Viser resultatene 1 til 9 av 9

Tråd: Når er man for gammel til å starte?

Gold Member worbid sin avatar
    Ble medlem
    05-2004

Når er man for gammel til å starte?

Jeg er en fyr i 20-årene som egentlig aldri har drevet med noe særlig kroppsbygging eller trening, bortsett fra en liten periode rundt midten av tenårene. Jeg har trent kampsport i noen år, og har normalt med muskler (om enn noe tynne underarmer) - men jeg er slank. Slett ingen muskelbunt.

Nå har jeg gått en stund og tenkt på om ikke jeg burde få litt bedre form på kroppen - litt mer styrke og litt ekstra muskler.

Men hvordan er det når man vipper over midten av 20-åra mot de 30 - er det for sent da? Jeg har selvsagt ingen illusjoner eller ønsker om å bli diger, men jeg ønsker rett og slett en bedre kropp: Mer definerte muskler og litt større armer.

Er det noen råd for en "gamling" som ikke eventuelt kommer i gang før nå?

Tenkte i allefall på å begynne forsiktig - kanskje få litt orden på underarmene, som er det største problemet. De er virkelig ikke i proporsjon i forhold til resten av kroppen.

Holder det med å bruke "hand grips" noen minutter hver dag, for eksempel?

Fant dette forumet for litt siden, og må si at det virker som det er veldig bra miljø her. Folk er positive og hjelpsomme, og det er ganske uvanlig nå til dags

Medlem flashman sin avatar
    Ble medlem
    09-2002
    Det er en ting som er sikkert, du er ikke for gammel til å begynne å trene styrke. Men ikke bare tren underarmene. Begynn med å trene hele kroppen tre ganger i uken kjør basisøvelser og ta det litt med ro i begynnelsen. Så vil du etterhvert oppdage gleden med styrketrening.
    Ta en titt på www.iform.no eller www.treningsportalen.tk eller gjør et søk på dette forumet etter treningsprogrammer. Lykke til.......
    Gro i fred.

NK
    NK er ikke aktiv
    Nautica gigantomania NK sin avatar
    Ble medlem
    03-2002
    Blog Entries
    18
    Heisann Worbid

Du er ikke for gammel , langt i fra. det er faktisk aldri for sent ,jeg har sett personer på 60+ som har trent for første gang i sitt liv og har utrolig mye igjen for dette.
    Når du er i slutten av 20årene så har du fortsatt en del hormoner i ryggen til å gi deg fin og rask framgang.
    tenkte du å trene hjemme eller på et gym/senter ?

Er det på et gym så skal vi vel få slengt i sammen et greit treningsprogram , er det hjemme så må vi nsten vite litt mer om hvilket utstyr du har tilgjengelig.

Kliss nytt medlem SuperMosjonist sin avatar
    Ble medlem
    05-2004
    Alder
    42
    Det er aldri for sent... jeg er 34 og har som mål å se like bra ut som en veltrimma 20-åring innen sommeren 2005. Har trent i ca. 2 mnd. nå, og før det så har jeg sittet foran PC`n i 10 år...

Ble medlem
    05-2004
    Hei igjen folkens, og takk for svar!

Det frister veldig å bare sette i gang med styrketrening, men jeg skal fullføre dette halvåret med kampsporttrening, som jeg driver med tre dager i uken, og så skal jeg se på motivasjonen min for det ene eller det andre etter sommeren. Nå er jeg ganske myk og spretten, men jeg har lyst på litt mer muskler, og det går vel heller sakte med ren kampsport.

Siden jeg ikke har noen treningsapparater hjemme, blir jeg vel å trene på et senter når jeg kommer meg i gang. Er det noen som har anbefalinger for et bra senter i Oslo? Så at f.eks. Oslo Trimsenter hadde svømmehall, og jeg kunne kanskje kombinert styrketrening med svømming av og til! Svømming skal jo være god trening, og ikke så belastende for kroppen. Men hører gjerne personlige erfaringer fra ulike treningsstudioer.

Hvordan er det med programmer og kosthold? Når man blir medlem av et studio, får man da automatisk laget et program som passer en, samt tips om kosthold, m.m.? Nå ser jeg at det er veldig mange bra tips rundt omkring på nettet, men det er ikke alltid lett å vite hva som ville passet for nettopp meg

Det virker som det er veldig mye å sette seg inn i rundt dette, men jeg antar at det kommer litt etter litt. Bare synd jeg ikke fikk ånden over meg tidligere til å prøve dette. Jeg vet ikke hvorfor det plutselig frister så veldig nå, men det er vel bare det at jeg vil prøve noe nytt, og samtidig kan jeg bli litt sterkere og bedre trent.

Ink
    Ink er ikke aktiv
    Kliss nytt medlem Ink sin avatar
    Ble medlem
    07-2003
    Man kan fint kombinere vekttrening med kampsport, man bør bare holde volumet lavt, og passe på å ikke brenne ut sentralnervesystemet med altfor intens trening.

Et bra sted å begynne er 3 øvelser 2-3 ganger i uken; Markløft, Benkpress og Chinups. Kjør 3 sett á 5 reps på alt (du må kanskje legge til vekt på chins, om du er sterk i denne øvelsen). Tar hele kroppen, er tungt, men ikke for intenst. Regner med du kjører pushups og situps etc på kampsporten?

Hvilken kampsport trener du, forresten?

Ble medlem
    05-2004
    Jeg trener karate tre dager i uken, og det blir litt pushups og situps ja, om ikke hver dag.

Jeg skulle gjerne kombinert styrketrening og karate, men da må jeg bruke mindre tid på karaten, og da blir det vanskeligere å holde følge der. Jeg har i utgangspunktet bare muligheter til tre dager i uken til trening (selv om jeg nok kunne brukt helgene også).

Så det jeg tenker på er å ta pause fra karaten for å satse på styrketrening, i allefall i en periode - kanskje et halv til et år, bare for å se hvordan det blir. Karaten er jo en trening som aktiverer meg, men jeg mister ikke noe særlig fett av det (ikke at jeg er overvektig).

Hvis jeg vil ha litt større og mer definerte muskler så spørs det om ikke jeg må satse på styrke og legge karaten på hylla for en stund. Eller vil jeg kunne merke fremgang ved å trene karate to dager i uken og styrke en dag (eventuelt av og til i helgene også)?

Ink
    Ink er ikke aktiv
    Kliss nytt medlem Ink sin avatar
    Ble medlem
    07-2003
    Karate er bra. Trente en del kyokushinkai før.

En del HIT-folk mener at man kan få svært gode resultater av å trene styrke 1 gang i uken, gitt at man trener med høy intensitet og til utmattelse. Sannsynligvis vil 1 gang/uke gi mer styrkeøkning enn masseøkning, men dette er veldig individuelt.

Problemet ligger nettopp i at den høye intensiteten lett kan gå ut over karatentreningen - og karaten kan igjen redusere effekten av styrketreningen, hvis musklene og SNS ikke får nok hvile..

Når det er sagt, så tror jeg du kan få relativt gode resultater om du legger styrkedagen sist i uken; f.eks karate mandag og onsdag, og styrke på fredag. Da får du i hvert fall 2 hviledager før neste økt. Tren hele kroppen hver økt. Fokuser på store øvelser (benk, mark, knebøy, chins eller stangroing, militærpress...).

Lykke til!

Ble medlem
    05-2004
    Takk for tilbakemelding og tips!

Kanskje kan jeg kombinere, og i og med at det er mange år siden jeg har trent styrke, så vil jeg kanskje oppnå litt mer masse på kroppen. Det er først og fremst (under)armene (litt for tynne håndledd) som er for pinglete for øyeblikket, og som jeg gjerne vil gjøre noe med. Og forbrenne noe mer fett enn jeg får til under karatetrening.

Det eneste er vel at det kan bli dyrt å være medlem av både karateklubb og treningsstudio på en gang, men det er vel noe som følger med hvis man skal komme i god form

Men takk igjen. Jeg blir bare mer og mer motivert av dette her til å ta i et tak med styrketrening også

Lignende tråder

1. Doggcrap-trening oversatt til norsk!
    By Oracle in forum Trening
    Svar: 8
    Nyeste innlegg: 24-10-04, 15:32
  2. Svar: 22
    Nyeste innlegg: 28-06-04, 13:50
  3. Post fra iform, det nye "super tilskuddet"
    By MrMuscle in forum Kosthold
    Svar: 19
    Nyeste innlegg: 10-10-03, 14:16
  4. Muskler og slanking