Viser resultatene 1 til 13 av 13

Tråd: Noen spørsmål vedr. styrke/muskeløkning

Medlem Lillian sin avatar
    Ble medlem
    03-2011
    Alder
    46

Noen spørsmål vedr. styrke/muskeløkning

Etter å ha lest noen artikler her og der, har jeg blitt sittende igjen med noen spm.

1. Jeg har lest om flere som bruker 1000 mg C-vitaminer. Hva er grunnen til det?
    2. Noen snakker om 8-12 reps. mht å bygge volum, andre snakker om 12-20. Ligger det noen forskjell på disse to?
    3. Er det vanlig at man kan oppleve vekst i enkelte muskelgrupper, men ikke i andre i perioder? Vil det si at man ikke vokser over det hele samtidig?
    4. Hvor mye økning i muskelmasse kan man forvente over mnd.'er, halvår hvis man trener og spiser riktig?

Det dukker sikkert opp flere spm etter hvert
    Jeg tror så mye, men vet egentlig veldig lite...

Administrator MrMuscle sin avatar
    Ble medlem
    03-2002
    Alder
    33
    1. Kan være mange grunner, er neppe en viktig del av å bygge muskler.
    2. Ingen betydelig forskjell.
    3. Ja, det er slik det fungerer 99% av tiden. Man vokser sjeldent jevnt over alt.
    4. Kommer an på alder, kjønn, kaloriinntak, hormonnivå, treningserfaring etc.

Ble medlem
    03-2011
    Alder
    46
    Sitat Opprinnelig skrevet av MrMuscle Vis post
    1. Kan være mange grunner, er neppe en viktig del av å bygge muskler.
    2. Ingen betydelig forskjell.
    3. Ja, det er slik det fungerer 99% av tiden. Man vokser sjeldent jevnt over alt.
    4. Kommer an på alder, kjønn, kaloriinntak, hormonnivå, treningserfaring etc.
    Takk for svar, MrM Har et til:

5. Stagnasjon..... det virker som om dere gutta aldri stagnerer..... Jeg opplever stagnasjon i perioder. Hva er beste løsningen da? Kan man løse problemet og samtidig styrke musklene ved å gå drastisk ned i vekter og øke antall sett og repetisjoner over en periode?

Medlem ch84 sin avatar
    Ble medlem
    05-2009
    Alder
    27
    Om du stagnerer i en øvelse så kan det være lurt å rett og slett bytte øvelse en periode.. Variasjon er ikke så dumt

Ble medlem
    03-2011
    Alder
    46
    Sitat Opprinnelig skrevet av ch84 Vis post
    Om du stagnerer i en øvelse så kan det være lurt å rett og slett bytte øvelse en periode.. Variasjon er ikke så dumt
    Jeg sliter med beintreningen. Grunnen er at jeg er rett og slett skummelt svak i beina og da blir også den negativ, men har hatt tanker om å ta andre typer bein øvelser i en periode, kanskje jeg kan få omprogrammert hjernen da

sup brah Lean&Fin sin avatar
    Ble medlem
    10-2002
    Alder
    26
    Sitat Opprinnelig skrevet av Lillian Vis post
    Takk for svar, MrM Har et til:

5. Stagnasjon..... det virker som om dere gutta aldri stagnerer.....
    Hehe, tull. Jeg stagnerte i 2007.
    ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ஜ۩۞۩ஜ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
    .......................................R.I.P..........................................
    ..................Aziz "Zyzz" Sergeyevich Shavershian..................
    .....................₪₪₪₪₪₪1989-2011₪₪₪₪₪₪...................

Ble medlem
    03-2011
    Alder
    46
    Lean...... Det er 4 ÅR SIDEN!!!!!! *ler* Jeg har stagnert flere ganger på det 1,5 året jeg har trent!

sup brah Lean&Fin sin avatar
    Ble medlem
    10-2002
    Alder
    26
    Lean...... Det er 4 ÅR SIDEN!!!!!! *ler* Jeg har stagnert flere ganger på det 1,5 året jeg har trent!
    Sa jeg at stagnasjonen var over?
    .......................................R.I.P..........................................
    ..................Aziz "Zyzz" Sergeyevich Shavershian..................
    .....................₪₪₪₪₪₪1989-2011₪₪₪₪₪₪...................

Medlem ch84 sin avatar
    Ble medlem
    05-2009
    Alder
    27
    Jeg sliter med beintreningen. Grunnen er at jeg er rett og slett skummelt svak i beina og da blir også den negativ, men har hatt tanker om å ta andre typer bein øvelser i en periode, kanskje jeg kan få omprogrammert hjernen da
    Har ganske mange alternative beinøvelser "på lager", så bare send meg en pm ellernoe om du har lyst på noen tips

Ble medlem
    03-2011
    Alder
    46
    Sitat Opprinnelig skrevet av Lean&Fin Vis post
    Sa jeg at stagnasjonen var over?
    *ler* Sliter du enda? Ser da jammen ikke slik ut, men dog virker det veldig trøstende på meg i hvertfall hahaha.... huff... Men hvordan løser du det da? Eller har du ikke fått løst det enda?

Must be an emergency! Vrimmel sin avatar
    Ble medlem
    06-2006
    Alder
    27
    Etter å ha lest noen artikler her og der, har jeg blitt sittende igjen med noen spm.

1. Jeg har lest om flere som bruker 1000 mg C-vitaminer. Hva er grunnen til det?
    2. Noen snakker om 8-12 reps. mht å bygge volum, andre snakker om 12-20. Ligger det noen forskjell på disse to?
    3. Er det vanlig at man kan oppleve vekst i enkelte muskelgrupper, men ikke i andre i perioder? Vil det si at man ikke vokser over det hele samtidig?
    4. Hvor mye økning i muskelmasse kan man forvente over mnd.'er, halvår hvis man trener og spiser riktig?

Det dukker sikkert opp flere spm etter hvert
    1. Antagelig misoppfatninger om ernæringsbehov. Det er over 10 ganger anbefalt daglig dose.
    3. Det er ingen regel for at en muskel må bli større fordi en annen blir det. Som regel har de forskjellige forutsetninger for ideell intensitet og belastning.

Administrator MrMuscle sin avatar
    Ble medlem
    03-2002
    Alder
    33
    5. Stagnasjon..... det virker som om dere gutta aldri stagnerer..... Jeg opplever stagnasjon i perioder. Hva er beste løsningen da? Kan man løse problemet og samtidig styrke musklene ved å gå drastisk ned i vekter og øke antall sett og repetisjoner over en periode?
    Alle opplever stagnering fra tid til annen og det er her treningskunnskap kommer inn. Da er det smart å ikke bare trene hardere, men å trene smartere. De fleste tror de kan så mye om trening at de kan lage sine egne treningsprogram og forventer at det skal fungere optimalt. Faktum er at veldig få har nok erfaring, kunnskap og kjennskap til sin egen kropp til å kunne gjøre dette. Ønsker man å få maksimalt utbytte så er det smarteste man gjør se til programmer som dekker alle behov. Periodisering, progresjon, hvile etc. De fleste aner ikke hva dette betyr, men allikavel setter de opp et eget program fordi 5x5 er så tungt, eller 5/3/1 er så kjedelig.

Den andre delen av puslespillet er kosthold. Man vil aldri ha konstant framgang om kostholdet ikke er på stell. Om man ønsker å forbli lean året rundt så må man forvente at det vil gå treigt med muskelveksten. Så det letteste man kan gjøre ved stagnering er å øke kaloriinntaket å fortsette som vanlig. Dette fungerer selvfølgelig ikke i det uendelige, men det er en quick fix til å begynne med før du gjør store forandringer på treningen din.

Ble medlem
    03-2011
    Alder
    46
    MrMuscle: Jeg er definitivt i den kategorien du beskriver. Her i bygda er det ingen ordentlige treningssentre. Kun "trengingssentre" som er ubemannet, altså uten personlige trenere osv, så det er nok en av grunnene til at jeg har fortsatt med å lese artikler på nettet og kjøpt litt utstyr her hjemme. Men jeg prøver å lære av mine feil via prøve og feile metoden samt å lese litt på div. forumer osv.
    Kostholdet kunne nok definitivt vært enda bedre enn det er i dag og håper det vil komme av seg selv når jeg har funnet litt tilbake til den gnisten jeg hadde

Lignende tråder

1. Hva er det som gjør karb viktig i forbindelse med muskeløkning?
    By Brukerkonto avsluttet in forum Dietter
    Svar: 6
    Nyeste innlegg: 12-12-09, 12:53
  2. Tips vedr. V12, cell-tech og CEX anyone?
    By Nebula in forum Kosttilskudd
    Svar: 6
    Nyeste innlegg: 30-01-05, 05:23
  3. noen spørsmål
    By carmatica in forum Kosttilskudd
    Svar: 12
    Nyeste innlegg: 04-12-04, 21:07
  4. Noen spørsmål
    By SKORPUS in forum Trening
    Svar: 40
    Nyeste innlegg: 21-12-03, 23:12
  5. Svar: 2