Viser resultatene 1 til 14 av 14

Tråd: Nytt program,store problemer..

Medlem Angelika sin avatar
    Ble medlem
    10-2005
    Alder
    27

Nytt program,store problemer..

Hei.
    Jeg er ferdig med min andre uke nå på ett nytt 5-splitt program jeg har skaffa meg:-)
    Er super fornøyd med det å merker bedre fremgang nå enn på det forige programmet..

-En dag i uka trener jeg ben, å det er på onsdager.. Har aldri tidligere trent legg musklene, har kun vært ved knebøy å utfall osv, så den muskelen er ikke så veldig godt trent egentlig.

På onsdag satte jeg meg på en sånn legg maskin å trente i veg, veldig hardt, å kjørte meg selv helt ut på den øvelsen (til 0 kg).- siden jeg kun brukte 20..
    Tøyde ut lenge å bra etterpå.. kjente ingenting på torsdagen, på fredagen derimot var leggen veldig hard om muskelen i selve leggen var som en hard klump å det gjorde vondt å gå, så vondt at jeg hadde problemer med å i det hele tatt gå!

Dro på trening å fikk varma opp musklene i leggene for jeg tenkte å strekke dem ut mere, gjorde dette å det resulterte i at jeg idag ikke klarer å gå eller stå!
    Er utrolig vondt og det nytter rett å slett ikke å gjøre noe fordi muskelen greier ikke tøye seg..
    så jeg har ett problem, kan ikke ha det sånn hver helg! Er det normalt, folk sier j må tøye bedre men tøyde GODT å lenge onsdagen så jeg vet ikke helt..

Håper noen flinke kan svare meg..

Angelika
    Fatty food is for fatty people!!

Superior newbie Tori sin avatar
    Ble medlem
    08-2002
    Alder
    33
    Du har kjørt den for hardt rett og slett. Det er helt normalt å få slike smerter når man ikke har trent en muskel før. Muskelen må bli vandt til øvelsen og du vil muligens ha det litt vondt de første 2 - 3 gangene. IKKE TØY DEN !!! Gammelt ordtak sier at man skal tøye for å unngå gangsperr. BULLSHIT, tøying er nesten like belastende på muskelen som styrketrening og en allerede utslitt muskel skal ikke tøyes noe særlig. La den være i fred noen dager, bare gå den varm. Når du begynner å bli litt bedre så kan kan du tøye LETT for å "stresse" den litt.
    Ingenting er umulig for den som er positiv

-Han Dynastiet-

WWW.DOORMAN.NO

Bronse Member
    Ble medlem
    11-2005
    Litt OT, men dette har jeg lurt på:

Sitat Opprinnelig skrevet av Tori
    Gammelt ordtak sier at man skal tøye for å unngå gangsperr. BULLSHIT, tøying er nesten like belastende på muskelen som styrketrening og en allerede utslitt muskel skal ikke tøyes noe særlig.
    Jeg tøyer aldri etter trening, men er ikke dette litt selvmotsigende? Jeg mener, vi prøver jo å slite ut musklene så mye som mulig - hvorfor er det da galt å belaste den? Det vil si: hva er forskjellen på å belaste den med tøying og å belaste den med et par ekstra sett?

Ble medlem
    08-2002
    Alder
    33
    Sitat Opprinnelig skrevet av Sadie
    Litt OT, men dette har jeg lurt på:

Jeg tøyer aldri etter trening, men er ikke dette litt selvmotsigende? Jeg mener, vi prøver jo å slite ut musklene så mye som mulig - hvorfor er det da galt å belaste den? Det vil si: hva er forskjellen på å belaste den med tøying og å belaste den med et par ekstra sett?
    Fordi at en sliten muskel tåler mer smerte enn en frisk muskel, er faren for at strekk inntreffer mye større. Så i Angelika sitt tilfelle; INGEN TØYING. Men hos en godt trent person kan godt litt forsiktig tøying inngå i programmet (uansett anbefaler jeg tøying på egne dager). Poenget er at tøying rett etter trening ikke reduserer restitusjonstiden. Tvert imot kan den forlenges...

-Han Dynastiet-

WWW.DOORMAN.NO

Bronse Member
    Ble medlem
    11-2005
    Fordi at en sliten muskel tåler mer smerte enn en frisk muskel, er faren for at strekk inntreffer mye større.
    Godt poeng.

Så i Angelika sitt tilfelle; INGEN TØYING. Men hos en godt trent person kan godt litt forsiktig tøying inngå i programmet (uansett anbefaler jeg tøying på egne dager). Poenget er at tøying rett etter trening ikke reduserer restitusjonstiden. Tvert imot kan den forlenges...
    Jo, men brytes musklene ned "positivt" når den tøyes, altså er det akkurat som om man hadde kjørt et par sett ekstra, eller blir det bare lengre restitusjonstid uten bedre resultat?

Ble medlem
    08-2002
    Alder
    33
    Hvis jeg har forstått deg riktig, så er poenget ditt å slite muskelen mest mulig ut. Da ville jeg heller kjørt et par sett ekstra. Teorien om tøying etter trening er kun for å vedlikeholde bevegelighet. Og skal man kjøre skikkelig stretching som PNF eller CRAC, så skal man iallefall IKKE ha trent styrke først.

Konklusjon: Kun veldig lett statisk tøying etter styrketrening, med formål å beholde/vedlikeholde bevegelighet i musklene. For å utvikle mer bevegelighet, skal man tøye isometrisk på egne dager hvor man har ingen/lite treningsverk.

-Han Dynastiet-

WWW.DOORMAN.NO

Bronse Member
    Ble medlem
    11-2005
    Hvis jeg har forstått deg riktig, så er poenget ditt å slite muskelen mest mulig ut. Da ville jeg heller kjørt et par sett ekstra. Teorien om tøying etter trening er kun for å vedlikeholde bevegelighet.
    Jeg spør egentlig bare for å finne ut logikken. OM det er det samme å tøye som å ta de ekstra settene.

Jeg tar heller de ekstra settene, ja.

Ble medlem
    08-2002
    Alder
    33
    Nei. Tøying vil kun gjøre deg sterkere i ytterposisjonen, men belastningen på muskulaturen kan være tilnærmet lik.

-Han Dynastiet-

WWW.DOORMAN.NO

Bronse Member
    Ble medlem
    11-2005
    Ok! Det er mottekje. Takk.

Medlem
    Ble medlem
    10-2004
    Alder
    49
    Du har kjørt den for hardt rett og slett. Det er helt normalt å få slike smerter når man ikke har trent en muskel før. Muskelen må bli vandt til øvelsen og du vil muligens ha det litt vondt de første 2 - 3 gangene. IKKE TØY DEN !!! Gammelt ordtak sier at man skal tøye for å unngå gangsperr. BULLSHIT, tøying er nesten like belastende på muskelen som styrketrening og en allerede utslitt muskel skal ikke tøyes noe særlig. La den være i fred noen dager, bare gå den varm. Når du begynner å bli litt bedre så kan kan du tøye LETT for å "stresse" den litt.
    Jeg er veldig enig i dette.

Junior Broscientist AxMataz sin avatar
    Ble medlem
    07-2004
    Alder
    31
    Hva med å kjøre færre sett, tyngre vekter, tøye som faen og ha MYE raskere restitusjon for så å kjøre samme muskelgruppe på nytt en gang til etter 4 dager?

Hvor er det egentlig det står at det å tømme muskelen helt er det som bygger best?
    Remember that last guy who gave up? --- Neither does anybody else!

Ble medlem
    08-2002
    Alder
    33
    Sitat Opprinnelig skrevet av AxMataz
    Hva med å kjøre færre sett, tyngre vekter, tøye som faen og ha MYE raskere restitusjon for så å kjøre samme muskelgruppe på nytt en gang til etter 4 dager?

Hvor er det egentlig det står at det å tømme muskelen helt er det som bygger best?
    Ehm.... Har du egentlig leste hele tråden?

Angelika har nettopp begynt med leggene. Tror ikke tunge vekter og "tøye som faen" vil hjelpe henne noe særlig... Ikke ennå iallefall

-Han Dynastiet-

WWW.DOORMAN.NO

Junior Broscientist AxMataz sin avatar
    Ble medlem
    07-2004
    Alder
    31
    Ehm.... Har du egentlig leste hele tråden?

Angelika har nettopp begynt med leggene. Tror ikke tunge vekter og "tøye som faen" vil hjelpe henne noe særlig... Ikke ennå iallefall
    Sorry, leste alt for fort ser jeg.

Men det gjelder uansett for alle muskelgrupper det, vil man bygge den opp så gjelder det å trene den så mange ganger som mulig med så høy intensitet som mulig, uten at det tipper over til overtrening.
    Og da er det bedre å kjøre færre øvelser pr muskelgruppe, men kjøre hardt og tøye hardt.
    Remember that last guy who gave up? --- Neither does anybody else!

Gudfaren QuizMaster sin avatar
    Ble medlem
    06-2003
    Alder
    74
    Hvis man vil bygge den opp, s&#229; skal man skade den s&#229; mange ganger fortest mulig?

Makes no sense ...
    Syng, RakeMagic, Syng!

Hvorfor prøve å være noe man ikke er? Hvorfor late som man er når man ikke finnes? Hvem er hva om noe er noen?

Spiller du POKER - Bruk RakeMagic for de $ BESTE $ BONUS og RAKEBACK avtalene!

Spill og Vinn over PROs som Gus Hansen m.fl (INKL. MAX RAKEBACK)

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •  

SEO by vBSEO ©2011, Crawlability, Inc.