Viser resultatene 1 til 17 av 17

Tråd: Noen spørsmål om "Drag til hake"

Medlem
    Ble medlem
    12-2003

Noen spørsmål om "Drag til hake"

Har begynt med "drag\opptrekk til hake" på skulder dagen min og har noen spørsmål om denne.

Det føles enklest å ha ca 30cm avstand mellom hender, da har jeg hendene noe innenfor skulderbladene. Hvis jeg har ca 40cm avstand, er hendene likt med skuldrene, men da er det litt rart å løfte hva er riktig? Tar det forskjellig om du bytter på avstanden?

Hvilke muskler går denne øvelsen på. har lest at den kopler inn fremre og øvre delta + trapez, er det riktig el?
    Knut!

Keep Going! futuredome sin avatar
    Ble medlem
    08-2003
    Alder
    29
    Up right roing kalles denne øvelsen... Instruktøren min hvor jeg trener sier denne er god på bakside skuldre, jeg har tatt denne øvelsen lenge og mener det er en god øvelse!

Trapz mener jeg også blir litt trent pga mine nakkemuskler har blitt større etter hvert og jeg trener sjelden trapz alene...

Jeg har kikket på disse "muskelplakatene" som henger rundt omkring på helsestudioene og der viser de at de "midtre" ryggmusklene blir mest trent på up right roing... Slik føles det iallefall ikke på meg.

Når du løfter, så hold normalt men legg tomlene oppå stangen med 15cm mellomrom...
    Beeing a Body Builder isn't everything, it's the ONLY thing!!

Medlem
    Ble medlem
    12-2003
    hmm 15 cm mellomrom. På et hefte jeg har står det at man skal holde hendene litt innenfor skulderhøyde, og for meg blir det ca 30cm. Noe nærmere enn det føles litt vondt og rart?

trener man øvre eller fremre deltoid med den også?
    Mrmuscle igjen kanskje?hehe

Gold Member tricepsman sin avatar
    Ble medlem
    05-2002
    Alder
    44
    Mitt råd er å variere grepsbredden. For min del streiker håndleddene dersom jeg holder for trangt.

Jeg synes personlig "drag til haken" er best som øvelse for øvre-trapezius (eller øvre del av midtre ryggmuskel, som det ganske betegnende ble kalt over), men den belaster jo baksiden og yttre del av skuldrene brukbart også, i allefall dersom en lener jeg lett fremover i draget.

Tric
    NORKOST - yammi!!!!

Pump-A-Holic Viper[o] sin avatar
    Ble medlem
    02-2003
    Alder
    27
    enig med tric, kan fort bli lei i håndleddene av å holde for smalt på den øvelsen... og variasjon kan være greit!
    push harder - lift more

Admin
    Håkon sin avatar
    Ble medlem
    11-2002
    Tror du bør være litt forsiktig med den øvelsen, er fort gjort å bli skada av den..

Judge, Jury & Executioner Big Boy sin avatar
    Ble medlem
    12-2002
    Alder
    24
    Jeg har ca 10cm bredere enn hoften min da kjenner jeg det godt i skuldrene

TEAM BODYTECH

Medlem Xena sin avatar
    Ble medlem
    01-2004
    Alder
    33
    "Up right row" er en fin øvelse som aktiverer alle tre hodene på deltiodeus. som tidligere nevt er det ubehagelig for håndleddene om man holder for trangt, særlig med litt tyngre vekter, men blir det for bredt blir det vanskelig å fokusere øvelsen på skulder. Jeg foreslår at du holder smalere enn skulderbredde, men ha plass til min 2 knynttever mellom hendene dine.

En kjempefin øvelse å ta først på skulderdagen din, den eller press, da begge disse engasjerer mer enn isolasjonsøvelsene.

Lykke til
    Go hard or go home !
    :gull:

Administrator MrMuscle sin avatar
    Ble medlem
    03-2002
    Alder
    33
    Kjører du smalt grep (to tommel lengder) så vil den fokusere på bakre deltoid og trapezius. Tar du bredere grep (skulderbredt og bredere) så vil den ta mest i midtre deltoid.

Ble medlem
    05-2002
    Alder
    44
    Opprinnelig skrevet av MrMuscle
    Tar du bredere grep (skulderbredt og bredere) så vil den ta mest i midtre deltoid.
    Ganske korrekt, men da er kanskje sidehev en minst like god øvelse. (for mine skuldre er det definitivt en langt bedre øvelse.....)
    NORKOST - yammi!!!!

Tri
    Tri er ikke aktiv
    Kliss nytt medlem Tri sin avatar
    Ble medlem
    01-2004
    Opprinnelig skrevet av Diezel
    Tror du bør være litt forsiktig med den øvelsen, er fort gjort å bli skada av den..
    veldig enig, jeg mener nå at man bør være forsiktig med alle set-stenger! for vis man går tilbake til rette stengene i feks biceps, er det jevli uvvant!

Medlem
    Ble medlem
    12-2003
    Ganske korrekt, men da er kanskje sidehev en minst like god øvelse. (for mine skuldre er det definitivt en langt bedre øvelse.....)
    Mener du sidehev sittende eller stående?

Er sidehev fra "hofta og ut til siden" bedre enn Ove Rytter sin sidehev. Han henter hantlene "sammen foran kroppen/magen" litt fremover bøyd, for så å løfte de opp på siden. Lurer på hvilken som er best?

Hvordan er arnoldpress som skulderøvelse og hvilke muskler tar denne primært på?

Trcepsmann eller mrmuscle takk!

Medlem
    Ble medlem
    12-2003
    Mener du sidehev sittende eller stående? Er sidehev fra "hofta og ut til siden" bedre enn Ove Rytter sin sidehev. Han henter hantlene "sammen foran kroppen/magen" litt fremover bøyd, for så å løfte de opp på siden. Lurer på hvilken som er best? Hvordan er arnoldpress som skulderøvelse og hvilke muskler tar denne primært på?
    OPP!

Tricepsmann eller mrmuscle har dere tid til å svare litt

Takk!

Administrator MrMuscle sin avatar
    Ble medlem
    03-2002
    Alder
    33
    Visst du bøyer albuene så kobler du inn mer av fremre deltoid hodet.

Ble medlem
    05-2002
    Alder
    44
    Opprinnelig skrevet av Knut1
    OPP!

Tricepsmann eller mrmuscle har dere tid til å svare litt

Takk!
    Selv foretrekker jeg å begynne sidehev med hendene langs siden, med en ørliten knekk i albueleddet. Opp til paralellt med gulvet med lillefingerknoken noe høyere enn de andre.... Føles vektene litt tunge litt for tidlig så fører jeg dem sammen forran kroppen istedenfor å bytte til letter vekter der og da...

Det finnes seff en rekke varianter av denne øvelsen som alle sikkert har sine gode sider. Når man bøyer seg framover for å skifte målområde blir det rimelig nok vanskelig og uhensiktsmessig å holde hendene langs siden.......
    NORKOST - yammi!!!!

Medlem Xena sin avatar
    Ble medlem
    01-2004
    Alder
    33
    Når du lener deg fremover (godt frem) ved sidehev tar du mer på bakre hode. Den kan være vel så bra i trekkapparat. Du kan også ta den liggende eller sittende.

Jeg veksler sidehev mellom trekk og manualer. Når jeg kjører manualer begynner jeg alltid m/håndflatene sammen foran låret og "myke" albuer, uten å bøye for mye. Løfter opp i linje med skulderen, men tommelen en antydning opp. Dette er pga stillingen i overarmsbenet.
    Dersom man løfter lillefingeren opp roterer du overarmen ganske mye og dermed belaster du også rotator-cuff'en din mer enn nødvendig. Dette kan etterhvert arte seg som en betennelse i og med at disse musklene ikke tåler så mye, og da må du nok bremse både skulder og brysttrening inntil vidre.
    Vær forsiktig
    Go hard or go home !
    :gull:

Ble medlem
    05-2002
    Alder
    44
    Opprinnelig skrevet av Xena
    Løfter opp i linje med skulderen, men tommelen en antydning opp. Dette er pga stillingen i overarmsbenet.
    Dersom man løfter lillefingeren opp roterer du overarmen ganske mye og dermed belaster du også rotator-cuff'en din mer enn nødvendig. Dette kan etterhvert arte seg som en betennelse i og med at disse musklene ikke tåler så mye, og da må du nok bremse både skulder og brysttrening inntil vidre.
    Vær forsiktig
    Dersom det å vri hånden litt i motsatt retning av det du beskriver er et problem, så vil jeg tro det meste medfører problemer...... Vil tro muskulaturen som stabiliserer skulderleddet er mer utsatt for direkte vridningsbelastning som følge av en for stor bøy i albuen. Må en bøye albuen mye så er vektene for tunge!

Det viktige med den lille vridningen er å tvinge armen inn i en bane som i større grad nedfører at yttre del av skuldermuskelen fokuseres i noe større grad. Kjører en med "tommelen opp" vil en i større grad plassere stresset på fremre del av samme muskel, og det er vel og bra dersom en ønsker å utvikle den med øvelsen. Min beskrivelse gjaldt ytter del. For fremre og bakre del gjør jeg det seff anderledes
    NORKOST - yammi!!!!

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •  

SEO by vBSEO ©2011, Crawlability, Inc.