Viser resultatene 1 til 10 av 10

Tråd: Nybegynner Hjelp.

Kliss nytt medlem
    Ble medlem
    12-2005
    Alder
    23

Nybegynner Hjelp.

Hei, Jeg har trenet siden april/mai men det har ikke gått noen vei. Trenet 3-4 ganger i uka. Er 16år veier 68 kg veide ca 62-65kg når jeg startet. Noen som har noen tips til hva jeg skal gjøre? Hva skal jeg spise? Kosttilskudd?

Hadde vært fint med noen knep som kan hjelpe. Hvordan begynne? Mest mulig økonomisk.

På forhånd takk.

Registered User Lee Priest sin avatar
    Ble medlem
    01-2005
    Alder
    27
    Sitat Opprinnelig skrevet av Minibad
    Hei, Jeg har trenet siden april/mai men det har ikke gått noen vei. Trenet 3-4 ganger i uka. Er 16år veier 68 kg veide ca 62-65kg når jeg startet. Noen som har noen tips til hva jeg skal gjøre? Hva skal jeg spise? Kosttilskudd?

Hadde vært fint med noen knep som kan hjelpe. Hvordan begynne? Mest mulig økonomisk.

På forhånd takk.
    Ok, for det første så må du ta en titt på kostholdet ditt? for du i deg tillstrekkelig med proteiner? karbs? fett? jeg kunne gjerne tenke meg å vite mer om kostholdet ditt før jeg eventuelt kan hjelpe deg et steg videre. Kosthold er et MUST får å i det hele tatt klare å bygge muskler.

Kliss nytt medlem
    Ble medlem
    12-2005
    Alder
    23
    Tror ikke jeg får i meg nok proteiner, karbs og fett.
    Spiser mye grovbrød. Spiser ujevnt noen ganger mye andre ganger lite.
    Spiser fra 2-5 ganger om dagen. Spiser det meste.
    Veit ikke hva mer jeg skal si?

Med andre ord er ikke det no godt kosthold. Hva er et godt kosthold når man skal bygge?

Medlem Angelika sin avatar
    Ble medlem
    10-2005
    Alder
    27

mat..

Du bør absolutt kjøpe deg ei bøtte med proteinpulver som du drikker 4-5 ganger daglig,spørs hvor mye du trenger osv..(kommer helt an på hvor mye proteiner du har i shakeren av gangen) det kan de der du kjøper det fortelle deg!
    Glem brød,det er dårlig mat, du kan spise brød så lenge det er "tungt" fullkorn brød..
    Det koster ca 10kroner mer en vanlig brød ca..
    Du kan kjøpe ryvita knekkebrød,det er veldig sundt så kan du ha magert pålegg på det når du skal ha ett enkelt måltid..
    Ikke spis det meste, pass på at når du spiser at du tar proteiner i tillegg til maten om du spiser protein fattig mat.
    Det er sånn atdu kan spise så mye du vil bare det er proteiner å sunne næringsstoffer i maten..
    Om du skal bygge muskler/gå ned i vekt må du ha i deg nok proteiner å riktig menge carbohydrater..for om du spiser flere kalorier enn du brenner så kommer du ingen veg.. spis mindre kalorier å mere fisk,rent kjøtt som biff,kylling.
    Tunfisk er bra det også! du bør også ta multivitaminer som er viktig for kroppen din når du trener..

Du skriver du har gått opp i vekt, det gjør man jo da når man trener.. muskler veier det å:-p

Du kan trene som du gjør nå å starte ett sunnere å bedre kosthold så skal du se at kroppen din blir bedre!
    Vet av erfaring:-))
    Håper dette her hjalp deg litt hvertfall!

angelika
    Fatty food is for fatty people!!

Superior newbie jess mAn sin avatar
    Ble medlem
    10-2005
    Alder
    22
    Sitat Opprinnelig skrevet av Minibad
    Tror ikke jeg får i meg nok proteiner, karbs og fett.
    Spiser mye grovbrød. Spiser ujevnt noen ganger mye andre ganger lite.
    Spiser fra 2-5 ganger om dagen. Spiser det meste.
    Veit ikke hva mer jeg skal si?

Med andre ord er ikke det no godt kosthold. Hva er et godt kosthold når man skal bygge?

Å spise 2 ganger om dagen er ganske lite... Jeg er 16 år jeg og, og når jeg begynte å trene aktivt for noen måneder siden veide jeg 68kg. Nå veier jeg 75

Det jeg gjorde var å spise hele tiden. Frokosten min besto av ca 100g havregryn i lettmelk(utblandet i proteinpulver når jeg kjøpte det). og i løpet av skoledagen spiste jeg 4-6skiver med rekeost eller leverpostei.
    Prøv å ta noen skåler med havregryn om dagen, det hjalp værtfall for meg.

Jeg anbefaler også at du kjøper proteinpulver og kreatin, det vokser du bra med i begynnelsen. Du må også huske på å drikke 2-3 liter VANN hver dag.

Spis mer og mer for vær dag som går, og ikke tenk på at du inntar flere kalorier enn du forbrenner. Du har sikkert ikke så mye underhudsfett siden du bare veier 68kg(det hadde ikke jeg i værtfall). Jeg har ikke lagt på meg noe spesielt mye mer fett etter at jeg begynte å spise som en galning.

Multivitaminer og Omega3 fettsyrer bør du begynne å ta, det gjør at kroppen fungerer mye bedre.

Angelika: 4-5 shakes om dagen er vel litt i drøyeste laget?

JM

Kliss nytt medlem ellebom sin avatar
    Ble medlem
    10-2005
    Alder
    22
    Enig med jess man der, 4-5 shakes pr dag er litt i drøyeste laget. Du bør innta ca 2-4 gram proteiner per kropps kg hver dag. Altså mellom 136g og 272g proteiner for deg som er 68 kg. Jeg inntar ca 2,5 gram pr kg pr dag, og det fungerer helt fint for meg. Jeg tar to shaker for dagen à 60 gram.

Bedreviteren Hardway sin avatar
    Ble medlem
    07-2003
    Alder
    37
    Skal man oppnå en respons fra treningen i form av hypetrofi og styrkeøkning er det viktig å legge til rette for dette. Mens noen kan spise hva de vil, sove så mye som de vil, og nærmest trene som de vil med å vokse - så kan du ikke ta utgangspunkt i disse.

Du er 16 år og må tenke økonomisk sier du - vil det da si at du bor hjemme, og stort sett må finne deg i å spise av den samme maten som dine foreldre gjør?

- Del dagen inn i 4-6 måltider.
    - Spis enten 3-4 grove brødskiver eller 100g havregryn kokt med kanel+sukker
    - Ta 1ss tran daglig, 1ss olivenolje, og 1ss linfrøolje
    - Spis 2 måltider med omelett/stekt egg/kokt egg (gjerne 6-8 egg til sammen)
    - Prøv å spise mye proteinrikt pålegg om du kan spise så mye pålegg du vil (mager hvitost, makrell i tomat, tunfisk, skinke, kalkunpålegg, osv)

Da er du godt i gang. Om du vil kan du spare opp å kjøpe deg ei 5kg bøtte med 90+ fra ej-shop, som du kan benytte deg av om morgenen og etter trening.

Etter treningen er det viktig at du spiser mat så raskt som mulig. Gjerne mager middag med potet/ris. Vet du at det blir lenge til neste måltid kan du spise et par bananer, rosiner, riskaker, eller lignende.

Prøv å sove mellom 7-9 timer hver natt, for å la kroppen hente seg inn skikkelig.

Hvordan trener du? Uansett hva du nå gjør, ville jeg foreslått at du hadde gått over til et fullkroppsprogram eller en 2splitt og bare trent baseøvelser. Føler du at noen muskelgrupper henger igjen kan du jo til nøds supplere disse med en isolasjonsøvelse.

Tror dette er nok i første omgang. Husk at du må gi kroppen din en grunn til å vokse. Spiser du for lite vil det ta veldig lang tid før du ville kunne se muskulær økning.

Og sist; Å bygge muskler er en langsom prosess som krever disiplin, vilje og tålmodighet. Du er bare 16 år, og har god tid på deg.

- Hardway

cb
    cb er ikke aktiv
    Fat boy cb sin avatar
    Ble medlem
    08-2002
    Alder
    35
    Har du et budsjett på hvor mye du kan bruke på mat pr mnd?
    Sponser dine foreldre all maten du spiser eller hjelper du til med å spe på i husholdningen?
    Har du forståelsesfulle foreldre?

Bor du hjemme og er helt avhengig av dine foreldre økonomisk,så er det viktig at du har en god dialog med dem.

Vil du vokse er det en ting som gjelder og det er å spise mye.Ikke heng deg for mye opp i næringsfordelig(bare spis som en hest) ,men pass på å få i deg mest mulig protein.Prøv å få i deg mat ca hver 3 time(hvis mulig).
    Det finnes ingen hemmeligheter for å vokse,kun noen regler:
    -trene
    -Hvile
    -spise

Rimelig basis svar fra min side det her,men føler det enkle er ofte det beste.

Medlem Angelika sin avatar
    Ble medlem
    10-2005
    Alder
    27
    hmm..ja som jeg sa..altså det komemr helt an på HVOR mye proteiner man får i seg via mat!
    om du ikke får noe proteiner via maten din så må man jo se hvor mye proteiner man skal ha da..dessuten sa jeg ikke at en shake MÅTTE inneholde så mye som 60 gram! fks om man har ett lite måltid å skal supplere med proteiner trenger ikke det nødvendighvis å være 60 gram. men det er jo litt forskjell åssen man deler opp greiene her! noan liker å ta alt på en gang mens andre kan ta litt over dagen..
    man må se det iforhold til hvor mye man trenger
    Å ja!-jeg vet å er fullstendig enig i det med mengden proteiner i forhold til kroppsvekta! :-)))
    Fatty food is for fatty people!!

Kliss nytt medlem
    Ble medlem
    12-2005
    Alder
    23
    Jeg kan vel ikke si jeg har dårlig rå. Jobber, tjener rundt 3000 i mnd.
    Betaler ikke no hjemme, betaler mobil regninga og treninga selv.
    Men vill spare endel. Skal ha bil og lappen osv.
    Takker for tipsene og spør om hvilke proteiner jeg burde satse på?

Lignende tråder

1. Nybegynner,trenger hjelp
    By Frankster in forum Trenings / kostdagbok
    Svar: 9
    Nyeste innlegg: 07-11-05, 19:35
  2. Hjelp med treningsprogram
    By Guardian in forum Trening
    Svar: 3
    Nyeste innlegg: 20-01-04, 18:20
  3. Svar: 15
    Nyeste innlegg: 02-09-03, 20:07
  4. Nybegynner trenger hjelp!