Motivasjon er som kjent en meget viktig faktor i denne idretten. Jeg vet at det er mange som til til tider (eller alltid?) kan ha seriøse problemer med motivasjon.
Har selv slitt endel med dette, men har nå funnet min løsning.
Når motivasjonen svikter, hva er det egentlig som skjer?
Jo, man sitter hjemme og vet at man burde dratt og trent, men av en eller annen grunn så har man ikke lyst, kroppen vil liksom ikke. Man vet ikke engang helt hvorfor, for når man tenker seg om så har man jo egentlig lyst til å trene og vokse.
Det som skjer er at underbevisstheten følger forskjellige mønster basert på tideligere erfaring. Man tar egentlig ikke valget selv, kroppen/underbevisstheten gjør det for oss.
Sitter man mye her på FP leser man om alle de andre som har god fremgang og er så motiverte, så man føler seg liksom så veldig langt unna målet og det kan til tider være så ille at man ikke klarer å se noen mulighet for at man selv skal klare å komme noen vei med treningen.
Så kommer alle unnskyldningene automatisk: Det er sikkert stappfullt med mennesker på gymmet, det er sikkert mye biler og kø på vei opp til gymmet, sikkert stappfullt på parkeringsplassen, folk ser helt sikkert at jeg ikke har trent på en lenge, jeg har ikke råd til så mye mat, jeg skulle gjort ferdig en eller annen oppgave først osv osv osv.
Man blir rett og slett sittende med en slags negativ følelse over tanken på å trene.
Her er min løsning.
Hvis jeg legger følelser til side og kun tenker logisk, så tenker jeg:
- Jeg trener for meg selv, ikke for noen andre.
- Det er ingen som forventer at jeg skal bli stor og markert og få en super kropp, på kort tid.
- Om jeg så trener i 10 år uten resultat, så er folk rundt meg like glad i meg.
- Jeg har det mye bedre med meg selv når jeg trener regelmessig, jeg vokser litt og litt, sover bedre, føler meg bedre, spiser bedre osv.
Så det jeg gjør de dagene jeg ikke "har lyst" til å trene:
- Jeg sier til meg selv "TIMEOUT". Stopper helt opp, bryter ut av tankegangen som hindrer meg i å ha lyst til å trene. Så går jeg fysisk til en fast plass i leiligheten min (et slags hjørne) hvor jeg har en lapp som minner meg på noen få ting:
- Det er ingen som forventer at du skal trene. Men tenk så deilig det føles når det er gjort, kontra hvis du blir hjemme med dårlig samvittighet over at du ikke har trent.
- Hva er det jeg fysisk egentlig skal gjøre? Jo, ta på treningsbuksa, ta med baggen, sette meg i bilen, kjøre opp, gå inn og trene en times tid, dra hjem, ta meg en deilig shake og en velfortjent, deilig dusj. Det er alt!
Er det så mye å være redd for? Nei ikke i det hele tatt, det høres jo gøy ut!!![]()
- Hvor lang tid kommer det til å ta? Ca halvannen time tilsammen. Mao, jeg har nok tid i massevis til å gjøre ting jeg må etterpå.
- Noe man i tillegg kan gjøre er å gi seg selv en liten belønning når man har kommet hjem. For meg så har det vært en Maximize Protein Plus pwo-ferdigdrink, med sjokoladesmak. Jeg synes den er såååå god at jeg blir helt mo i knærne!!(må ikke brukes som grunn for å trene, men det hjelper meg med å tenke positivt over "det å trene")
Så alt i alt, så handler det bare om å trene. Resultatene kommer hvis man spiser godt i tillegg.
Men ikke forvent store resultater på kort tid, da er du dømt til å bli missfornøyd av en eller annen grad.
Ikke hype opp det å trene så sinnsykt, en slik hype klarer man ikke å holde i live med mindre den kommer helt automatisk.
En liten hype i bilen på vei til gymmet derimot (rammstein f.eks.) kan jo gi litt futt rett før trening.
![]()
![]()

LinkBack URL
About LinkBacks

(må ikke brukes som grunn for å trene, men det hjelper meg med å tenke positivt over "det å trene")
) kan jo gi litt futt rett før trening.
Svar med sitat