Viser resultatene 1 til 24 av 24

Tråd: ødelegger kardio for muskelbygging?

Kliss nytt medlem
    Ble medlem
    01-2009

ødelegger kardio for muskelbygging?

jeg trenger litt tips og triks fra bedrevitere, forståsegpåere og erfarne pumpefolk.

Jeg har trent ganske mye og jevnt de siste 3 årene (6-8 timer i uka) og har kjørt et program som består av en del løping og spinning + en 2 splittet løftesyklus der jeg tar armer, bryst og skuldre den ene dagen og bein,rygg og mage den andre for så å hvile en dag og starte igjen. Jeg har oppnådd veldig god kondisjon og definisjon og det er vel å bra, men sliter veldig med å legge på mere muskler, spesiellt på armene, selv om jeg har begynnt å råkjøre armøvelser og testet diverse varianeter av tyngre løft-færre reps og lettere løft-flere reps og spiser som en hest dvs. mye havregryn,egg,proteinpulver, kylling, tunfisk, karbonadedeig, grønnsaker, brød,nøtter og vitamin og mineraltilskudd pluss kreatin.

Det jeg har begynnt å spekulere i er om kardioen ødelegger for muskelbyggingen og om jeg bure droppe den en periode og heller ese ut litt.

Noen som har noe formening om dette

Nå er jeg 27 år, 179 høy og veier 83 kilo fullt hydrert og ganske cut men har tynne armer i forhold til resten av kroppen. Burde jeg kanskje finne noe bedre kosttilskudd å legge til også?

PG*
    PG* er ikke aktiv
    Carnivore PG* sin avatar
    Ble medlem
    03-2005
    Alder
    36
    83 kg på 179 er jo en bra vekt viss du er godt deffet.
    Selv kjører jeg litt kardio, i peridoer mye, og synes ikke det går ut over muskelvekst. Eneste det går utover er at jeg dager etter mye løping er litt mere slitne i beina , så jeg klarer feks ikke bøye like tungt.
    Uten å ha noe forskning i ryggen, så tror jeg at har du en god kondisjon klarer du kjøre tyngre og hardere styrkeøkter og ergo gir du kroppen et bedre grunnlag til å vokse. Selvfølgelig er det en grense. Trener du som en martaonløpeer ,så ser du nok ut som en etter en stund også.

Bronse Member Kryor sin avatar
    Ble medlem
    10-2002
    Alder
    26
    Jeg har erfart at jo "mindre" jeg springer, jo mer vokser jeg.
    Det kan skyldes at jeg har mer overskudd til å trene tungt, og mer overskudd til å hente meg inn igjen.
    Har iallefall hatt en "springefri" periode de siste mnd, å føler at jeg har vokst bra..
    Dette vil vel variere fra person til person, som med all annen trening.
    Er du på beachen, så soler du deg i orntli' sol assa.

Raygunz Baronen sin avatar
    Ble medlem
    09-2005
    Alder
    26
    Sitat Opprinnelig skrevet av Kryor Vis post
    Jeg har erfart at jo "mindre" jeg springer, jo mer vokser jeg.
    Det kan skyldes at jeg har mer overskudd til å trene tungt, og mer overskudd til å hente meg inn igjen.
    Har iallefall hatt en "springefri" periode de siste mnd, å føler at jeg har vokst bra..
    Dette vil vel variere fra person til person, som med all annen trening.
    Det er jo pga fettet kommer tilbake, ikke musklene

fjeldmann fjeldmann sin avatar
    Ble medlem
    12-2007
    Alder
    26
    Ja, det kan det gjøre. Styrketrening øker signaler som fører til muskelvekst og styrkeøkninger, kondisjonstrening øker signaler som øker utholdenhet. Disse signalene i en og samme økt kan forstyrre hverandre eller oppheve hverandre. Man har også sett at kondisjonstrening etter stryke treningen ,som i dette tilfellet som var sykling ,reduserte proteinsyntesen. Altså prossesen som bygger opp musklene etter trening. Mens sykling før stryketreningen var ikke så galt.

Så sant man ikke klusser til disse signalene er det nok greit sålenge man kompanserer for energiforbruke så kan man nok byge litt og få bedre kondisjon på samme tid.

Det beste er kanskje og dele opp i forskjellige dager man trener kondisjon og styrke, eller formidag og kveldsøkter. Man kan jo og dele opp i bolker hvor man prioriterer styrke en periode og holder kondisjonen på vedlikehold for så og prioritere kondisjon en periode og holde styrken på vent.

Du kan jo prøve en overkropp, bein splitt. Hvor du ikke trener armer direkte på overkropp dagen men eks tar chin ups med supinert grep( underhånds), og legger inn en biceps og en triceps øvelse på bein dagen. Da vil du trene armen indirekte 2 ganger i uken og direkte 2 ganger i uken hvis du har 4 økter. Kan kanskje bli litt mye over lang tid. men går jo ann å gi det ett forsøk når det du gjør nå ikke fungerer

Administrator MrMuscle sin avatar
    Ble medlem
    03-2002
    Alder
    33
    Det er viktig å skille kondisjonstrening og kardio. Kardio (tradisjonell kardio) krever en lavere jobbpuls en kondisjonstrening vanligvis.

Personlig tror jeg ikke kardio vil ha noe særlig innvirkning på muskelbygging om kaloriinntaket er høyt nok. Det vil nok kanskje og være lurt å kjøre kardioen seperat fra styrketreningen. Jeg har erfart gode styrkeøkinger når jeg har vært på deff. og da har jeg kjørt kardio både om morgenen og etter styrketrening. Så det er nok høyst idividuellt.

Programmer slik som DC anbefaler jo morgenkardio på de dagene man ikke trener styrke. For å holde fettprosenten i sjakk. Og muskelvekst er jo hva DC handler om.

Judge, Jury & Executioner Cristal sin avatar
    Ble medlem
    04-2006
    Kan man ikke like gjerne bare spise litt mindre på treningsfrie dager da, MrM?
    Jeg hadde en gjeng med venner når jeg var 20 år, som jeg pleide å henge med. De forhindret veksten min.

Administrator MrMuscle sin avatar
    Ble medlem
    03-2002
    Alder
    33
    Jeg personlig foretrekker å spise så mye som jeg kan, og heller kjøre den ekstra halvtimen kardio. Pluss at man skal ikke se bort i fra at litt kardivaskulærtrening gjør kroppen godt.

Ble medlem
    04-2006
    Sitat Opprinnelig skrevet av MrMuscle Vis post
    Jeg personlig foretrekker å spise så mye som jeg kan, og heller kjøre den ekstra halvtimen kardio. Pluss at man skal ikke se bort i fra at litt kardivaskulærtrening gjør kroppen godt.
    Ja, det er jo de som hevder at en viss mengde kardiotrening øker restitusjonsevnen. Ligger det noe i det?
    Jeg hadde en gjeng med venner når jeg var 20 år, som jeg pleide å henge med. De forhindret veksten min.

Erigert brukertittel LurePer sin avatar
    Ble medlem
    11-2003
    Teorien er vel at f.eks 300 kcal morgenkardio pluss 3300 kalorier i form av mat gir bedre partisjon enn 3000 kalorier mat alene.

Ble medlem
    04-2006
    Sitat Opprinnelig skrevet av LurePer Vis post
    Teorien er vel at f.eks 300 kcal morgenkardio pluss 3300 kalorier i form av mat gir bedre partisjon enn 3000 kalorier mat alene.
    Leste om noe sånt på t-nation. G-flux, tror jeg de kalte det. Mener å huske at Børge Fagerli avskrev teorien fullstendig.

fjeldmann fjeldmann sin avatar
    Ble medlem
    12-2007
    Alder
    26
    Okey. Jeg snakker om kondisjonstrening jeg da, med relativt høy intensitet. Litt loffing på mølla etter styrketrening har nok minimalt og si

Men snakker vi om kondisjonstrening er det negativt etter styrketrening av årasker jeg beskrev over. Studiene viste at det var signifikant, og dermed ikke så veldig individuelt lengre. Det finnes sikkert unntak, som med alt annet, men er du i tvil ville jeg fulgt hva kloke karer har funnet ut når de har undersøkt mange ulike personer

Snakker man om morgen kardio før frokost har studier vist at det ikke gjør noen forskjell på den totale forbrenningen om man gjør det med eller uten frokost.

Kliss nytt medlem
    Ble medlem
    01-2009
    takker så mye for innspill. Det med å kardio på samme dag som løfting har jeg hørt mye forskjellig om, jeg får prøve med en variant der jeg kutter til én dag i uken med kardio og det på en dag jeg ikke løfter for en periode. Jeg trives med 2-split for jeg blir rastløs i treningsrutinen dersom det går for mange dager mellom hver gang jeg trener en øvelse. På en annen side så kan jeg jo nevne at jeg har vært nede i 60 kilo før jeg begynnte legge inn løfting i treningen. Om jeg kommer opp i 90kg uten å være feit hadde jeg vært fornøyd. Jeg får gå å måle meg nå og stikke på trening så får jeg se om en 6 ukers tid om jeg er på riktig spor.

homogravid slogum sin avatar
    Ble medlem
    05-2004
    Jeg ville helt klart gått for HIIT. Tror det er mest fordelaktig mtp muskelvekst og kondisjon. Skal kjøre i gang igjen selv etter påske. Gerilja Kardio er finfint, men er ingen ting i veien for å kjøre lengre intervaller.
    For a list of all the ways technology has failed to improve the quality of life, please press here.

BOB
    BOB er ikke aktiv
    Silver Member
    Ble medlem
    06-2003
    Det viktigste vil jeg tro er å unngå kardio rett etter styrke. Gjør du det går det sikkert bra

Dr Low kick Frode-Falch sin avatar
    Ble medlem
    11-2004
    Alder
    33
    ekte menn er ikke redde for å trene skikkelige kardioøkter.
    - Muay Thai - Reality Based Self Defense - Free Fighting -

Kliss nytt medlem
    Ble medlem
    01-2009
    Pluss at det er i leggmusklene "pumpene" til lymfesystemet sitter og løping/sykling er veldig viktig for å få renset kroppen for avfallsstoffer som flyter rundt i systemet, spesiellt for de som spiser mye og har i seg mye kosttilskudd. Det er også en veldig god grunn til å gjøre kardio.

cb
    cb er ikke aktiv
    Fat boy cb sin avatar
    Ble medlem
    08-2002
    Alder
    35
    For min del har kardiotrening gitt meg bedre reultater i gymmet,styrkemessig og selvsagt da også i økt muskelmasse.30min hard trim på mølla etter hver økt er det jeg bruker,men her gjelder det da og passe på sitt kcal inntak og ta dette i betraktning.

Ble medlem
    05-2004
    Sitat Opprinnelig skrevet av Skulltwister Vis post
    Pluss at det er i leggmusklene "pumpene" til lymfesystemet sitter og løping/sykling er veldig viktig for å få renset kroppen for avfallsstoffer som flyter rundt i systemet, spesiellt for de som spiser mye og har i seg mye kosttilskudd. Det er også en veldig god grunn til å gjøre kardio.
    Har du noen kilde/forskning på dette?
    For a list of all the ways technology has failed to improve the quality of life, please press here.

Kliss nytt medlem
    Ble medlem
    01-2009
    Sitat Opprinnelig skrevet av slogum Vis post
    Har du noen kilde/forskning på dette?
    Jeg har ikke dissekrert noen kropper eller fått dokumenter stemplet med rett kopi fra medisinsk institutt men etter et kjapt søk på nettet så fant jeg dette. Siden dette er et utdrag fra en større tekst så vil jeg ikke se noen grunn til at noen skulle sittet å funnet på dette fra egen fantasi.

"Det lymfatiske system administrerer hele kroppens vannforsyning. Dette system er omtrent 4 ganger større enn det vaskulære blodsystem. En annen interessant eiendommelighet omkring det lymfatiske system er at de kapillære årer der er mindre enn halve størrelsen, enn de minste kapillære årer i det vaskulære blodsystemet.

Det lymfatiske system har mange funksjoner ved siden av drift av kroppens vannforråd. En av funksjonene er å samle alt avfall hvor det måtte finnes i kroppen, og føre det til en utskillelseskanal, primært tykktarmen. Denne prosessen inkluderer fjerning av kroppens avfall, skadde celler fra mesteparten av kroppen, og hele kroppens immunitet. I korthet er det et samle- og bortkjørings program gjennom vannfordelingssystemet. Og lik alle fordelingssystemer, vil avleiringer samles på det laveste punkt av kroppen. I dette tilfelle føttene. Musklene på baksiden av leggen pumper den flytende lymfatiske væske opp og inn i tarmer og nyre hvor den blir renset for så å bli sendt tilbake igjen."

Banned
    Ble medlem
    10-2006
    Sitat Opprinnelig skrevet av cb Vis post
    For min del har kardiotrening gitt meg bedre reultater i gymmet,styrkemessig og selvsagt da også i økt muskelmasse.30min hard trim på mølla etter hver økt er det jeg bruker,men her gjelder det da og passe på sitt kcal inntak og ta dette i betraktning.
    Skjønner heller ikke hvordan kardio kan gå ut over verken masse eller styrke om en bare får i seg nok Kcal?

Latsabb tombody sin avatar
    Ble medlem
    08-2005
    Alder
    37
    Har nevnt dette tilfellet tidligere, men …

En av Danmarks ledende kvinnelige kroppsbyggere, har også vunnet et dansk mesterskap i 100km løping. To marginale idretter i et lite land, og én enkeltstående utøver, men noe er det alltid mulig å få til.

Om kondisjons-/utholdenhetsøktene blir for langvarige, blir det etter hvert produsert en betydelig mengde kortisol, som er svært ugunstig for det aller meste. Muskelbygging inkludert. Dette har Fowler et al. skrevet mye om på forumet tidligere.

Ble medlem
    05-2004
    Sitat Opprinnelig skrevet av tombody Vis post
    Om kondisjons-/utholdenhetsøktene blir for langvarige, blir det etter hvert produsert en betydelig mengde kortisol, som er svært ugunstig for det aller meste. Muskelbygging inkludert. Dette har Fowler et al. skrevet mye om på forumet tidligere.
    Finnes det noen tall på dette? Hvor lang tid det tar før kroppen skiller ut kortisol og ved hvilken puls osv. Selvsagt individuelt, men hadde vært interessant og sett.

Banned
    Ble medlem
    10-2006
    Det hadde absolutt vært interessant ja.
    Men blir så mye. "Du skal kjøre kardio før trening!" "Du må for alle del ikke trene etter kardio" "Du MÅ ikke bedrive jogging i mer enn 30min!"

Det enkle er ofte det beste. Gå ut der jogg som bare faen, tren styrke som bare faen, og så den vitkigste faktoren av dem alle SPIS som bare faen. Burde ikke skje noe negativt med noen av de forskjellige tingene da. En skal bare ha i bakhodet at man prioriterer noe, framfor noe annet. Om du skal bli sterk tren mer styrke enn utholdenhet, om du skal bli utholden tren mest utholdenhet, om du skal være allsidig gjør som nevnt i andre setning.

En time kardio i tillegg til styrken evt 2, kan neppe skade? Det vil vel bare føre til at du ikke ender opp som en opppumpet disfunksjonell fjomp.

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •  

SEO by vBSEO ©2011, Crawlability, Inc.