Viser resultatene 1 til 17 av 17

Tråd: Når anbefaler dere at jeg skal ta Whey Tech og kreatin?

Kliss nytt medlem
    Ble medlem
    12-2008
    Alder
    24

Når anbefaler dere at jeg skal ta Whey Tech og kreatin?

Har kjøpt Whey Tech i sverige, og kreatin monohydrat.

Har trent i noen måneder men nå skal jeg begynne med Whey Tech og kreatin monohydrat. Skal trene minst 2 ganger i uka.

Og jeg lurer på når det lønner seg og ta proteinpulveret, og kreatinen, burde jeg blande det sammen. Og hvor mye bør jeg ta av kreatinen?

Har funnet masse om det på nettet men stoler ikke på alt.

er ca 1.80 høy og veier 75 kg

Takk på forhånd

Den anale hevneren Stålballa sin avatar
    Ble medlem
    05-2003
    Hehe hva er det du ikke stoler på?
    Uteliv, inneliv eller underliv?

Kliss nytt medlem
    Ble medlem
    12-2008
    Alder
    24
    Man finner jo folk som skriver at man burde ta 1.5 gram kreatin og opptil 20 gram om dagen.

Så lurt på om noen vet hva som er best, og når jeg burde ta proteinpulver også.

Raygunz Baronen sin avatar
    Ble medlem
    09-2005
    Alder
    26
    Protein skal suppleres ved måltider du ofte ikke spiser så mye protein, som feks med frokost.
    Utenom dette så kan du ta en shake etter trening, gjerne før også. (Er litt forskjellige teorier rundt dette, personlig tar jeg en både før og etter trening.)

Så tilslutt en kveldsshake. Jeg prøver å holde meg til 3 shaker om dagen og spiser resten av proteinet med mat.

Når det kommer til kreatin tar jeg en dose om morran. Hver dag. Kreatinet er ikke noe som funker med engang så man har en oppstartsfase før man merker noe forskjell (om man i det heletatt gjør det).

Jeg tar en toppa tskje (litt stor type).
    Pleier å stå doser utenpå pakken.

Kliss nytt medlem
    Ble medlem
    12-2008
    Alder
    24
    Okei, takk for svar. Jeg vurderer og ta en proteinshake om morran, og ta 5 gram kreatin før trening, og proteinshake etter trening, og havregryn til kveldsmat.

Høres det bra ut? Tar gjerne i mot tips eller andre måter

NK
    NK er ikke aktiv
    Nautica gigantomania NK sin avatar
    Ble medlem
    03-2002
    Blog Entries
    18
    Nå kommer dette helt an på hvor mye du spiser , om du har handlet på nett så har du vel gratis service fra utsalgsstedet der de hjelper deg å tilpasse tilskuddene du har kjøpt inn i din hverdag så det passer med treningen og kostholdet forøvrig , hvis ikke så kan du jo gjøre som du gjør å spørre oss her på forumet.

Nå vet jeg null om kosten din men om du tar en shake på 30-40gram pulver til frokosten (alle dager) samt etter trening på treningsdager da er ihvertfall situasjonen kraftig forbedret i forhold til dagens situasjon skulle jeg tro.
    Kreatin monohydrate der tar du 5gram om dagen så lenge du bare vil det er jo ikke akkurat noen stor kostnad med ca 0,80.- pr dag så det er få grunner til å ikke bare kjøre på hele tiden

Kliss nytt medlem
    Ble medlem
    12-2008
    Alder
    24
    Tusen takk for et flott svar. Så det er akkurat det samme når jeg tar 5 gram med kreatin per dag altså?

Lurte også på om man skal drikke vann rett etter man har drukket det. Eller skal man vente?

Kliss nytt medlem
    Ble medlem
    12-2008
    Alder
    24
    Det siste spørsmålet ble litt dårlig stilt. Altså etter jeg har blandet ut kreatinen og drukket opp, og hvis jeg for eksempel skal trene da. Må/burde jeg drikke mye vann da? Eller vente til jeg har trent ferdig eller hvordan funker det

Elite Broscientist McBain sin avatar
    Ble medlem
    06-2008
    Alder
    28
    Drikk det vannet du føler for. Det er alltid bra å drikke rikelig med vann (dvs..ikke propp vann i deg for harde livet, men drikk regelmessig og gjerne litt mer enn du selv føler for. God huskeregel: Tisser du ikke blankt, så drikker du ikke nok).

Hele poenget med proteinpulveret ditt er å enkelt tilføre mer proteiner til kosten. For optimalt utbytte av treningen bør du få i deg proteiner i alle måltider hele dagen. Å supplere med proteinpulver gjør dette enklere.

Dersom du veier 75 kilo så er det greit å ligge på 150-200 gr protein om dagen. Mengden protein i mat står på så å si alle matvarer, så da er det bare å estimere hvor mye du spiser og så regne ut. Etterhvert vet du hva som inneholder sånn ca. hva og slipper både regning og å titte på matvarene.

Du MÅ ikke gjøre dette, men det vil sannsynligvis bedre fremgangen din betraktelig. Hadde jeg vært deg, hadde jeg kjøpt et kaseinbasert proteinpulver til bruk før leggetid eller til inntak når det er lenge mellom måltidene. Proteinpulveret du har er laget av myse (whey) og fordøyes på ca. 2 timer. Kaseinpulveret skal vistnok bruke ca. 8 timer på å taes opp i kroppen, noe som gjør at du har en jevn tilførsel av protein over lang tid, f.eks. mens du sover.

Kliss nytt medlem
    Ble medlem
    12-2008
    Alder
    24
    Okei tusen takk igjen for enda et godt svar. Men istedenfor og kjøpe nytt proteinpulver, går det ikke an og bare øke doseringene per dag med proteinpulveret jeg har(whey)i tillegg spise mer proteinrik mat.

Ble medlem
    06-2008
    Alder
    28
    Sitat Opprinnelig skrevet av Erlx Vis post
    Okei tusen takk igjen for enda et godt svar. Men istedenfor og kjøpe nytt proteinpulver, går det ikke an og bare øke doseringene per dag med proteinpulveret jeg har(whey)i tillegg spise mer proteinrik mat.
    Hehe..jo, du kan jo det. Isåfall ville jeg drukket minst 0,5 liter melk før leggetid. Melk inneholder 80% kasein og 20% myse, noe som gjør at du får prottis hele natten. Om enn litt lite, men langt bedre enn ingenting.

I teorien kan du supplere med shake hver 2. time, men spiser du næringsrike måltider trenger du ikke det. Prioriter det ved frokost, en slurk før trening, 40 gram + etter trening (sammen med karbohydrater, f.eks. rosiner, riskaker etc). Samt melk før leggetid. Da har du dekket det viktigste uten for mye pes.

Kliss nytt medlem
    Ble medlem
    12-2008
    Alder
    24
    Det skal jeg huske på

Har det noe og si når jeg tar kreatinen? Foreksempel på ettermiddagen

Ble medlem
    06-2008
    Alder
    28
    Sitat Opprinnelig skrevet av Erlx Vis post
    Det skal jeg huske på

Har det noe og si når jeg tar kreatinen? Foreksempel på ettermiddagen
    Mange som mener at man bør ta kreatin umiddelbart etter trening sammen med karbohydrater (f.eks maltodextrin eller vitargo). Årsaken er at insulinfølsomheten er størst (enkelt forklart: Trening forbruker karbohydrater du har lagret i kroppen, og kroppen tar det best opp rett etter trening).

Selv tar jeg det når det passer meg men det er kanskje ikke optimalt, jeg vet ikke.

Kliss nytt medlem
    Ble medlem
    12-2008
    Alder
    24
    Skjønner. Men på en treningsfri dag så er det vel det samme når jeg tar det=)

Kliss nytt medlem
    Ble medlem
    12-2008
    Alder
    24
    Lurte på noe ang. dosering. Har Olimp Creapure Kreatin, på boksen står det: Take 3-5 gram powder per during training, on non competision days or at the same time during non training days.

Det betyr at jeg kan ta 3-5 gram når jeg vil på dagen? Også står det at en teskje er 3 gram, men har lest flee steder at det er 5 gram, men det har vel noe med hvor fint kreatinet er?

Ble medlem
    06-2008
    Alder
    28
    Drit nå i de små detaljene der, jeg pleier å ta en spiseskje og lesse i glasset. blir vel rundt 20 gram. Du skal være rimelig skral i helsa for at det er noe farlig. Ta minst 1 toppet t-skje.

Kliss nytt medlem first_price sin avatar
    Ble medlem
    11-2008
    Alder
    80
    Overanalysering på gang eller?

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •