Viser resultatene 1 til 8 av 8

Tråd: Noen korte HST spørsmål

ørretboms Gulliksen sin avatar
    Ble medlem
    07-2003
    Alder
    25

Noen korte HST spørsmål

Til morgenen i dag når jeg var å trente kom en bekjent av meg bort og lurte på åssen jeg trente. Jeg sa da at jeg trente 4 ganger i uka 3 dager med styrke og 1 med cardio.
    Ja han syntes det hørtes bra ut, men så spurte han om jeg viste hva HST var. Ja jeg har hørt litt om det men aldri prøvd det selv. Det burde du sa han og satt opp et program.Slik jeg burde utføre det i følge han.

6 uker varer programmet.

De første 2 ukene; 15 reps og 1 sett / få kilo, øke med et par kg hver gang
    De to neste ukene; 10 reps og 1 sett / fortsatt få kg og øke etterhvert
    De siste 2 ukene; 5 reps og 1 sett / få kg og øke etterhvert

Husker ikke helt hva han sa men var vel omtrent slik.
    Men det jeg stusset på var at det er bare 1 sett per muskelgruppe. Er ikke dette for lite ?
    Og ser det greit ut det som han satt opp ?

håper på gode tilbakemeldinger

Bedreviteren Hardway sin avatar
    Ble medlem
    07-2003
    Alder
    37
    Har han egentlig satt opp noe? Ser ikke noe program jeg her. Hvor mange sett per muskelgruppe du skal kjøre avgjør du selv. 1-2 på mindre muskelgruppser og 3-4 på store muskelgrupper er en OK regel, men det kan holde med et sett per muskelgruppe.

Du kan kutte ned på antall øvelser underveis å kjøre tyngre og mer baseøvelser etterhvert som du kommer ned på 5reps stadiet. Hvor mye kg du skal øke beror på hvor sterk du er i angitt øvelse. Tar du 110kg i benkpress så skal du ikke øke med 2,5 på 5rep stadiet. Da blir det ikke mye hypertrofi gitt.
    Http://Fitnessbloggen.no - Trening, kosthold og helse.

Ble medlem
    07-2003
    Alder
    25
    Du var for rask så jeg hadde gjort noe feil. Skulle ha pluss minus 2 sett per muskelgruppe avhengi av størrelsen på muskelgruppa.. Går ikke så raskt på morran :P

Nei han satt ikke opp noe program nå. Skal se på det i morgen eller no..
    Så det du mener er at når jeg kommer ned på 5 reps så skal jeg øke mer enn når jeg er på 10 sett ?

Ta rygg som et eksempel da.

Sittende roing 15 reps 1 sett
    Nedtrekk 15 reps 1 sett
    Mark 15 reps 1 sett

Kanskje jeg da skal kutte ut en av øvelsene ?

Ble medlem
    07-2003
    Alder
    37
    Kan kutte ut sittende roing, og legge til 2 sett på markløft f.eks. Dette er ikke så komplisert, du vet nok bedre enn meg om kroppen din gir deg mest hypertrofi av mange sett enn få.

Ang oppsett av program, bør han bare komme med tips. Du bør velge øvelser DU liker og DU er kjent med fra før, slik at optimal kontakt oppnås. Å ta øvelser hvor du ikke kjenner det skikkelig er liten vits.

Kom tilbake med programmet her når du har fått det.

Eksempel ;

Du tar 110kg x5 reps i benkpress, 90x10 og og 70x15
    Da kan du øke med 2,5 på 15rep stadiet og 5 på 10 og 5 rep stadiet - alt etter hvor lang SN du har, og hvilken progresjon du velger å bruke.

Jeg liker å gå veldig lavt, og så heller øke med 5kg, får mer overskudd og kjenner bedre at jeg har økt. 50-55-60-65-65-70 er eksempel på hvordan du kan gjøre det med 15rep - benkpress..

Håper dette hjelper deg

Silver Member Pr0nDog sin avatar
    Ble medlem
    03-2003
    Sitat Opprinnelig skrevet av Hardway
    Du bør velge øvelser DU liker og DU er kjent med fra før, slik at optimal kontakt oppnås. Å ta øvelser hvor du ikke kjenner det skikkelig er liten vits.
    Må jo være en første gang man tar alle øvelser også da...

Ble medlem
    07-2003
    Alder
    25
    Nei du har et poeng der Pr0nDog. En gang må jo være den første..

Jeg skal se på det hardway.
    Ang programmet så er jeg helt enig med deg. Han kan gjerne komme med tips men velger selv hvilke øvelser jeg vil ha med, fordi når det gjelder oppsettet av programmet så er det litt spessielt, fordi jeg har en litt rar kropp.

Men har du noen linker etc om HST sånn at jeg kan lese litt mer om det før jeg hopper ut i det ?

Takk for hjelpen !

Gudfaren QuizMaster sin avatar
    Ble medlem
    06-2003
    Alder
    74
    Søk Gulliksen, SØØØØK

Både iform.no har en NORSK oversetting av generell bakgrunn av HST. Så kan man også bruke den offisielle sida, http://www.hypertrophy-specific.com/hst_index.html

Lykke til.
    Syng, RakeMagic, Syng!

Hvorfor prøve å være noe man ikke er? Hvorfor late som man er når man ikke finnes? Hvem er hva om noe er noen?

Spiller du POKER - Bruk RakeMagic for de $ BESTE $ BONUS og RAKEBACK avtalene!

Spill og Vinn over PROs som Gus Hansen m.fl (INKL. MAX RAKEBACK)

Ble medlem
    07-2003
    Alder
    37
    artiklene til Børge Fagerli ligger på www.tech-nutrition.com ...

Han har ikke et poeng. MAN TESTER IKKE ØVELSER I HST. Det har jeg _dårlig_ erfaring med. du bør vite hvor sterk du er i denne, og om du aldri har trent den spretter du opp i styrke fort uansett... synes du drar bedre nytte av å ta øvelser du har bra kontakt med fra før av.

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •  

SEO by vBSEO ©2011, Crawlability, Inc.