Viser resultatene 1 til 36 av 36

Tråd: P-piller og trening/fremgang

Snusmumrikken kira sin avatar
    Ble medlem
    08-2004

P-piller og trening/fremgang

Siden p-piller påvirker hormonene i kroppen, kan dette være negativt utover treninga og fremgangen?

Og hvordan er det å gå på diett i kombinasjon med p-piller??
    Team Valhall

Pro Gym Grenland

--------------------------------------
    ***Semper Fi***

vio
    vio er ikke aktiv
    Supermod vio sin avatar
    Ble medlem
    08-2004
    Alder
    30
    Sitat Opprinnelig skrevet av kira
    Siden p-piller påvirker hormonene i kroppen, kan dette være negativt utover treninga og fremgangen?

Og hvordan er det å gå på diett i kombinasjon med p-piller??
    Jeg har hatt ekstremt god fremgang på p-piller.
    Min blogg om det utrolige kuule livet jeg har foran dataskjermen OG mote+hår!!!
    http://kissabibben.blogg.no/

Petra Pan
    Gjest
    Ja si det Kira, det var et godt spørsmål... noen som har et intelligent svar på dette?

Come back king Platon73 sin avatar
    Ble medlem
    06-2004
    Alder
    39
    Påvirker ikke forskjellige prevensjonsmidler hormonene i kroppen med ulik grad?
    P-plaster, osv....

Erigert brukertittel LurePer sin avatar
    Ble medlem
    11-2003
    Det kommer an på p-pillene, noen kan være grusomme.
    http://www.dingsekongen.no

Ble medlem
    08-2004
    Vel, med tanke på prevensjon så mener jeg alle jenter bør bruke p-piller. Det gjelder jo å ta ansvar for egen kropp.

Men hvor mye har dette å si iforhold til diett, trening og fremgang er det jeg lurer på.
    P-piller innholder jo hormoner og slikt som får kroppen til å simulere en graviditet.

Er det noen måte å komme rundt dette?

Noen som vet hvilke tilskudd som er lurt for kvinner/jenter som er aktivt brukere av p-piller?
    Team Valhall

Pro Gym Grenland

***Semper Fi***

Superior newbie Sorin sin avatar
    Ble medlem
    05-2005

Prevensjon

Vel, de fleste p-piller har vel steroidet østrogen som virkestoff. Østrogen er et hormon som lagrer fett. Om man har man et unormalt høyt nivå av østrogen i kroppen så er det vel lettere å legge på seg fett, og også vanskeligere å kvitte seg med fettet.

Hvor mye østrogen p-pillene inneholder varierer. Cerazette er en ny p-pille på det norske markedet (forøvrig produsert av samme selskap som lager Deca-Durabolin) som ikke inneholder østrogen, men gestagenet desogestrel. Gestagener ligner vissnok på progesteron, og påvirker slimhinnen inne i livmoren. Produsenten skilter med færre bivirkninger, men ikke dårligere virkning, enn det østrogen eller kombinasjonspiller har. På pakken står ”vektøkning” oppført under mulige bivirkninger, men det kan vel godt være en ”gardering” fra produsentens side. Jeg har inntrykk av at legemiddelprodusenter ramser opp alt fra kviser og kvalme til spontanabort under ”mulige bivirkninger” på alle sine produkter.

Kobberspiral er vissnok også et godt prevensjonsmiddel. Det er hormonfritt, men skal sitte i 5 år tror jeg. Jeg synes nesten at dette høres litt skummelt ut med tanke på lillemanns ve og vel, men opplegget er vel ikke helt slik jeg forestiller meg inne i hodet mitt nå

Gold Member guggen sin avatar
    Ble medlem
    12-2002
    Vel, med tanke på prevensjon så mener jeg alle jenter bør bruke p-piller. Det gjelder jo å ta ansvar for egen kropp.

Men hvor mye har dette å si iforhold til diett, trening og fremgang er det jeg lurer på.
    P-piller innholder jo hormoner og slikt som får kroppen til å simulere en graviditet.

Er det noen måte å komme rundt dette?

Noen som vet hvilke tilskudd som er lurt for kvinner/jenter som er aktivt brukere av p-piller?
    bør alle jenter bruke p-piller?

Ble medlem
    11-2003
    Sitat Opprinnelig skrevet av Sorin
    Vel, de fleste p-piller har vel steroidet østrogen som virkestoff. Østrogen er et hormon som lagrer fett.
    Nei.

J Clin Endocrinol Metab. 2005 Jun;90(6):3592-9.

Estrogen supplementation reduces whole body leucine and carbohydrate oxidation and increases lipid oxidation in men during endurance exercise.

Hamadeh MJ, Devries MC, Tarnopolsky MA.

Department of Pediatrics and Medicine, McMaster University Medical Center, 1200 Main Street West, Hamilton, Ontario, Canada L8N 3Z5.

Healthy active men exhibit higher rates of carbohydrate (CHO) and leucine oxidation and lower rates of lipid oxidation compared with their female counterparts both at rest and during moderate intensity endurance exercise. We postulated that this reduced dependence on amino acids as a fuel source in women was due to the female sex hormone estrogen. In a randomized, double-blind, placebo-controlled, cross-over design, we investigated the effect of supplementing 12 recreationally active men with estrogen on whole body substrate oxidation and leucine kinetics at rest and during moderate intensity endurance exercise. Subjects cycled for 90 min at an intensity of 65% maximum O(2) consumption after 8 d of either estrogen supplementation (2 mg 17beta-estradiol/d) or placebo (polycose). After a 2-wk washout period, they repeated the test after 8 d of the alternate treatment. On the test day, after a primed continuous infusion of l-[(13)C]leucine, O(2) consumption, CO(2) production, steady-state breath (13)CO(2), and plasma alpha-[(13)C]ketoisocaproate enrichments were measured at rest and at 60, 75, and 90 min during exercise in the postabsorptive state. Exercise increased energy expenditure more than 5-fold, CHO oxidation more than 6-fold, lipid oxidation more than 4-fold, and leucine oxidation 2.2-fold (all P < 0.0001), whereas it decreased the ratio of lipid to CHO oxidation by 50-70% (P = 0.003) compared with values at rest. Estrogen supplementation decreased respiratory exchange ratio during exercise (P = 0.03). Estrogen supplementation significantly decreased CHO oxidation by 5-16% (P = 0.04) and leucine oxidation by 16% (P = 0.01), whereas it significantly increased lipid oxidation by 22-44% (P = 0.024) at rest and during exercise. We conclude that estrogen influences fuel source selection at rest and during endurance exercise in recreationally active men, characterized by a reduced dependence on amino acids and CHO and an increased reliance on lipids as a fuel source.

Silver Member HITman. sin avatar
    Ble medlem
    06-2005
    Jeg ser ingen åpenbar grunn til at p-piller skulle virke hemmende på treningen (treningseffekter er først og fremst mediert av testosteron, veksthormon, insulin, igf - ikke østrogener eller gestagener), men så er det jo også store individuelle forskjeller når det gjelder eventuelle treningshemmende bivirkninger. Du må nesten bare prøve selv og se, men jeg ser ingen grunn til å ta spesielle forholdsregler.

H
    Erfaring er den talentløses trøst.

Administrator MrMuscle sin avatar
    Ble medlem
    03-2002
    Alder
    33
    P&#229; et treningstudio jeg trente etter jeg var ferdig i milit&#230;ret. S&#229; husker jeg en av de lokale heltene sa han brukte P-piller...fordi det hjalp p&#229; treningen... Vi s&#229; jo det, snudde han seg sidelengs s&#229; forsvant han jo hehe.

Littlefield
    Ble medlem
    04-2005
    har ikke g&#229;tt p&#229; p piller siden jeg var 18.. sluttet da for pillene k&#248;dda for mye med hormonene og hum&#248;ret mitt. i henhold til treningen gikk det bedre..jeg ble blidere og mer t&#229;lmodig i forhold til drillingen var dette ihvertfall bra ..stavene blir ganske harde om man er sint nok.. liker ikke p piller jeg..men s&#229;nn i forhold til kropp og treningen generelt vet jeg ikke om det p&#229;virker noe s&#230;rlig...

dr. fatkins tjeh sin avatar
    Ble medlem
    07-2004
    Alder
    41
    Hormonspiral er bra. Vet om minst et forhold, der p-pillene endte opp med trippel virkning - fyren var ikke skjettvatnet verdt s&#229; lenge de var i bruk. L&#248;sningen ble hormonspiral. Veldig sikker, varer lenge, f&#229; bivirkninger, virker lokalt, der det trengs.

http://www.lommelegen.no/art/art2029.asp
    --tjeh
    Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter.

Medlem cron sin avatar
    Ble medlem
    10-2005
    Alder
    36
    Trodde at den ogs&#229; hadde samme type hormoner som p pillen?Jeg er av de som overhodet ikke kan bruke p-piller nettopp fordi jeg forvandles til et skikkelig troll og f&#229;r kronisk migrene...min fastlege vil derfor ikke gi meg en hormonspiral.

S&#229; hva p-piller og trening ang&#229;r har jeg ikke s&#229; mye peiling da disse pillene er sv&#230;rt bannlyste i denne heimen.....mannen ble lei av &#229; bo med et migrenetroll

Tone:-))

Littlefield
    Ble medlem
    04-2005
    Sitat Opprinnelig skrevet av cron
    Trodde at den også hadde samme type hormoner som p pillen?Jeg er av de som overhodet ikke kan bruke p-piller nettopp fordi jeg forvandles til et skikkelig troll og får kronisk migrene...min fastlege vil derfor ikke gi meg en hormonspiral.

Så hva p-piller og trening angår har jeg ikke så mye peiling da disse pillene er svært bannlyste i denne heimen.....mannen ble lei av å bo med et migrenetroll

Tone:-))
    hmm hvordan gjør du det da? jeg er også ..jah kremt...troll...

ts
    ts er ikke aktiv
    Bronse Member
    Ble medlem
    10-2002
    Alder
    36
    P-piller kan gjøre at jenter holder mer på fett, spesiellt på steder som hofter og triceps. Så lenge man bruker P-piller så kan det være vanskelig å gå på dietter med bra resultat.
    Jeg har sett dramatiske forandringer i vektnedgang under deff hos jenter som har valgt å kutte p-pillene.
    Når det gjelder styrkeøkning så vet jeg ikke desverre
    Gi 110% eller gi faen og dra hjem.

Silver Member
    Ble medlem
    01-2005
    -

Lever LIVE som bodybilder Iron-Kim sin avatar
    Ble medlem
    11-2004
    Alder
    27
    P-piller? Trodde kondomer var mer relevant for deg, hehe.
    -Kropps bygger på heltid, IKKE deltid.
    -Har KUN muskelbilder på facebook. har ikke stort annet å vise til.
    -Trener HARDT, annen hver dag.
    -Lar blodet BLØ på trening.
    -1 kg kylling, HVER dag.
    -Har janteloven i PWO-shaken.
    -37% ren.

The list!

Big Boy

Mitt bidrag.

Silver Member
    Ble medlem
    01-2005
    -

Lever LIVE som bodybilder Iron-Kim sin avatar
    Ble medlem
    11-2004
    Alder
    27
    Sitat Opprinnelig skrevet av snupp
    Var den til meg??
    Nei.. Men glem det, hehe. Var bare en dårlig spøk på en sen kveld.
    -Kropps bygger på heltid, IKKE deltid.
    -Har KUN muskelbilder på facebook. har ikke stort annet å vise til.
    -Trener HARDT, annen hver dag.
    -Lar blodet BLØ på trening.
    -1 kg kylling, HVER dag.
    -Har janteloven i PWO-shaken.
    -37% ren.

The list!

Big Boy

Mitt bidrag.

Silver Member
    Ble medlem
    01-2005
    -

Ble medlem
    08-2004
    Grunnen til at jeg mener at alle jenter bør bruke p-piller er at jeg ønsker at alle jenter tart ansvar for sin egen kropp.
    Det skjer mange uønskede graviditeter, og tenk hvor mange av de som hadde vært unngått hvis jenter hadde vært flinkere til å ta ansvar!

Har man et aktivt sexliv, eller er over 16 år for den saks skyld, så syntes jeg ALLE jenter bør bruke p-piller. Selvfølgelig finnes det unntak. Noen, som nevnt ovenfor, kan rett og slett ikke gå på denne prevensjonen pga bivirkninger. Men da er de som regel også bevisst dette, og velger alternativer.

Det å legge alt ansvar over på kondom som prevensjon syntes jeg blir å lesse ansvaret over på gutten. Så kan man si at det var jo ikke min skyld...

MEN!!! Kondom burde man bruke også, for selv om p-piller beskytter mot graviditet så beskytter det ikke mot seksuelt overførbare sykdommer.
    Så skal man være forsiktig og sikker, så burde vel man bruke både p-piller og kondom.
    Så kutter man heller ut kondomen hvis man er så heldig å havne i et forhold der man er trogast og stoler på hverandre, pluss at begge er "fri" for urenheter.

Hehe, høres ut som en mpralpreken det her, men tenker man over det så er det vel bare logisk å ta ansvar for egen kropp å beskytte seg mot sykdommer...

Er veldig interessert i å høre mer om denne Cerazette!
    Team Valhall

Pro Gym Grenland

***Semper Fi***

Bronse Member
    Ble medlem
    01-2004
    Alder
    26
    Hehe, Kira da

Selv har jeg bannlyst p-piller da jeg f&#248;yk opp i vekt med en gang.
    Har tenkt p&#229; p-plaster, men det gir jo akkurat samme hormon virkningen som p-piller, s&#229; da var ikke det s&#229; popul&#230;rt lenger heller.

Endel mister jo ogs&#229; sex lysten av dem.. og da er jo i grunn litt av pointet borte..!

Bronse Member Zenox sin avatar
    Ble medlem
    02-2005
    Alder
    27
    fruen min har funnet en fin l&#248;sning, p-spr&#248;yte... den f&#248;nker fint, slipper &#229; huske pilla hver dag, man trenger bare skrive en huskelapp p&#229; mobilen til hver 3 mnd n&#229;r man m&#229; ta ny det beste av alt, "tante r&#248;d" kommer aldri p&#229; bes&#248;k lengre
    Zenox

What doesn't kill you makes you stronger

Bronse Member
    Ble medlem
    01-2004
    Alder
    26
    Ikke?!

Hvordan er det mulig da...? Det er vel ikke akkurat sundt for kroppen?!

Petra Pan
    Gjest
    Ei venninne av meg bruker p-plaster. Hun er et skrekkens eksempel, full av kviser p&#229; hele kroppen, feit, og d&#229;rlig sexdrift.... hun velger det og p-spr&#248;yte fremfor piller fordi det er enklere. My ass... hvor vanskelig kan det v&#230;re &#229; svelge en bitteliten pille en gang om dagen (f.eks n&#229;r du alikevel st&#229;r p&#229; badet og pusser tenna...)
    Neida, det s&#229; mye bedre &#229; se ut som en av Gorgene fra Fragleberget....

Ble medlem
    02-2005
    Alder
    27
    Sitat Opprinnelig skrevet av Petra Pan
    Ei venninne av meg bruker p-plaster. Hun er et skrekkens eksempel, full av kviser på hele kroppen, feit, og dårlig sexdrift.... hun velger det og p-sprøyte fremfor piller fordi det er enklere. My ass... hvor vanskelig kan det være å svelge en bitteliten pille en gang om dagen (f.eks når du alikevel står på badet og pusser tenna...)
    Neida, det så mye bedre å se ut som en av Gorgene fra Fragleberget....

hehe, dama mi er helt motsatt, ingen kviser, ikke er hun feit, åsså har hun ganske høy sexdrift/lyst

Neida, det så mye bedre å se ut som en av Gorgene fra Fragleberget....
    hahaha
    Zenox

Petra Pan
    Gjest
    ok, hehe..kansje venninna mi har andre problemer i livsføringen sin som forsterker dette, men det har iallefall vært en voldsom endring... før p-sprøyte = null kviser, men lubben, etter p-sprøyte = kviser og direkte julegrisfeit.
    Kansje det bare er meg som er veldig forfengelig, men jeg foretrekker å bruke noe som ikke forandrer ytre til det negative. Blir man sånn som venninna mi så har man jo ikke bruk for prevensjonsmiddel uansett.... man må jo få seg noe for å kunne risikerere å bli gravid

Men hun vil ikke høre på venninnene sine og forslagene våre. Bare syte og klage over tilstanden, så da sier jeg bare "Poo on you!" hihi...svært så barnslig jeg skulle være idag da...

Ble medlem
    02-2005
    Alder
    27
    ok, hehe..kansje venninna mi har andre problemer i livsføringen sin som forsterker dette, men det har iallefall vært en voldsom endring... før p-sprøyte = null kviser, men lubben, etter p-sprøyte = kviser og direkte julegrisfeit.
    Kansje det bare er meg som er veldig forfengelig, men jeg foretrekker å bruke noe som ikke forandrer ytre til det negative. Blir man sånn som venninna mi så har man jo ikke bruk for prevensjonsmiddel uansett.... man må jo få seg noe for å kunne risikerere å bli gravid

Men hun vil ikke høre på venninnene sine og forslagene våre. Bare syte og klage over tilstanden, så da sier jeg bare "Poo on you!" hihi...svært så barnslig jeg skulle være idag da...

hehe! er helt enig med deg jeg... hadde jeg vært venninna di så hadde nok jeg valgt pillene ja... ser ikke for meg meg selv som julegrisfeit
    ser hva du mener ang dagens prevensjonsnødvendighet hos venninna di da
    Zenox

---------not---------------- SCPlayer sin avatar
    Ble medlem
    01-2005
    Alder
    28
    Hadde jeg vært jente hadde jeg valgt sprøyta tror jeg.
    -Slipper jo mensen også!

SCP

Silver Member HITman. sin avatar
    Ble medlem
    06-2005
    Et par kommentarer:

*At menstruasjonen blir borte i forbindelse med prevensjonsbruk er i seg selv ikke skadelig for kroppen.
    *En ulempe med p-sprøyte er at hvis det viser seg at du ikke tåler den/får svære bivirkninger, så har du stoffet i kroppen i hele 3 måneder.
    *Eventuell vektoppgang med p-piller er fremdeles et spørsmål om energi inn versus energi ut, og kan forebygges ved å være ekstra nøye med kosthold og trening. Østrogen i seg selv kan virke fettforbrennende også, og det er også de som går ned i vekt på p-piller.
    *Pga. store individuelle forskjeller når det gjelder bivirkninger av p-piller, er det vanskelig å gi generelle råd. Man må nesten prøve selv og se.

Bra "moralpreken" av kira over her forresten.

H
    Erfaring er den talentløses trøst.

Medlem cb_23 sin avatar
    Ble medlem
    11-2004
    Alder
    31
    Jeg har hatt kopperspiral i nesten 5 år, helt topp med tanke på at man ikke påvirker syklusen med masse hormoner osv. Fikk p-piller av legen for ei stund siden, hadde tenkt å ta ut spiralen, for å se hvordan det ville funke. Resultatet var DÅRLIG humør, akutt vektøkning og ikke minst en total manglende sexlyst!!!! Alt fungerte mye bedre uten pillene....Av en eller annen grunn stagnerte jeg på totalt på treninga, sikkert en psykisk faktor, men pga lite overskudd og mangel på sexual liv gjorde tingene mye vanskligere. Hvorvidt p-pillene e.l. har noen øsket eller uønsket effekt rent fysisk vet jeg ikke, men jeg merka ihvertfall betraktelige negative resultater i gforhold til treninga.....

Ble medlem
    11-2003
    Når det gjelder østrogener, så er nok progesteron den slemme skurken hva fettforbrenning og slikt angår.

Bronse Member
    Ble medlem
    01-2004
    Alder
    26
    Og konklusjonen p&#229; det hele,
    bruk piller,
    eller ikke ha sex....... hmm.

Det skal jo ikke v&#230;re direkte lett heller..

Administrator MrMuscle sin avatar
    Ble medlem
    03-2002
    Alder
    33
    Sitat Opprinnelig skrevet av Ida Eline
    Og konklusjonen på det hele,
    bruk piller,
    eller ikke ha sex....... hmm.

Det skal jo ikke være direkte lett heller..
    jammen altså, da må jo du ha det knallfint. kvinnelig kjæreste, ikke behov for p-piller..visst det ikke er noe jeg har gått glipp av da hehe.

Superior newbie Sorin sin avatar
    Ble medlem
    05-2005

Mer om Cerazette

Sitat Opprinnelig skrevet av LurePer
    Nei.
    Jeg var kanskje litt snar med å videreføre en gammel myte der, men virkningen av unormalt mye østrogen i en kvinnekropp kan nok påvirke legemet litt annerledes enn i en mannekropp. Jeg så forresten en forskningsrapport en gang som konkluderte med at østrogentilskudd for kvinner i overgangsalderen (eller var det etter overgangen?) førte til en høyere fettprosent for disse.

Som det nevnes flere steder her, fører vel et unaturlig høyt østrogennivå til at kroppen tror at den er gravid, og dermed begynner å spare på fett. Østrogentilskuddet har en indirekte virkning på fettlagringen. Mye østrogen gjør en del andre ting også; det gjør f.eks. brystene større (her er vel virkningen størst om man bruker steroidet mens brystene er i vekst?), øker størrelsen på fettcellene og forverrer cellulitter. Som nevnt tidligere i tråden forstyrrer det også forholdet mellom hormonene testosteron, kortisol, østrogen og progesteron, som styrer hvor fettet skal lagres. Førsteprioritet for fettlagringen blir over hoftebena (håndtakene/"love handles") i stedet for på rumpe og lår.

Er veldig interessert i å høre mer om denne Cerazette!
    Eksen har brukt dette i over et halv år nå, og kun hatt mensen én gang i løpet av perioden. Man bruker pillene kontinuerlig og får sjeldnere mens enn om man ikke brukte p-piller. Hvorvidt den er bedre enn p-piller med østrogen i treningssammenheng vet jeg ikke, da hun ikke trente like strikt mens hun brukte østrogenpillene. Hun oppnådde gode resultater på en 6-ukers deff selv om kostholdet var langt fra optimalt. Hun tok av 5 kg samtidig som hun ble mye sterkere, men vi vet jo ikke hvordan fremgangen hadde vært om hun ikke hadde brukt pillene. Cerazette er ganske nytt på markedet, så de er kanskje ikke så grundig utprøvd som mange av de andre merkene. Jeg ser et klart poeng i å unngå østrogen og alle dets bivirkninger, men jeg vet samtidig ikke nok om gestagenet desogestrel til å si med 100% sikkerhet hvilken av disse en trenende kvinne bør bruke. Produsenten reklamerer for en sunnere pille med mindre bivirkninger, men hvem vet vel hvor sant dette er?

Lignende tråder

1. Hva slags kampsport er mest nyttig innenfor selvforsvar?
    By ^The0ne^ in forum Kampsport og annen sport
    Svar: 430
    Nyeste innlegg: 22-05-11, 11:04
  2. Ørsting på vei...
    By Ørsting in forum Trenings / kostdagbok
    Svar: 2226
    Nyeste innlegg: 08-11-10, 21:36
  3. Svar: 49
    Nyeste innlegg: 14-05-10, 05:41
  4. Hvordan huke kvinne
    By Tjalala in forum OT
    Svar: 561