Hei! Som det syns, er jeg nytt medlem, men jeg er ikke helt ny med trening. Jeg begynte å trene for 25 år siden og har eter hvert trent en del til og fra, med det resultat at den spinkle 60-kilosgutten etter hvert kom opp i rundt 85 kilo rene muskler (pluss noen kilo fett). De siste 5-6 årene har det vært mest fra, så barmuskelen begynner å bli litt vel framtredende, og det prøver jeg nå å gjøre noe med:
Så jeg er vant til å legge opp programmer for meg selv. Men min 12 år gamle sønn har lyst til å begynne, og det ser jeg ikke noe galt i, så lenge han kjører under tilsyn med mange reps (15-10-10-10) og ikke for tunge vekter, altså litt som et deffeprogram. Vi har en hjemmegym av ganske brukbar klasse (kostet drøye 20 lapper fra USA for 10-12 år siden), med muligheter for det meste av kabeløvelser unntatt crossovers og ganske mange andre øvelser, også med fast stang. Savner vel egentlig bare egen beinpressmaskin (selv har jeg ligget flatt på ryggen og brukt den faste vektstanga til det). Dessuten er det sikringer overalt, så vektene ikke lager hakkemat av pøbelen, selv om jeg av og til selv har lyst til det. Sånn er det å ha tolvåringer i huset...
Oppvarmingen blir 20 minutter på ellipsetrener eller tredemølle - har begge deler, men han foretrekker som regel ellipsetreneren.
Oppdelingen av dagene er også forholdsvis grei, jeg vil la ham kjøre tre treningsdager i uka:
1: Beina og ryggen
2: Brystet og armene
3. Skuldrene og magen
For beina blir det til å begynne med beinspark, tåhev med håndvekter og lårcurl (jeg syns det er for tidlig å kjøre beinpress, og iallfall knebøy pga. den formen det krever for ikke å skade ryggen). Men hva kan jeg trygt kjøre for ryggen? Sittende kabelroing og nedtrekk ville være mine forslag, iallfall til å begynne med. Høres det greit ut?
Brystet blir benkepress med håndvekter og pecdec. Armene blir bicepscurl med håndvekter og tricepsnedpress. Jeg kjører ikke i gang med egne underarmsøvelser ennå, for siden han bruker så mye håndvekter, burde det ta seg av det meste.
Skuldrene blir press med håndvekter og stående kabelroing med vinkelhåndtak for å gi riktig vinkel på håndleddene. Eller blir den siste i tyngste laget og burde kanskje byttes ut med sidehev med håndvekter? Magen blir situps og beinløft.
Jeg ville sette pris på innspill til denne, for det er som sagt nytt for meg å lage program til en som fortsatt er i den verste voksealderen. På forhånd takk!

LinkBack URL
About LinkBacks

Svar med sitat
Det synes jeg for øvrig også sønnen din burde begynne med. Men hvis du har et eget gym det du bor, så skjønner jeg situasjonen. Bare pass på å ikke få han skadet for livet nå da.

Det eneste vi gjør sammen av fysiske ting om vinteren, er å kjøre slalåm/snøbrett. Doven? Delvis. Liten tid? Veldig!