Hei!
Fikk anbefalt dette forumet av en nettkompis, og har funnet mye interessant her, men ennå ikke noe som heeeeelt passer for en nybegynner som meg. Jeg trenger hjelp til alt; men først og fremst trening og diett.
Litt om meg:
Jeg er 28 år, 198cm og for tiden rundt 140kg. Jeg har alltid vært kraftig bygget, men i den siste tiden har der ansamlet seg en del 'ekstra baggasje'. Jeg har et stillesittende yrke (data), og sitter dessverre i altfor mange timer i løpet av en dag. Jeg trente aktivt inntil for 6 år siden, men pga hardt arbeidspress, mye ansvar og krevende samboer måtte jeg ofre noe. Dessverre ble det treningen.
6 års forfall skal nå prøves å rettes opp i. Jeg har meldt meg inn i treningsstudio, trener hver dag, med følgende program:
Program:
Man - Ons - Fred: 2-5 timer fettforbrenning og/eller kondisjon. Jeg spinner mye, og tar som regel doble og triple timer (60, 75 eller 90 minutters økter). Jeg trener godt, men roer alltid ned sånn at ikke melkesyren brenner i musklene, og er nøye med uttøying etterpå.
Tirs - Tors - Lør: 1-3 timer styrketrening; både med apparater og løse manualer / vekter. Jeg sørger alltid for å varme opp i 30 mins før jeg begynner, spesielt siden jeg er så 'fersk'.

Ofte begynner jeg med en mini-time (45 mins) med spinning, og tar den som oppvarming istedenfor. Deretter, har jeg et program på 12-14 øvelser (armer, ben, buk og rygg), pluss trening av korsrygg (strekk) og mage (situps).
Søn: Variabel. Dersom jeg er sliten, så hviler jeg. Dersom jeg har litt vondt i armer og bein pga styrketrening, så tar jeg en rolig dag; 1-2 timers step eller tredemølle. Dersom jeg er spesielt energisk, tar jeg meg gjerne en spinningtime
Kosthold:
Kostholdet mitt er enkelt. Jeg prøver å holde meg for det meste til proteiner, så jeg spiser kjøtt fra dyr som svømmer og flyr, dvs; tunfisk, laks, ørret, torsk, breiflabb og flyndre, samt rene, skinnfrie fileter av kylling, kalkun og av og til and.

Utover dette, får jeg i meg det jeg trenger av vitaminer, mineraler, sporstoffer og antioksidanter, og jeg spiser en del salat uten dressing eller frukter, litt egg og rent kjøtt; dvs. en biff i ny og ne. Ingen poteter eller brød.
Mål:
1. Redusere vekt / fettprosent.
2. Øke muskelmasse.
Trenger hjelp til:
1. Å trene riktig / ikke overdrive / få innspill til program.
2. Å få forståelse om hvordan man lager en god diett.
3. Å lære litt mer om kosttilskudd / annet.
Finnes der noen som er i stand til å hjelpe en supermotivert, men litt forvirret datagnom i nød? :-)
På forhånd takk for hjelpen folkens! --
Keep up the good work! :-)