Viser resultatene 1 til 10 av 10

Tråd: Nattlige svettetokter

Administrator MrMuscle sin avatar
    Ble medlem
    03-2002
    Alder
    33

Nattlige svettetokter

Lurer på om det er noen som har noe GOD forklaring på dette fenomenet.
    Jeg våkner ofte gjennomvåt av svette. Spesiellt skjer dette når jeg er på deff, noe som får meg til å si at det har med forbrenning og kroppstemperatur å gjøre. Men jeg opplever det også nå når jeg ikke fokusere på deffing på noen måte, bare kjører kardio for min egen velvære.

Bronse Member Pensjonert bruker.. sin avatar
    Ble medlem
    02-2003
    Kutt ned på DNP`en

Ble medlem
    03-2002
    Alder
    33
    Sitat Opprinnelig skrevet av gainer1
    Kutt ned på DNP`en
    selvfølgelig....

Tror mer det har med all min, men kanskje noen andre vet bedre?

Snusmumrikken kira sin avatar
    Ble medlem
    08-2004
    Overgangsalder?

Hehe, neida. Det er ikk enoe sammenheng mellom disse svettetoktene og trening og mat (som du sier selv).

Hvor lang tid går det mellom siste treningsøkt og til du legger deg? Hva består siste måltid av?

Andre faktorer kan jo være medisinske grunner. Eller så trenger du rett og slett bare å lufte ut på soverommet ditt, forandre temperaturen der inne.

Klippet fra lommelegen.no:
    Vanlige årsaker til økt svetting kan være høyt stoffskifte, infeksjonssykdom med feber, overgangsalder, stress/angst, enkelte medikamenter, alvorligere og sjeldnere sykdommer som blodkreft eller andre kreftformer.

I mange tilfeller er det ingen forklaring på svettetendensen - så hvis andre årsaker er utelukket sitter man igjen med en såkalt idiopatisk tilstand - et symptom uten forklaring.

Hvis du skal gjøre noe med dette må man først avklare om det er en årsak som trenger behandling. Hvis det ikke er noen opplagt forklaring må man passe på at det er luftig og friskt på soverommet, at sengetøy er i stoff som puster og at man ikke bruker pysjamas av syntetiske stoffer om man bruker pysj i det hele tatt.

Deodoranter som motvirker svetting kan fås uten resept på apoteket. I noen uttalte tilfeller kan kraftig svetting behandles med medikamenter og i andre tilfeller kirurgisk operasjon.

Jeg synes dette skal utredes hos lege med blodprøver i første omgang.
    Dette gjalt en kvinne som hadde problemre med svettetokter før og etter menstruasjon, men de generelle rådene som jeg klippet ut her gjelder for alle som har symptomer som svettetokter.
    Team Valhall

Pro Gym Grenland

--------------------------------------
    ***Semper Fi***

Ble medlem
    03-2002
    Alder
    33
    Vel, jeg svetter som regel mer visst jeg kjører en kardio økt i ni tiden om kvelden.
    Og når du nevner det, så merker jeg det og når jeg bytter om de 2 siste måltidene pga job. Og spiser 200g karbonadedeig med salat 30 minutter før sengetid istedefor en shake med olje.

Lufting er ikke noe problem, ha vindu på full gap hver natt. Og jeg sover naken så kanske være pysjamas hehe.

Snusmumrikken kira sin avatar
    Ble medlem
    08-2004
    Da kan jeg se en årsak allerede. Et så stort måltid så tett opptil leggetid kan ødelegge nattesøvnen for de fleste. Merker det selv hvis jeg spiser mye mat seint om kvelden at jeg sover mye dårligere.

Kardio kl ni burde igrunn ikke ha så mye å si. Det vil jo øke forbrenning og kroppstemperatur. Og trening vil i en viss grad gjøre at kroppen "våkner", slik at man kan ha vanskelig for å sovne. Men hvor lang tid er det mellom kardioøkt og leggetid?

Tar du noe kosttilskudd/medikamenter som kan ha noen innvirkning? (sorry for det personlige spørsmålet)

andre ting som blir nevnt er jo stoffet på sengetøyet, andelen av støv i rommet (altså renhold) pluss det personlige aspektet. Er man stresset eller har andre psykiske "problemer" i hverdagen kan det være en utløsende årsak.

Men det siste punktet gjelder vel ikke her.

Hvor ofte har du disse svettetoktene? Hver natt, et par ganger i uka, et par ganger i måneden?
    Team Valhall

Pro Gym Grenland

***Semper Fi***

Ble medlem
    03-2002
    Alder
    33
    Hm, kanskje jeg må vaske rommet...pokker og!

Eneste jeg bruker er ZMA da, vet ikke om det skal ha noe å si.

Har ikke problemer med å sove, er en kløpper til det hehe.
    Ferdig med kardio rundt 21.30 og er i seng rundt 23.00.

Stressa er jeg aldri. Mest laidback person du noengang vil treffe hehe.

Gold Member guggen sin avatar
    Ble medlem
    12-2002
    for min egen del så blir jeg varm i løpet av natta hvis jeg spiser et stort måltid rett før jeg legger meg. Men da må det være mye mat.

ellers så er det vel å ha det kaldt på soverommet og ikke altfor varm dyne..

Maximus Ingar sin avatar
    Ble medlem
    06-2004
    Alder
    24
    Hos meg er jeg altfor varm HVER natt. Jeg har vinduer åpne i løpet av dagen og gjennom natta og ei vifte på. Likevel er det alltid for varmt... Hva kan det skyldes? Det eneste jeg gjør en stund før jeg køyer er å drikke en shake og ta vitamin og Omega 3, 6 og 9-tilskudd.
    Jeg er sponset av Norkost

GridIron Barbell

Gold Member guggen sin avatar
    Ble medlem
    12-2002
    det er kroppen som ikke vil gå opp i vekt, og kvitter seg med energi ved å produsere varme

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •  

SEO by vBSEO ©2011, Crawlability, Inc.