Har drivi m dette diettullet i 10 år nå...nå tar jeg meg en 4 ukers på nokadietten. Drier i om jeg mister litt vann og muskler...musklene kan jeg trene opp igjen når jeg er nede i en akseptabel fettprosent !
Les dette....virkelig interesant for de som er interresert i slanking.
Dette er bare et utdrag...følg denne linken dersom noen har lyst til å lese hele stykket. Dette er skrevet av en prof. ved et universitet.
http://www.nokadietten.no/helsesidene/artikler/bmr.html
Man ser ofte reklame for produkter som lover langt mer enn de overhodet kan holde! Det kan være forskjellige urteblandinger, CLA-produkter, eplecidereddik, kaffe, såler, plaster etc., de lover slanke linjer og lavere vekt, uten med et ord å nevne at grunnalget for all vektnedgang er inntak og forbruk av energi (kalorier)!
Har du sett annonser for slankekurer som lover deg minus 4 kg pr. uke? Ganske sikkert, det er utrolig hva enkelte kan få seg til å skrive for å tjene penger på alle dem av oss som ikke kjenner forholdet mellom kaloriinntak og kaloriforbruk!
La oss se på realismen i det enkelte kurer lover deg!!
For å tape 4 kg kroppsfett à 7000 kcal. (1 kg kroppsfett tilsvarer en mengde på 7000 kcal. Siden kroppsfett inneholder en del vann, blir altså ikke energimengden 9000 kcal.),betyr det at man skal slanke bort 28000 kcal på 1 uke! Da må man spise 28000 kcal. mindre enn det man forbruker denne uken.
En kvinne på ca. 65 kg, med stillesittende arbeid, har bruk for ca. 2000 kcal. pr. dag, og tar man da 2000 kcal X 7 dager får man at hun forbruker 14000 kcal på denne tiden. Det vil igjen si at dersom hun overhodet ikke spiser noe mat, vil hun likevel ikke klare å redusere fettvevet med mer enn 2 kg. !!!!
Men - nå er det slik at enkelte opplever at de taper mer vekt enn som så likevel, hvordan kan da det skje?
Jo, glykogenlageret i muskler og lever er et energidepot som fort brukes opp under slanking. Vi lagrer ca. 500 g glykogen i muskler og lever, og hvert gram binder ca. 4 g vann.
Når glykogen forbrennes frigjøres vannet, noe som gir lavere kroppsvekt, men ikke fettvekt! Når man så går over til vanlig kost igjen, bygges glykogenlageret fort opp, binder vann, og vekten øker! Dette er noe som skjer ved alle harde kurer (som VLCD, Very low calory diets) og også ved mindre harde kurer som inneholder mye protein og lite karbohydrater (ketogene dietter).
Av forskjellige grunner kan enkelte ha svært mye væske i kroppen, og vil dermed også oppleve at vekten går mye og raskt ned, straks de begynner på en kur, - noe som også gjelder for brukere av NOKA-dietten. Selv om dette vekttapet altså stort sett er i form av væske, vil det likevel kunne gi god inspirasjon til å fortsette kuren, og dermed ta fatt på fettdepotene!!

LinkBack URL
About LinkBacks
Svar med sitat
Tenker på hvor langt jeg kanskje kan nå med et veldig bra kosthold og riktig trening!