Viser resultatene 1 til 25 av 25

Tråd: Noen som kan hjelpe meg med nytt program??

Superior newbie sjefenklubbfred sin avatar
    Ble medlem
    11-2004

Noen som kan hjelpe meg med nytt program??

Trener sånn som dette nå:

føler jeg har stagnert voldsomt.. Mangler motivasjon, og blitt drittlei av det gamle programmet!

Er det noen som vil hjelpe meg???

Takk!

Mandag:
    Bryst:
    Flat stang: 2x6 100kg
    (evt: hantel 2x6 44kg.)
    Skråbenk stang: 2x6 75kg.
    (hantel 2x6 40kg.)
    flyes: 2x15 14kg.
    Kabelflyes skrå: 2x12 25kg.
    Triceps:
    Franskpress: 2x10 45kg.
    smale dips med 10kg. 2x15
    Kickback 8kg 2x20

tirsdag:
    Skuldre:
    Skulderpress stang (foran) 60kg. 2x10
    sidehev kabel: 2x12 15kg.
    Stående roing 40kg 2x10
    Biceps:
    Z-.stang 45kg, 2x10.
    sittende curl: 20kg 2x8.
    Kabel "curl" 30kg 2x12.

Onsdag:

Bein:

Knebøy: 110kg 2x10
    HackSquat 100kg 2x10
    Bakside lår: 2x10 50kg (usikkert)
    fremside lår 90kg 2x10.
    Legger stående: 110kg 2x15

torsdag:
    Rygg:
    Chins: 2x10
    Nedtrekk smalt: 80kg 2x10
    Markløft: 120kg 2x10.
    korsrygg/skuldre i en: 28kg 2x15
    Nakkepress: 60kg 2x8
    shrugs: 2x15 80kg med stang.

Fredag:
    Samme som mandag..
    Sist endret av sjefenklubbfred; 30-08-05 kl 20:33
    Tennis, fotball, basket need one ball..
    Rallying needs two...

Platinum Member
    Ble medlem
    03-2002
    Alder
    27
    Hmm, nå er jeg langt fra noen ekspert, men i mine øyne blir det litt for mange sett og treningsdager, spess med tanke på at du har stagnert og mangler motivasjon. Vil det ikke være lettere å kjøre på med 2-3 sett på store muskelgrupper og motivere deg gjennom å prøve å slå forrige økts resultat. Også kjøre færre treningsdager!

Judge, Jury & Executioner Big Boy sin avatar
    Ble medlem
    12-2002
    Alder
    24
    Sitat Opprinnelig skrevet av Tjalala
    Hmm, nå er jeg langt fra noen ekspert, men i mine øyne blir det litt for mange sett og treningsdager, spess med tanke på at du har stagnert og mangler motivasjon. Vil det ikke være lettere å kjøre på med 2-3 sett på store muskelgrupper og motivere deg gjennom å prøve å slå forrige økts resultat. Også kjøre færre treningsdager!
    Signed.

TEAM BODYTECH

Ble medlem
    11-2004
    blitt en "mani" da.. Hver dag etter jobben, trene fra 1545 til 1700..
    Blitt en ond livsstilsirkel.. Vi er 2 stk som har holdt på siden jul, han har stoppa på benk, jeg øker smått, men går fortere å se grasset gro..

Har egentli ikke en dritt peil, og mer jeg leser om dette, mindre skjønner jeg..
    Derfor søker jeg råd hos de store treningsguruene!!!
    Rallying needs two...

Judge, Jury & Executioner wannabeROCKY sin avatar
    Ble medlem
    05-2002
    Alder
    29
    hmm, Hva med:

MAN: Rygg,trapz og skuldre
    rygg (Markløft,nedtrekk,stangroing)
    trapz og skuldre (Gorillapress,sidehev,vertikalroing)

TIR: kardio

ONS: Bein og mage
    Bein (Knebøy,lårcurl,beinspark,tåhev)
    Mage: (div.)

TOR: Bryst,triceps og biceps
    Bryst (Benkpress,flies,cablecrossover/pec dec)
    Triceps (smalbenkpress,franskpress/pushdown)
    Biceps (rettstangcurl,hammercurl)

FRE: kardio

LØR/SØN:fri til å spise mye mat
    Let me tell you something you already know. The world aint all sunshine and rainbows. Its a very mean and nasty place and I dont care how tough you are it will beat you to your knees and keep you there permanently if you let it. You, me, or nobody is gonna hit as hard as life.

Platinum Member
    Ble medlem
    03-2002
    Alder
    27
    Sitat Opprinnelig skrevet av wannabeROCKY
    hmm, Hva med:

MAN: Rygg,trapz og skuldre
    rygg (Markløft,nedtrekk,stangroing)
    trapz og skuldre (Gorillapress,sidehev,vertikalroing)

TIR: kardio

ONS: Bein og mage
    Bein (Knebøy,lårcurl,beinspark,tåhev)
    Mage: (div.)

TOR: Bryst,triceps og biceps
    Bryst (Benkpress,flies,cablecrossover/pec dec)
    Triceps (smalbenkpress,franskpress/pushdown)
    Biceps (rettstangcurl,hammercurl)

FRE: kardio

LØR/SØN:fri til å spise mye mat
    Tror nesten jeg ville kutta enda mere ned på den dær, kanskje noe sånt noe:

Mandag:
    Mark x2
    nedtrekk x1
    bicepscurl x1
    shrugs x2

Onsdag:
    Knebøy x3
    Bakside lår x1
    legger x1

Fredag:
    Benkpress x3
    Militærpress x2

Kardio?? Er ikke det forbeholdt mnd før sommeren?

Junior Broscientist AxMataz sin avatar
    Ble medlem
    07-2004
    Alder
    31
    Anbefaler 2 splitten til DC! Kongeprogram!
    Remember that last guy who gave up? --- Neither does anybody else!

Judge, Jury & Executioner Big Boy sin avatar
    Ble medlem
    12-2002
    Alder
    24
    Sitat Opprinnelig skrevet av AxMataz
    Anbefaler 2 splitten til DC! Kongeprogram!
    Nja, da bør han trene seg opp med litt lav-volum ala en av mine 3splitter (legger den ut litt å fjerner den imorgen).
    Sist endret av Big Boy; 31-08-05 kl 09:43

TEAM BODYTECH

Ble medlem
    11-2004
    Takk for mye bra svar folkens! Synd det ikke er karma ute å går her
    Vi gikk over fra 3x10 til 2x6 for å få noe forandring, hjalp litt, men ikke nok..
    Men:

Tjalala: På nedtrekk og biceps, kun 1 sett, er det fordi man kjører flere på baseøvelser? (bryst, mark og knebøy)

Big Boi : Lavvolum??? Say what, ser det er mange flere repper enn vi er vant til..

wannabeROCKY
    : Skråbenk er ikke nødvendig eller?? Og hva f... er gorillapress???

Axmataz: Show me!!!

Volumet er der, og ser på kroppen at kardio ikke hadde vært dumt, men skal få lurt med dama ut om morran, skal visst begynne å trene hu også
    Rallying needs two...

Ble medlem
    05-2002
    Alder
    29
    Sitat Opprinnelig skrevet av sjefenklubbfred
    wannabeROCKY[/I][/B]: Skråbenk er ikke nødvendig eller?? Og hva f... er gorillapress???
    Tenkte at det får holde med baseøvelsen good old benchpress. Grunnen til at jeg ikke tok med skråbenk også er fordi jeg vil at du ska ha en noenlunde frisk og opplagt triceps som tåler mer trening når brystet har fått sitt med de to påfølgende isolasjonsøvelsene flies og crossover. I skråbenk og vanlig benk for den saks skyld så er gjerne tricepsen det "svakeste ledd" som gjør at du ikke klarer å presse mer, selv om brystet er klar for mer pain. Med Flies og Crossover så involveres triceps forholdsvis lite og brystet får god juling.

Hehe Gorillapress er et ord jeg bruker i steden for øvelsen Skulderpress/militæpress. Tror ikke det er så vanlig å bruke det ordet, men det høres ganske tøft ut
    Let me tell you something you already know. The world aint all sunshine and rainbows. Its a very mean and nasty place and I dont care how tough you are it will beat you to your knees and keep you there permanently if you let it. You, me, or nobody is gonna hit as hard as life.

Platinum Member
    Ble medlem
    03-2002
    Alder
    27
    Sitat Opprinnelig skrevet av sjefenklubbfred
    Tjalala: På nedtrekk og biceps, kun 1 sett, er det fordi man kjører flere på baseøvelser? (bryst, mark og knebøy)
    Jepp, 1 eller 2 tunge sett på nedtrekken skulle være nok, OM du måkker på 120% i marken. Selv kjører jeg først 3 sett mark, også 3 sett stående roing, og jeg kan love deg at ryggen er sluttkjørt etter det. Skal kutte ned sett så snart jeg kjenner antydning til overtrening!

På mark har jeg nå lagt om til å trene med 20 reppere, og må si at det tar funker så langt mye bedre enn 4-6reppere som jeg kjørte tidligere. Er du redd for at det ikke skal bli tungt nok med bare 3-5 sett på ryggen, prøv å kjør høyrep på mark. Jeg har felt tårer av mindre...

Jeg vil tro 1 sett på biceps er nok, når du kjører nedtrekk og mark rett før det. Ta evnt å sleng på 1-2 restpause på stangcurlen, så skal biceps ha fått sitt.

Platinum Member
    Ble medlem
    03-2002
    Alder
    27
    Tenkte at det får holde med baseøvelsen good old benchpress. Grunnen til at jeg ikke tok med skråbenk også er fordi jeg vil at du ska ha en noenlunde frisk og opplagt triceps som tåler mer trening når brystet har fått sitt med de to påfølgende isolasjonsøvelsene flies og crossover. I skråbenk og vanlig benk for den saks skyld så er gjerne tricepsen det "svakeste ledd" som gjør at du ikke klarer å presse mer, selv om brystet er klar for mer pain. Med Flies og Crossover så involveres triceps forholdsvis lite og brystet får god juling.

Hehe Gorillapress er et ord jeg bruker i steden for øvelsen Skulderpress/militæpress. Tror ikke det er så vanlig å bruke det ordet, men det høres ganske tøft ut
    Men dersom triceps er det som fører til at man må gi seg i benken, vil ikke det si at man har kjørt ut den muskelen da? At den har fått nok juling? Er det da noe poeng å ta øvelser som går spesifikk på triceps etterpå?

Og hvorfor ikke legge skuldrene til samme dag som bryst? Skuldrene får jo litt bank på benken så er det ikke like greit å kjøre de musklene samme dag. Kjører man dem forskjellige dager vil man jo begrense restitusjonstiden...

Jeg for min del tror det er nok med benk og gorillapress på bryst/skulder/triceps- dagen. Evnt bytte ut benk med dips.

Ble medlem
    05-2002
    Alder
    29
    Men dersom triceps er det som fører til at man må gi seg i benken, vil ikke det si at man har kjørt ut den muskelen da? At den har fått nok juling? Er det da noe poeng å ta øvelser som går spesifikk på triceps etterpå?

Og hvorfor ikke legge skuldrene til samme dag som bryst? Skuldrene får jo litt bank på benken så er det ikke like greit å kjøre de musklene samme dag. Kjører man dem forskjellige dager vil man jo begrense restitusjonstiden...

Jeg for min del tror det er nok med benk og gorillapress på bryst/skulder/triceps- dagen. Evnt bytte ut benk med dips.
    Hvis brystøkta di hadde bestått av:
    3 sett benk
    3 sett skråbenk
    3 sett dips

så hadde det ikke vært nødvendig å trene triceps etterpå.

Men det er ganske digg å trene bic og tric på samme dag, får inzane pump av det . Og siden jeg ikke gidder å trene vekter mer enn 3 dager uken, synes jeg at denne splitten er midt i blinken.
    Så derfor synes jeg han burde bruke kun 3 sett benkpress og resterende sett på isolasjonsøvelser for bryst ala flies,pecdec o.l for at triceps skal være fit for fight når han skal K to tha N to tha U to tha S to tha E armene etterpå!

Platinum Member
    Ble medlem
    03-2002
    Alder
    27
    Hvis brystøkta di hadde bestått av:
    3 sett benk
    3 sett skråbenk
    3 sett dips

så hadde det ikke vært nødvendig å trene triceps etterpå.

Men det er ganske digg å trene bic og tric på samme dag, får inzane pump av det . Og siden jeg ikke gidder å trene vekter mer enn 3 dager uken, synes jeg at denne splitten er midt i blinken.
    Så derfor synes jeg han burde bruke kun 3 sett benkpress og resterende sett på isolasjonsøvelser for bryst ala flies,pecdec o.l for at triceps skal være fit for fight når han skal K to tha N to tha U to tha S to tha E armene etterpå!

Enig i at det er digg å kjøre bi/tri på samme dag, ser jo nesten ut som at man har armer etter økta...

Jeg trener også bare tre gange i uka nå (2 harde dager og 1 dag til småmuskler), og finner ikke plass til triceps! Nå skal det sies at jeg kjører 6x6 med 1 minutts pause mellom setta på benken, men jeg får good pump i triceps og bryst av det, og etter 2 sett militærpress så kjenner jeg det så bra i triceps at noe mer trening vil være overflødig.

Jeg ville pusha meg som satan i benk og skråbenk, framfor å "spare" meg og susle med pec dec, bare for å kunne kjøre noen sett på triceps

Men for all del, er mye sannsynlig at ditt opplegg virker best! Er bare en måte å finne det ut på...

Maximus Ingar sin avatar
    Ble medlem
    06-2004
    Alder
    24
    Jeg ville pusha meg som satan i benk og skråbenk, framfor å "spare" meg og susle med pec dec, bare for å kunne kjøre noen sett på triceps

Men for all del, er mye sannsynlig at ditt opplegg virker best! Er bare en måte å finne det ut på...
    En grunn til at man kjører isolasjonsøvelser er for å oppnå best mulig stimuli, det er ikke snakk om å spare seg. Løfter man slik at man blir kjørt i triceps når man kjører benk vil ikke brystet oppnå optimal stimuli, ergo er det best å utføre benk på skikkelig måte slik at brystet blir hovedsaklig belastet for så å gå over på triceps. Skal du kjøre benk for å trene bryst gjør du det, ellers vil triceps forårsake at du gir deg før du har oppnådd tilstrekkelig belastning i pectoralisen.
    Hvis du kjører benk for å attpåtil kjøre ut triceps vil det mest sannsynlig gå på bekostning på brystutviklingen, og det vil du vel ikke?
    Jeg er sponset av Norkost

GridIron Barbell

Platinum Member
    Ble medlem
    03-2002
    Alder
    27
    Sitat Opprinnelig skrevet av Ingar
    En grunn til at man kjører isolasjonsøvelser er for å oppnå best mulig stimuli, det er ikke snakk om å spare seg. Løfter man slik at man blir kjørt i triceps når man kjører benk vil ikke brystet oppnå optimal stimuli, ergo er det best å utføre benk på skikkelig måte slik at brystet blir hovedsaklig belastet for så å gå over på triceps. Skal du kjøre benk for å trene bryst gjør du det, ellers vil triceps forårsake at du gir deg før du har oppnådd tilstrekkelig belastning i pectoralisen.
    Hvis du kjører benk for å attpåtil kjøre ut triceps vil det mest sannsynlig gå på bekostning på brystutviklingen, og det vil du vel ikke?
    Jojo, selvfølgelig kjører jeg benk for å belaste brystet, og har bra teknikk! Men har enda til gode å kjenne det noe i triceps etter benken. Er vel rimelig umulig å "isolere" brystet helt i benkpress...

Jeg har egentlig ikke peiling, men erfaringsmessig har jeg økt mest og best i triceps/bryst når jeg har trent få, tunge baseøvelser på bryst og TOPPEN 1 sett på triceps. Skjønner jo hvor folk vil når de prater om at brystet har mer igjen etter benken, fordi det triceps/skuldre gjerne blir begrensende faktorer, og at man derfor burde legge til litt kabelcross, pec dec eller liknende.
    Men i mitt tilfelle funker ikke det, jo flere øvelser jeg legger til, jo vanskeligere blir det å få noen progresjon.

Også pratet jo SKF om at han slet med motivasjonen. Jeg har alltid syntest det har vært enklere å motivere seg til å øke i 2 sett i benken og 1 sett skråbenk, framfor å skulle øke i benk, skråbenk, flyes, kabelcross, osv. Da blir det gjerne til at man daffer gjennom hele økta, framfor å gi alt på de få første settene.

Maximus Ingar sin avatar
    Ble medlem
    06-2004
    Alder
    24
    Jojo, selvfølgelig kjører jeg benk for å belaste brystet, og har bra teknikk! Men har enda til gode å kjenne det noe i triceps etter benken. Er vel rimelig umulig å "isolere" brystet helt i benkpress...

Jeg har egentlig ikke peiling, men erfaringsmessig har jeg økt mest og best i triceps/bryst når jeg har trent få, tunge baseøvelser på bryst og TOPPEN 1 sett på triceps. Skjønner jo hvor folk vil når de prater om at brystet har mer igjen etter benken, fordi det triceps/skuldre gjerne blir begrensende faktorer, og at man derfor burde legge til litt kabelcross, pec dec eller liknende.
    Men i mitt tilfelle funker ikke det, jo flere øvelser jeg legger til, jo vanskeligere blir det å få noen progresjon.

Også pratet jo SKF om at han slet med motivasjonen. Jeg har alltid syntest det har vært enklere å motivere seg til å øke i 2 sett i benken og 1 sett skråbenk, framfor å skulle øke i benk, skråbenk, flyes, kabelcross, osv. Da blir det gjerne til at man daffer gjennom hele økta, framfor å gi alt på de få første settene.
    Du må tenke på at omtrent alt dette her er mer eller mindre psykisk og fysiologisk styrt av deg selv, hva man føler man selv får best fremgang av osv. Kanskje du alltid spiser bedre når du gjør det, kanskje du ikke tåler mer en 1 ekstra set med triceps (som sagt, hvis du kjører bare pressøvelser for å belaste triceps mest mulig.... ).
    Uansett så vil jeg tro at hvis Fred her går ned på det nivået du beskriver vil det muligens føre til progresjon over kort tid hvis forutsett stagnasjonen var grunnet overtrening.
    Å kutte ned så drastisk på volumet vil ikke nødvendigvis føre til spesielt langvarig progresjon. Å kutte ned er fordelaktig, men da må man ta det tidligere programmet til vurdering.

Jeg f.eks. har dårlige triceps, så jeg kjører nå triceps oftere og det har ført til økt størrelse. Jeg har prøvd tidligere å kutte å kjøre triceps, men det har heller gjort det motsatte (gjort tricepsen svakere). Derfor er det nokså dumt å komme med egne erfaringer som veiledning for hvordan andre skal legge opp treningen.
    Det man skal ta til betraktning når man vurderer et treningsprogram er personen som skal bruke det, ikke seg selv.

Hvor lenge har du brukt dette programmet, Fred? Hva annet har du kjørt, og hvilken progresjon har du fått av de ulike?

GridIron Barbell

Platinum Member
    Ble medlem
    03-2002
    Alder
    27
    Du må tenke på at omtrent alt dette her er mer eller mindre psykisk og fysiologisk styrt av deg selv, hva man føler man selv får best fremgang av osv. Kanskje du alltid spiser bedre når du gjør det, kanskje du ikke tåler mer en 1 ekstra set med triceps (som sagt, hvis du kjører bare pressøvelser for å belaste triceps mest mulig.... ).
    Uansett så vil jeg tro at hvis Fred her går ned på det nivået du beskriver vil det muligens føre til progresjon over kort tid hvis forutsett stagnasjonen var grunnet overtrening.
    Å kutte ned så drastisk på volumet vil ikke nødvendigvis føre til spesielt langvarig progresjon. Å kutte ned er fordelaktig, men da må man ta det tidligere programmet til vurdering.

Jeg f.eks. har dårlige triceps, så jeg kjører nå triceps oftere og det har ført til økt størrelse. Jeg har prøvd tidligere å kutte å kjøre triceps, men det har heller gjort det motsatte (gjort tricepsen svakere). Derfor er det nokså dumt å komme med egne erfaringer som veiledning for hvordan andre skal legge opp treningen.
    Det man skal ta til betraktning når man vurderer et treningsprogram er personen som skal bruke det, ikke seg selv.

Hvor lenge har du brukt dette programmet, Fred? Hva annet har du kjørt, og hvilken progresjon har du fått av de ulike?
    jeg får inntrykk av at du mener flere sett er bedre enn færre (for de fleste)?? Faktisk så kutta jeg ned på maten når jeg økte på få sett! De jeg har trena sammen med har også hatt bra respons på å kutte ned på volumet.

Dersom man klarer å presse seg max i baseøvelsene vil det ikke være mye igjen til andre iso-øvelser. Vil det ikke være bedre å kjøre disse få settene på baseøvelsene, også dra hjem og spise, framfor å dulle rundt på gymmet å ta sett etter sett??

Chaticks-si-Chaticks HITFrank sin avatar
    Ble medlem
    03-2002

Du har kanskje triceps med stor andel av ST-fibre. St-fibre svarer best på hyppig trening, lengre TUT og ikke trening til utmattelse det meste av tiden.

Maximus Ingar sin avatar
    Ble medlem
    06-2004
    Alder
    24
    jeg får inntrykk av at du mener flere sett er bedre enn færre (for de fleste)?? Faktisk så kutta jeg ned på maten når jeg økte på få sett! De jeg har trena sammen med har også hatt bra respons på å kutte ned på volumet.
    Det er ikke det jeg mener, jeg mener at når man skal vurdere noens treningsopplegg bør man se hva personen har hatt suksess/lite suksess med fra før, eller kjører for øyeblikket. Poenget mitt er at det som fungerer for deg fungerer ikke nødvendigvis for ham. Derfor må man analysere utifra personens utgangspukt istedet for å bare velge ut noe på måfå siden det har funket for noen andre. Jeg sa jo at han vil få bra respons ved å kutte ned volumet, siden stagnasjon hovedsaklig skyldes overtrening.
    Det du foreslår derimot, er å kutte ned så drastisk på volumet at det ikke nødvendigvis vil hjelpe i det hele tatt hvis det skal bli utført over lengre tid iom at musklene får mye mindre (og da altså for lite) belastning.
    Men jeg sa ikke det var slik, jeg trenger mer informasjon om Freds tidligere treningsprogram, og hvilke forandringer han har gjort og hva som han har fått bra progresjon med og ikke.

Dersom man klarer å presse seg max i baseøvelsene vil det ikke være mye igjen til andre iso-øvelser.
    Å kjøre til failure konstant på en baseøvelse som involverer flere muskelgrupper vil ikke være optimalt, siden de enkelte muskelgruppene vil gi seg før eller senere enn andre. Failure skjer ved det svakeste leddet, og ved å konstant kjøre press(flerledds)øvelser i den tanken om at man skal kjøre både bryst og triceps mest mulig vil det gå utover brystutviklingen. Failure er dessuten ikke noe som sier at du har oppnådd brist i de ønskelige muskelfibrene, det er rett og slett at ingen flere motoriske enheter rekrutterer nok muskelfibre slik at kontraksjonskraften er nok for å kompensere for belastningen (vekten). Og det vil sannsynligvis skje ved triceps ved å bare kjøre baseøvelse etter baseøvelse. Derfor er det lurt å gå over til isolasjonsøvelser etter noen set med en baseøvelse f.eks. uansett om du har kjørt til failure eller ikke. Du vil alltid "ha noe igjen".

Vil det ikke være bedre å kjøre disse få settene på baseøvelsene, også dra hjem og spise, framfor å dulle rundt på gymmet å ta sett etter sett??
    Ved isolasjonsøvelser vil det bli lettere rekruttert og stimulert flere muskelfibre i den bestemte muskelen enn ved å utføre baseøvelser og det vil dermed føre til raskere mikrotrauma uten å måtte risikere å minimalt belaste en bestemt muskel (eller muskelhode). Du duller ikke rundt på gymmet ved å ta flere øvelser. Du "duller" når du drar på gymmet, kjører en øvelse som belaster skuldre, bryst og triceps, tenker det er nok og drar hjem. Det kalles en hurtigløsning.
    Jeg snakker derimot ikke om å inkludere isolasjonsøvelse etter isolasjonsøvelse, det blir den andre ekstremen (for mye/"overkill").
    Det å ekskludere isolasjonsøvelser skjønner jeg ikke hvorfor dere skal gjøre hele tiden. Det er ikke så enkelt hvis man leter etter den mest optimale metoden for å oppnå lik og mest mulig belastning for hver muskel, altså uten å ekskludere noen. Det der er nok et eksempel på at mange leter etter den enkleste og kjappeste måten å gjøre ting på.

GridIron Barbell

Chaticks-si-Chaticks HITFrank sin avatar
    Ble medlem
    03-2002
    Det er ikke det jeg mener, jeg mener at når man skal vurdere noens treningsopplegg bør man se hva personen har hatt suksess/lite suksess med fra før, eller kjører for øyeblikket. Poenget mitt er at det som fungerer for deg fungerer ikke nødvendigvis for ham. Derfor må man analysere utifra personens utgangspukt istedet for å bare velge ut noe på måfå siden det har funket for noen andre. Jeg sa jo at han vil få bra respons ved å kutte ned volumet, siden stagnasjon hovedsaklig skyldes overtrening.
    Det du foreslår derimot, er å kutte ned så drastisk på volumet at det ikke nødvendigvis vil hjelpe i det hele tatt hvis det skal bli utført over lengre tid iom at musklene får mye mindre (og da altså for lite) belastning.
    Men jeg sa ikke det var slik, jeg trenger mer informasjon om Freds tidligere treningsprogram, og hvilke forandringer han har gjort og hva som han har fått bra progresjon med og ikke.

Å kjøre til failure konstant på en baseøvelse som involverer flere muskelgrupper vil ikke være optimalt, siden de enkelte muskelgruppene vil gi seg før eller senere enn andre. Failure skjer ved det svakeste leddet, og ved å konstant kjøre press(flerledds)øvelser i den tanken om at man skal kjøre både bryst og triceps mest mulig vil det gå utover brystutviklingen. Failure er dessuten ikke noe som sier at du har oppnådd brist i de ønskelige muskelfibrene, det er rett og slett at ingen flere motoriske enheter rekrutterer nok muskelfibre slik at kontraksjonskraften er nok for å kompensere for belastningen (vekten). Og det vil sannsynligvis skje ved triceps ved å bare kjøre baseøvelse etter baseøvelse. Derfor er det lurt å gå over til isolasjonsøvelser etter noen set med en baseøvelse f.eks. uansett om du har kjørt til failure eller ikke. Du vil alltid "ha noe igjen".

Ved isolasjonsøvelser vil det bli lettere rekruttert og stimulert flere muskelfibre i den bestemte muskelen enn ved å utføre baseøvelser og det vil dermed føre til raskere mikrotrauma uten å måtte risikere å minimalt belaste en bestemt muskel (eller muskelhode). Du duller ikke rundt på gymmet ved å ta flere øvelser. Du "duller" når du drar på gymmet, kjører en øvelse som belaster skuldre, bryst og triceps, tenker det er nok og drar hjem. Det kalles en hurtigløsning.
    Jeg snakker derimot ikke om å inkludere isolasjonsøvelse etter isolasjonsøvelse, det blir den andre ekstremen (for mye/"overkill").
    Det å ekskludere isolasjonsøvelser skjønner jeg ikke hvorfor dere skal gjøre hele tiden. Det er ikke så enkelt hvis man leter etter den mest optimale metoden for å oppnå lik og mest mulig belastning for hver muskel, altså uten å ekskludere noen. Det der er nok et eksempel på at mange leter etter den enkleste og kjappeste måten å gjøre ting på.
    I dette innlegget er det utrolig mye bra informasjon. Meget bra Ingar, stå på

Platinum Member
    Ble medlem
    03-2002
    Alder
    27

Enig med HIT, mange bra poenger her!

Er enig i at et program må tilpasses den enkelte, og at for noen vil det funke bedre med mye volum og omvendt.

Så får vi heller være enige i at vi er uenige i hvilke øvelser som skal til, hvor mange sett som trengs, osv. Du innehar uten tvil mye kunnskap om trening, mye mer enn meg. Jeg baserer mitt "forslag" på det jeg har sett på treningsstudioet, også tenker jeg slik at klarer man respektable vekter i benk, mark og bøy så har man en respektabel kropp!! Og får å bli sterkest mulig i disse øvelsene pumper jeg på med dem, og gir meg nok hvile og mat mellom.

Men vi kan være enige i at jeg er ute etter den raskeste løsningen. I en hektisk hverdag med skole, arbeid, hus og hytte så vil jeg tro de fleste er ute etter å bruke minst mulig tid på gymmet, samtidig som den tiden man er der skal være så produktiv som mulig! Og dersom du tror det er dullette å stikke etter 3 sett knebøy og 2 sett mark, vel, da har enten ikke du kjørt skikkelig hardt, ellers så har du høy smerteterskel

Ble medlem
    11-2004
    Dette har vi kjørt siden jul, mer eller mindre.. Noe forandring, men ikke stort.. (lagt til skulderpress, og skrå flyes..)
    progresjon.. Skal jeg si.. begynte vel med 3x10 og 70kg i benk, nå går det med 2x6 og 100kg.. Max før var 90, nå 125kg..

Nevnte dette til makkern min idag, blei ikke så godt mottatt å gå ned til 3 økter..

Trente beina idag, gikk veldig greit, med økning i knebøy og squat hack eller no..
    Motivasjonen var der idag faktisk!!
    Rallying needs two...

PG*
    PG* er ikke aktiv
    Carnivore PG* sin avatar
    Ble medlem
    03-2005
    Alder
    36
    Hva med å kjøre en 5 splitt med egen armdag? Liker veldig godt mitt eget program, selv om jeg burde byttet om på bryst og skuldre blant annet.. Kjører også mange øvelser og sett på vær muskelgruppe

Ble medlem
    11-2004
    vi har hatt det før faktisk.. Kjørte bryst mandag, rygg tirsdag, bein onsdag, skuldre og armer torsdag og bryst fredag..
    MEN: Trening 5 dager i uka tar myyee tid, hadde holdt med 4 mener jeg, som kanskje er mer effektive???
    Rallying needs two...

Lignende tråder

1. DoggCrapp-trening (hovedposten)
    By ambiguous in forum Trening
    Svar: 44
    Nyeste innlegg: 14-03-07, 12:54
  2. Svar: 0
    Nyeste innlegg: 18-06-05, 22:06
  3. Tomt, må ha nytt!
    By Calibra in forum Kosttilskudd
    Svar: 86