noen som har lest noe om eller praktiserer bevegelighetstrening her? Har lest litt om å jogge\sykle litt rolig etter man har tøyet. En cool-down etterpå? har dette noe for seg?
noen som har lest noe om eller praktiserer bevegelighetstrening her? Har lest litt om å jogge\sykle litt rolig etter man har tøyet. En cool-down etterpå? har dette noe for seg?
Jeg har hørt fra en venn at sykkling er ganske effektivt, ca 10 min roling sykkling
10 min cool down? sykling? hvor har vennen din det fra? hehe, er ikek så lett med kilder
Har ikke peiling, jeg bare så han etter en trneings dag på sykkelen og spurte hva han drev med og sa at det var synsykt effektivt, spurte alrdi hvorfor men skal huske det til neste gang jeg ser han
Poenget med cool-down etter økten, er å få ned hjerterytmen igjen. Så du merker jo når du føler at hjertet har roet seg ned. Når jeg har en halvtime på mølla, så bleier jeg å ta en 3-4 min med cool down etterpå.
Vekt:103,3 kg (10.04.08)
Høyde: 1.90
Beste løft:
Benkpress: 150kg, 5*125kg
Markløft: 5x150kg
tror nok at hjerterytmen går ned uansett. Poenget er også restitusjon.
Vitsen med nedkjøling/varming/cool down er flere.
Du skaper en gunstig overgang mellom aktivitet og hvile, kroppen forbrenner hormoner som ellers ville skapt arrytme etterfulgt av krevende fysisk aktivitet hvis den "glatte" overgangen ikke hadde vært tilstede.
Blodsirkualsjonen vil gradvis gå tilbake til hjerne og organer som dermed vil senke risikoen for at blodet samler seg ved visse ekstremiteter som kan føre til et plutselig og drastisk fall på blodtrykket (som igjen vil lede til svimmelhet og eventuell besviming i verste fall. Noen gang følt det slik etter flere sprinter eller flere skikkelige tunge sett med knebøy?).
Det vil ved utførelse også kvitte kroppen fra avfallstoffer som laktat (melkesyre) som vil bedre restutisjonen og fremheve en bedre følelse av velvære etter trening.
Man fremmer en følelse av avslappning og fjerner stress og anspenninger.
HahahaOpprinnelig skrevet av BigDaddy
![]()
hehehe![]()
Vekt:103,3 kg (10.04.08)
Høyde: 1.90
Beste løft:
Benkpress: 150kg, 5*125kg
Markløft: 5x150kg
men lønner det seg etter uttøyning? etter jeg har tøyet kjennes beina stive og rare ut, kan dette bli bedre ved litt sykling, og vil dette gjøre til at jeg blir raskere myk?
Cool down først, uttøyning etterpå.