Opprinnelig skrevet av
fjeldmann
Jeg ville rendyrket dagene. En med lett. En med medium. En med tung. Du blander tung og lett i samme økt. Jeg tror man anntar at fordelen med tung, medium, lett belastning i samme uke skyldes endringer i belastningen for sentralnervesystemet. Ved å ha tunge løft og medium løft hver dag får sentralenervesystemet ditt alltid en relativt tung belastning. Og poenget med tung medium lett går litt bort. Jeg trener fullkropp, non linjær periodisering nå. Ikke at det jeg gjør er eneste måten og gjøre det på, men jeg kan jo hvise deg hva jeg har tenkt.
Program A har sin base i : Knebøy varianter, benkpress varianter, ro varianter, biceps variant
Program B har sin base i : Markløft varianter, skulderpress varianter, og pullups varianter, triceps variant.
Jeg trener programmene annen hver gang
Uke 1
dag 1: a
Dag 2: b
Dag 3: a
Uke 2
Dag 1 : b
Dag 2: a
Dag 3: B osv..
Dag 1 er tung. Ca 3-6 rm vekter
Dag 2 er medium. Ca 8-10 rm vekter
Dag 3 er lett. Ca 12-15 (20) rm vekter
Jeg legger meg på ett totalt volum på 30-60 totale repetisjoner per muskelgruppe per økt. Litt færre på tung litt mer på lett osv. Studier støtter dette volumet.
Jeg varierer øvelsene litt. Feks når jeg har markløft på dag 1 tung. Har jeg Rumensk markløft på dag 3 lett osv. Det blir litt morrsommere da syns jeg. På samme måte varerer jeg andre øvelser på tung, medium, lett dagene. Så ett eksempel til Jeg har Frontbøy på tung dagen. Knebøy på medium dagen og beinpress på lett dagen.
Jeg har ikke trent dette så lenge, men føler det kan forsvares bra utifra studier og erfaringsbaser trening. Og det kjennes digg!