Siden p-piller påvirker hormonene i kroppen, kan dette være negativt utover treninga og fremgangen?
Og hvordan er det å gå på diett i kombinasjon med p-piller??
Siden p-piller påvirker hormonene i kroppen, kan dette være negativt utover treninga og fremgangen?
Og hvordan er det å gå på diett i kombinasjon med p-piller??
Team Valhall
Pro Gym Grenland
--------------------------------------
***Semper Fi***
Jeg har hatt ekstremt god fremgang på p-piller.Opprinnelig skrevet av kira
Min blogg om det utrolige kuule livet jeg har foran dataskjermen OG mote+hår!!!
http://kissabibben.blogg.no/
Ja si det Kira, det var et godt spørsmål... noen som har et intelligent svar på dette?![]()
Påvirker ikke forskjellige prevensjonsmidler hormonene i kroppen med ulik grad?
P-plaster, osv....
Det kommer an på p-pillene, noen kan være grusomme.
http://www.dingsekongen.no
Vel, med tanke på prevensjon så mener jeg alle jenter bør bruke p-piller. Det gjelder jo å ta ansvar for egen kropp.
Men hvor mye har dette å si iforhold til diett, trening og fremgang er det jeg lurer på.
P-piller innholder jo hormoner og slikt som får kroppen til å simulere en graviditet.
Er det noen måte å komme rundt dette?
Noen som vet hvilke tilskudd som er lurt for kvinner/jenter som er aktivt brukere av p-piller?
Team Valhall
Pro Gym Grenland
***Semper Fi***
Vel, de fleste p-piller har vel steroidet østrogen som virkestoff. Østrogen er et hormon som lagrer fett. Om man har man et unormalt høyt nivå av østrogen i kroppen så er det vel lettere å legge på seg fett, og også vanskeligere å kvitte seg med fettet.
Hvor mye østrogen p-pillene inneholder varierer. Cerazette er en ny p-pille på det norske markedet (forøvrig produsert av samme selskap som lager Deca-Durabolin) som ikke inneholder østrogen, men gestagenet desogestrel. Gestagener ligner vissnok på progesteron, og påvirker slimhinnen inne i livmoren. Produsenten skilter med færre bivirkninger, men ikke dårligere virkning, enn det østrogen eller kombinasjonspiller har. På pakken står ”vektøkning” oppført under mulige bivirkninger, men det kan vel godt være en ”gardering” fra produsentens side. Jeg har inntrykk av at legemiddelprodusenter ramser opp alt fra kviser og kvalme til spontanabort under ”mulige bivirkninger” på alle sine produkter.
Kobberspiral er vissnok også et godt prevensjonsmiddel. Det er hormonfritt, men skal sitte i 5 år tror jeg. Jeg synes nesten at dette høres litt skummelt ut med tanke på lillemanns ve og vel, men opplegget er vel ikke helt slik jeg forestiller meg inne i hodet mitt nå![]()
bør alle jenter bruke p-piller?Opprinnelig skrevet av kira
Nei.Opprinnelig skrevet av Sorin
J Clin Endocrinol Metab. 2005 Jun;90(6):3592-9.
Estrogen supplementation reduces whole body leucine and carbohydrate oxidation and increases lipid oxidation in men during endurance exercise.
Hamadeh MJ, Devries MC, Tarnopolsky MA.
Department of Pediatrics and Medicine, McMaster University Medical Center, 1200 Main Street West, Hamilton, Ontario, Canada L8N 3Z5.
Healthy active men exhibit higher rates of carbohydrate (CHO) and leucine oxidation and lower rates of lipid oxidation compared with their female counterparts both at rest and during moderate intensity endurance exercise. We postulated that this reduced dependence on amino acids as a fuel source in women was due to the female sex hormone estrogen. In a randomized, double-blind, placebo-controlled, cross-over design, we investigated the effect of supplementing 12 recreationally active men with estrogen on whole body substrate oxidation and leucine kinetics at rest and during moderate intensity endurance exercise. Subjects cycled for 90 min at an intensity of 65% maximum O(2) consumption after 8 d of either estrogen supplementation (2 mg 17beta-estradiol/d) or placebo (polycose). After a 2-wk washout period, they repeated the test after 8 d of the alternate treatment. On the test day, after a primed continuous infusion of l-[(13)C]leucine, O(2) consumption, CO(2) production, steady-state breath (13)CO(2), and plasma alpha-[(13)C]ketoisocaproate enrichments were measured at rest and at 60, 75, and 90 min during exercise in the postabsorptive state. Exercise increased energy expenditure more than 5-fold, CHO oxidation more than 6-fold, lipid oxidation more than 4-fold, and leucine oxidation 2.2-fold (all P < 0.0001), whereas it decreased the ratio of lipid to CHO oxidation by 50-70% (P = 0.003) compared with values at rest. Estrogen supplementation decreased respiratory exchange ratio during exercise (P = 0.03). Estrogen supplementation significantly decreased CHO oxidation by 5-16% (P = 0.04) and leucine oxidation by 16% (P = 0.01), whereas it significantly increased lipid oxidation by 22-44% (P = 0.024) at rest and during exercise. We conclude that estrogen influences fuel source selection at rest and during endurance exercise in recreationally active men, characterized by a reduced dependence on amino acids and CHO and an increased reliance on lipids as a fuel source.
Jeg ser ingen åpenbar grunn til at p-piller skulle virke hemmende på treningen (treningseffekter er først og fremst mediert av testosteron, veksthormon, insulin, igf - ikke østrogener eller gestagener), men så er det jo også store individuelle forskjeller når det gjelder eventuelle treningshemmende bivirkninger. Du må nesten bare prøve selv og se, men jeg ser ingen grunn til å ta spesielle forholdsregler.
H
Erfaring er den talentløses trøst.
På et treningstudio jeg trente etter jeg var ferdig i militæret. Så husker jeg en av de lokale heltene sa han brukte P-piller...fordi det hjalp på treningen... Vi så jo det, snudde han seg sidelengs så forsvant han jo hehe.

har ikke gått på p piller siden jeg var 18.. sluttet da for pillene kødda for mye med hormonene og humøret mitt. i henhold til treningen gikk det bedre..jeg ble blidere og mer tålmodigi forhold til drillingen var dette ihvertfall bra ..stavene blir ganske harde om man er sint nok.. liker ikke p piller jeg..men sånn i forhold til kropp og treningen generelt vet jeg ikke om det påvirker noe særlig...
Hormonspiral er bra. Vet om minst et forhold, der p-pillene endte opp med trippel virkning - fyren var ikke skjettvatnet verdt så lenge de var i bruk. Løsningen ble hormonspiral. Veldig sikker, varer lenge, få bivirkninger, virker lokalt, der det trengs.
http://www.lommelegen.no/art/art2029.asp
--tjeh
Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter.
Trodde at den også hadde samme type hormoner som p pillen?Jeg er av de som overhodet ikke kan bruke p-piller nettopp fordi jeg forvandles til et skikkelig troll og får kronisk migrene...min fastlege vil derfor ikke gi meg en hormonspiral.
Så hva p-piller og trening angår har jeg ikke så mye peiling da disse pillene er svært bannlyste i denne heimen.....mannen ble lei av å bo med et migrenetroll![]()
Tone:-))

hmm hvordan gjør du det da? jeg er også ..jah kremt...troll...Opprinnelig skrevet av cron
P-piller kan gjøre at jenter holder mer på fett, spesiellt på steder som hofter og triceps. Så lenge man bruker P-piller så kan det være vanskelig å gå på dietter med bra resultat.
Jeg har sett dramatiske forandringer i vektnedgang under deff hos jenter som har valgt å kutte p-pillene.
Når det gjelder styrkeøkning så vet jeg ikke desverre![]()
Gi 110% eller gi faen og dra hjem.

-
P-piller? Trodde kondomer var mer relevant for deg, hehe.
-Kropps bygger på heltid, IKKE deltid.
-Har KUN muskelbilder på facebook. har ikke stort annet å vise til.
-Trener HARDT, annen hver dag.
-Lar blodet BLØ på trening.
-1 kg kylling, HVER dag.
-Har janteloven i PWO-shaken.
-37% ren.
The list!
Big Boy
Mitt bidrag.

-
Nei.. Men glem det, hehe. Var bare en dårlig spøk på en sen kveld.Opprinnelig skrevet av snupp
![]()
-Kropps bygger på heltid, IKKE deltid.
-Har KUN muskelbilder på facebook. har ikke stort annet å vise til.
-Trener HARDT, annen hver dag.
-Lar blodet BLØ på trening.
-1 kg kylling, HVER dag.
-Har janteloven i PWO-shaken.
-37% ren.
The list!
Big Boy
Mitt bidrag.

-
Grunnen til at jeg mener at alle jenter bør bruke p-piller er at jeg ønsker at alle jenter tart ansvar for sin egen kropp.
Det skjer mange uønskede graviditeter, og tenk hvor mange av de som hadde vært unngått hvis jenter hadde vært flinkere til å ta ansvar!
Har man et aktivt sexliv, eller er over 16 år for den saks skyld, så syntes jeg ALLE jenter bør bruke p-piller. Selvfølgelig finnes det unntak. Noen, som nevnt ovenfor, kan rett og slett ikke gå på denne prevensjonen pga bivirkninger. Men da er de som regel også bevisst dette, og velger alternativer.
Det å legge alt ansvar over på kondom som prevensjon syntes jeg blir å lesse ansvaret over på gutten. Så kan man si at det var jo ikke min skyld...
MEN!!! Kondom burde man bruke også, for selv om p-piller beskytter mot graviditet så beskytter det ikke mot seksuelt overførbare sykdommer.
Så skal man være forsiktig og sikker, så burde vel man bruke både p-piller og kondom.
Så kutter man heller ut kondomen hvis man er så heldig å havne i et forhold der man er trogast og stoler på hverandre, pluss at begge er "fri" for urenheter.
Hehe, høres ut som en mpralpreken det her, men tenker man over det så er det vel bare logisk å ta ansvar for egen kropp å beskytte seg mot sykdommer...
Er veldig interessert i å høre mer om denne Cerazette!
Team Valhall
Pro Gym Grenland
***Semper Fi***
Hehe, Kira da
Selv har jeg bannlyst p-piller da jeg føyk opp i vekt med en gang.
Har tenkt på p-plaster, men det gir jo akkurat samme hormon virkningen som p-piller, så da var ikke det så populært lenger heller.
Endel mister jo også sex lysten av dem.. og da er jo i grunn litt av pointet borte..!
fruen min har funnet en fin løsning, p-sprøyte... den fønker fint, slipper å huske pilla hver dag, man trenger bare skrive en huskelapp på mobilen til hver 3 mnd når man må ta nydet beste av alt, "tante rød" kommer aldri på besøk lengre
![]()
Zenox
What doesn't kill you makes you stronger
Ikke?!
Hvordan er det mulig da...? Det er vel ikke akkurat sundt for kroppen?!
Ei venninne av meg bruker p-plaster. Hun er et skrekkens eksempel, full av kviser på hele kroppen, feit, og dårlig sexdrift....hun velger det og p-sprøyte fremfor piller fordi det er enklere. My ass... hvor vanskelig kan det være å svelge en bitteliten pille en gang om dagen (f.eks når du alikevel står på badet og pusser tenna...)
Neida, det så mye bedre å se ut som en av Gorgene fra Fragleberget....
Opprinnelig skrevet av Petra Pan
hehe, dama mi er helt motsatt, ingen kviser, ikke er hun feit, åsså har hun ganske høy sexdrift/lyst
hahahaOpprinnelig skrevet av Petra Pan
![]()
Zenox
ok, hehe..kansje venninna mi har andre problemer i livsføringen sin som forsterker dette, men det har iallefall vært en voldsom endring... før p-sprøyte = null kviser, men lubben, etter p-sprøyte = kviser og direkte julegrisfeit.
Kansje det bare er meg som er veldig forfengelig, men jeg foretrekker å bruke noe som ikke forandrer ytre til det negative. Blir man sånn som venninna mi så har man jo ikke bruk for prevensjonsmiddel uansett.... man må jo få seg noe for å kunne risikerere å bli gravid![]()
Men hun vil ikke høre på venninnene sine og forslagene våre. Bare syte og klage over tilstanden, så da sier jeg bare "Poo on you!" hihi...svært så barnslig jeg skulle være idag da...
Opprinnelig skrevet av Petra Pan
hehe! er helt enig med deg jeg... hadde jeg vært venninna di så hadde nok jeg valgt pillene ja... ser ikke for meg meg selv som julegrisfeit![]()
ser hva du mener ang dagens prevensjonsnødvendighet hos venninna di da![]()
Zenox
Hadde jeg vært jente hadde jeg valgt sprøyta tror jeg.
-Slipper jo mensen også!
SCP![]()
Et par kommentarer:
*At menstruasjonen blir borte i forbindelse med prevensjonsbruk er i seg selv ikke skadelig for kroppen.
*En ulempe med p-sprøyte er at hvis det viser seg at du ikke tåler den/får svære bivirkninger, så har du stoffet i kroppen i hele 3 måneder.
*Eventuell vektoppgang med p-piller er fremdeles et spørsmål om energi inn versus energi ut, og kan forebygges ved å være ekstra nøye med kosthold og trening. Østrogen i seg selv kan virke fettforbrennende også, og det er også de som går ned i vekt på p-piller.
*Pga. store individuelle forskjeller når det gjelder bivirkninger av p-piller, er det vanskelig å gi generelle råd. Man må nesten prøve selv og se.![]()
Bra "moralpreken" av kira over her forresten.![]()
H
Erfaring er den talentløses trøst.
Jeg har hatt kopperspiral i nesten 5 år, helt topp med tanke på at man ikke påvirker syklusen med masse hormoner osv. Fikk p-piller av legen for ei stund siden, hadde tenkt å ta ut spiralen, for å se hvordan det ville funke. Resultatet var DÅRLIG humør, akutt vektøkning og ikke minst en total manglende sexlyst!!!! Alt fungerte mye bedre uten pillene....Av en eller annen grunn stagnerte jeg på totalt på treninga, sikkert en psykisk faktor, men pga lite overskudd og mangel på sexual liv gjorde tingene mye vanskligere. Hvorvidt p-pillene e.l. har noen øsket eller uønsket effekt rent fysisk vet jeg ikke, men jeg merka ihvertfall betraktelige negative resultater i gforhold til treninga.....
Når det gjelder østrogener, så er nok progesteron den slemme skurken hva fettforbrenning og slikt angår.
Og konklusjonen på det hele,
bruk piller,
eller ikke ha sex....... hmm.
Det skal jo ikke være direkte lett heller..
jammen altså, da må jo du ha det knallfint. kvinnelig kjæreste, ikke behov for p-piller..visst det ikke er noe jeg har gått glipp av da hehe.Opprinnelig skrevet av Ida Eline
Jeg var kanskje litt snar med å videreføre en gammel myte der, men virkningen av unormalt mye østrogen i en kvinnekropp kan nok påvirke legemet litt annerledes enn i en mannekropp. Jeg så forresten en forskningsrapport en gang som konkluderte med at østrogentilskudd for kvinner i overgangsalderen (eller var det etter overgangen?) førte til en høyere fettprosent for disse.Opprinnelig skrevet av LurePer
Som det nevnes flere steder her, fører vel et unaturlig høyt østrogennivå til at kroppen tror at den er gravid, og dermed begynner å spare på fett. Østrogentilskuddet har en indirekte virkning på fettlagringen. Mye østrogen gjør en del andre ting også; det gjør f.eks. brystene større (her er vel virkningen størst om man bruker steroidet mens brystene er i vekst?), øker størrelsen på fettcellene og forverrer cellulitter. Som nevnt tidligere i tråden forstyrrer det også forholdet mellom hormonene testosteron, kortisol, østrogen og progesteron, som styrer hvor fettet skal lagres. Førsteprioritet for fettlagringen blir over hoftebena (håndtakene/"love handles") i stedet for på rumpe og lår.
Eksen har brukt dette i over et halv år nå, og kun hatt mensen én gang i løpet av perioden. Man bruker pillene kontinuerlig og får sjeldnere mens enn om man ikke brukte p-piller. Hvorvidt den er bedre enn p-piller med østrogen i treningssammenheng vet jeg ikke, da hun ikke trente like strikt mens hun brukte østrogenpillene. Hun oppnådde gode resultater på en 6-ukers deff selv om kostholdet var langt fra optimalt. Hun tok av 5 kg samtidig som hun ble mye sterkere, men vi vet jo ikke hvordan fremgangen hadde vært om hun ikke hadde brukt pillene. Cerazette er ganske nytt på markedet, så de er kanskje ikke så grundig utprøvd som mange av de andre merkene. Jeg ser et klart poeng i å unngå østrogen og alle dets bivirkninger, men jeg vet samtidig ikke nok om gestagenet desogestrel til å si med 100% sikkerhet hvilken av disse en trenende kvinne bør bruke. Produsenten reklamerer for en sunnere pille med mindre bivirkninger, men hvem vet vel hvor sant dette er?Opprinnelig skrevet av kira
![]()