Jeg har lagt merke til at stort sett alle nybegynnerprogram går utifra å ta øvelser med 12 reps x 3. Hvordan vet man når man er klar for å gå ned i antall?
Jeg har lagt merke til at stort sett alle nybegynnerprogram går utifra å ta øvelser med 12 reps x 3. Hvordan vet man når man er klar for å gå ned i antall?
Du får et brev i posten...signert av JULENISSEN!
http://www.dingsekongen.no
ikke alle. Mark ripptoe har har nybegynnerprogrammer med 5 repp både i starting strenght og practical programing. To knall bøker man får mye ut av som nybegynner. Spesielt starting strenght.
Min treningsblogg: www.mintreningsblogg.wordpress.com
Det er forskjellige nybegynnerprogrammer, men generelt mener jeg at det lønner seg å starte opp med en del reps per set. Søker du på forumet her finner du flere tråder med forslag til gode oppstartsprogrammer. Når det gjelder når og om du skal redusere antall reps avhenger dette av mange forhold; hva målet ditt er med treningen, hva slags splitt du følger, hvordan kroppen din "fungerer", praktiske avgrensninger i forhold til tilgjengelig utstyr, osv. Det beste rådet jeg kan gi er rett og slett å prøve seg litt frem å finne ut hva som fungerer for deg både i forhold til antall reps og type program. Uansett tror jeg det viktigeste, og det beste rådet jeg kan gi, er å ha kontinuitet i treningen. Det hjelper lite hva slags program og antall reps du bruker om du ikke trener jevnt - og spiser sundt.
Det at man skal begynne på høye repetisjoner har vel mye med å bli vant til belastningen trening med vekter gir, og å få trent litt teknikk?
Ripptoe mener og at 5 repp er bedre for teknikktrening. da grad av utmattelse blir mindre og forstyrrer ikke teknikken på samme måte + +. Men det er jo en smak sak og individuelt. Ening med altitude. Forskjellen blir nok ikke så stor om man tar 5-8-10 eller 12 repp i en start fase. bli sterkere over tid og tren jevnt. Etter hvert finner man ut hvilke reps tall, serier, intensitet, volum som fungerer best på seg.
Min treningsblogg: www.mintreningsblogg.wordpress.com
Man kryper før man går....
Man lærer seg teknikk før man kjører 5 rep
Man henter MYE på riktig teknikk. Skadeforebygging, styrke, muskulær hypertrofi, ja det meste.
Men det er ingen mening i å trene med "12 rep" hvis det ikke ligger et overordnet mål der. Start rolig med 15-20 rep, og gå gradvis nedover, uke for uke til du havner på 5-8. Bygg deg opp gradvis ved å legge på tyngre og tyngre vekter.
Og wiiips.. så har du anskaffet deg litt mer muskler og styrke.
Http://Fitnessbloggen.no - Trening, kosthold og helse.