Viser resultatene 1 til 25 av 25

Tråd: Overtrening?

CNS
    CNS er ikke aktiv
    Banned
    Ble medlem
    02-2010

Overtrening?

Gjelder en venn av meg. Han kjører dette opplegget inkl et eget benkpress opplegg ved siden av.

Lår
    3 x Beinpress/bøy

Bakside/Framside lår
    3 x Lårcurl/omvendt lårcurl

Legger
    3 x Leggcurl

Rygg
    3 x Chins
    3 x Roing

Biceps + Underarmer
    2 x Stangcurl
    2 xOmvendt curls/Omvendt underarms
    3-4 xUnderarmscurl:

Skuldre
    3 x Sidehev/bakside skuldre

Korsrygg
    3 x Rygghev/markløft

Mage
    3 x Magemaskin/Sit-ups, etc

Han kjører dette opplegget 3 ganger i uken.

Er dette overkill?
    Er det noe som er feil eller som kanskje burde endres på?

Wopp Wopp veggiss sin avatar
    Ble medlem
    01-2009
    Alder
    31
    lol...6 sett på ryggen, og 7-8 på biceps
    Steroids are like tampons, every pussy needs one :D

Raygunz Baronen sin avatar
    Ble medlem
    09-2005
    Alder
    26
    Lurer på om jeg overtrena armene litt om onsdagen.
    Kjørte 12 sett på biceps og 12 sett på triceps.
    Har fortsatt rimelig vondt i armene og har aldri vært så støl før noen gang. Er faktisk smertefult å rette ut armene...
    Six-pack on a skinny guy is like big tits on a fat chick... It doesn't count!!

Dr Low kick Frode-Falch sin avatar
    Ble medlem
    11-2004
    Alder
    33
    pain is just weakness leaving the body..
    - Muay Thai - Reality Based Self Defense - Free Fighting -

Lord of the living dead Premutos sin avatar
    Ble medlem
    04-2006
    Alder
    30
    Jeg kjørte 15sett på biceps ,15 på bryst og 15 på triceps i går til failure. Kjenner ingenting i dag.

CNS
    CNS er ikke aktiv
    Banned
    Ble medlem
    02-2010
    Dette ser med andre ord greit ut? Husk at dette gjøres tre ganger i uken. Er det noe som er greit å vite for han angående fullkroppsporgram ellers? Rent generelt?

Gladfeit! kimmen sin avatar
    Ble medlem
    10-2005
    Alder
    25
    Kutt ned på biceps, min erfaring er at biceps trenger svært lite trening i tilegg til ryggøvelsene. Og hvor er evnt. triceps?
    He said, "Here, the Lord is saying there's a system that makes this much vitamin D this quickly -- thousands of units a day from sun exposure. And here's the government over here saying you only need a couple of hundred units a day. So you can sort of ask yourself, 'Who do you want to believe -- God or the government?'"

Ble medlem
    11-2004
    Alder
    33
    Tricepstrening >> bicepstrening..

CNS
    CNS er ikke aktiv
    Banned
    Ble medlem
    02-2010
    Sitat Opprinnelig skrevet av kimmen Vis post
    Kutt ned på biceps, min erfaring er at biceps trenger svært lite trening i tilegg til ryggøvelsene. Og hvor er evnt. triceps?
    Triceps, framside skuldre og bryst er inkludert i benkopplegget hans... De musklene får mer enn nok juling

Tenkte kanskje også at biceps fikk for mye juling her.... Kanskje det er en ide å gi blanke i biceps på dag 2, og kun gi den juling utenom ryggøvelser på man og fre?

Medlem KREMMA sin avatar
    Ble medlem
    05-2007
    overtrening er oppskrytt

Ble medlem
    11-2004
    Alder
    33
    Sitat Opprinnelig skrevet av KREMMA Vis post
    overtrening er oppskrytt
    Det er faktisk det.. Skal en del til før man blir ordentlig overtrent.

CNS
    CNS er ikke aktiv
    Banned
    Ble medlem
    02-2010
    Så da godkjenner jeg dette programmet da Eller skal han jobbe til og med hardere? Han har en del fartstid med vekttrening allerede. 2-3år på seg, muligens useriøst det første året..

Overtrening av biceps kan umulig være oppskrytt.. Det skal sies.

Hetromeno! metromeno sin avatar
    Ble medlem
    09-2004
    Synes det mangler en del sentrale øvelser, men ser ingen grunn til at dette skulle være overtrening. Kunne kanskje vært en ide å delt opp programmet?

Er det deg på bildet foresten? Eller er det målet?

CNS
    CNS er ikke aktiv
    Banned
    Ble medlem
    02-2010
    Sitat Opprinnelig skrevet av metromeno Vis post
    Synes det mangler en del sentrale øvelser, men ser ingen grunn til at dette skulle være overtrening. Kunne kanskje vært en ide å delt opp programmet?

Er det deg på bildet foresten? Eller er det målet?
    Du tenker da spesielt på markløft og knebøy? Er jo en fullkropps, så da ville meningen være borte... Jeg føler at han kommer til å overtrene biceps... Liten muskel... Tilsammen utgjør begge bicepsene kun 6% av musklene på kroppen... Men er mulig de ikke en gang får nok juling her... Derfor jeg spør dere, er ikke noen sjef når det gjelder å lage program...

Synes dere det beste er å lage et program selv eller begynne med noe som RYP, DC, 5x5 eller en av de tusen andre programmene?

Er meg på bildet, men bildet er fra forrige sommer

Ble medlem
    09-2004
    Kjempeform!

Raygunz Baronen sin avatar
    Ble medlem
    09-2005
    Alder
    26
    Sitat Opprinnelig skrevet av CNS Vis post
    Du tenker da spesielt på markløft og knebøy? Er jo en fullkropps, så da ville meningen være borte... Jeg føler at han kommer til å overtrene biceps... Liten muskel... Tilsammen utgjør begge bicepsene kun 6% av musklene på kroppen... Men er mulig de ikke en gang får nok juling her... Derfor jeg spør dere, er ikke noen sjef når det gjelder å lage program...

Synes dere det beste er å lage et program selv eller begynne med noe som RYP, DC, 5x5 eller en av de tusen andre programmene?

Er meg på bildet, men bildet er fra forrige sommer
    Jeg personlig liker godt å prøve ut ferdigprogrammer og så heller justere etter eget ønske dersom jeg føler for det
    Six-pack on a skinny guy is like big tits on a fat chick... It doesn't count!!

Medlem
    Ble medlem
    08-2006
    Alder
    27
    Sitat Opprinnelig skrevet av KREMMA Vis post
    overtrening er oppskrytt

Bullshit!

Overtrening er svært vanlig blandt nybegynnere.

Jeg ser MAANGE nybegynnere på gymmet som trener 6 dager i uka, 15 sett på hver muskel HELT uten fremgang.

тянуть Animal sin avatar
    Ble medlem
    05-2006
    Alder
    23
    Lær han disse øvelsene, bygg programmet rundt de og se han vokse :

Knebøy
    Frontknebøy
    Markløft
    Sumomarkløft
    Benkpress
    Press ( det folk kaller stående militærpress)
    Pendlayrows
    Ab-rollouts
    NORKOST

Hann var sær á leikvøllum
    Imillum manna herjar
    Rívur upp eikikelvi stór
    Hann lemjir summar til heljar

Ble medlem
    11-2004
    Alder
    33
    Sitat Opprinnelig skrevet av Owndawg Vis post
    Bullshit!

Overtrening er svært vanlig blandt nybegynnere.

Jeg ser MAANGE nybegynnere på gymmet som trener 6 dager i uka, 15 sett på hver muskel HELT uten fremgang.
    HELT uten fremgang faktisk..

Medlem
    Ble medlem
    08-2006
    Alder
    27
    Jepp, ingen nevneverdig fregang ihvertfall.

Bronse Member v-man sin avatar
    Ble medlem
    05-2006
    Sitat Opprinnelig skrevet av Owndawg Vis post
    Jepp, ingen nevneverdig fregang ihvertfall.
    hoho er det gym policen som loggfører vekter og måler medlemmene med målbånd?
    Heftig.

Når det er sagt er jeg enig i at overtrening er ganske så oppskrytt. Føler det er et svakt ord mange gjemmer seg bak i frykt for å kjøre på.
    Klart du må periodisere litt med roligere perioder og tilpasse volum etter muskelgrupper etc, men det sier seg egentlig selv..

Også lett å skylde på overtrening når du møter veggen, i stedet for å se på de andre faktorene som mat og hvile.

Ble medlem
    09-2004
    Sitat Opprinnelig skrevet av CNS Vis post
    Så da godkjenner jeg dette programmet da Eller skal han jobbe til og med hardere? Han har en del fartstid med vekttrening allerede. 2-3år på seg, muligens useriøst det første året..

Overtrening av biceps kan umulig være oppskrytt.. Det skal sies.
    Nja.. men må huske at det er vanlig å forklare med overtrening av biceps eventuelt senebetennelser i arm o.l. Når problemet ligger i skuldrene i form av uppercross syndrome og nerver i klem. Jeg har bedrevet selvmedisinering med MSM, glucosacamine, orudis o.l. i ledd/bicepsfeste uten hell, når problemet var overdimensjonert pectorialis minor og underdimensjonerte motarbeidende muskler på baksiden. Og påfølgende fremmoverlent holdning, og stramt rundt nerver ned til arm.

fjeldmann fjeldmann sin avatar
    Ble medlem
    12-2007
    Alder
    26
    Sitat Opprinnelig skrevet av fjeldmann Vis post
    Ja du ville ikke klart og holde kveliteten opp med ett sånt program på alle de øvelsene. Mer enn 6-7 øvelser per økt pleier å bli for mye.

Gode splitter:

Helkropp program :
    A) Knebøy, benkpress, Roing, Biceps pluss en favoritt øvelse for muskulatur som henger etter. ( Eller andre varianter av øvelsene)

B) Markløft, skulderpress, nedtrekk, triceps pluss en favorittøvelse som henger etter. (eller andre varianter av øvelsene)

Dc splitten:
    A) Bryst, Skuldre, Tricep,Rygg Vidde,Rygg Tykkelse Eks. Benk, arnoldpress, dips, pullups/nedtrekk, stående roing

B)Bicep,Underarm,Legg,Bakside Lår, Forside Lår. Eks Stang curl, hammer curl, tåhev, nordic hamstring, knebøybeinpress.

A) Osv.. gjør øktene annenhver gang

Tren de annenhver gang 3 ganger per uke, så trener du alle muskelgruppene 3 indirekte 3 ganger per uke. Skuldre får mye juling i benkpress feks selvom du ikke har en skulderøvelse på A programmer. En uke vil du trene b to ganger, neste uke a to ganger.

To splitt 3-4 ganger per uke:
    A) Knebøy, utfallvariant, rygghev, mage.
    B) Benkpress, rovariant, skulder øvelse, nedtrekk, biceps.
    C) Markløft, Nordic hamstrings, beinpress mage
    D) Skulderpess, Pullups/nedtrekk, brystpress variant, roing, triceps.

Trener du dette 3 dager per uke begynner du bare på program D igjen neste uke.

Tre splitt over 4 dager.
    A) Bryst, skuldre, triceps
    B) Bein
    C) Rygg og biceps
    A) bryst osv... start fra toppen igejn.

Neste uke starter du med program c.

Tenk og ha ett treningevolum rundt 40-60 totale reps reps per muskelgruppe. Er du nede i 5 reppere osv holder det med 15-25 reps per muskelgruppe. Går du enda lavere som kan du ha lavere volum og ved vegativer bør du holde det veldig lavt. Maks 15 totale negativer per muekelgruppe.

Husk og varier treningsbelastningen. Enten ha 3 uker med 12 repp 3 nye uker med 10 repp, 3 nye uker med 8 repp, 3 nye uker på 6 repp på enkeltete øvelser og kanskje en periode med 4 repp før du starter på nytt igjenn med 12 repp.

Eller varier belastningen i samme uke. At du har tunge og lette dager. Ved en overkropp underkropp splitt kan du ha tung overkropp, tung bein, lett overkropp, lett bein feks.

Ved A-B splittene kan du ha tung medium lett dager. Feks mandag tung, onsdag medium og fredag lett. Tung kan være rundet 5 reppere på enkelte øvelser, meduim kan være 8-10 reppere og lett kan være 12-15 repper. og holde deg innefor det volumet jeg anbefalte over...

Takk for meg. Lykke til!

Medlem
    Ble medlem
    08-2006
    Alder
    27
    Sitat Opprinnelig skrevet av v-man Vis post
    hoho er det gym policen som loggfører vekter og måler medlemmene med målbånd?
    Heftig.

Når det er sagt er jeg enig i at overtrening er ganske så oppskrytt. Føler det er et svakt ord mange gjemmer seg bak i frykt for å kjøre på.
    Klart du må periodisere litt med roligere perioder og tilpasse volum etter muskelgrupper etc, men det sier seg egentlig selv..

Også lett å skylde på overtrening når du møter veggen, i stedet for å se på de andre faktorene som mat og hvile.
    Mange faktorer som spiller inn ja.

Men i mange tilfeller vil jeg tro en av dem er overtrening.

Mange som begynner å trene kjører fullt på, 6 dager i uka flere timer per økt helt uten å ha bygd opp noen slags treningstoleranse på forhånd.

CNS
    CNS er ikke aktiv
    Banned
    Ble medlem
    02-2010
    Takk for kommentar, Metromeno. Så den først nå

Ser ut til å kutte ned veldig på onsdagen i programmet hans. Blir kun benk og roing inkl de store baseøvelsene.

Kan også hende at et alternativ blir å øke ryggtreningen ytterligere i form av hang-ups og roing og så i gjengjeld kutte egne øvelser for armer , kutte det ut totalt. Har selv meget god erfaring med å kun kjøre armer indirekte gjennom ryggøvelser. Da får man pose og sekk. I stedet for å sitte med en rygg som ikke er utmattet for så og drepe armene med curls kan man heller bare ta knekken på ryggen og forsikre seg om at armene værtfall har fått NOK juling.

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •  

SEO by vBSEO ©2011, Crawlability, Inc.