Viser resultatene 1 til 26 av 26

Tråd: Nybegynner trenger hjelp. :)

Kliss nytt medlem RoboDoc sin avatar
    Ble medlem
    01-2006

Cool Nybegynner trenger hjelp. :)

Hei!

Fikk anbefalt dette forumet av en nettkompis, og har funnet mye interessant her, men ennå ikke noe som heeeeelt passer for en nybegynner som meg. Jeg trenger hjelp til alt; men først og fremst trening og diett.

Litt om meg:
    Jeg er 28 år, 198cm og for tiden rundt 140kg. Jeg har alltid vært kraftig bygget, men i den siste tiden har der ansamlet seg en del 'ekstra baggasje'. Jeg har et stillesittende yrke (data), og sitter dessverre i altfor mange timer i løpet av en dag. Jeg trente aktivt inntil for 6 år siden, men pga hardt arbeidspress, mye ansvar og krevende samboer måtte jeg ofre noe. Dessverre ble det treningen.

6 års forfall skal nå prøves å rettes opp i. Jeg har meldt meg inn i treningsstudio, trener hver dag, med følgende program:

Program:
    Man - Ons - Fred: 2-5 timer fettforbrenning og/eller kondisjon. Jeg spinner mye, og tar som regel doble og triple timer (60, 75 eller 90 minutters økter). Jeg trener godt, men roer alltid ned sånn at ikke melkesyren brenner i musklene, og er nøye med uttøying etterpå.

Tirs - Tors - Lør: 1-3 timer styrketrening; både med apparater og løse manualer / vekter. Jeg sørger alltid for å varme opp i 30 mins før jeg begynner, spesielt siden jeg er så 'fersk'. Ofte begynner jeg med en mini-time (45 mins) med spinning, og tar den som oppvarming istedenfor. Deretter, har jeg et program på 12-14 øvelser (armer, ben, buk og rygg), pluss trening av korsrygg (strekk) og mage (situps).

Søn: Variabel. Dersom jeg er sliten, så hviler jeg. Dersom jeg har litt vondt i armer og bein pga styrketrening, så tar jeg en rolig dag; 1-2 timers step eller tredemølle. Dersom jeg er spesielt energisk, tar jeg meg gjerne en spinningtime

Kosthold:
    Kostholdet mitt er enkelt. Jeg prøver å holde meg for det meste til proteiner, så jeg spiser kjøtt fra dyr som svømmer og flyr, dvs; tunfisk, laks, ørret, torsk, breiflabb og flyndre, samt rene, skinnfrie fileter av kylling, kalkun og av og til and. Utover dette, får jeg i meg det jeg trenger av vitaminer, mineraler, sporstoffer og antioksidanter, og jeg spiser en del salat uten dressing eller frukter, litt egg og rent kjøtt; dvs. en biff i ny og ne. Ingen poteter eller brød.

Mål:
    1. Redusere vekt / fettprosent.
    2. Øke muskelmasse.

Trenger hjelp til:
    1. Å trene riktig / ikke overdrive / få innspill til program.
    2. Å få forståelse om hvordan man lager en god diett.
    3. Å lære litt mer om kosttilskudd / annet.

Finnes der noen som er i stand til å hjelpe en supermotivert, men litt forvirret datagnom i nød? :-)

På forhånd takk for hjelpen folkens! -- Keep up the good work! :-)
    RoboDoc

Medlem cron sin avatar
    Ble medlem
    10-2005
    Alder
    36
    Her inne er det nok mange som kan hjelpe deg.Jeg er ovehodet ingen datanerd så derfor får jeg ikke til å linke til en tråd her som er super for nybegynnere hehe.Den ligger på kosthold og heter noe alla nybegynner tråden....kan noen snille sjeler her inne gi ham denne linken?? Den er suveren!

Ellers har jeg lært en liten regel her inne og det er 20 20 60 regelen:dvs 20%trening 20%hvile og 60%kosthold.Det vil da si at du trener alt for hardt!!Du må da hvile mann!Jeg ble nesten sliten av å lese alt det du trener.Tren hardt hver andre dag og heller gå deg en gåtur de dagene mellom.Kroppen må ha hvile for å restituere seg og bygge seg opp.

Spiser du ris og grønnsaker?

Ellers tror jeg det er nok av dykige gutter her inne som glatt kan hjelpe deg å sette opp et bra kosthold i forhold til trening.

Tone:-))

Ble medlem
    01-2006

Smile

Hei, og takk for innspill!

Jeg skal ta en titt på den nybegynnerlinken, hvis jeg klarer å finne den.

Sitat Opprinnelig skrevet av cron
    Ellers har jeg lært en liten regel her inne og det er 20 20 60 regelen:dvs 20%trening 20%hvile og 60%kosthold.Det vil da si at du trener alt for hardt!!Du må da hvile mann!Jeg ble nesten sliten av å lese alt det du trener.Tren hardt hver andre dag og heller gå deg en gåtur de dagene mellom.Kroppen må ha hvile for å restituere seg og bygge seg opp.
    Det hørtes ut som en god regel, bortsett fra at jeg ikke helt vet hva de prosentene angir. Innsats? Konsentrasjon?

Jeg vet at det er viktig å hvile, men jeg har VELDIG MYE energi for tiden, og jeg må få den ut. Da er treningsstudioet perfekt. I tillegg, så er der ingen smerter, jeg går allerede ned i vekt, og jeg kjenner at jeg får større muskler her og der.

Det er viktig å lytte til kroppens signaler. Gir kroppen den minste antydning til smerte eller slitasje, så tar jeg fri, og chiller. :-)

Spiser du ris og grønnsaker?
    Jeg spiser brokkoli og litt blomkål, og av og til upolert ris (sånn som har litt svarte fliser, på en måte).
    RoboDoc

Fuglebrystet Guardian sin avatar
    Ble medlem
    11-2002
    Det er folk som er flinkere enn meg her som kan gi deg bedre svar på det du lurer på, men jeg må bare få kommentere at treningsmengden din virka veeeldig stor, i hvertfall når du i tillegg har jobb, samboer og andre ting som krever sitt. Du bør finne en treningsmengde du trives med, som du kan opprettholde i lang tid fremover. Trener du så mye som det der er jeg redd du kan bli drittlei ganske snart.
    Men har du energi, tid og motivasjon nok, så kjør på, jeg misunner deg som kan orke så mye.
    Treningslogg

I love life because what more is there.

Ble medlem
    01-2006
    Jeg kom akkurat ut av et forhold hvor jeg tok samboeren min på fersken hjemme hos en kollega, mens hun sa til meg at hun jobbet "overtid".

Av denne, og andre grunner har jeg litt eeeeeeeeeekstra energi innabords, som jeg kanaliserer av retning: TRENING. Det er HERLIG å få ut litt energi, kjenne endorfiner, adrenalin og blodpumpen jobbe, for deretter å sette seg tilfreds ned og slappe av litt.

Jeg trener så "mye" fordi jeg synes det er kanongøy, og fordi jeg ikke har fått noen smerter, problemer eller andre signaler som tilsier at jeg bør roe ned. Dersom jeg senere finner ut at dette er for mye, eller at kroppen sier ifra, så roer jeg ned litt.

Per nu, så er det i alle fall riktig for meg å brenne av så mye "energi" som overhodet mulig. :-)
    RoboDoc

Gudfaren QuizMaster sin avatar
    Ble medlem
    06-2003
    Alder
    74

Lightbulb

Sitat Opprinnelig skrevet av RoboDoc
    Hei!

Fikk anbefalt dette forumet av en nettkompis, og har funnet mye interessant her, men ennå ikke noe som heeeeelt passer for en nybegynner som meg. Jeg trenger hjelp til alt; men først og fremst trening og diett.

Litt om meg:
    Jeg er 28 år, 198cm og for tiden rundt 140kg. Jeg har alltid vært kraftig bygget, men i den siste tiden har der ansamlet seg en del 'ekstra baggasje'. Jeg har et stillesittende yrke (data), og sitter dessverre i altfor mange timer i løpet av en dag. Jeg trente aktivt inntil for 6 år siden, men pga hardt arbeidspress, mye ansvar og krevende samboer måtte jeg ofre noe. Dessverre ble det treningen.

6 års forfall skal nå prøves å rettes opp i. Jeg har meldt meg inn i treningsstudio, trener hver dag, med følgende program:

Program:
    Man - Ons - Fred: 2-5 timer fettforbrenning og/eller kondisjon. Jeg spinner mye, og tar som regel doble og triple timer (60, 75 eller 90 minutters økter). Jeg trener godt, men roer alltid ned sånn at ikke melkesyren brenner i musklene, og er nøye med uttøying etterpå.

Tirs - Tors - Lør: 1-3 timer styrketrening; både med apparater og løse manualer / vekter. Jeg sørger alltid for å varme opp i 30 mins før jeg begynner, spesielt siden jeg er så 'fersk'. Ofte begynner jeg med en mini-time (45 mins) med spinning, og tar den som oppvarming istedenfor. Deretter, har jeg et program på 12-14 øvelser (armer, ben, buk og rygg), pluss trening av korsrygg (strekk) og mage (situps).

Søn: Variabel. Dersom jeg er sliten, så hviler jeg. Dersom jeg har litt vondt i armer og bein pga styrketrening, så tar jeg en rolig dag; 1-2 timers step eller tredemølle. Dersom jeg er spesielt energisk, tar jeg meg gjerne en spinningtime

Kosthold:
    Kostholdet mitt er enkelt. Jeg prøver å holde meg for det meste til proteiner, så jeg spiser kjøtt fra dyr som svømmer og flyr, dvs; tunfisk, laks, ørret, torsk, breiflabb og flyndre, samt rene, skinnfrie fileter av kylling, kalkun og av og til and. Utover dette, får jeg i meg det jeg trenger av vitaminer, mineraler, sporstoffer og antioksidanter, og jeg spiser en del salat uten dressing eller frukter, litt egg og rent kjøtt; dvs. en biff i ny og ne. Ingen poteter eller brød.

Mål:
    1. Redusere vekt / fettprosent.
    2. Øke muskelmasse.

Trenger hjelp til:
    1. Å trene riktig / ikke overdrive / få innspill til program.
    2. Å få forståelse om hvordan man lager en god diett.
    3. Å lære litt mer om kosttilskudd / annet.

Finnes der noen som er i stand til å hjelpe en supermotivert, men litt forvirret datagnom i nød? :-)

På forhånd takk for hjelpen folkens! -- Keep up the good work! :-)
    RoboDoc faktisk, ut av IRC og inn på FP? (Langt fra noen dårlig idè det)

Du er høy, rundt 110-120 kan være "bra" på deg. Men nå syns jeg ikke at vi skal fokusere så mye på vekt, heller på kroppssammensetning.

For å få bedret ks anbefaler jeg baseøvelser. Du som nybegynner må fokusere på baseøvelser (fler-leddsøvelser); markløft, knebøy, benkpress, militærpress.

1. Les nybegynner artikler her.
    2. Se #1.
    3. Se #1 + still konkrete spørsrmål.

Når du nå har gjennomgått det du burde ha lest, så forhåpentligvis ligger det en viss forståelse for treningsprinsipper. Å bruke en slik tankegang som du gjør med å "brenne mest mulig" vil gjøre at du brenner mer enn fett mtp. lengden på dine treningsøkter.
    Syng, RakeMagic, Syng!

Hvorfor prøve å være noe man ikke er? Hvorfor late som man er når man ikke finnes? Hvem er hva om noe er noen?

Spiller du POKER - Bruk RakeMagic for de $ BESTE $ BONUS og RAKEBACK avtalene!

Spill og Vinn over PROs som Gus Hansen m.fl (INKL. MAX RAKEBACK)

Ble medlem
    01-2006
    Oh, yes.

Ble anbefalt forumet av en netbuddy, så da mått jeg nesten svippe innom og ta en titt.

Er det noen spesielle artikler eller tråder jeg bør lese? Føl fritt for å paste en skokk med lesemateriale til meg.
    RoboDoc

Amor fati Avsluttet brukerkonto sin avatar
    Ble medlem
    10-2004

Hei og velkommen .

Du kan jo starte litt med denne tråden.NybegynnertrÅden

Ellers er det bare å lese fra en kant. Når du har lært det deg mest elementære av grunnprinsipper for effektiv trening så kan du stille litt mer konkrete spørsmål.
    Lykke til . Det skal bli gøy å følge med på deg !

Ble medlem
    01-2006
    Takker og bukker, schakver!

Jeg starter lesingen med det samme. Har forøvrig mistet 4.7kg siden jeg startet tråden. :-) Spinning kombinert med vekter og riktig kosthold har gjort susen hittil. :-)
    RoboDoc

Silver Member - III
    Ble medlem
    03-2004
    du finner alle dine svar her

bruk søkemotoren flittig. det finnes sikkert 10 artikler og tråder minst om vært spørsmål du har. det finnes tonnevis med gode råd og tips om hvordan du kan nå dine mål. masse nyttig og spennende lesestoff.

og er det fremdeles noe du lurer på så spør igjen.
    I`m Fitnessfrosk, get used to it!

Medlem
    Ble medlem
    02-2006
    Alder
    20
    Hei!

140kg virket enten som litt vell mye overvekt, eller at du har spessiell kraftig beinbygging. Hvis du er litt overvektig, anbefaler jeg deg å trene svært rolig! Ikke press når du sykler, ikke press benk osv. Du skal da få vekk det unødvendige, altså noe som skjer ved å holde seg i aktivitet.. Ikke nødvendig å presse muskler da.. Så må du ha en diett, noe du ser ut til å ha bra kontroll på. Men ikke kutt ut brødet. Jeg spiser rugbrød som knapt har fett, men er veldig sunt.

Hvis du ikke er overvektig, så skal du trene litt hardere. Men ikke hver dag! Sett opp et treningsprogram som skal være lett! Du skal ikke anstrenge deg veldig i øvelsene du utfører. Så etter å ha fulgt det lette programmet en mnd tid, så øker du vanskelighetsgraden i programmet. Øk intensitet først og fremst

Mvh
    Jesper D. Sørlie

Kliss nytt medlem Morty87 sin avatar
    Ble medlem
    10-2005
    Alder
    25
    Sitat Opprinnelig skrevet av jesper91
    Hei!

140kg virket enten som litt vell mye overvekt, eller at du har spessiell kraftig beinbygging. Hvis du er litt overvektig, anbefaler jeg deg å trene svært rolig! Ikke press når du sykler, ikke press benk osv. Du skal da få vekk det unødvendige, altså noe som skjer ved å holde seg i aktivitet.. Ikke nødvendig å presse muskler da.. Så må du ha en diett, noe du ser ut til å ha bra kontroll på. Men ikke kutt ut brødet. Jeg spiser rugbrød som knapt har fett, men er veldig sunt.

Hvis du ikke er overvektig, så skal du trene litt hardere. Men ikke hver dag! Sett opp et treningsprogram som skal være lett! Du skal ikke anstrenge deg veldig i øvelsene du utfører. Så etter å ha fulgt det lette programmet en mnd tid, så øker du vanskelighetsgraden i programmet. Øk intensitet først og fremst

Mvh
    Jesper D. Sørlie
    hmm..Er det egentlig så lurt å anbefale rugbrød? Syns personlig det høres lite gunstig ut ettersom det vel inneholder store mengder karbohydrater.

Ble medlem
    01-2006

Smile

Sitat Opprinnelig skrevet av jesper91
    Jeg har kraftig beinbygning, men har tenkt å redusere MYE fordet.

Har kommet meg over på en streng diett, og fått meg personlig trener siden sist. Resultatene viser seg, hvilket er gledelig. Det eneste kjedelige, er at det går hardt ut over klesbudsjettet. Hehe..

Er litt usikker på hvilket proteinpulver og slikt jeg burde velge, for det er mange preferanser ute og går, og prosentmengdene som står på boksene ser ikke alltid ut til å være korrekte, gitt.
    RoboDoc

PG*
    PG* er ikke aktiv
    Carnivore PG* sin avatar
    Ble medlem
    03-2005
    Alder
    36
    Vil du ha bra pulver med god kvalitet, s&#229; kan jeg anbefale: http://www.norkost.no/product_info.p...roducts_id=327

nesten like bra, litt billigere: http://www.norkost.no/product_info.p...roducts_id=283

Lag deg en profil, hvor du skriver opp stats og oppdaterer med fremgangen din osv..

Mentalt utfordret wankstarr sin avatar
    Ble medlem
    05-2004
    Alder
    25
    Oi! må bare få kommentere den med at du tok samboeren din på fersken! Må ha vært helt jævlig! Så må bare få spørre hva du gjorde? Siden jeg bare har hørt om ligenende tilfeller på film:P hehe.. Jeg tror knyttnevene mine hadde gått ganske vilt..
    <3Fitnessfrøken<3

Ble medlem
    01-2006
    Sitat Opprinnelig skrevet av PG*
    Vil du ha bra pulver med god kvalitet, så kan jeg anbefale: http://www.norkost.no/product_info.p...roducts_id=327

nesten like bra, litt billigere: http://www.norkost.no/product_info.p...roducts_id=283

Lag deg en profil, hvor du skriver opp stats og oppdaterer med fremgangen din osv..
    Takker for tips! Will do, etter hvert som det er noe å melde. Inntil jeg begynner å bli komfortabel, venter jeg litt.

Disse WHEY-greiene som så mange snakker om, er det bra greier? Når det står 90% på boksen, er det da 90%, eller 82% / annet?
    RoboDoc

Ble medlem
    01-2006
    Sitat Opprinnelig skrevet av wankstarr
    Oi! må bare få kommentere den med at du tok samboeren din på fersken! Må ha vært helt jævlig! Så må bare få spørre hva du gjorde? Siden jeg bare har hørt om ligenende tilfeller på film:P hehe.. Jeg tror knyttnevene mine hadde gått ganske vilt..
    Hehehe.. Vel, nå egner ikke det seg for et forum som dette, men kortversjonen er at jeg banket på døren, klarte å få kontakt, beslagla husnøkkel, og sa hadet. Ingen dramatikk, krangling eller knyttnever.

Det POSITIVE oppi det hele, er jo naturligvis at jeg nå har fått masse fritid til å trene!
    RoboDoc

Medlem
    Ble medlem
    10-2004
    Alder
    49
    Det er aldri s&#229; galt, at det ikke er godt for noe. (brukte bestemoren min &#229; si)

Administrator Klædden sin avatar
    Ble medlem
    10-2003
    Jeg kom akkurat ut av et forhold hvor jeg tok samboeren min på fersken hjemme hos en kollega, mens hun sa til meg at hun jobbet "overtid".
    Imponerende at du havna på fitnessprat og ikke på Ullersmo.

Silver Member - III
    Ble medlem
    03-2004
    Sitat Opprinnelig skrevet av Tank_Fjell
    Imponerende at du havna på fitnessprat og ikke på Ullersmo.
    hehehe...damn right!
    I`m Fitnessfrosk, get used to it!

Ble medlem
    01-2006

Det går fremover!

Det går riktig vei!

En stund har gått siden det første innlegget mitt, og ting begynner å komme seg. Jeg har droppet EN DEL kg, og nærmer meg stadig et tosifret mål.

Takk for nyttig hjelp fra dere som har svart, 'her inne'. :-)
    RoboDoc

Medlem cron sin avatar
    Ble medlem
    10-2005
    Alder
    36
    Jeg er utrolig spent på hvor mange kilo du har klart jeg? får vi vite eller?

Tone

VTG
    VTG er ikke aktiv
    Almost Average Joe VTG sin avatar
    Ble medlem
    06-2006
    Alder
    22
    18-01-2006 : 140 kg
    19-06-2006 : ??? *spent p&#229; resultatet*

H&#248;res ut som du har g&#229;tt ned MyE, ettersom du snakker om &#229; v&#230;re n&#230;rme ett tosifra tall. Ivertfall spent p&#229; svaret.
    Sitat Opprinnelig skrevet av Dick Justice
    Tror egentlig grunnen til at jeg benker så bra er brystkassa.

Silver Member Lean01 sin avatar
    Ble medlem
    09-2004
    Jeg har kraftig beinbygning, men har tenkt &#229; redusere MYE fordet.
    Desverre og m&#229;tte meddele deg dette men det finnes ikke noe som heter kraftig benbyggning det er bare en myte.

Det quismaster sier at en passe vekt for deg er 110 - 120 kg er ikke en realitet hvis du har lyst til &#229; se bra ut.. hvis han ikke mener 120 kg ripped da, det hadde nok krevd litt super ''vitaminer'' Du var vel rett oppunder 2 m og da vil seg si at en bra vekt for deg etter endt deff ligger noe rundt 90 kg hvis du ikke har veldig mye muskelmasse da(noe som fort forsvinner n&#229;r du g&#229;r ned s&#229; mye som du m&#229
    N&#229;r du er ferdig med deffen da kan du fokusere mer p&#229; &#229; legge p&#229; deg litt lean muskelmasse.

Lykke til og h&#229;per at du n&#229;r de m&#229;lene du setter deg..

Ble medlem
    01-2006

Smile Status

Jeg er utrolig spent på hvor mange kilo du har klart jeg? får vi vite eller?

Tone
    Hehe.. Vel, de første kiloene er vel ofte 'vann', som de sier, så de rant fort av.

Jeg lå på 165.x kg rundt førjulstider (2005), og ettersom jeg ikke hadde særlig mye matlyst, så ble der ikke akkurat så mye julemat på meg, gitt.

Like før nyttår, hoppet jeg på vekten på treningsstudioet, og ble målt til 154.x kg. Jeg økte aktiviteten betraktelig, snudde næringsinntaket på hodet (flere små måltider i døgnet, istedenfor et stort). Etter ca 3 uker, var jeg nede i 140-145 kg.

Det var da jeg skrev innlegget her i forumet, fordi jeg tenkte at det var nå det begynte å bli vanskelig. Alle sier at det er så lett i begynnelsen, og at det blir vanskeligere etter hvert - og da må man jo lære av de som har peiling, ikke sant? :-)

Vel, motivasjonen min var (og FORTSATT ER!) på TOPP, og jeg fikk videre hjelp av en kjempeflink personlig trener. Han hjalp meg med å lage diett / plan for næringsinntak, koblet dette mot et skreddersydd treningsopplegg. Nå går det både i 80+10/whey, Udo's Choice, multivitaminer & multimineraler, tunfisk, kylling, indrefilet, bananer og ris. - Alt til sin tid, selvsagt.

Long story short; jeg veier nå i underkant av 120kg, enda muskelmassen min har gått betraktelig opp, og har ikke planer om å gi meg der. Når sant skal sies, så har målet mitt kun vært å fått en bedre fysikk gjennom redusert vekt og økt muskelmasse (dermed også økt forbrenning), og det ser ut til å gå riktig vei.

Diffen fra da jeg skrev innlegget og frem til nå, er derfor 20-25kg, og fra fra 'mitt tyngste' og til nå; 45-50kg. :-)
    RoboDoc

Medlem cron sin avatar
    Ble medlem
    10-2005
    Alder
    36
    WOW....det er jo kjempe bra!!!! Du har vært utrolig flink og kommer garantert til å nå målet ditt.

Stå på og ikke glem å oppdater oss litt i ny og ne da

Tone:-))

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •  

SEO by vBSEO ©2011, Crawlability, Inc.