<<Når man trener, vil man ofte overstige noe som vi kaller den aerobe terskelen. Dette nivået sier noe om kroppens evne til å kvitte seg med avfallstoffer fra nedbrytningsprosesser og forbrenning. Kommer man over denne terskelen, trener man såkalt anaerobt. Man får da en opphopning av avfallsprodukter fordi treningen har en slik intensitet at kroppen ikke klarer å kvitte seg med dem. Denne treningsformen fører til at musklene stivner og man får ikke det samme prestasjonsnivået som tidligere. Et typisk eksempel på dette er sprintere som "stivner" på oppløpssiden rett før målstreken. En slik opphopning av avfallsprodukter i muskulaturen vil føre til at man føler seg øm og stiv dagen etter trening.
Etter hvert som man trener, vil musklenes evne til å reparere seg selv øke, og ømheten etter trening minsker i omfang og varighet. Når man starter å trene, vil man som regel ikke kunne unngå denne "stivheten" den første tiden. Men etter hvert som man kommer i bedre form og musklene blir vant til trening, vil stivheten avta mer og mer.>>
Jeg som trener fotball 4-5 dager i uken vet at stivheten avtar noe etter at man har trent godt i noen uker og kommet i bedre form. Noe jeg lurer litt på er hvorfor jeg etter hver eneste kamp hvor jeg løper utrettelig til jeg får vondt i magen, blir veldig stiv og øm i både lår og legger 2-3 dager etterpå. Det er ikke bare litt ømt, det gjør rett og slett vondt i hvertfall 24 timer etterpå. Dette er bare etter hver kamp, ikke trening. Kan det være at jeg hver gang kommer over den aerobe terskelen?
Jeg er godt trent og gir alt på trening og enda litt til i kamper. På slutten av kampene (kanskje 20 min igjen) så kjenner jeg lår og legger begynner å knyte seg skikkelig, samtidig som jeg har veldig høy puls og kjenner at det gjør vondt i magen. Går ikke en kamp uten at jeg får krampe i leggene og smerter i magen etterpå. Jeg føler jeg har en del ansvar på laget og at jeg må yte litt mer enn de andre for at jeg selv skal føle at jeg har gjort en bra nok jobb. I kampens hete er jeg nok ganske stresset, samtidig som jeg alltid har høy puls, som muligens kan skyldes smertene i magen(?)
Det er også noen som sier at tøying reduserer stivhet i musklene, men det er vel ikke bevist? Er ganske dårlig til å tøye etter en hard treningsøkt eller en kamp, da jeg er så sliten at jeg så vidt kan gå..

LinkBack URL
About LinkBacks
Svar med sitat