Viser resultatene 1 til 19 av 19

Tråd: Når motivasjonen svikter.. Her er min løsning!

Junior Broscientist AxMataz sin avatar
    Ble medlem
    07-2004
    Alder
    31

Smile Når motivasjonen svikter.. Her er min løsning!

Motivasjon er som kjent en meget viktig faktor i denne idretten. Jeg vet at det er mange som til til tider (eller alltid?) kan ha seriøse problemer med motivasjon.
    Har selv slitt endel med dette, men har nå funnet min løsning.

Når motivasjonen svikter, hva er det egentlig som skjer?
    Jo, man sitter hjemme og vet at man burde dratt og trent, men av en eller annen grunn så har man ikke lyst, kroppen vil liksom ikke. Man vet ikke engang helt hvorfor, for når man tenker seg om så har man jo egentlig lyst til å trene og vokse.

Det som skjer er at underbevisstheten følger forskjellige mønster basert på tideligere erfaring. Man tar egentlig ikke valget selv, kroppen/underbevisstheten gjør det for oss.
    Sitter man mye her på FP leser man om alle de andre som har god fremgang og er så motiverte, så man føler seg liksom så veldig langt unna målet og det kan til tider være så ille at man ikke klarer å se noen mulighet for at man selv skal klare å komme noen vei med treningen.
    Så kommer alle unnskyldningene automatisk: Det er sikkert stappfullt med mennesker på gymmet, det er sikkert mye biler og kø på vei opp til gymmet, sikkert stappfullt på parkeringsplassen, folk ser helt sikkert at jeg ikke har trent på en lenge, jeg har ikke råd til så mye mat, jeg skulle gjort ferdig en eller annen oppgave først osv osv osv.
    Man blir rett og slett sittende med en slags negativ følelse over tanken på å trene.

Her er min løsning.
    Hvis jeg legger følelser til side og kun tenker logisk, så tenker jeg:
    - Jeg trener for meg selv, ikke for noen andre.
    - Det er ingen som forventer at jeg skal bli stor og markert og få en super kropp, på kort tid.
    - Om jeg så trener i 10 år uten resultat, så er folk rundt meg like glad i meg.
    - Jeg har det mye bedre med meg selv når jeg trener regelmessig, jeg vokser litt og litt, sover bedre, føler meg bedre, spiser bedre osv.

Så det jeg gjør de dagene jeg ikke "har lyst" til å trene:
    - Jeg sier til meg selv "TIMEOUT". Stopper helt opp, bryter ut av tankegangen som hindrer meg i å ha lyst til å trene. Så går jeg fysisk til en fast plass i leiligheten min (et slags hjørne) hvor jeg har en lapp som minner meg på noen få ting:
    - Det er ingen som forventer at du skal trene. Men tenk så deilig det føles når det er gjort, kontra hvis du blir hjemme med dårlig samvittighet over at du ikke har trent.

- Hva er det jeg fysisk egentlig skal gjøre? Jo, ta på treningsbuksa, ta med baggen, sette meg i bilen, kjøre opp, gå inn og trene en times tid, dra hjem, ta meg en deilig shake og en velfortjent, deilig dusj. Det er alt!
    Er det så mye å være redd for? Nei ikke i det hele tatt, det høres jo gøy ut!!

- Hvor lang tid kommer det til å ta? Ca halvannen time tilsammen. Mao, jeg har nok tid i massevis til å gjøre ting jeg må etterpå.

- Noe man i tillegg kan gjøre er å gi seg selv en liten belønning når man har kommet hjem. For meg så har det vært en Maximize Protein Plus pwo-ferdigdrink, med sjokoladesmak. Jeg synes den er såååå god at jeg blir helt mo i knærne!! (må ikke brukes som grunn for å trene, men det hjelper meg med å tenke positivt over "det å trene")

Så alt i alt, så handler det bare om å trene. Resultatene kommer hvis man spiser godt i tillegg.
    Men ikke forvent store resultater på kort tid, da er du dømt til å bli missfornøyd av en eller annen grad.
    Ikke hype opp det å trene så sinnsykt, en slik hype klarer man ikke å holde i live med mindre den kommer helt automatisk.
    En liten hype i bilen på vei til gymmet derimot (rammstein f.eks. ) kan jo gi litt futt rett før trening.

Sist endret av AxMataz; 09-05-05 kl 08:31
    Remember that last guy who gave up? --- Neither does anybody else!

---------not---------------- SCPlayer sin avatar
    Ble medlem
    01-2005
    Alder
    28
    Mye bra her.
    Buker musikk selv som motivasjon.

SCP

Bronse Member Royb sin avatar
    Ble medlem
    07-2004
    Alder
    26
    Jeg bruker tenke sånn... "Hva skal jeg gjøre istede for å trene da?" ... "hva gir det meg"... det meste man gjør isteden for å trene er kanskje morsommere der og da, men gir deg ikke noe i ettertid, mens treninga har du mye mere igjen for i fremtiden også.

*stikker å henter meg laksefilet fordelt på 2 grove skiver (lunsh 2)*

New and improved Rock sin avatar
    Ble medlem
    10-2002
    Når motivasjonen svikter er man ikke kåt nok.

Trener man 10år uten resultater, hehe, da er det vanskelig å motivere seg uansett tror jeg.

Bra det du skriver, men hvor er gi alt faktoren, hvor CHAMP! attituden, hvor er Clubber Lang attituden, og den fyren, fyfaen han har attitude.
    RockyRock

hobbykropp "ooo" sin avatar
    Ble medlem
    08-2004
    Alder
    27
    Sitat Opprinnelig skrevet av Rock
    Når motivasjonen svikter er man ikke kåt nok.
    hehehe, så når du er sprengkåt løper du på gymmet og pumper litt?

Ble medlem
    07-2004
    Alder
    31
    Sitat Opprinnelig skrevet av Rock
    Bra det du skriver, men hvor er gi alt faktoren, hvor CHAMP! attituden, hvor er Clubber Lang attituden, og den fyren, fyfaen han har attitude.
    Det var litt i det jeg nevnte ang hype. Det virker som du har den hypen/attituden automatisk og da funker det for deg. Men å tvinge den frem tror jeg bare gir motsatt effekt over lang tid.
    Seff, i bilen på vei opp til treningen går det mye hard musikk som motiverer der og da (evt også på trening), men om man skal gå hele døgnet å være grisehypa på trening så tror jeg ikke det vil funke.

For å si det sånn, de som har den hypen hele tiden automatisk klarer seg fint uten mine tips, hehe.

Medlem granat sin avatar
    Ble medlem
    11-2003
    Alder
    28
    "jeg skulle gjort ferdig en eller annen oppgave først..."

Hadde det bare vært så vel... hehe, her pleier det å være ganske motsatt og at oppgavene blir utsatt til siste slutt

ellers er jeg meget enig. En shake & non rosiner etter trening er faktisk et glimt av paradis!

Supermod
    Ble medlem
    07-2002
    Jeg har kun drevet på med dette i 3-4 år, og det rare er at de gangene jeg har "slitt" med motivasjonen, kan telles på en hånd.
    Noe som er ulikt meg, da jeg lett kan bli distrahert. Det fine med slike situasjoner, er at når de oppstår, og du allikevel velger å gå, så har jeg det som kalles den beste økta den måneden. Og det vitenen er i seg selv en liten motivasjonsfaktor når lysten ikke helt strekker til.
    Det ironiske med denne posten er jo at jeg har hatt min første lengre motivasjonsvvikt på lenge. Jeg skylder riktignok på allergi, en mindre skade i hånda, samt det faktum at jeg har fått en prioritering som er litt "viktigere" enn trening.

Skal uansett på min første trening på halvannen uke, og gleder meg som en franskmann som har blitt invitert på innvielsesfest på det lokale "gledeshuset"

Gold Member Yngwie sin avatar
    Ble medlem
    11-2004
    Alder
    24
    Når jeg trenger motivasjon, går jeg i speilet og ser hva treningen faktisk har gjort med kroppen min.

Kliss nytt medlem Stiian sin avatar
    Ble medlem
    03-2005
    Min måte og få tilbake inspirasjon og det som skal til for og komme seg ut døra er Naruto. Naruto er en anime serie som handler om en person som skal bli en såkalt hokage og må gjennom noen lange år for og bli det. Naruto som er hovedpersonen er en ninja og hokage er den høyeste ranken. Det høres kansje teit ut og få inspirasjon av en japansk tegneserie men det funker vær gang for meg.. For dere som har sett det så er det vær gang jeg ser Rock Lee trene...
    Det er bare de dumme som rydder, genier har orden i kaos.

Kliss nytt medlem
    Ble medlem
    04-2004
    Sitat Opprinnelig skrevet av Stiian
    Min måte og få tilbake inspirasjon og det som skal til for og komme seg ut døra er Naruto. Naruto er en anime serie som handler om en person som skal bli en såkalt hokage og må gjennom noen lange år for og bli det. Naruto som er hovedpersonen er en ninja og hokage er den høyeste ranken. Det høres kansje teit ut og få inspirasjon av en japansk tegneserie men det funker vær gang for meg.. For dere som har sett det så er det vær gang jeg ser Rock Lee trene...
    Det høres ikke teit ut. Rock Lee og ikke minst Naruto har en målbevissthet som alle burde streve etter å oppnå.

Silver Member - III Mitlømp sin avatar
    Ble medlem
    02-2005
    Alder
    28
    Rock er ikke bare SCHTEINKÅT på trening - Han er det alltid. Vi snakker her om mannen som løper rundt med pariserloffen i hånda fra dame til dame.

In this life we get only those things for which we hunt, for which we strive, and for which we are willing to sacrifice.

New and improved Rock sin avatar
    Ble medlem
    10-2002
    I wish, hehe, men resten stemmer bra, hehe
    RockyRock

NK
    NK er ikke aktiv
    Nautica gigantomania NK sin avatar
    Ble medlem
    03-2002
    Blog Entries
    18
    bump

Den anale hevneren Stålballa sin avatar
    Ble medlem
    05-2003
    "Her er min løsning.
    Hvis jeg legger følelser til side og kun tenker logisk, så tenker jeg:
    - Jeg trener for meg selv, ikke for noen andre.
    - Det er ingen som forventer at jeg skal bli stor og markert og få en super kropp, på kort tid.
    - Om jeg så trener i 10 år uten resultat, så er folk rundt meg like glad i meg.
    - Jeg har det mye bedre med meg selv når jeg trener regelmessig, jeg vokser litt og litt, sover bedre, føler meg bedre, spiser bedre osv."

Noen av disse argumentene er jeg uenig med. Det har vært perioder jeg har fulgt noen av disse argumentene og da har det ikke blitt mye trening gitt

Om jeg hadde trent i 10 år uten resultat hadde jeg vurdert sterkt å forlate denne planeten for godt. Folk forventer seff at jeg skal bli stor og markert når jeg kjører seriøst, her er tanken min at man kan bli enda mer stor og markert enn det de forventer! Det å kun trene for seg selv er i og for seg greit, men det kommer vel ann på hvordan man definerer å trene for seg selv. Jeg trener feks fordi jeg liker å være større og mer markert enn gjennomsnittskaren i gaten. MAO vansklig å definere.

Ble medlem
    07-2004
    Alder
    31
    Folk er forskjellige. Men vi motiveres av de samme tingene. Glede og smerte. Når vi assosierer nok glede med å gjøre en ting og nok smerte ved å ikke gjøre det, så gjør vi det, enkelt og greit.
    Her er det bare å lesse på med grunner slik at man manipulerer sitt eget sinn til å bli skikkelig motivert for å nettopp gjøre tingen.

Men først må man være jævlig klar over hva det er man vil, og hvorfor.
    Man kan ikke motivere seg selv til å gjøre noe hvis man ikke vet hva det er man virkelig vil oppnå med å gjøre det.
    Og når man vet hva, så må man spørre seg hvorfor. Hvorfor, hvorfor, hvorfor.
    Omsider kommer man inn i kjernen til "hvorfor" og plutselig blir alt klart som dagen, og man får driv.
    Så kommer utfordringen i å klare å motivere seg selv på kontinuerlig basis, fylle på med grunner til at hvorfor man vil få tingen gjort.

Inspirasjon og desperasjon, bruk det for alt det er verdt.

Gettin better.. Gullguttn sin avatar
    Ble medlem
    02-2006
    Alder
    23
    Men det dere egentlig sier er at dere trener for at treningskompisen skal synes du har hatt bra framgang. Ser at i hovedposten så står det at en bare gjør det for seg selv, men det ser ut som de fleste her trener for omgivelsene..

Ser på de som bruker steroider, de blir de største og groveste jævlene du ser, når de trener bra seff! Men hvem i all verden gjør de det for? Damene? nei, det er fåtall av damer som syns du har en større sex-appeal fra da du ser ok ut: 80-90kg klassn til du ser ut som et storfe:90++

Så hva er det egentlig som skjer med hjernen til de? Er treningskompisene grunnen til at de trener så ekstremt? Ikke ta mg feil, folk blir avhengig av trening inkludert meg.. Men vet at mange av folkene der ute har mistet alt av helsemessige grunner for trening, og trener for folkene på treningsstudioet....

Dette er mitt syn, gleder mg til å se reaksjoner siden mange av dere der ute er BBere. Kritiser mitt inlegg!

Erigert brukertittel LurePer sin avatar
    Ble medlem
    11-2003
    Limer inn fra det jeg skrev i en annen tråd:

For øvrig; har dere merket betydelig innvirkningen fra menneskene du omgås har på deg selv? Omgås du selvsikre, positive, dyktige og motiverte mennesker, smitter det over på din sinnstilstand. I motsatt fall, omgås du kjipe, negative, overkyniske og deprimerte mennesker, smitter det også. Velg derfor din omgangskrets med omhu.

Dette bygger også litt på NLP-banden sine modelleringsteorier. Prøv alltid å omgås de du ser opp til og vil være lik. Dette kan gjelde alle felt. Spesifikt for trening, så er dette nok grunnen til at fora som dette er så populære. De fleste vil finne noen å bli inspirert av her. Uten et slikt forum, og med venner som ikke i like stor grad deler din interesse for trening, er det vanskelig å forbedre seg.

Telepathic Overlord of 8. Arralou sin avatar
    Ble medlem
    11-2003
    Alder
    26
    Sitat Opprinnelig skrevet av LurePer
    Limer inn fra det jeg skrev i en annen tråd:

For øvrig; har dere merket betydelig innvirkningen fra menneskene du omgås har på deg selv? Omgås du selvsikre, positive, dyktige og motiverte mennesker, smitter det over på din sinnstilstand. I motsatt fall, omgås du kjipe, negative, overkyniske og deprimerte mennesker, smitter det også. Velg derfor din omgangskrets med omhu.

Dette bygger også litt på NLP-banden sine modelleringsteorier. Prøv alltid å omgås de du ser opp til og vil være lik. Dette kan gjelde alle felt. Spesifikt for trening, så er dette nok grunnen til at fora som dette er så populære. De fleste vil finne noen å bli inspirert av her. Uten et slikt forum, og med venner som ikke i like stor grad deler din interesse for trening, er det vanskelig å forbedre seg.
    Godt sagt Lureper. Karmus til deg.

Lignende tråder

1. Hvordan trene deg selv!
    By ambiguous in forum Artikler
    Svar: 27
    Nyeste innlegg: 19-06-11, 20:51
  2. Doggcrapps treningsprinsipper oversatt til norsk
    By ambiguous in forum Trening
    Svar: 13
    Nyeste innlegg: 15-02-05, 09:49
  3. Tomt, må ha nytt!
    By Calibra in forum Kosttilskudd