskap om hvordan man skal gradvis øke kaloriene uten å gå opp i vekt - men viktigere er hva som har forsvunnet. Fett er i så liten grad metabolsk aktiv, at får man fettmassen til å reduseres og i tillegg opprettholde de metabolske organene kan man uten problemer ha et sunt og ernæringsriktig kosthold uten å sulte seg dag ut og dag inn, når man har kommet ned på ønsket vekt.

I tillegg kan det jo nevnes at jo flere ganger du slanker deg på feil måte jo tyngre vil det være neste gang --- poenget mitt er at hvoirfor ikke prøv å slank deg på riktig måte , slik at du kan være fornøyd resten av livet? i stedet for å jojoslanke deg i tide og utide og ende opp med en lavere vekt, men tilnærmet lik fettprosent og masse løs hud??

Utrolig hva folk verdsetter et egentlig betydningsløs tall (vekta). Burde man ikke være mer opptatt av hva HODET og SPEILET sier??

Kjenner uttalige som har rast ned i vekt - får høre de har blitt så slank og fin, men likevel føler slankern seg like dårlig som før , bare fordi han/hun vet at man ikke akkurat er lekker uten klær...
    Http://Fitnessbloggen.no - Trening, kosthold og helse.

AKA Gullfisken Sørlendingen sin avatar
    Ble medlem
    10-2003
    Alder
    29
    Sitat Opprinnelig skrevet av Homseri
    Er det bare meg som har problemer med å ta denne tråden seriøst?

NK
    NK er ikke aktiv
    Nautica gigantomania NK sin avatar
    Ble medlem
    03-2002
    Blog Entries
    18
    Jeg stusser litt på følgende uttalelse: Har drivi m dette diettullet i 10 år nå

Om du etter 10år på diett nå begynner å tenke på NOKA diett , hva har du egentlig drevet med disse 10årene som har med diett å gjøre ?

Bronse Member
    Ble medlem
    01-2004
    Alder
    26
    Det er vel en noe litt innimellom på dette forumet som kanskje ikke er så altfor seriøst.......

---------not---------------- SCPlayer sin avatar
    Ble medlem
    01-2005
    Alder
    28
    Sitat Opprinnelig skrevet av Ida Eline
    Det er vel en noe litt innimellom på dette forumet som kanskje ikke er så altfor seriøst.......
    Sier noe der Ida E. Er en del man må ta med en klype...

SCP

New and improved Rock sin avatar
    Ble medlem
    10-2002
    hvorfor må man gå på diett, hvorfor kan man ikke bare spise bra.
    RockyRock

Medlem devil sin avatar
    Ble medlem
    11-2002
    Alder
    27
    ja har sett tusen ganger folk som skal på slank som skriver en hel bok om hvordan de skal spise, dagen etter sprekker de og hiver i seg på cola og sjokolade. tror det er mye bedre å beggyne med et måltid om gangen å spise gradvis sunnere
    trust everyone, just dont trust the devil inside them

New and improved Rock sin avatar
    Ble medlem
    10-2002
    Ja Devil jeg og, jeg ser det hele tiden, folk jeg kjenner som skriver detaljerte kostholds program om hvordan de skal spise i flere uker på internett forums, dagen etterpå ble det pizza og cola pga jobben eller dårlig tid, hehe.
    RockyRock

aro
    aro er ikke aktiv
    Superior newbie aro sin avatar
    Ble medlem
    05-2004
    Dette var noe kryptisk.
    \o/

Lignende tråder

1. informasjon om vitaminer og mineraler
    By wannabeROCKY in forum Hall of Fame
    Svar: 44
    Nyeste innlegg: 06-08-10, 15:58
  2. blodtypediett?
    By Kloster in forum Kosthold
    Svar: 54
    Nyeste innlegg: 09-03-08, 21:03
  3. ABCDE DIÆTEN - 5 kilo muskelmasse på 10 uger!
    By Retroboy in forum Artikler
    Svar: 11
    Nyeste innlegg: 01-05-05, 20:41
  4. Den amerikanse valgkampen
    By NK in forum OT
    Svar: 137
    Nyeste innlegg: 05-11-04, 00:45

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine