Viser resultatene 1 til 21 av 21

Tråd: om nedtrekk og grep

Medlem tiggr sin avatar
    Ble medlem
    10-2003

Question om nedtrekk og grep

Bare et lite spørsmål coffee

Ang bredt nedtrekk - hvor bredt må/bør grepet være?

Vet ikke hva stangen heter da... men den har knekk med håndtak i begge ender - og jeg har alltid holdt på håndtakene. Føler det har vært litt opp og ned hvor bra/riktig jeg klarer den øvelsen (har ofte kjent det mest i skuldre og armer.... ) Da jeg denne gangen skiftet til å holde litt smalere (ved stangens knekk i stedet for håndtakene..) syns jeg at jeg jeg fikk det bedre til - fikk bedre strekk og kjente det bedre i ryggmusklen(og det er vel bra? jumping )

Grepet ble litt bredere enn skulderbredde. Er det ok på den øvelsen?

har 20kg biceps Tuba sin avatar
    Ble medlem
    06-2003
    Alder
    28
    Eg pleier å variere litt på grepet. Men det eg føler hjelper mest er å ta så bredt grep som mulig. Det føles mykje tyngre, men eg får godføleslsen i armer, skuldre og øvre del av rygg.
    'Feo, Fuerte y Formal'

Medlem tiggr sin avatar
    Ble medlem
    10-2003
    Sitat Opprinnelig skrevet av Tuba Vis post
    Eg pleier å variere litt på grepet. Men det eg føler hjelper mest er å ta så bredt grep som mulig. Det føles mykje tyngre, men eg får godføleslsen i armer, skuldre og øvre del av rygg.

ok... ... Ja merket det kjentes litt lettere da jeg tok litt smalere grep, og ettersom jeg skjønner fra det du sier så er det altså ikke uvanlig å kjenne det i armer og skuldre i tillegg... men jeg "liker" ikke så godt å kjenne det i armer og skuldre jeg da, for føler det begrenser treningen av ryggen. Kanskje jeg egentlig har trent litt for tungt ? hmm

Judge, Jury & Executioner Cristal sin avatar
    Ble medlem
    04-2006
    Fort gjort å miste kontakten med latsa om du trener på for høy belastning, ja. Det er min erfaring, ihvertfall
    Jeg hadde en gjeng med venner når jeg var 20 år, som jeg pleide å henge med. De forhindret veksten min.

Bronse Member Zenox sin avatar
    Ble medlem
    02-2005
    Alder
    27
    Bredt grep skal vel fungere best for lats, men har selv ikke fått skikkelig kontakt på den øvelsen før ca et år siden. Teknikk er viktig i øvelsen, det er viktig at du bruker ryggen når du drar ned og minst mulig armer. Samtidig har jeg, som Cristal sier, erfaring med at for høy belastning ikke gir rett kontakt på øvelsen. Man har lett for å bruke for mye av armene i nedtrekket da istedet for lats.

Fokuserer du også negativt når du gjør øvelsen eller slipper du raskt opp etter å ha dratt ned?
    Zenox

What doesn't kill you makes you stronger

Medlem tiggr sin avatar
    Ble medlem
    10-2003
    Sitat Opprinnelig skrevet av Zenox Vis post

Fokuserer du også negativt når du gjør øvelsen eller slipper du raskt opp etter å ha dratt ned?
    Slipper ikke raskt opp... men tror nok ikke jeg har vært så bevisst på det som jeg skulle nei engelen
    Det skal jeg være fremover!!! yeah

Da fortsetter jeg med bredest mulig grep (og mindre belastning... )
    Blæ - Skikkelig kjipt å måtte gå ned i vekt på belastningen da :mumlemumle: Men bedre å gjøre det riktig!!! yeah

Tusen takk for svar allaihopa

Judge, Jury & Executioner Cristal sin avatar
    Ble medlem
    04-2006
    Å tenke at man skal dra med albuene, og at hendene skal fungere som kroker, er også tips jeg har lest et eller annet sted.
    Jeg hadde en gjeng med venner når jeg var 20 år, som jeg pleide å henge med. De forhindret veksten min.

Medlem tiggr sin avatar
    Ble medlem
    10-2003
    Sitat Opprinnelig skrevet av Cristal Vis post
    Å tenke at man skal dra med albuene, og at hendene skal fungere som kroker, er også tips jeg har lest et eller annet sted.
    ok takk igjen - tester neste gang ja yeah

Tre-stjerners bruker
    Ble medlem
    01-2004
    Alder
    28
    Ser ingen grunn til å holde noe særlig bredere enn litt over skulderbredde på nedtrekken, på den måte får du best strekk og lengst bevegelsesbane. Holder du altfor bredt korterer du bare ned bevegelsesbanen til latsen.

Og latsen er forresten akkurat like aktiv i løftet uansett om man får "kontakt" med den eller ikke
    Sist endret av Stripie; 28-09-07 kl 13:34

Tre-stjerners bruker
    Ble medlem
    01-2004
    Alder
    28
    Her ser dere hvor utspring og feste på latissimusen er. Som dere ser så vil ett bredt grep på nedtrekken gjøre at man mister mye av ROM for muskelen, ved at man ikke får strekt ut ordentlig.
    Vedlagte bilder Vedlagte bilder latissimus-dorsi.jpg  

Gold Member Deviant sin avatar
    Ble medlem
    03-2003
    Alder
    26
    Holder med Stripie her. Det er gammal overtru som får folk til å tru breidere grep = breidere lats.

Medlem BigF sin avatar
    Ble medlem
    10-2002
    Alder
    27
    Fin tråd. Har dradd litt for mye med armer selv.. merket stor forskjell på ryggøkta i dag :-)
    I'm blue baby
    //Kaliber Gym

тянуть Animal sin avatar
    Ble medlem
    05-2006
    Alder
    23
    Sitat Opprinnelig skrevet av Deviant Vis post
    Holder med Stripie her. Det er gammal overtru som får folk til å tru breidere grep = breidere lats.
    Ditto
    NORKOST

Hann var sær á leikvøllum
    Imillum manna herjar
    Rívur upp eikikelvi stór
    Hann lemjir summar til heljar

Silver Member
    Ble medlem
    09-2004
    Alder
    24
    et bredt grep vil føre til mer belastning på teres major og trapezius på bekostning av latissimus dorsi. smalt, parallelt grep derimot, gir mest belastning på latissimus dorsi (men da kobler man jo også inn biceps brachii, brachialis osv..)
    When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion.

Bronse Member Zenox sin avatar
    Ble medlem
    02-2005
    Alder
    27
    Sitat Opprinnelig skrevet av ZtateX Vis post
    et bredt grep vil føre til mer belastning på teres major og trapezius på bekostning av latissimus dorsi. smalt, parallelt grep derimot, gir mest belastning på latissimus dorsi (men da kobler man jo også inn biceps brachii, brachialis osv..)

Mener du da at smalt grep gir bedre resultat på lats i forhold til bredt grep? Man gjør nok en fordel i å trene både med smalt og med bredt grep... da får man dekket alt den øvelsen kan dekke
    Zenox

What doesn't kill you makes you stronger

Kliss nytt medlem
    Ble medlem
    09-2007
    Alder
    26
    På studioet jeg trener er det merket på håndtaket hvor det er mest effektivt å trene lats. Det er merket ca midt mellom knekken og enden av håndtaket, altså rundt en knyttneve bredere enn skulderbredde for min del.

Noen som har erfaringer ang. nedtrekk foran eller bak hodet?

prz
    prz er aktiv nå
    Gold Member prz sin avatar
    Ble medlem
    05-2004
    Sitat Opprinnelig skrevet av ZtateX Vis post
    paralellt grep, da menest det håndflatene rettet imot hverandre?

Forøvrig er det gjort det samme hos NTNUI, avmerket at bredt grep tar mest på lats.

Hentet ifra bodybuilding.com
    "Most people prefer a wide grip because they think that wide grip means wide lats, but this isn't always so. A very wide grip does stretch the shoulder girdle out significantly, which widens the shoulders, but a very close grip blasts the outer lats and stretches the actual muscle like nothing else."

Shakespeare
    Ble medlem
    06-2003
    Hvilket grep er best?
    av Jørn Heggelund
    5. Juli 2003

Nedtrekk eller ”Lat Pull-Down” er en vanlig øvelse når ryggen skal trenes. Øvelsen er viktig for å skape funksjonell balanse rundt skulderleddet og som i de fleste andre øvelser finnes det også her flere måter å utføre øvelsen på. Det er ingen tvil om at de forskjellige grepene gir ulik belastning på musklene som er involvert, noe som utnyttes av både bodybuildere som skal skape symmetri eller idrettsutøvere som trener de bevegelsesbanene som er lik deres idrett. Det kan ofte være vanskeligere å gi svar på hvilke grep man bør bruke for å belaste de ulike muskler på en best mulig måte. Det store spørsmålet er ofte om nedtrekk foran eller bak nakken gir best belastning på latissimus dorsi (den brede ryggmuskelen). Forskjellige trenere og utøvere har ofte forskjellige forklaringer på dette spørsmålet. Dette skyldes som regel mangelen på dokumentasjon og at teorien er basert på egne erfaringer. Denne dokumentasjonen er nå tilgjengelig og ny forskning har gjort der enklere for både trenere og utøvere.

En forskningsgruppe ved universitetet i Miami undersøkte de forskjellige grepene i nedtrekk og målte belastningene på ulike muskler som arbeider i skulderleddet. Belastningen på hver muskel ble bestemt med EMG (elektromyografi), som er en metode for å måle den elektriske aktiviteten i muskelen. Elektrisk aktivitet i muskelen skyldes at nervesystemet sender sine beskjeder som elektriske impulser. Ved å regulere den elektriske aktiviteten kan nervesystemet gi muskelen beskjed om hvor stor kraft den skal utvikle. I en gitt bevegelse kan høy aktivitet i en muskel bety at store deler av muskelen er aktivert. I en annen bevegelse kan det observeres lav aktivitet i den samme muskelen, noe som betyr at andre muskler gjør jobben. Dermed kan EMG brukes til måle hvor aktiv de forskjellige musklene er med de forskjellige grepene i nedtrekk. Forskningsgruppen målte den elektriske aktiviteten i musklene under trening med fire ulike grep: bredt grep bak nakken, bredt grep foran, smalt grep og smalt supinert grep. Disse grepene er illustrert på bildene.

Resultatene viste at latissimus dorsi var mest aktiv når bredt grep foran ble brukt. Bredt grep bak nakken gav lavere belastning på latissimus dorsi og det var liten forskjell mellom smalt grep, supinert grep og bredt grep bak nakken. Forskerne observerte også at forsøkspersonene var sterkere i bredt grep foran, enn bredt grep bak nakken, noe som antakelig skyldes at latissimus dorsi arbeider best i denne posisjonen. Når stanga dras ned bak nakken flyttes mye av belastningen til nedre trapezius og rhomboideus, på bekostning av latissimus dorsi. Nedtrekk med bredt grep foran gav også størst belastning på det lange hodet til triceps og på teres major.

Pectoralis major (den store brystmuskelen) var best aktivert når smalt grep ble brukt. Dette skyldes antagelig en bedre strekk og bedre spenning i pectoralis major i denne posisjonen. Bredt grep bak nakken gav minst aktivering av pectoralis major. Bakre deltoideus var også mest aktiv når det smale grepet ble brukt.

Hvilken nytte har man av dette?

Siden hovedmålet med nedtrekk er å øke adduksjons styrken i skulderleddet bør man bruke det grepet der den viktigste muskelen (latissimus dorsi) arbeider best. Bredt grep foran rekrutterer flere motoriske enheter og dermed større deler av latissimus dorsi enn noen av de andre grepene. Derfor bør du trene med dette grepet, hvis du vil gi latissimus dorsi best mulig arbeidsforhold! Bredt grep bak nakken gir selvfølgelig en større belastning på nedre trapezius og rhomboideus, men dette grepet innebærer også en større risiko for skade og hvis det samtidig er mindre effektivt på latissimus dorsi er det nå færre grunner til å bruke det.

Hvis, på en annen side, målet med nedtrekk er å utvikle generell adduksjons styrke i skulderleddet, eller hvis idretten du trener for involverer bruk av arma foran kroppen, da bør du i tillegg trene smalt grep foran!

Lykke til med treningen!

Ordforklaringer

Adduksjon – Når en arm eller fot føres inn mot kroppen.

Supinert grep – Handflata mot deg.

EMG - Elektromyografi, måler den elektriske aktiviteten i musklene.

Referanse

Signorile JF, Attila JZ, Szwed SP. A comparative electromyographical investigation of muscle utilization patterns using various hand positions during the lat Pull-down. J. Strength. Cond. Res. 2002; 16(4), 539-546.
    I know I was born and I know that I’ll die.
    The in between is mine. I am mine.

Silver Member
    Ble medlem
    09-2004
    Alder
    24
    Det jeg tenkte meg var at et parallellt grep (altså et v-håndtak) ville påvirke muskelfibrene på en annen måte enn ved et bredt grep av et eller annet slag. Dessuten vil en nedtrekksøvelse (eller hangups) med v-grep være mer likt latissimus dorsis naturlige bevegelse ("plukk et eple og legg det i baklomma"), samt at bevegelsesbanen blir lengre. I tillegg kan man se for seg hvordan muskelfibrene går, og hvilke fibre som blir utsatt for mest stress ved et smalt, parallellt grep kontra et jævlig bredt grep.

Må samtidig korrigere mitt forrige innlegg: "et bredt grep vil føre til mer belastning på teres major og trapezius på bekostning av latissimus dorsi. smalt, parallelt grep derimot, gir mest belastning på latissimus dorsi (men da kobler man jo også inn biceps brachii, brachialis osv..)"

skulle vært: "et bredt grep vil føre til mer belastning på teres major på bekostning av trapezius og rhombemusklene. smalt, parallelt grep derimot, gir mest belastning på latissimus dorsi (men da kobler man jo også inn biceps brachii, brachialis osv..)"
    Vedlagte bilder Vedlagte bilder lats-bredt-grep.jpg   lats-smalt-grep.jpg  
    When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion.

prz
    prz er aktiv nå
    Gold Member prz sin avatar
    Ble medlem
    05-2004
    bump

Kliss nytt medlem
    Ble medlem
    10-2007
    Ikke hold på kantene som skrår nedover, men hold der stanga er rett (4 - 6 tommer bredere enn skuldrene). Hvertfall jeg har opplevd å få mye mer kontakt med latsa da. Det er også bedre for håndleddene.

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •  

SEO by vBSEO ©2011, Crawlability, Inc.