Jeg snakket med en del folk fra Norges Idrettshøyskole i dag. De driver bl.a. og forsker på hvordan skjelettmuskulatur restitueres etter maksimalt eksentrisk arbeid.
Jeg spurte derfor, for å få svar på et diskusjonstema bl.a. her på disse sidene, om klavikulærdelen av pectoralis major kan øke i størrelse uavhengig av nedre del. Svaret var, overraskende nok, "ja det kan den".
Det er en muskel og har ett feste, men ettersom fibrene går i såpass forskjellige retninger, kan man få de øvre fibrene i muskelen til å vokse uavhengig de nedre.
Andre ting de sa:
1. Det er ikke vits i å endre grep på tricepsøvelser. Reverse pressdowns f.eks.
Triceps ekstenderer i albue og skulderledd, men virker ikke over håndleddet.
2. Supinasjon (man begynner i en hammercurl og ender opp med lillefingeren som det høyeste punktet) på bicepsøvelser har praktisk talt ingen effekt.
Det som er det viktige når det gjelder variasjon både i biceps og tricepsøvelser, er å forandre graden av fleksjon i skulderleddet. Altså om armen henger rett ned langs siden, peker fremover eller oppover.
3. Serratus anterior brukes ikke i pullover-øvelser. Serratus abduserer scapula (flytter skulderbladet bort fra ryggsøylen), og bidrar ikke dynamisk i pullover. Den kan derimot virke som en stabilisator i øvelsen. F.eks. Frank Zane mener at pullover med hantler er øvelsen som ga ham så bra serratus.
Jeg er iallefall villig til å høre på det de sier (om ikke sluke det rått) ettersom det virker på meg som om de sitter inne med ekstremt mye kunnskap om hvordan kroppen og da særlig skjelettmuskulaturen fungerer.
Mulig det er jeg som ikke kan noe særlig om trening, men jeg ble iallefall litt overrasket.

LinkBack URL
About LinkBacks
Svar med sitat